Forfatter |
|
N3xu5 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2004
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 15 April 2012 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bær over med mig da jeg ikke helt ved om jeg er forkert på den her!
Jeg har lige anskaffet mig en ældre Audiovector AV3C og synes at lydbilledet på den er lidt "underligt". Eller måske opfatter
jeg det bare underligt siden jeg kommer fra noget ringere (Audiovector C center)
Centeren er bestykket med en Vifa diskant og to stk 6.5" Vifa TC18SG49.
Det er som om der er mere liv i den ene den som sidder for sig selv i eget kammer i centeren. Den anden identiske bas som
sidder i samme kammer som diskanten og med basport siger ikke ret meget. Der er liv i den men den siger som sagt meget
lidt ifht den anden.
Jeg fokuserer derfor hele tiden på højre side af centeren og den 6.5" der er mest aktiv.
Jeg har, for at sikre mig at det ikke er enheden der er defekt, prøvet at bytte om på de to enheder men det er ikke der
problemet ligger da det samme sker ved ombytning.
Jeg kan da også sagtens se at deres placering og dermed sikkert også deres funktion er anderledes når jeg kigger på
opbygningen af kabinettet. Jeg synes bare det er distraherende et eller andet sted at centeren ikke er symetrisk så at sige.
Er der nogen der bruger samme center og kan bekræft eller afbekræfte noget her. Eller måske et diagram over delefilter.
|
Til top |
|
|
N3xu5 Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2012 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at være lidt mere præcis i min forklaring så spiller den 6.5" der sidder i sit eget kammer til højre uden basport mere
mellemtone end den 6.5" der sidder i kammerat med diskanten og basporten. Er det sådan det forholder sig??
Jeg synes stadigvæk at jeg vil have svært ved at vænne mig til det.
På min gamle C center deler begge mellemtone/bas enheder samme område (de er begge forbundet til samme punkt på
delefilteret.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 15 April 2012 kl. 07:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er vel ikke noget specielt unaturligt i det - men jeg undres lidt over det skulle være et problem. I normal lytteafstand, kan man sågu da ikke høre om den ene enhed spiller mere mellemtone end den anden gør ?
Jeg forstår ikke "dit problem" :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
N3xu5 Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen ja du har ret :) Men måske det er fordi at jeg kommer fra den C-Center hvor begge mellemtone/bas spillede præcis
samme frekvens område.
Jeg kiggede lige på delefilter og det stemmer jo ok med det hele. M+/- på printet for enheden til højre i eget kammer. Altså
mellemtone. Og B+/- for enheden i kammer med diskant og basport.
Jeg kan bestemt høre at den ene enhed spiller mellemtone og den anden ikke gøre!
Men som sagt det er nok fordi jeg er vant til den billigere AV center
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 16 April 2012 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, såvidt jeg kan se fra din beskrivelse er din 'nye' center opbygget som en såkaldt 2½-vejs højtaler, hvor de to ellers identiske bas/mellem-enheder kun delvis dækker samme frekvensområde. Den ene enhed vil typisk være skåret af længere nede i frekvens end den anden, og i dette tilfælde arbejder den ene enhed osse dybere i bassen, pr. refleksboksen.
Men, indrømmet, jeg synes ikke helt det kan forklare dit lytteindtryk .
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 16 April 2012 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en AVC3A i mit 5.1 setup jo min mellemtone arbejdre end del mere end bassen men ikke noget jeg høre fra min lytteposition, men den er også sat til small som HT i min reciver
|
Til top |
|
|
N3xu5 Forum Bruger

|
Sendt: 16 April 2012 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fået omrokeret mit setup lidt sådan at centeren nu står lige under billedet. Før stod den forskudt til højre med en
10-15 cm og det var altså nok.
Lydbilledet er centreret nu men som Darwin er inde på så er mellemtonen meget fremme.
Men hold da op et lydbillede jeg har fået efter udskiftningen af den gamle C-series center.
|
Til top |
|
|
Darwin Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 783
|
Sendt: 16 April 2012 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
N3xu5 skrev:
Jeg har lige fået omrokeret mit setup lidt sådan at centeren nu står lige under billedet. Før stod den forskudt til højre med en 10-15 cm og det var altså nok.
Lydbilledet er centreret nu men som Darwin er inde på så er mellemtonen meget fremme.
Men hold da op et lydbillede jeg har fået efter udskiftningen af den gamle C-series center. |
|
|
Ja det er jo mest stemmer og info som ligger i mellemtonen og toppen som centeren formidler..men du har fået en center som er klar og tydlig nu.....så bare nyd det
du kan lige se hvordan jeg har placeret mit
http://www.avtainment.dk/forum/darwins-start-paa-hifi-verden _topic518.html
|
Til top |
|
|