Emne: JBL bas? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 21 August 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
TI5000 eller TI3000 i et 23 kvm. stort rum? Skal have fyldig og fysisk mærkbar bass. Er vant til det fra mine 240TI. Kan nogle af de to modeller levere det og hvorfor skal man vælge TI3000 i stedet for? Nogle mener at den simpelthen spiller bedre. Er der nogen som har erfaringer med begge modeller i forskellige rum?
Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 21 August 2012 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har erfaring med 4412 og 4412a ,jbl basser begynder at buldre og falde af med alderen ,det opfattes af mange som federe bas ,i virkeligheden er den bare mere unøjagtig
jeg har et sæt 4412 med basser fra 1988 med basser med nyt kantophæng ,de buldrer ,ved 250hz peaker de med +10db ,de lyder mørkt og meget charmerende ,problemmerne starter ved 110hz og slutter ved 300hz
så hvordan et sæt ti3000 vil spille kommer an på aldren
du skal også være opmærksom på at der sidder et lille stykke sjum inde i diskanten ,det bliver hårdt efter ca 10år ,og ændrer lyden i toppen så den bliver hårdere ,det bedste er at udskifte diskanter hvert 10år
så gi ikke for mange penge for højtalerne
jbl er også nogle svin med komponent kvaliteten i delefilteret ,spoler med tynd tråd og p kerne ,bipolare lytter i signaglvejen
ved dog ikke hvordan komponent kvaliteten er i filteret på ti3000
men den er nok som det plejer at være
mvh frede
jeg oplever også jbl basser med nyt kantophæng ,som værende ude af specs ,
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Online Indlæg: 2794
|
Sendt: 21 August 2012 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må have et dårligt rum, eller forstærker, siden du oplever at dine JBL basser bulre. De har normalt en meget tør og fast bas. 
carsten
|
Til top |
|
|
madmax Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Oktober 2008 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1092
|
Sendt: 21 August 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
jeg har erfaring med 4412 og 4412a ,jbl basser begynder at buldre og falde af med alderen ,det opfattes af mange som federe bas ,i virkeligheden er den bare mere unøjagtig
jeg har et sæt 4412 med basser fra 1988 med basser med nyt kantophæng ,de buldrer ,ved 250hz peaker de med +10db ,de lyder mørkt og meget charmerende ,problemmerne starter ved 110hz og slutter ved 300hz
så hvordan et sæt ti3000 vil spille kommer an på aldren
du skal også være opmærksom på at der sidder et lille stykke sjum inde i diskanten ,det bliver hårdt efter ca 10år ,og ændrer lyden i toppen så den bliver hårdere ,det bedste er at udskifte diskanter hvert 10år
så gi ikke for mange penge for højtalerne
jbl er også nogle svin med komponent kvaliteten i delefilteret ,spoler med tynd tråd og p kerne ,bipolare lytter i signaglvejen
ved dog ikke hvordan komponent kvaliteten er i filteret på ti3000
men den er nok som det plejer at være
mvh frede
jeg oplever også jbl basser med nyt kantophæng ,som værende ude af specs ,
|
|
|
nu ville jeg nok ikke fremhæve 4412 , de var altså ikke særlige god , de have en meget skrigende top som jeg husker dem .Hvis en refoaming bliver lavet rigtigt er de 100% som de var fra start.
madmax
|
Til top |
|
|
KentNO1 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 196
|
Sendt: 21 August 2012 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
madmax skrev:
nu ville jeg nok ikke fremhæve 4412 , de var altså ikke særlige god , de have en meget skrigende top som jeg husker dem .Hvis en refoaming bliver lavet rigtigt er de 100% som de var fra start.
madmax |
|
|
Nok ikke helt 100%, efter 24 år kan spideren godt være blevet lidt træt.
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 22 August 2012 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
For snart mange år siden prøvede jeg også at gå fra 240 TI til den nyere TI3000. Bassen i TI 3000 er alt for "tynd" i forhold til 240. Prøvede efterfølgende med TI5000; bedre bas, men stadig ikke lige så god som på 240, som jeg valgte at vende tilbage til.
I min optik stoppede JBL med at lave "gode højtalere" med netop 120/240/250TI-serien.......
MVH __________________ Jesper / Oldhifinut
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
- og mit rum dengang var en (daglig) stue på ca. 20kvm. i åben forbindelse til spisestue på ca. 15 kvm. Vær iøvrigt opmærksom på at JBL skal have masser af strøm for at spille godt! Ligesom delefilteret helt rigtigt er lidt af en joke!!
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
madmax
[/QUOTE]
ved en udendørs smaart/truerta/holm impulse måling ,lavet på de gamle basser med nyt ophæng ,opfører de sig også med et løft omkring 110-300hz ,hvilket jo beviser at det ikke er rummet ,spideren har ikke den samme elastisitet efter 24år ,det påvirker enheden og ændrer specs
mht diskantlyden i 4412a og 4412 så lyder de skingert i toppen ,de forsvinder 100% ved at udskifte de elndige komponenter i delefilteret til audio kvalitet ,t-hansens delefiltre er i bedre komponent kvalitet
harman der ejer jbl er nogle svin ,og sparer de mest ånsvage steder ,at spare så meget i delefilteret er krimminelt ,set med audio øjne
til gengæld er filteret rent teknisk lavet så godt ,så der er ikke noget at komme efter rent konstruktions mæssigt
jeg bruger jensen kondensatorer ,mundorf modstande ,og jantzen kobberfolie spoler ,alt er udmålt og mathet
min 052 diskanter outperformer ,totat hvad jeg har hørt fra scanspeak og lign high end producenter ,når de spiller sammen med jbl's super mellemtone enhed
og diskanterne ændrer altså lyden med tiden ,i takt med skummet bliver hårdt inde i diskanten ,ændrer membramens opførsel sig
efter min mening laver jbl verden bedte højtalere ,måske fordi de har 50års forspring i udviklingsarbejde ,i forhold til deres nærmeste konkurent
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
For snart mange år siden prøvede jeg også at gå fra 240 TI til den nyere TI3000. Bassen i TI 3000 er alt for "tynd" i forhold til 240. Prøvede efterfølgende med TI5000; bedre bas, men stadig ikke lige så god som på 240, som jeg valgte at vende tilbage til.
I min optik stoppede JBL med at lave "gode højtalere" med netop 120/240/250TI-serien.......
MVH
|
|
|
er det ikke bare fordi at bas gengivelsen i ti3000 er mere tør og ren ,og dermed lyder tyndere
oplevede med icepower at folk brokkede sig over de ikke kunne spille bas ,icepower gengiver bare bas helt ekseptionelt ,resten af toneområdet er skod ,men ren bas kan icepower levere
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
Jesper Andersen skrev:
MVH
|
|
|
er det ikke bare fordi at bas gengivelsen i ti3000 er mere tør og ren ,og dermed lyder tyndere
- nææ..........................den ER "tyndere", ikke "renere". Men det er også blot en 10" (?)
oplevede med icepower at folk brokkede sig over de ikke kunne spille bas ,icepower gengiver bare bas helt ekseptionelt ,resten af toneområdet er skod ,men ren bas kan icepower levere
- forstår ikke helt, det virker lidt selvmodsigende hvad du skriver; "....folk brokker sig over ikke at kunne spille bas", og så "...ren bas kan icepower levere"...men iøvrigt; enig, Icepower leverer meget ren bas. 'Synes dog også at de spiller ret godt i hele registret!
Og Icepower er faktisk et ganske godt match til JBL, ligesom de gamle Harman-Kardon og Nakamichi effekttrin er det. Men det er jo off-topic ;)
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
- men tilbage til hvad trådstarter spørger til; fyldig og mærkbar bas. Og der vil du ikke opleve fremskridt i forhold til dine 240 TI ved køb af TI 3000 el. 5000
Om du vil have forbedring - og det skal være JBL/ JBL-sounden - så er der den gamle 250TI...men den er altså stooooor at få ind i en stue....men den spiller også klart bedre end 240TI.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter min mening laver jbl verden bedte højtalere ,måske fordi de har 50års forspring i udviklingsarbejde ,i forhold til deres nærmeste konkurent
[/QUOTE]
- faldt lige over dette postulat; det er nok at overdrive temmelig meget 
For det første, så tror jeg ikke at man kan konkludere at 50 års forspring m.h.t. udvikling nødvendigvis giver et lyttemæssigt forspring. Noget andet er så at JBL, dengang, lavede nogle helt bevidste valg f.s.v. hvordan de ville have lyden skulle være - og een ting er sikker; "hifi rigtig" har JBL's lyd aldrig været.
Når det så er sagt, så er jeg selv stor fan af den gl. JBL-lyd - men jeg kan, indrømmet, også godt lide en "farvet" lyd. Det kan man også se ud af mit nuværende højtaler-valg ;)
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jesper Andersen skrev:
lydfrede skrev:
Jesper Andersen skrev:
MVH
|
|
|
- nææ..........................den ER "tyndere, ikke reneree". Men det er også blot en 10" (?)
- forstår ikke helt, det virker lidt selvmodsigende hvad du skriver; "....folk brokker sig over ikke at kunne spille bas", og så "...ren bas kan icepower levere"...men iøvrigt; enig, Icepower leverer meget ren bas. 'Synes dog også at de spiller ret godt i hele registret!
Og Icepower er faktisk et ganske godt match til JBL, ligesom de gamle Harman-Kardon og Nakamichi effekttrin er det. Men det er jo off-topic ;)
|
|
|
MVH
|
|
|
det jeg mener er at når basgengivelseb bliver meget nøjagtig og korrekt ,oplever mange det som manglene bas ,de nopfatter bulderet og resonanser som værende bas rigtige
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
Jesper Andersen skrev:
lydfrede skrev:
Jesper Andersen skrev:
MVH
|
|
|
- nææ..........................den ER "tyndere, ikke reneree". Men det er også blot en 10" (?)
|
|
|
MVH
|
|
|
det jeg mener er at når basgengivelseb bliver meget nøjagtig og korrekt ,oplever mange det som manglene bas ,de nopfatter bulderet og resonanser som værende bas rigtige
- oh, nu forstår jeg...og er helt enig med dig. Men jeg erfarede blot at TI 3000 - og 5000, for den sags skyld, havde/har mindre fyldig bas end 240TI ( havde iøvrigt en Harman-Kardon Signature 1.3 effekt dengang jeg havde TI 3000 og 5000)
|
|
|
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
mht bas ,så ufgør membram arealet i sidste endfe hvor meget luft der kan flyttes ,dvs større areal er lig med større dynamik
skal der flyttes luft nok til at gengive 20hz ,ved fuld spl ,skal man op i et ret stort membram areal ,jeg har 2stk b380 (2235h)15'' subs på mit system ,og mit -3db punkt ligger omkrin 28hz
i et rum på ca 12 m2 ,som dog er akustisk dæmpet til lydstudie brug
ang mit postulat om jbl som verdens bedste ,så er det min egen subjektive mening
jeg har ikke hørt noget mere korrekt og analytisk ,emd mine 4412a ,opgraderer når der er råd til lsr6332 ,som før de nogensinde bliver sat til ,får nyt delefilter
dårlig lyd fra jbl pro ,og jeg taler ikke her om harmann jbl
skyldes ene og alene ,tynde kabler og de ringeste delefilter komponenter man kan opdrive på jorden ,man kan ikke udligne den dårlige lyd i en bipolar lyt ,med en 10nf mylar cap
bundlinien fik kål på den gode jbl lyd
delefitrene i harmann jbl pro studiemonitors ,er den ringeste komponent kvalitet jeg nogensinde har pillet ud af en højtaler uanset mærke
hvordan er komponent kvaliteten i harmann jbl
går ud fra de ikke bruger p kerner tynd tråd og bipolare elektrolytter
jeg havde forøvrigt et par dyre blue sky monitors ,der sad sgu også elendige billige bipolare lytter i signaglvejen
|
Til top |
|
|
Rainbow Lukket konto

Eget ønske
Bruger siden: 03 December 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 299
|
Sendt: 22 August 2012 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Tak for de fine input. Jeg tror projekt TI 3-5000 er sat på standby. Det er ikke den retning jeg vil lydmæssigt. 250TI om et par år er nok mere sandsynligt ellers går jeg andre veje, men er ikke meget for at undvære JBL-lyden, som i mine ører er klasser bedre end alt andet jeg har hørt. Jeg kan godt lide live-musik og de eneste højtalere jeg har hørt formidle Made in Japan ordentligt er foreløbig 240TI og KS9800.
