Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 06:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W pm1? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet meget forelsket i disse højttalere visuelt .. Da de først er blevet bestilt hjem til den butik jeg benytter. har jeg ikke hørt dem endnu ..

Men han roser pm1´eren til skyerne og siger den ligger tæt op ad 805 D ... Har kigget og hørt b&w 805 D. Det var LIGE mig - men prisen var lige i overkanten. Ville dette være et perfekt match og et tilpasset alternativ for mig.

De skal kunne spille godt og dybt på egen hånd - men også meget højt når jeg bruger en kvali sub til..

Jeg bruger en Lyngdorf 2175 effektforstærker !! Burde være effekt nok.!?

Mvh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Hvor stor en stue skal de spille i? Du skulle forresten have sat dit indlæg under "højttalere" og ikke "tv modtagere".

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

PM1 spiller skidegodt :)
Jeg hørte dem i Hi-Fi Klubben i Randers for et stykke tid siden.
Dejlig bas, og især akustiske instrumenter lyder helt utroligt på dem.

805D kender jeg ikke, så jeg kan ikke udtale mig om, hvorvidt PM1 lyder derhen af.
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har ved flere lejligheder hørt dem i HFK, og i min optik er der en god forskel imellem dem. Ikke voldsomt, men 805d´eren
er klarere og mere nuanceret i lydbilledet. Men det er selvsagt smag og behag. Hvis du bevæger dig i de prislag og
foretrækker HFK, hvad så med en Epicon 2´er. Det er igen i min optik en væsentlig bedre højttaler, der spiller bedre og
desuden skulle være lettere at drive. Og så er den, hvis endelig det skal komme til det, også visuelt meget tiltalende.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2013 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Det er sådan et stue og køkken i et .. selve rummet er 6*4 meter hvor de spiller på den lange led i den ene ende !! dvs at jeg sidder ca 3 meter overfor hver højttaler.. Nu her har jeg gulvhøjttalere (Dali Mentor 6 LE) Men synes det ville være pænere med standerhøjttalere.

Jeg ved desværre ikk lige hvorfor den lagde det ind under tv modtagere .. Øhh !!

Epicon 2 er desværre lidt for dyr ;( Koster jo det samme som B&W 805D .. Men satme nogle lækre højttalere !!

Søren77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Januar 2013 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jamen, fair nok. Hvis B&W er dig, og PM1 er drømmen, så er det da vist bare med at hoppe ud i det. Jeg tror nok, at der er
nogle HFK butikker, der sælger PM1´ere som demo med lidt rabat i øjeblikket. Måske skal du kigge på deres tilbudssider, hvis
du vil spare et par tusinde.
Til top Vis Søren77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren77

miba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Hej mark-c

Jeg har selv et par PM1, og har haft dem i 1/2 år.. Jeg er super glad for dem, - de giver mig en rigtig god musikoplevelse. De
spiller i en stor stue på ca. 4x10m og kan spille rigeligt højt i forhold til rummets størrelse. Jeg bruger en god kraftig subwoofer
(Scanspeak 23W plus 800w Hypex), som lige får et ekstra nøk når jeg ser film.. Den integrerer faktisk overraskende fint med
PM1 erne.

De vil gerne have noget effekt, og jeg kunne forestille mig at din forstærker er et godt match. Jeg bruger selv en 20 år gammel
audiolab 8000P, som står for snarlig udskiftning :)

Jeg har bygget mine egne standere, da jeg synes de orginale er for overvældende visuelt. Jeg kan evt. prøve at uploade et
billede af dem..
Til top Vis miba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miba

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Vær opmærksom på, at du kan finde rigtig mange sæt PM1 inkl. standere til tilbudspris i denne tid, da HiFi-Klubben rydder op i
deres demomodeller m.v.

Se her - søg efter pm1.

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Miba .. okay. Er der også bund nok i dem uden sub på.? Det
kun når jeg vil spille rigtig højt f.eks til fester osv at jeg vil
bruge en sub.
Det kunne være fedt hvis du lig lagde et billede op. Synes de
er super fede visuelt :-)

Hbuus .. Ja jeg har set de er super billige nu her. Også
derfor jeg overvejer det kraftigt at skifte mine mentore ud
nu her. :-)

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 09 Januar 2013 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Hej Mark-c:

Jeg har nu i en uges tid haft et par PM1, som er en demo købt til 16000 kr. Det synes jeg er ok billigt. Det er sjældent man får så stor rabat i Hifiklubben på demomodeller.

De har erstattet nogle Dali Helicon 400 mk2 og tidligere har jeg også haft Dali Mentor 6.

Jeg ved godt, at det er meget forlangt af en så lille højtaler, at den skal kunne konkurrere med Helicon 400, men her er mine iagttagelser.

Min stue er relativt stor (ca. 70 kvm), men mit anlæg/tv står i en lille del af stuen og min optimale lytteposition, hvor jeg sidder 99% af tiden, er ca. 2,5 meter fra højtalerne, som står 2,5 meter fra hinanden. Højtalerne er rettet ind mod mig, hvilket giver den bedste lyd. Højtalerne skal stå mindst 0,5 meter fra bag- og sidevæg.

Problemet med Dali helicon var, at de fyldte for meget i min ene del af stuen og da jeg sad så tæt på dem, så kunne bassen ikke nå mig i lytteposition. Bassen var først god nok hvis jeg bevægede mig længere ud i rummet. Desuden synes jeg Dali er lige en tand for "luftige" i det og at de generelt mangler noget i mellemtonen.

