Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 04:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Rep. af højtaler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Hej alle jeg mistænker mine højtaler for at drille i delefilteret og vil derfor spørge om der er nogle der vil komme og kigge på
dem for mig gerne i dag

men er ikke helt sikker på om det er mine højtaler eller forstærker så derfor håber jeg der er en der kan udpege det for mig

Det drejer sig om flg højtaler pioneer cs e700 og forstærker AKI AM-2450

Hvis du kunne have interesse i at kigge på det så ring på 31 37 13 36

4100 Ringsted
Til top Vis Thomaslje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomaslje Besøg Thomaslje's Websted

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være du er kommet til den konklusion? Delfiltret "brænder" ikke bare sådan lige af. Under overbelastning
kunne man da godt forstille sig at komponenter kan "smelte ned" , men typisk går det først ud over enhederne.

Hvad oplever du af fejl?
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever at højtaleren ikke spiller særlig godt i den ene side og når den spiller dårligt så er lyden meget lav

men er ikke sikker på om det er min forstærker eller højtaleren så derfor vil jeg gerne have nogen ud og kigge på det
Til top Vis Thomaslje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomaslje Besøg Thomaslje's Websted

LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

prøv at bytte om på ledningerne i din forstærker (altså sætte din højre højtalers kabler over i den venstre højtaler og omvendt)
skifter problemet side, så det forstærkeren der er bøvl med og ikke højtalerne ;)

prøv selv dette så du kan specificere problemet nærmere :)

MvH LAC
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

yea det er da en super ide det havde jeg ikke tænkt på lol

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
prøv at bytte om på ledningerne i din forstærker (altså sætte din højre højtalers kabler over i den venstre højtaler og
omvendt)
skifter problemet side, så det forstærkeren der er bøvl med og ikke højtalerne ;)

prøv selv dette så du kan specificere problemet nærmere :)

MvH LAC

....og kan tilføje, det kan også være lydkilden. Prøv at byt om på signalkabler mellem lydkilde og forstærker. Basic fejlfinding: prøv det der er
nemmest først

jarech
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Nu er den forstærker jo ikke en vårhare, så det kan sagtens være at dens relæer i udgangen er oxideret.

Det giver et skrattende og lavt lydniveau.

Mvh Jan

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det er en AKAI ikke og den her       

Lidt mystisk at vi alle har vores bil på værksted mindst en gang om året,men vores hifi udstyr det regner vi med virker til vores
død og ja det virker faktisk ofte i både 5, 10, 15 og 20 år uden de store problemer, men faktisk burde hifi udstyres sende til
justering mindst hver 5. år og rør udstyr efter den halve tid,

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Det er en AKAI ikke og den her       

Lidt mystisk at vi alle har vores bil på værksted mindst en gang om året,men vores hifi udstyr det regner vi med virker til vores
død og ja det virker faktisk ofte i både 5, 10, 15 og 20 år uden de store problemer, men faktisk burde hifi udstyres sende til
justering mindst hver 5. år og rør udstyr efter den halve tid,

Jo det er den model og ja jeg ved godt den er lidt gammel

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Thomaslje, tror du bare skal have den forstærker til eftersyn, da den nok kræver en kærlig hånd

Min gammel NAD 3150 er nu efter snart 30 år også begyndt at vise fejl så som brum osv og den er blevet justeret nogle gange i
den periode, dog er intet skiftet i den, endnu .

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hej gutter update

Jeg har nu fundet ud af at det er forstærkeren som laver ged med lyden nærmer den ene udgang på forstærkeren

så spørgsmålet er hvad gør jeg nu skal jeg kigge efter en ny forstærker eller skal jeg prøve at få lavet den jeg har

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Thomaslje skrev:
Hej gutter update

Jeg har nu fundet ud af at det er forstærkeren som laver ged med lyden nærmer den ene udgang på forstærkeren

så spørgsmålet er hvad gør jeg nu skal jeg kigge efter en ny forstærker eller skal jeg prøve at få lavet den jeg har

Ok så er du nået videre hvis du justere volumen eller balancen mens du spiller, er det så lige dårligt hele tiden, skratter det, eller er det
konstant lige dårligt?

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Hej hvis jeg skal have en ny forstærke hvad vil i så anbefale og gerne en billig en den skal bare spille de gamle 60 watts
højtaler op og måske nogle små aiwa højtaler da der ikke er så meget diskant i de store

http://www.delhimalayalee.com/images/Jaxs44_m.jpg

Skumflum

Det er kun den ene indgang som spiller dårligt og det er sådan på det ene tidspunkt så spiller den dårligt og på det andet
tidspunkt så spiller den godt. I først omgang troede jeg det var fordi min forstærker skruede op og ned af sig selv men fandt
så ud af at det kun var den ene højtaler som skruede nede pga den dårlige lyd

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo starte med selv at prøve at rense potmetrene - det løste samme problem på min +30 år gamle forstærker

Bare af med fronten, og sprøjt kontaktrens ind, hvorefter du drejer op og ned fra min-max et pænt antal gange. Er det aldrig gjort før, vil det ikke skade at
gentage behandlingen nogle gange . Giv dem alle en tur når du er i gang, men med særlig fokus på volumen, balance og indgangsvælgeren (herunder tape
omskifteren).

Det er i hvert fald et billigt og nemt forsøg.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Thomaslje skrev:
Hej hvis jeg skal have en ny forstærke hvad vil i så anbefale og gerne en billig en den skal bare spille de gamle 60 watts
højtaler op og måske nogle små aiwa højtaler da der ikke er så meget diskant i de store

http://www.delhimalayalee.com/images/Jaxs44_m.jpg

Skumflum

Det er kun den ene indgang som spiller dårligt og det er sådan på det ene tidspunkt så spiller den dårligt og på det andet
tidspunkt så spiller den godt. I først omgang troede jeg det var fordi min forstærker skruede op og ned af sig selv men fandt
så ud af at det kun var den ene højtaler som skruede nede pga den dårlige lyd

Det lyder som om volumekontrollen er slidt.. Eller måske bare fuld af snavs. Det er en rimelig nemt at rense den med kontaktspray, men har fået
indtryk af at du nok ikke er frisk på at prøve selv. Måske ville det være nemmest at købe noget nyt (brugt).... Den du linker til ligner ikke noget der
er meget værd hvad er dit budget?

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

altså jeg syntes selv mine højatler spille fint til mit behov så lige nu prøver jeg og lede efter en ny forstærker

vil det kunne lade sig gøre for max 1000.kr for en brugt hvor jeg måske mest hælder til under 1000.kr

Nu har jeg prøvet at tage toppen af forstærkeren og kan umilbart ikke se problemet der nede kiggede på volume knappen og
der er ikke støv men jeg har heller ikke så meget teknisk snille med det så kan være derfor

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke se uden på om den er slidt eller snavset. Bag ved akslen til volumekontrollen er der typisk et metalhus, og det er inde i den kontaktens
skal ind. Typisk er der et lille hul man kan spray i ind. Kontakt spray kan du købe på nettet. Udfordre dig selv og prøv... Det værste der kan ske er at
du spilder penge på kontaktrens

Et godt aktuelt bud kunne være NAD c320bee til 500 kr http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=232952 den er fra 2007, så der er mange år
tilbage i den

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

ok det vil jeg se på

kunne evt være rart hvis der var en der kunne komme og kigge på den og så påpege hvad der er galt og evt lave det for
100.kr

skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Du kan købe kontaktspray hos t-Hansen for 40kr. Bare husk for Guds (og mest din egen) skyld at der ikke må være strøm på når du piller...... Men du
kan nok se, når en så meget nyere forstærker koster 500kr kan det næsten ikke gå at ofre for meget, medmindre du har en stor sentimental
tilknytning

Thomaslje
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

ok jeg vil lieg tænke over hvad jeg gør og indtil vidrer siger jeg mange gange tak for hjælpen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes