Forfatter |
|
eliassorensen Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2012 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4All
Er ny herinde, men har luret i et stykke tid
Skal have lidt simpel lyd til mit TV. Derfor har jeg kigget lidt på Scandyna Minipod.
Mit budget er MAKS 3000,- og de skal bruges til lidt film ( istedet for TV'ets pap-højtalere), og musik (primært elektronisk).
Er lidt en design-elsker, og "lytter" nok også meget med mine øjne.
Går lidt og overvejer om det skal være de Minipods eller om jeg ville være bedre tjent med at finde en flot soundbar med
dertilhørende lille sub (f.eks. denne: )?
Lyden behøver ikke være helt fantastisk, og (ved godt at mange herinde er uenige) så bryder jeg mig ikke helt så meget om en
træ-kasse-højtaler. Så vil jeg hellere ofre lidt lydkvalitet, og få et pænt design :)
Alt vil jo være en forbedring af TV'ets indbyggede højtalere :)
Nogen ideer? Regner med jeg vil tage et smut i Klubben og lytte løs i nærmeste fremtid, men ville være dejligt hvis jeg lige
havde en liste med over hvad jeg skulle prøve af :)
På forhånd tak! hojttaler.htm">http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler /flad-tv/samsung_hw-e-450_soundbar-hojttaler.htm
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan er det "virtuelle" surround i soundbars? Er det noget værd?
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej. Det er netop virtuelt og specielt de billige er af meget ringe kvalitet. Gå hellere efter et par gode aktive højttalere og husk
at sikre dig, at disse vil kunne sluttes til tv´et.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var nemlig det jeg tænkte. Mht. Scandyna har jeg altid elsket deres design, og altid gerne ville have sådan et par basser.
Nu er det ikke vanvittigt meget jeg lytter til musik og ser film, men kunne godt tænke mig noget "pynt" til TV'et :)
Ville de kunne spille op mod en soundbar til omkring 3000kr?
Når jeg endelig skal lytte musik, så bliver det som regel med høretelefonerne på :) Kan heller ikke fyre helt op for lyden når de
skal bruges i en lejlighed. Der kan man ikke have den største sub.
Men må prøve at høre et par soundbars og de Smallpods i Hifi-klubben her engang omkring jul :)
Hvad skal der til for at sådan nogle aktive højtalere kan kobles på TV'et? Eneste udgang(e) jeg har på mit Panasonic plasma er
alm. minijack og optisk. Er det fint?
Ellers overvejer jeg at købe de passive Smallpods og en billig brugt forstærker ved siden af.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se at det så lige så godt kan betale sig at købe de Smallpod i Active-udgaven. 500kr. mere for indbygget forstærker :)
Men hvordan fungerer det? Skal der bare et minijack-stik i hver højtaler? Og hvad nu, hvis jeg på et tidspunkt beslutter mig for
at købe en forstærker? Kan de så også bruges med den (med alm. højtalerkabler)?
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer lidt an på, hvilke udgange du har på dit tv. Hvis det ikke har linjeudgange eller som minimum en
hovedtelefonudgang, hvilket igen ikke er nogen god løsning, skal du bruge en lille DAC for at konvertere signalet. Og nej.
Generelt kan man ikke benytte aktive højttalere til en almindelig forstærker, med mindre denne har preout.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har følgende udgange:
- Almindelige RCA (hedder det ikke det? de hvide/røde)
- S/PDIF
- Høretelefon/minijack
Noget af det, der kan bruges? :)
Hifi-Klubben har Smallpods på tilbud til 1200 pr. stk. Så 2x er 1000,- billigere end de aktive. Det kan man vel få en ganske
udmærket brugt forstærker for?
Hvad vil i anbefale? De aktive eller de passive (+ billig forstærker)?
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville vælge passiv + forstærker
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også hvad jeg umiddelbart hælder til. Hvad med sådan en Sony STR DH520? Ville den ikke kunne fungere fint? Eller kan
jeg få noget bedre brugt?
|
Til top |
|
|
Søren77 Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og jeg tror, at jeg ville vælge aktiv. Færre enheder, færre kabler og mindre, der generelt vil kunne gå galt.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah hvis Du synes Sony'en er pæn så køb du gerne den  Jeg køber selv udfra at tingene skal lyde godt og udseende kommer i anden række.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes ikke den er ret pæn. Men billig og anstændig :)
Efter nærmere overvejelse behøver jeg jo nok egentligt ikke andet end en stereo-forstærker. Skal jo kun have 2 højtalere og
mit tv/mediecenter på og så evt. lige et jackstik så besøgene kan smække deres ting til :)
Så er faldet over denne som ikke har en ret pebret pris: http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=510
Kan jo altid opgradere hvis behovet opstår :) Men lige pt. har jeg bare ikke det største behov.
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Synes du famler lidt i blinde her.
Det er sindssygt vigtigt at din forstærker matcher dine højtalere i lyden - væsentligt vigtigere end om den er 1000kr for dyr. Du er altså nødt til at
lytte på de passive højtalere, sammen med flere forskellige forstærkere, så du ved hvad du får.
Hvis ikke du er parat til det, så køb hellere de aktive - så ved du hvad du får. Husk på at en billig løsning kun er billig, når det samtidig er den rigtige
løsning. Eller er det bare et skidt kompromis.
Pas iøvrigt på med surround forstærkere sammen med dine højtalere. Som jeg husker lyden i dem er den ret lys - og det er billige surround
forstærkere også ofte. Det kan blive ret anstrengende i længden.
Håber du vælger det rette.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 02:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
RCA el. minijack kan sagtens sende lyden videre til eksterne lydforbedrende højtalere/forstærkere. En soundbar med en lille basboks er en designmæssigt pæn løsning, men lydmæssigt stoler jeg ikke på dem. Et par små, gode højtalere, aktive eller med en stereoforstærker på, vil næsten altid være bedre.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 10 December 2012 kl. 10:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, konklusionen må være at jeg tager et smut i Hifiklubben og lytter på det forskellige :) Så kan jeg jo også spørge dem om,
hvad de anbefaler.
Kan godt se, at det letteste (og måske billigste i sidste ende) ville være de aktive - men det ville bare være irriterende om 2 år
så at skulle investere i nye højtalere, hvis man skulle have en forstærker på.
Pt. har jeg et par KRK RP5 G2 som jeg er glad for - det er dog monitors til min PC, og skal have noget til TV'et nu :)
Men tak for hjælpen! Nu har jeg da lidt mere at gå efter.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uagtet dit valg af producent, så vil jeg altid anbefale de separate komponenter.
Du får større fleksibilitet. Ofte bedre lyd (hvis man sætter det rigtige sammen) og antallet af ledninger er som regel det samme.
De fleste nye skærme har kun optisk/spdif ud og så en hovedtelefonudgang. Sidstnævnte støjer ofte ved høj volumen, så det
skal efter min mening kun være i nødstilfælde at den bruges.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
De fleste nye skærme har kun optisk/spdif ud og så en hovedtelefonudgang. Sidstnævnte støjer ofte ved høj
volumen, så det skal efter min mening kun være i nødstilfælde at den bruges. |
|
|
Min skærm kan både spytte optisk og RCA ud. Hvad vil være at anbefale?
Har set på denne forstærker, som dog "kun" har RCA input: http://cambridgeaudio.com/summary.php?PID=510
Edit: Hov, den Cambridge har ingen fjernbetjening. Det er jo ikke så smart...
Kan godt se det ville være lettest med de aktive højtalere, men det er bare ikke så fedt når lyden kan komme 3 steder fra:
1) Mit TV (der kører PlayStation også over)
2) Boxee Box (streamer jeg f.eks. lyd til fra computer + film)
3) Høretelefonstik (hvis nogen er forbi med en telefon der skal lyttes musik fra)
Med det "behov" kommer jeg vel ikke uden om at skulle have en forstærker som kan adskille de forskellige input?
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Næppe! Aktive højtalere har ikke det nødvendige antal indgange. Jeg gætter osse på, at soundbar'ene ikke har de muligheder. Og så er en seperat forstærker den eneste løsning. RCA-input er en helt OK løsning, når du ikke er alt for kritisk. Du skal dog huske, at lydkilder til forstærkeren skal kunne sende et analogt signal, da en typisk, 'klassisk' stereoforstærker ikke har mulighed for D/A-konvertering.
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 07:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
De fleste soundbarer har mindst 2 HDMI og en optisk eller analog indgang, men det begrænser hurtigt fleksibiliteten.
Mit bud (med dit begrænsede budget in mente) ville være at finde en brugt surroundreceiver med et passende antal digitale
indgange. Når man springer over modeller med HDMI indgange, så kan du få temmelig fin lyd for næsten ingen penge.
RCA fra skærmen er som mollecon nævner helt fint, men vær blot obs på, at du næppe får samme mulighed fra en anden
skærm den dag du skifter. De fleste har som tidligere nævnt, fjernet den option, så du har optisk lyd ud.
Det kunne være sådan noget som det her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=235572
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=236302
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=235482
Alle er vellydende produkter hvor du er sprunget over sidste nye features og det giver en, set for dig, ganske fornuftig
brugtpris.
|
Til top |
|
|