Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 01:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilken gammel højttaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 November 2012 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg lider af denne sunde trang til øjeblikkeligt at skille ting ad, for at se hvorfor de hidtil har fungeret så godt. Det fik mig til at købe en højttaler fra 1936, en Grawor Triumpf. Intet mindre. Der er et stofkabel i bunden af den med 2 stik og lederne som er let smudsige kunne godt være brune og hvide. Der er næsten uendelig høj modstand, når jeg måler impedans igennem dem. Dårligt tegn....

Inden i kassen er en interessant konstruktion med en højttalerkegle som skubbes af en pind, fastgjort til hvad der ligner et anker i en hestesko-magnets gab. Rundt om ankeret er en spole med 3 udtag. Brun, Blå og Hvid. Jeg kan måle:

Brun <==> Blå 1,330 kOhm

Brun <==> Hvid 2,03 kOhm

Blå <==> Hvid 730 Ohm

Er her nogen som ved, hvad denne højttaler er beregnet til? Kan finde en opgivelse som siger: Anpassungswerte 9000/18000 Ohm.

Hvad angår stofkablet er jeg kommet til den konklusion at lederne er brækket i tidens løb og at jeg bør skifte det.  Her ses højttalerens indre.

http://www.flickr.com/photos/52442906@N02/8209178808/in/phot ostream

Jeg har en Philips forstærker med udgang til 800 Ohms højttalere. Mon jeg kan bruge denne højttaler til det?

Anpassungswerte: 9000/18000 Ohm; Maximalbelastbarkeit: 1,7 W.

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 November 2012 kl. 02:13 | IP-adresse registreret  

Philips forstærkeren kan sikkert nok bruges, men mængden af lyd, der vil komme ud, er nok begrænset - højtalerne har jo en ekstremt høj impedans. Du burde måske overføre dette indlæg til 'vintage'-forummmet, der netop omhandler gammelt udstyr (din højtaler kvalificerer sig vist så rigeligt  ).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 November 2012 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Den er beregnet til gamle rørforstærkere som kørte uden udgangstrafo. De kørte ud med højspænding og skulle nødvendigvis se ind i en høj impedans.

Hvis du skal bruge den højttaler må du finde en forstærker af samme årgang eller bygge en selv!

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Så gammel er den da heller ikke, hvis man sammenligner med mig selv.

Men hvis den ohmske resistans er 2 kOhm og ohmsk plus induktiv resistans er oppe på 18 kOhm - det er ellers en voldsom forskel -, så er der ikke mange forstærkere som kan trække lyd ud af den. I hvert fald er jeg ikke bange for at spænde den for 800 Ohm udgangen på min forstærker. Så må jeg se om den siger noget.

Ellers kan man vel vikle en spole selv til ankeret med noget lavere resistans. Det er i hvert fald et interessant koncept.

Jeg takker mange gange for svarene.

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes