| Forfatter |
|
C F E Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 23 Oktober 2009 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg flytter meget snart fra kollegieværelse til en større lejlighed og har i den forbindelse besluttet at opgradere anlægget for at få noget der kan spille rummet lidt mere op end mit nuværende anlæg formår. Mit nuværende anlæg består af et minianlæg fra DENON D-M33 med indbygget 2x22W forstærker billige Argon højtalere som rasler frygteligt bare man skruer lidt op. NAD C555 pladespiller NAD PP2 RIAA Det meste af min musik afspilles fra en computer med et eksternt lydkort i den dyre ende, men min første prioritet er at få mere ud af min elskede samling LPer, så derfor vil jeg nok som det første opgradere RIAAen til en Bellari VP130 som jeg har fået anbefalet. Og nu til sagen.. Jeg vil opgradere fra standerhøjtalere til nogle gulvhøjtalere for et budget på omkring 5000kr. Jeg er klar over at DENON minianlægget nok ikke er kraftfuldt nok til at trække større højtalere, så derfor overvejer jeg at sælge dette og benytte et BeoSystem 5500 system som jeg har arvet. Men hvad er et optimalt køb af gulvhøjtalere for 5000kr.? og kan jeg overhovedet benytte B&O systemet? Hvis ikke er jeg åben for alternativer for den pris sådan et anlæg nu kan sælges for. Er ikke bleg for at købe brugt eller i udlandet, så kom gerne med forslag fra disse markeder. Er temmelig novice og har kun lyttet lidt til Dali Concept i hifiklubben, som jeg synes lyder bedre end Argon højtalerne. Jeg går efter en mere detaljerig lyd med mest detalje i bassen især godt sammen med pladespilleren. Musikken der skal afspilles er elektronisk Electro-House, Dance, Eurodance og Trance og nej jeg skal ikke ha Cerwin-Vega  Håber nogen kan komme med et forslag!
|
| Til top |
|
| |
C F E Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 17:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har kig på et par B&W DM684 eller Dali IKON 6 demomodel i hifiklubben. Er det et godt valg til omkring 5000kr.?
og kan nogen svare mig på om de kan fungere sammen med B&O systemet?
|
| Til top |
|
| |
gasolin Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2683
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
C F E skrev:
Har kig på et par B&W DM684 eller Dali IKON 6 demomodel i hifiklubben. Er det et godt valg til omkring 5000kr.?
og kan nogen svare mig på om de kan fungere sammen med B&O systemet?
|
|
|
Hvis du beholder minianlægget skal du helt klart gå efter højtaler der har en følsomhed på over 90 db (som spiller mere en 90 db i lydtryk med 1 watt) eller prøv at lede efter system audio til B&O anlægget de er vældig populære, pænt design og god lyd.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle købe gode højtalere dit B&O system, bruge det og så opgradere efterhånden som du får råd til nogle gode kvalitets enheder som kan holde i mange år. Måske en god DAC til din PC næste gang, så gode kabler osv. På den måde får du god lyd nu og her og den bliver bare bedre og bedre over nogle år efterhånden som du skifter hi-fi dele ud indtil du har en komplet anlæg som du bare er glad for. Ved ikke hvordan stikkene ser ud på B&O, men der kan sikkert købes stik adaptere vil jeg tro. Til inspiration til højtalere, så prøv at kigge på what hifi. De er ret ærlige i deres tests, priserne er nogenlunde som i DK http://whathifi.com/Reviews/
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have nogle højttalere, som er lette at drive, kan jeg da anbefale de XTZ 89 Front, som jeg selv har. Jeg var også forsigtig, da jeg skulle købe højttalere, fordi min forstærker heller ikke er specielt stærk (manualen siger 2x30W continuous i 8 ohm). Så jeg skrev til XTZ, om jeg kunne regne med, at 89 Front kunne trækkes af min forstærker. Jeg fik følgende svar:
"Känsligheten ligger på 90 dB och vilken förstärkare som helst som är specad för 4 ohms last klarar dessa. Det finns inga svåra impedanser och fasvridningar hos våra delningsfilter, så en vanlig förstärkare ska inte ha några problem."
Det fik de ret i. Jeg kan sagtens trække dem, de lyder rigtig godt, og jeg kan også spille lige så højt, jeg har lyst til.
De koster godt nok kun ca. 2000 kroner for et sæt + fragt, så det er en del under dit budget  . Hvis du vil bruge mere, er der også de dyrere XTZ modeller, som fx 99.36. Den har også en følsomhed på 90 dB, men de har alligevel ry for at kræve noget mere af forstærkeren, da de bruger SEAS-enheder.
Dali Concept, som du har kigget på, skulle være en rigtig kedelig højttaler, siger folk. Men Ikon skulle vist være godt.
|
| Til top |
|
| |
Henrik Rossel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv "arvet" 5500-serien, og bruger den på et par Avance Signature 8. Jeg er blevet positivt overrasket hvor godt det B&O anlæg egentlig lyder - og jeg er bestemt ikke B&O-fan :-) Men så vidt jeg er orienteret er det også fra dengang, hvor B&O faktisk lavede reel hifi... Nu er Avance højttalere vist generelt ret letdrevne, men jeg har i hvert fald aldrig haft skyggen af problemer med at trække dem med 5500-serien. Dog skal det da siges, at jeg når jeg vil opgradere anlægget, er det B&O der ryger før Avance. Også pga. af deres lidt besværlige stik og lign. Det korte af det lange: Jeg tror B&O'en kan trække mere end du tror, og et par højttalere i 5000,- klassen (brugt) passer nok egentlig ret godt til anlæggets kvaliteter (mine Avance koster ca. 5000 brugt). God jagt :-)
|
| Til top |
|
| |
C F E Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene. Går ikke nødvendigvis efter højtalere som er nemme at drive. Jeg benytter kun minianlægget såfremt ikke-B&O højtalere ikke kan bruges sammen med BeoSystem, så minianlægget bliver nok solgt. Pointen med at opgradere løbende er god, men så mangler jeg stadig at finde ud af hvorvidt det er muligt at benytte nye højtalere sammen med B&O anlægget. Jeg er i tvivl om hvor meget jeg behøver af en forstærker for at trække nogle af de foreslåede højtalermodeller, måske nogen der kunne oplyse mig? :) Her er der specs på B&O forstærkeren: http://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=354Power output 20 - 20,000 Hz IHF 2 x 50 W / 8 ohms Behøver jeg mere? Eksempelvis til B&W hvis design jeg er lidt lun på.
|
| Til top |
|
| |
dysterland Forum Bruger


Bruger siden: 26 August 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 769
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skulle sagtens kunne bruge andre højttalere til den B&O - du skal bare sætte de rigtige stik på højttalerkablerne.
Med 2x50W ville jeg nok stadig vælge højttalere på 90 dB følsomhed (eller højere, selvfølgelig).
|
| Til top |
|
| |
C F E Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay alletiders. B&W 684 er opgivet til 90dB følsomhed så det går jeg ud fra er i orden.
Er der nogen der kender noget til kvaliteten af B&Os indbyggede RIAA, er den ok?
|
| Til top |
|
| |