Emne: Setup til en fair pris? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
abemos Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens.
Jeg har næsten ingen forstand på højtalere/anlæg, så I må bære over med mig. Jeg har tænkt over at sætte nogle penge i noget god lyd, men det store spørgsmål er jo så bare, hvad man skal have fat i.
Jeg vil gerne have nogle gode høtalere, store der kan stå på gulvet, der kan fylde et godt stort lokale op med godt lyd og især en rigtig god bas/subwoofer. Der er ikke til professionelt brug, men de må da gerne være gode nok, til at man kan bruge dem til fester af en okay størrelse.
Men højtalerer alene går vel ikke, så et anlæg af en slags skal der vel også bruges. Her vil jeg gerne høre om, hvordan/hvorvidt man får tilsluttet forskellige medier. Altså, kan man have højtalere/anlæg være tilsluttet både computer, et anlæg i sig selv og noget Ipod/Iphone tilkobling?
Jeg aner slet ikke hvad prislejet er for et sådan fuldt sæt, men det må gerne være noget okay noget, der skal ikke være det helt billige, men heller ikke det dyre, sådan midt imellem.
Jeg takker for hjælpen på forhånd 
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
smid en 20-30.000 efter et anlæg, så er du efterhånden ret godt kørende..  Smider du pengene på brugt grej, kan Du få noget ganske hæderligt, som også kan sætte skub i en fest
|
Til top |
|
|
abemos Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2012 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
smid en 20-30.000 efter et anlæg, så er du efterhånden ret godt kørende..  Smider du pengene på brugt grej, kan Du få noget ganske hæderligt, som også kan sætte skub i en fest
|
|
|
Nogle forslag til mæker og størrelse, man skal kigge efter?
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Velkommen til, abemos (det ville jeg nok ikke frivilligt kalde mig  )
Du skal bruge en forstærker dine medier kan tilsluttes, som leverer strømmen til højttalere og en evt. subwoofer. Det kan gøres i stort se alle prisniveauer,
afhængigt af dine krav til lyden.
Hvis du svarer på flg. spørgsmål, bliver det lettere at komme med konkret bud på hvad du skal gå efter:
1. Skal du have mulighed for at tilslutte andre medier til end PC og I-pod/phone? (eks. CD-afspiller, grammofon, radiotuner m.v.)
2. Hvor mange enheder skal der kunne tilsluttes på en gang?
3. Hvor stort et rum skal det spille i til hverdag?
4. Hvor stort et rum tænker du at det skal kunne spille i til fest?
5. Hvilken musikstil hører du mest?
6. Hvad vægter du lydmæssigt (præcis gengivelse, meget bas, tydelig diskant, at stemmer eller bestemte instrumenter fremhæves eller??)
7. Hvad er max. budget.
Det kan måske virke overvældende at der skal bruges så mange oplysninger, men hen ad vejen skal du nok få forklaret hvorfor det er nødvendigt
Prøv både at surfe lidt rundt her på forum - det kan give dig lidt idéer. men vigtigst af alt: Prøv også at få lyttet til nogle anlæg. Både hos vennerne, men gå
også glad ind i så mange HIFI-butikker du kan komme i nærheden af, og bed om at få demonstreret lidt forskelligt.
Og med HIFI-butikker mener jeg hverken Fona eller Elgiganten  . Kan ikke se hvor du bor, men HIfi-klubben har butikker over det meste af landet,
og er et glimrende sted at starte.
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
abemos skrev:
NAD-Mand skrev:
|
|
|
Nogle forslag til mæker og størrelse, man skal kigge efter? |
|
|
Der er et sæt Monitor Audio GS 60 på køb salg bytte sektionen her på siden, hvor der følger lidt gode kabler med, til en samlet pris på 12.000 kr. Monitor Audio spiller rigtig fint. Og GS 60'erne kan jeg kun spå om er en god højttaler. Af forstærkere til de højttalere, kan Du fx kigge på Naim, Primare, Advance Acoustic, Eller noget i den stil. Sidst nævnte laver en stor og magtfuld forstærker der hedder Map800II, Den sælges til 10.000 kr sprit ny og gør det rigtig godt. Den har også indbygget Riaa, hvis du en dag skulle overveje at tilføje en pladespiller til dit setup. Jeg anbefaler ikke Advance Acoustic fordi jeg selv ejer det helt store derfra, men anbefaler det, fordi det er rigtig god lyd til relativ små penge.
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foreslå at du lytter til Dynaudio's nye XEO serie XEO3 el. hvis der skal være fest og der er råd så prøv XEO5 de går hele vejen i bund. Kobler du det hele op med en XEO Transmitter og har en PC stående i forvejen så er du faktisk kørende, Og får meget god lyd for pengene.
evt. kan en Apple TV bruges som streamer, og med det setup slipper du helt for kabler, og bliver meget frit stillet, det eneste der så kan mangle er en Ipod Touch til at rumme musik filer og fjernbetjene med.
|
Til top |
|
|
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 24 Oktober 2012 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
abemos skrev:
Jeg aner slet ikke hvad prislejet er for et sådan fuldt sæt, men det må gerne være noget okay
noget, der skal ikke være det helt billige, men heller ikke det dyre, sådan midt imellem.Jeg takker for hjælpen på
forhånd  |
|
|
Hold da op... Jeg tror slet ikke du aner hvad du begiver dig ud i her. Hvad er helt billigt? Hvad er helt dyrt? Og hvad er
helt imellem?
Du er nødt til at lægge en prisramme. Min fornemmelse er at de bud du får ikke match'er hvad du forventer.
Du nævner helt specifikt højttalere der skal kunne spille op til dans i et større lokale, men også skal lyde godt. Det
første kan Cerwin Vega klare, dog lyder de sjældent godt - men er det så efter din eller andres smag? Skal det være
lidt bedre kunne det være Klipsch. Min fornemmelse er at du gerne vil have noget der kan tonse derud af, først og
fremmest, filigran lydkvalitet er ikke på programmet. Lyt dog til forskellige emner, måske du synes at lydkvaliteten har
første prioritet frem for lydniveau - du får ikke begge dele inden for en overskuelig prisramme.
Ingen her kan anbefale dig noget du kan købe efter. Forstærkeri og alt det der er hvad det er, men højttalere er i den
grad den parameter der bestemmer lyden, så du er nødt til at lytte dig lidt frem, om ikke andet i hvert fald læse en
masse på internettet for at "fjernlytte" dig frem til hvad der kunne være interessant at lytte nærmere på. Men du kan
ikke bare sige "lyde godt", for det er så uendeligt forskelligt fra person til person. Min mor syntes at Drafi Deutscher
på kassettebånd på en lille køkkenradio lød godt.
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 25 Oktober 2012 kl. 00:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er enig med sold. Ingen kan retmæssigt anbefale dig noget, inden de - og ikke mindst du selv - ved hvad du kan lide. Derfor må du prøve dig lidt
frem.
start med at finde det niveau du et ude efter, ved at gå ned tl din lokale hifi butik og lyt på et anlæg til 5.000 kr. Sammenlign derefter med et til
10.000 og herefter til 15.000 osv, og se hvornår du rammer et niveau der passer dig.
Jeg vil ikke anbefale dig at købe brugt. Det er lidt som med biler og andet - man skal helst vide hvad man er ude efter, ellers rammer man ikke rigtigt.
Ja, det koster lidt mere fra nyt, men du ved hvad du får.
Så afsted med dig, og når du har en fornemmelse for hvad du kan lide, så spørg endelig til råds herinde igen.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|