Venlig hilsen
|
Til top |
|
|
Music4life Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3766
|
Sendt: 22 August 2012 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rainbow, du kan komme forbi og høre mine Ti5000 med en strømstærk forstærker i rø... på Chord Signature ht. kabler og du vil opleve en dynamik med en bund som er alt andet end tynd og en top som skriger. Alt det vås med at diskanter skal skiftes hvert 10 år og en bas som buldrer efter en årrække er noget vås. Mine egne Ti5000 har aldrig fået skiftet noget som helst og er i forrygende form selv efter 12-15 år.
Er ophænget træt og mørnet skal de jo blot udskiftes. Det kan hurtigt ses på ophænget om det er frisk. Det koster nu heller ikke meget at udskifte ophænget.
Er man til JBL og dynamik ser jeg ikke mange ht på markedet idag som kan levere varen og slet ikke til pengene.
Du lyder til at være skræmt fra vid og sans. Ingen grund til bekymring.
250TI er måske et bedre alternativ fra dengang hvor de virkelig kunne lave ht bortset fra de dyreste JBL konstruktioner idag. Men TI5000 eller TI3000 er absolut ikke dårlige. De har blot en anden lyd og knap så west coast agtig og fede i mellemtonen. Men det kan der tweakes med både med grej og kabler
Men vigtigst er power og akustik. men har været meget overrasket over hvor nemt det var at integrere TI5000 i rummet.
Læs iøvrigt
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93444&K W=Music4life
__________________ "Det er musikken det drejer sig om"
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja ,rainbow ,du må over og høre music4life's ti5000 ,så kan du bedre bedømme
problemmet med kantophæng ,og mørnede skum stykker i diskanten ,har jeg fået forklaret som et problem i lande med fugtigt klima ,hvis man kan holde sine højtalere fugtfrie burde de da også kunne performe 100% i betydeligt længere tid end 10år ,men generelt ,er der meget brugt jbl der har stået på en måde der har fået ophæng osv til at mørne
mine 128h-1 basser måler ikke korrekt mere efter 24år ,måske den tidligere ejer holdt for mange abefester med høj musik ,jbl enheder kan også slides op
der skulle ikke være noget i vejen for at ældre enheder overholder specs ,hvis de er behandlet korrekt
og med hensyn til formidling af live musik ,så er der kun jbl i mine øjne der magter det ,jazz at the pawnshop ,bliver ikke bedre end på et par store jbl højtalere
formidlingen af trommeslag er helt fantastisk ,og den luftige top ,vibrafonen der bare danser foran en ,man kunne blive ved
|
Til top |
|
|
1966 Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 22 August 2012 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige et input, jeg har læst meget sjovt herinde men det jeg læser på denne tråd er godt nok det værste vås jeg har læst
længe,jeg kan kun sige at i burde læse MUSIC 4 LIFE s tråd for det er fakta. Vh.1966
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 August 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor er det noget vås?
mht tråden handler det mest om effekt
hvis man ikke råder over min 200watt ,er jbl ikke en fed oplevelse ,de kræver stort overskud i forstærkeren ,at drive den så de spiller frit ,jeg har 2x375 og 2x650 crown watt i 8 ohm til rådighed ,delt med et thel delefilter ,og med eq på bas sytemmerne
og jeg har kun erfaring med jbl's pro gear
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|