Da jeg alligevel måske behøvede en subwoofer, så tænkte jeg, at jeg ville prøve nogle standerhøjtalere. De fylder jo mindre, men har også nogle konstruktionsmæssige fordele. F.eks. er kabinettet stivere og delefilteret er mindre kompliceret, så små højtaler giver typisk et godt stereoperspektiv og en detaljeret gengivelse uden man kan høre hvor højtaleren står placeret i lydbilledet. Dog mangler de typisk bund/bas og kan ikke spille så højt eller mister kontrollen ved højere lydniveauer.

Jeg lytter dog sjældent til meget høj musik og min musiksmag er primært afslappende akustisk musik med typisk kun en forsanger og få instrumenter, såsom Nora Jones, Diana Krall, Dire Straits, Anna Netrebko og lignende. Desuden lytter jeg til klassisk musik og en del blandet Jazz.

Til mit behov er PM1 intet mindre end en fantastisk højtaler. Den leverer, i min perfekte lytteposition, et meget detaljeret, bredt og dybt stereoperspektiv og lydbillede. Desuden er lydbilledet meget afbalanceret og neutralt. I forhold til Dali Helicon er der mere mellemgulv, lydbilledet er mere afbalanceret, dvs et bedre forhold mellem top, mellemgulv og bund. Helicon har et lidt tilbagetrukket mellemgulv og derfor træder især toppen frem. Desuden har PM1 en meget mørkere baggrund, som er noget jeg synes er vigtigt. Det kan dog også være fordi jeg har skiftet højttalerkabler, men har læst mig til, at andre også har haft denne oplevelse. PM1 er helle ikke så luftige og klare i det men har lidt mere varme og rytme. Meget af min musik lyder bare bedre nu synes jeg.

PM1 formidler musikken rigtig godt og er meget musikalsk. Man kan sikkert finde højtalere som er bedre og dyrere, men de gør alt så tilstrækkeligt godt, så man ikke ønsker sig mere og derfor bruger jeg mere tiden på at nyde musikken frem for at koncentrere sig om hvad der mangler i lydbilledet. Tidligere brugte jeg meget tiden på at irritere mig over hvad der var forkert i lydbilledet med Helicon og Mentor. Det bruger jeg stadig lidt tid på med PM1, men ikke så meget som før.

Der hvor PM1 mangler noget er hvis du skal spille meget højt og skal spille store stuer helt ud i alle kroge uden at miste kontrollen. Det kan PM1 ikke og her hjælper en subwoofer jo kun på bassen. Til lavere lytteniveauer har PM1 måske også brug for en subwoofer til større stuer, hvis man lytter til musik der går meget dybt, f.eks. alt moderne musik, som jo altid har en dyb underliggende bas kørende i baggrunden.

Jeg mener selv, at PM1 klart overgår højtalere som Dali Mentor 6 og B&W CM9 og også på visse punkter kan slå større og dyrere højtalere såsom Helicon, under de rigtige omstændigheder, som jeg synes eksisterer hos mig når jeg sidder i den optimale lytteposition.

Højtalerne kræver en masse god effekt for at komme til sin ret og så kræver de en masse plads omkring sig. Din effektforstærker tror jeg er alt rigeligt. Jeg har selv en rigtig god effektforstærker fra Naim.

Jeg har en subwoofer, men en dårlig en, men jeg synes faktisk ikke PM1 behøver dette når jeg sidder så tæt på højtalerne og til den musik jeg lytter til. Men jeg ender nok med at købe en god subwoofer, såsom B&W PV1D, da jeg jo også en gang i mellem lytter til den nyeste moderne musik....

Din stue er kun 24 kvm og det synes jeg er en relativt lille stue og derfor kan det være du kan undvære en subwoofer. Dog nævner du at din stue og køkken er ud i et. Hele dette areal skal højtaleren kunne fylde ud, hvis du skal bruge den til høj musik til fester. Derfor vil jeg anbefale, at du køber højtalerne først og så se om du får brug for en sub senere. Alternativt kan man jo låne både højtalerne og sub med hjem og prøve og se.

PM1 er for mig ligesom god mad, vin og chokolade. Jeg vil hellere have lidt af en god kvalitet frem for en masse af dårlig kvalitet. Dette får man fra de rigtig gode kvalitetskomponenter, byggekvalitet og design af PM1'eren modsat en tilsvarende prissat større højtaler, som måske giver mere høj lyd og dybere bas, men af dårligere kvalitet.

Og så vil jeg til sidst sige, at kvalitetsindtrykket og design af denne højtaler er meget højt, særligt når man også køber standerne til.

Mvh
Jack

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2013 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jack:
1000 Tak for det geniale svar !! Det var lige alle mine spørgsmål på engang, og endda samme problem som mig hvor man sidder og finder fejl i stedet for bare at nyde det.
Jeg overvejede det hver dag at skifte ud med nogle "bedre" men er dog kommet et skridt nærmere på at skifte til PM1 ..

Jeg var i Hifiklubben for at snakke om dem.. Kunne desværre ikk høre dem, da han var ved at flytte butik til et andet sted. Men hold kæft de er flotte .. Og han sagde så også det var at gå et niveau op, men at de ikke kunne spille nær så højt som mine mentore medmindre man havde en sub på, og slog forstærkerens fronter til small ..

Har alligevel en sub på når jeg skal spille højt til party osv ( B&W asv610 200 W ) . Så den kan jeg bare bruge hvis det bliver nødvendigt jo ..

Så mange tak for hjælpen .. nu skal jeg bare ned og høre dem næste uge og så bliver de nok bestilt hjem, hvis de går rent ind ;) hehe

mark-c
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Januar 2013 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Har sat mine højttalere til salg og venter nu på at ku få b&w     
PM1'erne hjem;-) håber det er det rigtige valg :-D

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes