Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 17:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Jaelvox højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kato
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 August 2009 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

hej er der nogle som har billeder af disse jealvox monstre. Ved ikke om det er helt rigtig stavet. Det er et byggesæt fra 70'erne?

Hvis du ligger inde med billeder kan du så ikke publicere et enkelt eller to på denne tråd, da jeg godt kunne tænke mig at se hvordan de ser ud.

Lød de godt? Set ifht. andre hornhøjtalere fx jbl.

MVH

Til top Vis Kato's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kato

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 August 2009 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kato.

Du har stavet det rigtigt. Hvis du laver en søgning på alle fora på navnet, så vil du finde flere tråde hvor der er billeder.

Lyden er omdiskuteret. Nogle elsker dem, og andre afskyr dem. Jeg har desværre aldrig selv hørt dem. Jeg tror ikke at der er mange som har sammenlignet dem med et JBL system med horn, de eneste JBL jeg kender som har horn til bassen er Paragon, Metrogon og Hartsfield, som alle tre er både sjældne og dyre.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

KentNO1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2008
Sendt: 30 August 2009 kl. 01:15 | IP-adresse registreret  

Byt om på e og a, så har du det : Jealvox.
Der blev lavet vist lavet 3 modeller : Jealvox Sound monitor,en Jealvox Sound Master 15 og en 12.

Havde J.S.Monitor fra omkring 1978/79  til 2003, hvor jeg flyttede i en mindre lejlighed, og måtte skille mig af med dem. Enhederne har jeg dog gemt, til bedre tider, med mere plads.

Elskede deres lette og ubesværede lyd, der var ikke den vildt dybe bas, men den bas der var ..

Til top Vis KentNO1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KentNO1

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

jeg kan godt huske da en kamarat og jeg skulle hændte sådan et sæt hjæmme byg, fy vor var de tunge bas kabinettet vejede over 90kilo, hele systemet godt 110kilo, vi kom bedre kondensatore i spolerne var af en fin kvalitet den gang, lyden, der var sku knald på og så med 200 i røven kunne de spille mega højt det kunne høres i hele huset ren lyd var der og tør bas den mangled lige de siste dybe toner ellers var den bare ok, selv en transister radio spille fint på dem

her skulle der være en af modellerne

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 August 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Pqr der er bruger spiller på et sæt Jealvox, du kan da bede ham om at tage et par billeder i hans tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70464&K W=edge 

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 30 August 2009 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

edge skrev:

Pqr der er bruger spiller på et sæt Jealvox, du kan da bede ham om at tage et par billeder i hans tråd:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=70464&K W=edge 

Det kan vist ikke skjules at jeg - som Edge skriver - har et par Jealvox Sound Monitors, som jeg spiller på. Jeg driver mine med en lille Shell SE røramp med ca. 3 watt og det fungerer i mine ører rigtig godt.

Tidligere har jeg brugt andre vintage rørforstærkere, bl.a. en PP el84 Braun CVS-13 og en PP el876 Philips AG9015. Begge har gjort det rigtig godt med Jealvox hornene men intet slår den lille Shell. Jeg har også prøve hornene med ikke-rørgrej, men det kunne jeg ikke li'. Det fik vist det værste frem i Jealvox'erne.

Jeg lavede på et tidspunkt en tråd på audiokarma.org om Jealvox'erne med billeder af de adskilte og samlede Jealvox, men billederne er desværre forsvundet både fra min server og min computer.

Tråden er dog her: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=64222

For tiden kniber det med at få taget billeder af hornene igen, da de mere eller mindre gemmer sig bag ved 5-6 par Scandyna/Dynaco A-25 højttalere (nej, de er ikke stakkede, jeg prøver bare at rydde op og ud i bunkerne jf. ksb).

Men en dag skal jeg nok få det gjort.

I mellemtiden er der fine billeder og info i Ahanias tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=26045&P N=1

Men husk at I alle er velkomne til at kigge forbi og høre et par rigtig jealvox!

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 August 2009 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Som medlem af Århus HiFi Klub der sidst i 70'erne blev vi inviteret til at arrangement oppe hos konstruktøren syd for Aalborg. Jeg fik et chok da han satte musikken i gang: jeg havde på det tidspunkt aldrig siddet 2 meter foran et hidsigt live-rockorkester, så jeg var ikke forberedt på det høje lydtryk, og han spillede eddermanene højt. Detajler var der absolut ikke mulighed for at glædes over, for ørerne var lukket ned så meget de kunne i rent selvforsvar. "Det skal være så højt, for at være realistisk" sagde han. Jo, men alligevel, der var stille hjemad - ørerne skulle restitueres!

En hifi aften jeg aldrig glemmer, men jeg ville ikke ofre 2 minutter igen på det system - siden er der sket så meget på højttalerfronten, at kun samlermani kan forsvare at have dem stående. 

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 August 2009 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Mener at konstruktøren boede her på Fyn? Han hed vist Jürgensen... Jealvox Sound Monitoren havde en 12" Isophon bas som driver i bassen, en Peerless 5" som driver i mellemhornet, og to Isophon diskanthorn i toppen, som sad på hver side af mellemsektionen, spillende 'på kryds'. De to 'Master' modeller var mindre, med henholdsvis 12 & 15" basenheder i refleksbokse.

Besøgs- og byggeartikler blev i sin tid publiceret i High Fidelity. Senere artikler gjorde opmærksom på visse problemer vedr. filteret og delingen mellem mellemtone og diskant.

Konstruktøren udbyggede vistnok senere sit hus med en tag-etage, for rigtigt at kunne nyde sine fine horn .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 August 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:
Mener at konstruktøren boede her på Fyn? Han hed vist Jürgensen... Jealvox Sound Monitoren havde en 12" Isophon bas som driver i bassen, en Peerless 5" som driver i mellemhornet, og to Isophon diskanthorn i toppen, som sad på hver side af mellemsektionen, spillende 'på kryds'. De to 'Master' modeller var mindre, med henholdsvis 12 & 15" basenheder i refleksbokse.

Besøgs- og byggeartikler blev i sin tid publiceret i High Fidelity. Senere artikler gjorde opmærksom på visse problemer vedr. filteret og delingen mellem mellemtone og diskant.

Konstruktøren udbyggede vistnok senere sit hus med en tag-etage, for rigtigt at kunne nyde sine fine horn .

Ja nu du siger det, så erindrer jeg lidt mere: ham vi besøgte var ikke den oprindelige konstruktør, men en aktiv "fan" af systemet. Tak for korrektionen.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 August 2009 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Jürgensen hed han ganske rigtigt, og han boede i en forstad til Odense, i et hus hvor der var bygget en førstesal/høj rejsning med udnyttet loft på et oprindeligt etplanshus, alene med det formål at lytte til musik.

Rummet, som på langs var trekantet, femkantet hvis man tager skunken med, var ellers tomt bortset fra anlæggget bestående af Accuphase for- og effektforstærker, en Michell Gyro med en Coral MC 88 pu, armen er jeg ikke sikker på, det kunne have været en Stax, SME eller Formula 4. Og så selvfølgelig de to højttalere, Jealvox Soundmonitor, hvor der oven på hver var et meter med tre rækker forskelligt farvede dioder, der slog ud i forhold til hvor meget energi hver af de tre frekvensområder blev tilført. Meget interessant - og dengang meget imponerende.

I den modsatte ende var der to stole og et meget lille bord, ellers intet.

Lyden var genske enkelt enestående.

Inden en kammerat, der skulle have nye højttalere, og jeg mødte op og lyttede havde vi sammen tilbragt hele dagens åbningstid i den lokale Audioscan, og gennemlyttet alt, og jeg mener alt, de kunne byde på. Blandt det vi der lyttede på var samme forstærker/pu kombination som vi hørte hos Jürgensen, og en del højttalere der kostede noget mere end Jealvox'erne, men intet af det så meget som oplivede min kammerat. Der var altid nogen meget store forbehold.

Hos Jürgensen gik der noget der vel har lignet 30 sekunder, før kammeraten spurgte om han tog mod checks. Det gjorde han og så var de købt. Mellemtone hornene, som var det eneste han ikke ville bygge selv, tog han under armene og sad bagpå min mc hele vejen hjem 40 km væk.

Flere år senere, mellem 10 og 15, havde han dem i sit nye hus, og var stadig meget glad for dem.

Senere blev jeg, i en årrække gentagne gange, ja næsten konstant, tudet ørerne fulde af en kollega/chef om hans unge år med at par selvbyggede Jealvox, naturligvis bedre end alle andres og foret hele vejen med blygummi osv, og en lille NAD 3020A, anlæggets fortræffeligheder og hvor meget det havde imponeret alle hans venner.

De fleste jeg har mødt der har haft et sæt begræder at de er gået af med dem, hvis de ikke har dem endnu.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Sendt: 31 August 2009 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Så er der mulighed for at få syn for sagn.

Her er et par Jealvox Soundmaster 12 (den mindre model?) på dba.dk til sølle 850 kr.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 August 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Har også bygget et par og havde en del godt samarbejde med Jürgensen. Flinke mand. Gad vidst hvad han laver idag og lytter på?

Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Sendt: 31 August 2009 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:

jeg kan godt huske da en kamarat og jeg skulle hændte sådan et sæt hjæmme byg, fy vor var de tunge bas kabinettet vejede over 90kilo, hele systemet godt 110kilo, vi kom bedre kondensatore i spolerne var af en fin kvalitet den gang, lyden, der var sku knald på og så med 200 i røven kunne de spille mega højt det kunne høres i hele huset ren lyd var der og tør bas den mangled lige de siste dybe toner ellers var den bare ok, selv en transister radio spille fint på dem

her skulle der være en af modellerne

Hov - det var vist et billede hjemme fra undertegnedes stue !..... 

Havde sådan et par stående et par måneder - skulle sælge dem for en arbejdskollega !...... 

Husker det nu som en glædens dag, da 3 unge gutter kom og hentede dem - indfrier ikke mine ønsker mht. troværdig gengivelse - men spille højt ka de da. Tror nu nok de fik sig lidt af en overraskelse, da de skulle løftes ud i bilen (læs: lastbilen). Det viste sæt var også lavet lidt større (og kraftigere dimensioneret) end originalen - vægt: helt sikkert på den anden side af 160 kg !...... 

Det var min 5-øre !....... 

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 01 September 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Jürgensen hed han ganske rigtigt, og han boede i en forstad til Odense, i et hus hvor der var bygget en førstesal/høj rejsning med udnyttet loft på et oprindeligt etplanshus, alene med det formål at lytte til musik.

Rummet, som på langs var trekantet, femkantet hvis man tager skunken med, var ellers tomt bortset fra anlæggget bestående af Accuphase for- og effektforstærker, en Michell Gyro med en Coral MC 88 pu, armen er jeg ikke sikker på, det kunne have været en Stax, SME eller Formula 4. Og så selvfølgelig de to højttalere, Jealvox Soundmonitor, hvor der oven på hver var et meter med tre rækker forskelligt farvede dioder, der slog ud i forhold til hvor meget energi hver af de tre frekvensområder blev tilført. Meget interessant - og dengang meget imponerende.

I den modsatte ende var der to stole og et meget lille bord, ellers intet.

Lyden var genske enkelt enestående.

Inden en kammerat, der skulle have nye højttalere, og jeg mødte op og lyttede havde vi sammen tilbragt hele dagens åbningstid i den lokale Audioscan, og gennemlyttet alt, og jeg mener alt, de kunne byde på. Blandt det vi der lyttede på var samme forstærker/pu kombination som vi hørte hos Jürgensen, og en del højttalere der kostede noget mere end Jealvox'erne, men intet af det så meget som oplivede min kammerat. Der var altid nogen meget store forbehold.

Hos Jürgensen gik der noget der vel har lignet 30 sekunder, før kammeraten spurgte om han tog mod checks. Det gjorde han og så var de købt. Mellemtone hornene, som var det eneste han ikke ville bygge selv, tog han under armene og sad bagpå min mc hele vejen hjem 40 km væk.

Flere år senere, mellem 10 og 15, havde han dem i sit nye hus, og var stadig meget glad for dem.

Senere blev jeg, i en årrække gentagne gange, ja næsten konstant, tudet ørerne fulde af en kollega/chef om hans unge år med at par selvbyggede Jealvox, naturligvis bedre end alle andres og foret hele vejen med blygummi osv, og en lille NAD 3020A, anlæggets fortræffeligheder og hvor meget det havde imponeret alle hans venner.

De fleste jeg har mødt der har haft et sæt begræder at de er gået af med dem, hvis de ikke har dem endnu.

Halløj, Sund...

Jeg har været nøjagtig samme 'tur' igennem. Jeg fandt lyden meget imponerende, og sådan et sæt stod højt på ønskelisten i lang tid. Men desværre havde jeg ikke plads til disse store kasser på daværende tidspunkt. Jeg endte op med et par store Coral Studio 100 i stedet for. (De fik senere 'friske' mellemtone- og diskantenheder nemlig Coral Beta 8 og Coral H-100). Og jeg har dem skam endnu...dog på et fjernlager!

Vi er sikkert nogle stykker der har været på besøg hos Jens A. Jürgensen i Agedrup (?).
Det var tider! 

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Siglon_V
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2009
Sendt: 01 September 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Min bror byggede et par Jealvox Sound Monitor og de kom aldrig rigtigt til deres ret i det rum på 20 kvm han havde. De kræver gevaldigt med kubikmeter før basgengivelsen er i sit es. Faktisk lød mine Standard Acousta Horn med  Lowther PM6 bedre til det meste. Men ---- på et tidspunkt kom de til at spille stående op ad en ydermur ud i fri luft og der skal jeg love for at de lød godt, så til lidt friluftskoncert. I øvrigt måtte han pille gelænderet af trappen for at få dem ned fra 1. sal, da de var samlet deroppe i begejstringens rus uden at tage hensyn til den slags ubetydelige detaljer.

Men selvfølgelig var det også det værd. Hehe... Jeg ville gerne råde folk til at prøvelytte dem hjemme før anskaffelse men det kan være lettere sagt end gjort.

Til top Vis Siglon_V's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siglon_V

ML_CLS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 September 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Se hvad har fundet

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 September 2009 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

Jeg tror, at hornkonstruktioner som Jealvox i høj grad er liebhaver systemer. Folk, der falder for deres stærke sider, dynamikken og uanstrengt, uforvrænget lydtryk, vil have svært ved at undvære disse elementer i lydgengivelsen. Har man et sart øre overfor de svagere sider - farvning og betoninger fra hornene, ujævn frekvensgang - kan man nok ikke tilgive dette.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes