Forfatter |
|
AndersKousgaard Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2010 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 21
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 20:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hifi4all
Jeg er en ung hifi-entsuiastisk gut der søger vejledning til hvilken super musikalsk sub jeg skal lede efter. Jeg kører med det gode Holfi udstyr (flerkanals) og har derudover en projektor.., men suben skal primært være egnet til at spille musik på..., den skal altså være super hurtig.., og må meget gerne gå langt ned i freq... ca 15-20Hz tænker jeg... (mine højtalere går ned på 25Hz :-P )
Håber i derude kan hjælpe mig til hvad jeg skal lede efter...
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 21:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld men..... E strengen på en elbas svinger med 42hz og færre instrumenter der ligger lavere. Så hvis dine højttalere går ned til 25hz, tror jeg ikke du har brug for en sub.
carsten
|
Til top |
|
|
NitroBlast Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1036
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig med CARS10! Du har ikke brug for en sub til musik, hvis dine højttalere allerede går helt ned til 25hz, og de kan reproducere de lave frekvenser med et fornuftigt lydtryk. __________________ Mit grej!
WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er i klar over hvor dyb en lyd 25hz. er, kun få instrumenter når derned (store kirke orgeler og elektroniske ) Jeg tror ikke engang at det der nummer med James Blake kommer ned på 25hz. og det trykker ellers meget godt i kroppen.
carsten
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selv om man har et sæt højttalere, der går dybt, kan der være en fordel for mange højttalere (og måske også forstærkere) ved at lade en sub klare det helt dybe område.
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
henrik141 Udelukket fra forum

Tager lige en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 708
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det bliver ihvertfald mere fysisk med en god sub, jeg vil nødig undvære min sub
|
Til top |
|
|
casper chr Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Februar 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
Sendt: 13 April 2012 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !.....
Meninger er der mange af !......
Nå men - specifikationer på højttalere skal man lige tage med en gran salt - opgivelse nedefter er ofte minus mange db - plus det faktum at dybbasformåen påvirkes meget af det rum højttalere er placeret i.
Skal du have et fornuftigt overblik, er du nok nødt til at have foretaget en måling.
Har man først lagt øre til et system, der også har de allerlaveste frekvenser med (gerne lineært ned til en 15 hz), så vil det stå helt klart, at rigtig mange optagelser indeholder information, i dette område også - optagerummets "puls" bliver netop gengivet via meget lave frekvenser.
Min erfaring er baseret på, at jeg igennem rigtig mange år har haft systemer, der ubesværet har i stand til, at gå ned til under 15 hz - øh; lineært ! __________________ Mvh
Casper Christensen
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 16 April 2012 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alt andet lige, er det en fordel at få dybe frekvenser gengivet liniært. Og, alt andet lige, kan en sub aflaste ens hovedhøjtalere på en god måde (reduceret forvrængning). Men, medmindre man har en god slump penge, og en fornuftig tilgang til brugen af dem, er det svært at få kravet om en sub, der både går dybt, og spiller musikalsk, til at gå op i en højere enhed. Især da, hvis man allerede har højtalere, der giver en god bund.
Meget dybe frekvenser er sjældent 'hurtige', for øvrigt.
|
Til top |
|
|