Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 04:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hørning Hybrid Horn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Er der nogen der har - eller kender nogen der har - et sæt Hørning Agalme højtalere, fra den tid, hvor det var mere horn end hybrid?

Jeg søger de første, hvor der udelukkende var tale om bestykning med Lowther og Hørnings egne diskant-enheder.

mvh

Søren

Til top Vis rørgrej's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rørgrej

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Hej Rørgrej
Er det ikke den helt store model Hørning laver (Agalme) desværre har jeg ingen bud på dit spørgsmål men er mere nysgerrig på Hørnings
modeller gennem årene han har lavet. Ved han har lavet mange upgrades gennem de sidste mange år på samtlige modeller !

Hvad kører du med af rørgrej ?

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej Sonic!

Ja, det er rigtigt, at Hørning til stadighed "opgraderer" de fleste af de højtalere, han har lavet gennem tiderne, og det er ikke så få, efter han i slut 70érne og starten af 80érne lavede diverse horn. Jeg kan f.eks. huske et fra starten af 80érne, hvor bassen blev forstærket gennem et horn med et knæk, som mundede ud i stuens hjørner, og hvor Lowther enheden, en PM4A spillede ud gennem et påmonteret gipshorn, som lignede noget der var støbt i et vandfad.

I det hele taget er jeg mest til de ændre af hans højtalere, hvor der som skrevet er mere tale om reelle horn - end hybridkonstruktioner.

Jeg spiller for tiden gennem sådan en Hørning-konstruktion kaldet Alkibiates, som var den 2. største af hans oprindelige konstruktioner fra Brabrand tiden.

På forstærkersiden har jeg en rørkonstruktion af Michael Zingenberg. Jeg har både hans forforstærker med rør-reguleret strømforsyning, samt nogle af hans PX25 udgangstrin med  Tamura-trafoer i såvel udgang som interstage.

Lyden kommer fra min garrard 301 med mc2000 pu og dertil hørende T2000 trafo - så det hele spiller da meget godt - men jeg kunne godt tænke mig at høre Hørnings store kasser, af den oprindelige type!!!!!!

mvh

Søren

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

hej jeg har et par hørning agaton signatur silver med som er en hybrid med lowther og med hans lotus diskant samt 2
12 tommer basser bag på.... det er en opgrad er den gamle hvor diskanten er skiftet til lotus diskanten som jeg har
samt nyt delefilter med duelund og hunde dyre interne kabler....
spiller selv med rørgrej og kan kun anbefale den her højtaler hvis du kan finde modellen for der er desværre ikke mange
til salg, men det er som skrevet en hybrid med horn udmunding i bunden... en stor men dejlig HT. som jeg ikke har hørt
bedre ....

mvh
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej John!

Jeg har godt hørt "dine" Hørning.

På et tidspunkt havde Karsten fra Roskilde nogle andre højtalere til salg. Han havde så også et sæt Hørning, som spillede ligeså fortrinligt som du skriver - men det jeg er på jagt efter er noget langt ældre, som udelukkende har en Lowther-enhed, og diskant. Dengang undrede Karsten og undertegnede sig faktisk meget over, at vi bor 4 huse fra hinanden på samme vej, og begge spillede på Hørning højtalere, uden at vi overhovedet kendte hinanden.

Det er for at komme tilbage til dengang, hvor forsøget gik på at skabe en velafstemt højtaler med "bare" en enkelt fuldtone-enhed. Såden er mine nuværende Alkibiates - og de spiller også dejligt - men spiller de aller største kasser - endnu bedre?

mvh

Søren

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej Sonic!

Ja, det er rigtigt, at Hørning til stadighed "opgraderer" de fleste af de højtalere, han har lavet gennem tiderne, og det er ikke så få, efter han i slut
70érne og starten af 80érne lavede diverse horn. Jeg kan f.eks. huske et fra starten af 80érne, hvor bassen blev forstærket gennem et horn med et
knæk, som mundede ud i stuens hjørner, og hvor Lowther enheden, en PM4A spillede ud gennem et påmonteret gipshorn, som lignede noget der var
støbt i et vandfad.

I det hele taget er jeg mest til de ændre af hans højtalere, hvor der som skrevet er mere tale om reelle horn - end hybridkonstruktioner.

Jeg spiller for tiden gennem sådan en Hørning-konstruktion kaldet Alkibiates, som var den 2. største af hans oprindelige konstruktioner fra
Brabrand tiden.

På forstærkersiden har jeg en rørkonstruktion af Michael Zingenberg. Jeg har både hans forforstærker med rør-reguleret strømforsyning, samt
nogle af hans PX25 udgangstrin med  Tamura-trafoer i såvel udgang som interstage.

Lyden kommer fra min garrard 301 med mc2000 pu og dertil hørende T2000 trafo - så det hele spiller da meget godt - men jeg kunne godt tænke
mig at høre Hørnings store kasser, af den oprindelige type!!!!!!

mvh

Søren

Hej Igen jeg har lige bestilt en pladespiller af høj kaliber med vdh the frog pu med Sme V arm husker ikke lige hvor mange tommer lang den er mener
det er 10,5 så kommer der en Thorhauge riaa med da jeg er ret vild med hans riaa ! Lige pt venter jeg på at mine nye højtalere lander her Tirsdag D
16 oktober lander hos mig. Det er et sæt stander hter kaldet spirit 1 SE modellen med en god følsomhed på cirka 89 dB ved 8 ohm min 7.3 ohm.

Jeg glæder mig rigtigt meget til det hele falder på plads her hos mig om cirka om 6 mdr tid. Min rørforstærker er en ming da der er komplet ombygget
af Steen Thorhauge med kt 88 rør. Den spiller fortræffeligt efter Steen har moddet den. Men vil dog have en anden forstærker.

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

rørgrej skrev:

Hej John!

Jeg har godt hørt "dine" Hørning.

På et tidspunkt havde Karsten fra Roskilde nogle andre højtalere til salg. Han havde så også et sæt Hørning, som
spillede ligeså fortrinligt som du skriver - men det jeg er på jagt efter er noget langt ældre, som udelukkende har en
Lowther-enhed, og diskant. Dengang undrede Karsten og undertegnede sig faktisk meget over, at vi bor 4 huse fra
hinanden på samme vej, og begge spillede på Hørning højtalere, uden at vi overhovedet kendte hinanden.

Det er for at komme tilbage til dengang, hvor forsøget gik på at skabe en velafstemt højtaler med "bare" en enkelt
fuldtone-enhed. Såden er mine nuværende Alkibiates - og de spiller også dejligt - men spiller de aller største kasser -
endnu bedre?

mvh

Søren

den du har nu er det med bånd diskant ??? har set han har lavet en model med bånd diskant....

jeg har haft rigtig mange højtaler som jeg mente spillede rigtig godt men da jeg byttede mine focal højtaler du ved
dem med berylium diskant ( l**te diskant ) fandt jeg ud af hørning er de helt rigtige for mig.... havde nok aldrig fået
dem hvis jeg selv skulle købe dem fra ny ..... de er jo hunde hunde dyre... en skam for det er kun de få der for lov og
høre og have et par... desværre...

spændende hva du finder .... det må du lige lave en opdate på det du kommer så langt..
Til top Vis john pedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af john pedersen

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Hej John!

Mine Alkibiates er med Hørnings egen diskant højtaler og Lowther EX3.

De oprindelige Lowther PM2C er erstattet af nye Lowther EX3 - som ifølge Hørning er optimale til Alkibiates kabinettet. Det er faktisk nogle EX3ére, som er fremstillet til Hørning. idet de er lavet uden diskant membran/inderkegle.

De spiller da også meget fornuftigt - men er Hørnings store kabinet bedre??

mvh

Søren

john pedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

du ved stort er altid godt ikk .... jeg må indrømme jeg er ikke lige klar over hvilke lowther der er i min..... jeg har
forsøgt at finde noget mere af mine HT . men synes ikke jeg ikke jeg rigtig der er noget , leder nok ikke de rigtige steder
på nettet.....

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hej dem med bånd diskant er det ikke Kenneth weller udgaven ?

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Det bliver en Hartvig TT signature pladespiller men kommer om en rum tid.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Sonic

Den oplysning skulle da vist have været under "pladespiller p u, o.s.v" . Forkert tråd.

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Oktober 2012 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Nå ja sorry

rørgrej
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2012 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Jeg prøver lige at give førstehjælp til min oprindelige tråd:

Er der nogen der kender noget til Hørnings oprindelige hornhybrid konstruktion i kæmpeudgaven?

Jeg er glad for de oprindelige hornkonstruktioner, hvor en lille 8" fuldtoneenhed spiller dybbas, så hele huset ryster. Jeg synes nærmest det er naturstridigt, at det kan lykkes at få så voldsom voldsom og fast en bas, ud af en lille køkkehøjtaler - nem det kræver så til gengæld også et kabinet, på størrelse med et sammenbygget køle/fryseskab og en vægt på den gale side af 100 kg.

Er der nogen derude som har eller kender noget til Hørnings første Agalme konstruktion??

mvh

Søren

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes