Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 00:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Snell vs Audio Note (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Skal ha købt nogle letdrevne højtalere.Ved Audio Note laver nogle.Men lavede Snell også nogle.Og hvadfor Snell lyder bedst dem fra Peter Snells tid eller de nyere. 
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Det er der jo delte meninger om. Jeg vil dog anbefale dig de af Peter Snell konstruerede modeller i form af type K, J eller E. Det kan også være J/ll og E/ll som nok er dem du lettest vil få fat i. Men K/ll, J/lll og E/lll af Voecks kan jeg dog også anbefale, især hvis det nu kun er muligt at finde disse. Peter Snell's modeller som altså også inkluderer J/ll og E/ll, da det er den samme højttaler, dog er porten placeret på bagsiden og E/ll har også fået tilført bagdiskant. Men disse ændringer er udført af Voecks, men ellers er det de samme. De andre nævnte modeller har andre enheder, dog er basserne på E/lll og J/lll ens i udseende som de oprindelige Seas basser på et og to modellerne. Det er blot Vifa og ikke Seas, der sidder i 3'erne. Men de har samme egenskaber.

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Hej. Snell er en dejlig højttaler. jeg har ikke erfaringer med de større modeller, kun med J III . Den har fulgt mig i mange år , placeringsmæssigt  ( standard ) 50 cm fra bagvæggen . Erfaringen bygger på et lytterum på langs af stuen og afstand til sidevæg ca 1 m . fantastisk højttaler der frem står som levende og dynamisk, Dog når den jo ikke den afgrundsdybe basgang, Men her alt om , det kan der kompempenseres for. På den anden side , der jo ikke så meget musik, der går ned i de helt dybe sokkeholdere. Endvidere , syntes jeg personligt, at det er en fin kasse ( klassisk ) af sit æsteriske ydre. Nok ikke den største WAF , men alligevel klassisk for en velbygget og klangmæssigt fremragende højttaler .

Find et par brugte og basserne skal som regel have nye kantophæng, det vil du kunne kunne anskaffe dig for ca for 3500 kr incl reparation af kantophæng,

Husk , at de skal stå på en stander ca 50 - 54 cm -

mvh space

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Harbeth kunne også være en mulighed. De er letdrevne, men har ikke så høj en følsomhed som de nævnte højtalere. Nu ved jeg ikke hvilken prisklasse du bevæger dig i, men bedst value i dette mærker er efter min mening SHL5.

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Takker for svarene.DPetersen har ikke rigtig nogen prisklasse endnu.Men har bestilt et par monorørblokke og en rørforforstærker som jeg får omkring uge 8.Det yder 2x15W.Og højtlererne skal bruges dertil.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Spaceman_2 skrev:

Hej. Snell er en dejlig højttaler. jeg har ikke erfaringer med de større modeller, kun med J III . Den har fulgt mig i mange år , placeringsmæssigt  ( standard ) 50 cm fra bagvæggen . Erfaringen bygger på et lytterum på langs af stuen og afstand til sidevæg ca 1 m . fantastisk højttaler der frem står som levende og dynamisk, Dog når den jo ikke den afgrundsdybe basgang, Men her alt om , det kan der kompempenseres for. På den anden side , der jo ikke så meget musik, der går ned i de helt dybe sokkeholdere. Endvidere , syntes jeg personligt, at det er en fin kasse ( klassisk ) af sit æsteriske ydre. Nok ikke den største WAF , men alligevel klassisk for en velbygget og klangmæssigt fremragende højttaler .

Find et par brugte og basserne skal som regel have nye kantophæng, det vil du kunne kunne anskaffe dig for ca for 3500 kr incl reparation af kantophæng,

Husk , at de skal stå på en stander ca 50 - 54 cm -

mvh space

Peter Snell havde i sin tid designet standere til K og J modellen. De lavedes i samme træ finish som højttalerne og de var ikke højere end ca 40 cm.   

Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Mener at have læst, at højttalerne stod mest hensigtsmæssigt, når de havde en akustisk højde, i lyttepositionen, svarende til at øret var midt mellem diskantens og bassens centrum.
Denne højde kunne så findes både ved elevation og tiltning... - Afhængigt af højttalermodel.
Type E og E/II havde en sokkel der gjorde at de kunne tiltes..

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Fandt lige lidt om Audio Note og Snell.

Audio Note AN-E Lexus Signature loudspeaker

By Art Dudley • Posted: May 21, 2006
Given Audio Note's early dominance of the low-power scene, you'd expect any loudspeaker from them to be a high-efficiency design, and you'd be right. What you wouldn't expect is how they go about doing it, since none of the 20-odd models in their speaker line appears to be much more than a plain-Jane two-way box, with nary a horn or whizzer in sight.

506an.1.jpgSo it goes with Audio Note's latest, the AN-E Lexus Signature, which takes the company's basic E-size loudspeaker—at just under 70 liters, the largest of Audio Note's cabinet sizes—and refines it in a number of subtle and mostly invisible ways.

Before tackling the specifics, some history is in order. Audio Note's involvement in the loudspeaker world dates to the early 1980s, when audio maven Peter Qvortrup represented the Snell Acoustics line throughout Europe. Qvortrup admired Peter Snell's design innovations—not only were their cabinets precisely sized and shaped to support a particular range of frequencies, but Snell Acoustics was among the first companies to hand-match every crossover component to its own unique set of drivers. As Snell's distributor, Qvortrup enjoyed particular success with three relatively efficient models: the Snell Type J, Type K, and Type E.

Everything went swimmingly until fall 1984, when Peter Snell dropped dead on the factory floor—and his surviving business partners hired Canadian designer Kevin Voecks, late of Mirage, to take his place. Almost immediately, Voecks began to take Snell's product line in a direction that had nothing whatsoever to do with Peter Snell's original work, as far as Peter Qvortrup was concerned. I agree.

That left Qvortrup—who would soon team up with Hiroyasu Kondo to sell products under the Audio Note name—in a bit of a jam. He bought up all the remaining stock of Snell Js, Ks, and Es, and when they were gone, he bought the remaining unfilled cabinets, too. After that, Qvortrup took the only route left: He sought and obtained permission to continue building Js, Ks, and Es on his own, crediting the original designs to Snell and selling the finished products under his own label.

Thus, more than two decades after his death, you can still acquire Peter Snell's finest "bookshelf" loudspeakers, the ensuing evolution of which may be in keeping with their designer's intentions.

Description 
The original Snell Type E was a bass-reflex design with a 1" soft-dome tweeter and an 8" paper woofer. According to a spec sheet from 1984, it had an electrical sensitivity of 90dB and a nominal impedance of 8 ohms. I suppose the Type E would have been a pretty decent mate for some of those low-power tube amps that didn't yet exist (footnote 1).

But over the years, Peter Qvortrup worked to refine the E formula, in an effort to wring even greater efficiency—among other things—from the very same box. That brings us to the AN-E Lexus Signature, whose cabinet is made entirely from Russian birch plywood (as opposed to the particleboard of its antecedents). Its rear-firing port is 5" long and 2.5" in diameter, and although I wasn't able to pry apart the review samples and see for myself, a photo supplied by Audio Note's US distributor, Triode & Co., shows the use of some strategically placed hardwood braces.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
 Takker for svarene.DPetersen har ikke rigtig nogen prisklasse endnu.Men har bestilt et par monorørblokke og en rørforforstærker som jeg får omkring uge 8.Det yder 2x15W.Og højtlererne skal bruges dertil.

OK - 30W er efter min smag rigeligt til Harbeth, men da de har en følsomhed omkring de 86 db så er 15W nok for lidt. Jeg ville så nok vælge at gå efter nogle der er mere følsomme som de 2 nævnte mærker.

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Har set et par Snell Ci til ca 12.000kr.Er det for meget og er alle Snell højtalerne letdrevne.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
 Har set et par Snell Ci til ca 12.000kr.Er det for meget og er alle Snell højtalerne letdrevne.
Hvis man tager udgangspunkt i Peter Snells modeller, så ja det er de. Type A og type 1 (type 1 er ikke set herhjemme) er dog lidt tungere (86db). Men type C er jo en lille type A i bund og grund og er noget lettere, at drive. De kan godt gå sammen med en mindre rør forstærker, hvis ikke du skal spille specielt højt. Snell Ci er en lukket konstruktion, hvor den oprindelige er en refleks model. Men de er opgivet med samme følsomhed på 90db. Stil dem ganske tæt op ad bagvæg uden at vinkle dem. De består af en højre og en venstre del, da de er asymetriske i opbygningen. Det står bag på hvilken, der er hvad. Jeg synes du skal prutte prisen lidt ned.  

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Takker for svaret.Men det er ikke så let at få prisen lidt da ned.Da det er hos en forhandler jeg har set dem.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
 Takker for svaret.Men det er ikke så let at få prisen lidt da ned.Da det er hos en forhandler jeg har set dem.
Ja, jeg ved det godt. De står inde hos Audio Consult. Mon ikke Anders er til at tale med. Prøv at give ham et fast bud på 10500kr.   

Vil du kikke lidt på dem igen, så find min tråde "snell Ci", eller "Lidt snak om Snell"

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Vil kigge på dine tråde i morgen.Overvejer også Audio Note højtalere men det er til en lidt anden pris.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Januar 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Klart Snell E, ellers den første Snell A.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2013 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Har fået kigget på dine to tråde her til morgen allanowich.Så vil ikke købe Snell Ci de bliver også for store.Vil kigge lidt på Snell E.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2013 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

pnnh skrev:
 Har fået kigget på dine to tråde her til morgen allanowich.Så vil ikke købe Snell Ci de bliver også for store.Vil kigge lidt på Snell E.
Snell E kommer du også rigtigt langt med, især hvis det er små rør ting. Men type C er slet ikke så stor som man skulle tro. De er 111cm høje og 40 cm brede. Ikke vildt i forhold til E'eren, som er 86 cm høje og lige så brede. Når man kun har set type C på billeder og så står foran dem senere hen, ja så bliver man overrasket over at man har bedømt dem som meget størrere. Men det bliver spændende, at se, hvad du finder på.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har haft flere Snell-modeller, blandt andet E og J.

Nu spiller jeg på en Audio Note J/Spe med modificeret diskant og black gate i delefilteret..

Forskellene på Audio Note og Snell er for mig at Audio Notes modeller er langt mere "kontrollerede" at lytte til, hvor Snellerne er charmerende men også langt mere upræcise og farvede.
Det er dog kun på mit grej, og jeg kører også med rør, hvilket jeg mener er et must for Audio Note.

Men det er bare min mening.

Bemøærk også at Audio Note kan levere standere til deres modeller, som placerer dem korrekt.
Det forekommer mig subjektivt at de ikke passer til Snellerne, som måske skal placeres anderledes? (I hvert fald hos mig)

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hej.

Jeg har haft flere Snell-modeller, blandt andet E og J.

Nu spiller jeg på en Audio Note J/Spe med modificeret diskant og black gate i delefilteret..

Forskellene på Audio Note og Snell er for mig at Audio Notes modeller er langt mere "kontrollerede" at lytte til, hvor Snellerne er charmerende men også langt mere upræcise og farvede.
Det er dog kun på mit grej, og jeg kører også med rør, hvilket jeg mener er et must for Audio Note.

Men det er bare min mening.

Bemøærk også at Audio Note kan levere standere til deres modeller, som placerer dem korrekt.
Det forekommer mig subjektivt at de ikke passer til Snellerne, som måske skal placeres anderledes? (I hvert fald hos mig)

Mvh.
Audio Note højttalerne er nøje afstemt til netop rør. Det er snellerne ikke. De er mere afslørende. Men defor kan en Snell fint sættes sammen med rør, som der også findes med meget fin præcis klang. Nogle rør forstærkere kan godt være lidt "disede" i deres lyd. Hørte en gang en integreret rør forstærker på 40W fra Audio Research på en sæt Snell C original. Det var cacao for trommehinderne. Nej, de skal ikke placeres helt på samme måde som Audio Note.

redwine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 Januar 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

hvis du har købt "kvalitetsrør effekttrin" kan du sagtens drive Harbeth med 2x15w, såfremt det ikke er en gildesal som skal
spilles op med hård rock!

Jeg kan kun tilslutte mig dialogen om Harbeth som et godt bud, har prøvet så meget andet inkl. Audio Note og Snell, ville kun
vælge A versionen i givet fald.
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum