Emne: Mini-sub ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Baaltazarr Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først pænt goddag allesammen.
Jeg er ret "grøn" mht. selvbyg, og al dét der gemmer sig bag kabinetterne, men....
Huset jeg bor i et ganske lille, og stuen ligeså (ca 20 m2). Hidtil er musikken kommet fra et lille anlæg (daiwa), men i takt med flyttekasserne er tømt dukkede mit gamle anlæg op, og er nu i brug. Stuen levner ikke megen plads til store højtalere, derfor overvejer jeg at bygge en lille subwoofer (skal kunne være under sofaen, 17 cm). Til, at supplere har jeg en Harman Kardon 7500 cd, gammel, men velspillende JVC forstærker som dog snart trænger til udskiftning en Beogram 1700 med Ortofon, samt 2 ældre B&W 300 series. Jeg har samtidig et par små Dali højttalere som jeg tænker kunne fungere i er evt surround-system, men subben...
Jeg har kigget lidt rundt på forskellige selvbyggerprojekter, men jeg må indrømme, jeg er helt blank når snakken går om Ohm de ene eller frekvens det andet. Derfor vil jeg høre, om der en nogen der har et projekt liggende i en skuffe, eller kan guide mig...?
På forhånd tak
Jesper __________________ Sund fornuft, har aldrig stoppet en tosse.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 28 August 2009 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vi foreslå at du bygger en aktiv suwoofer, altså en med indbygget forstærker med justerbart lavpasfilter. Køb et færdigt kit eller byg en kendt konstruktion. Så slipper du groft sagt for at tænke på Ohm og Hz. Du kan stort set ændre målene som du vil, så længe det indvendige volumen bevares. Hvis kabinettet bliver meget fladt vil enheden dog "se" en anden akustisk belastning som svarer til at den får noget øget bevægelig masse, men det vil næppe være noget problem i praksis.
Der vil være nogle overvejelser om hvordan du bedst sender signalet fra din forstærker og til subben samt om du i samme omgang skal filtrere dybbassen fra dine fronthøjttalere.
Hvis du skifter ud til en nyere surround-receiver, vil der typisk være en linje-udgang til siubwoofer, samt mulighed for at justere basfilter/afskæreing af fronthøjttalerne. Hvis du vil fortsætte med din JVC, må du se om der er en separat linjeudgang (pre-out). Eller må du tage signalet til subben fra højttalerterminalerne, men så skal subbens fortærker enten have en højniveau-indgang eller også må du lave en lille spændingsdeler på kablet fra JVC-forstærkeren til subbens signalindgang. I sidste tilfælde må andre træde til med forslag til værdier.
|
Til top |
|
|
Baaltazarr Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2009 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, der er jo noget at starte med. "Sofawooferen" ser sgu fin ud, og man kan vel improvisere lidt hen ad vejen.
Jeg kan jo godt se, det er svært at "designe" kabinettet når enhederne ikke er anskaffet, men tror alligevel det er et forsøg værd. Jeg går ud fra kvaliteten af selvbyg + de egnede enheder vil være bedre end hvis man anskaffer pre-fab...? Selvfølgelig med skyldig hensyntagen til prisen.
Jeg vil lige nærkigge på jeres forslag, men vender helt sikkert tilbage med en masse spørgsmål.
Jesper
__________________ Sund fornuft, har aldrig stoppet en tosse.
|
Til top |
|
|
Baaltazarr Forum Bruger

|
Sendt: 28 August 2009 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Hvis kabinettet bliver meget fladt vil enheden dog "se" en anden akustisk belastning som svarer til at den får noget øget bevægelig masse, men det vil næppe være noget problem i praksis.
|
|
|
Det er vel i princippet ligegyldigt hvordan enheden monteres (vandret pegende opad, havde jeg tænkt), men hvad med reflekserne (eller ventilerne), kan de evt. "pege" bagud mod væggen?
Jesper __________________ Sund fornuft, har aldrig stoppet en tosse.
|
Til top |
|
|
Baaltazarr Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Boye]
Du kan stort set ændre målene som du vil, så længe det indvendige volumen bevares. Hvis kabinettet bliver meget fladt vil enheden dog "se" en anden akustisk belastning som svarer til at den får noget øget bevægelig masse, men det vil næppe være noget problem i praksis.
Som jeg vist startede med at fortælle, så jo, jeg er en ren novice, på dette område. Derfor vil der selvfølgelig være spørgsmål fra mig, der i jeres ører lyder som det rene modermælk, men jeg spørger fordi jeg ikke ved en disse om al det, i hér er eksperter i.
(prøv at spørge mig om ørredens liv og vandring, fra øen til havet. jeg kan snakke en uge
1. en forstærker omdanner strøm til lyd, og kan være forsynet med forskellige filtre
2. en reciver er en radio der modtager signaler sendes videre til fst.
3. en cd-afspiller er nogenlunde det samme som en gramofon, bare med laser og digilale filer.
3. en grammofon bruges til at spille plader
4.højtalerne modtager signal (strøm?) fra forstærkern og laver det til lyd via membraner
5. man kan bruge filtre, etxra højtalere mv. til at fintune med.
Stort set hér er jeg, rent teknisk, omkring hi-fi. Derfor lyder mine spørgsmål nok "uvidende",
men tro mig, jeg er glad for den hjælp i vil give
Hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2009 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Baaltazarr skrev:
Det er vel i princippet ligegyldigt hvordan enheden monteres (vandret pegende opad, havde jeg tænkt), men hvad med reflekserne (eller ventilerne), kan de evt. "pege" bagud mod væggen?
|
|
|
Hvis en enhed med tungt bevægeligt system og blødt ophæng monteres vandret vil den forskyde membranen i forhold til dens naturlige midtpunkt. Dette vil give noget ulinearitet i dens vandring, øge forvrængningen og begrænse det maksimale lydtryk. Denne forskydning kan endda tage til med tiden.
Spørgsmålet er så om det har nogen praktisk betydning for dig. Det tror jeg ikke hvis du vælger en af de typiske moderne sub-enheder, som er ret stift ophængt. Derfor kan du sikkert uden problemer lade enheden spille opad. Men fortæl hvad du har kig på, så kan du sikkert få et råd med på vejen.
Basporten (refleksporten) kan med fordel vende ind mod væggen, forudsat at den ikke dermed lukkes eller får åndenød - der skal være lidt luft omkring. Det vil dæmpe evt. uønskede bidrag fra porten noget. Ventiler forvrænger ikke på samme måde, men må også gerne vende ind mod væggen.
Baaltazarr skrev:
1. en forstærker omdanner strøm til lyd, og kan være forsynet med forskellige filtre
|
|
|
En forstærker laver - ved hjælp af strøm fra lysnettet - en kraftig kopi af et svagt strømsignal. Det er højttaleren der laver forstærkerens strøm om til lyd.
Baaltazarr skrev:
2. en reciver er en radio der modtager signaler sendes videre til fst.
|
|
|
En receiver er en sammenbygget forstærker og tuner (radiomodtagerdel)
Spørg bare løs. Ørreder må høre til på et andet forum, selv om dette handler om "alt godt for øred' ..." undskyld, den var virkelig vandet.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 31 August 2009 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et bud kunne være to stk Peerless SLS-213 (830667) 8" basenheder http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5045 monteret i samme kabinet og med en Hypex DS 2.0 forstærker http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4707. Forstærkeren skal også monteres i kabinettet, men i eget "kammer". Det er en såkaldt plate-amp, så den er monteret på en plade der skal skrues ind i kabinettet. På pladen sidder alle de nødvendige indgange og betejningsknapper.
Der skal lige beregnes og bygges et egnet kabinet og der skal trækkes lidt kabler, men så er det også "hurtigt" spilleklart. Hurtigt er et relativt begreb som dækker over at det er rigtig sjovt at bygge højttalere ...
|
Til top |
|
|
Baaltazarr Forum Bruger

|
Sendt: 01 September 2009 kl. 18:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak, vender tilbage senere.
Hilsen Jesper
|
Til top |
|
|
richardthustedj Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: ALTO
Bruger siden: 19 Oktober 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 01 September 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette indlæg var skrevet af branchemedlemmet ALTO, som forhandler Audio Nirvana enhederne!
Indlægget er derfor slettet.
/Virious
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|