| Forfatter |
|
bsl2 Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle
lidt info.har lige kigget på bösendorfers hjemmeside de stopper deres højtaler produktion.hornresonator patentet er solgt tilbage til konstruktøren hans deutsch.har en mistanke om at det er fordi yamaha har opkøbt bösendorfer.hans deutsch har nogle spændende højtalere med hornresonator princippet på www.hans-deutsch.de de er dog ikke så pæne som bösendorferne.men jeg ville da gerne gi dem et prøvelyt.lydbutikken har pt ikke planer om at få de nye modeller hjem.men arbejder på at finde en værdig afløser for bösendorferne
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej alle
nå så kom bösendorfer højt. til at hedde brodmann i stedet.det er en anden klaverfabrik der har overtaget modellerne. der kommer også en billigere serie og en ultra high-end serie.mere info på www.brodmann-pianos.com jeg kunne godt forestille mig at lydbutikken blir forh. af disse
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 04 Marts 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var da også en fuldstændigt sindssyg ide de havde fået - med store, flygellignende resonerende plader. Hvil i fred!
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 07:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jazzman
det kan godt være at det ser sindsygt ud på papiret men det virker sgu.der er andre højt. producenter der bruger kabinetets resonanser til at tune lyden med
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 05 Marts 2009 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
bsl2 skrev:
| det kan godt være at det ser sindsygt ud på papiret men det virker sgu.der er andre højt. producenter der bruger kabinetets resonanser til at tune lyden med |
|
|
Sikkert. Men BSL2: disse resonanser er i sagens natur tidsforsinkede i forhold til det oprindelige signal. Så der røg impulstroværdigheden. Det kan godt være, at man kan få en dårlig højttaler til at lyde lidt bedre ved at tune resonanser. Men metoden svarer til at drysse puddersukker på ****.
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 07:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jazzman
vil der så teoretisk ikke også være problemer med tidsfors.med de andre højtalere som leveres med eks bassen side monteret.eks snell og audio-note bruger kabinetternes resonanser og de spiller da forygende.nu er jeg ikke så meget inde i tidsfors.og resonanser men hvad angår bösendorferne så har de et hornresonator system som hans deutsch har udviklet.måske det korigere for tidsfors.
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman, du har tydeligvis ikke hørt en Bösendorfer spille.
Jeg har aldrig hørt en anden højttaler som kan det som Bösendorfer vc2 kan. De er ganske enkelt fantastiske på en en bred vifte af genrer. Jeg har i hvert fald hverken hørt vokaler eler akustiske instrumenter gengivet bedre. Derudover formår de at formidle musikken på samme uanstrengte og yderst behagelige måde selv ved høj volumen i små rum - hvilket bestemt heller ikke er enhver højttaler beskåret.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Jazzman, du har tydeligvis ikke hørt en Bösendorfer spille.
Jeg har aldrig hørt en anden højttaler som kan det som Bösendorfer vc2 kan. De er ganske enkelt fantastiske på en en bred vifte af genrer. Jeg har i hvert fald hverken hørt vokaler eler akustiske instrumenter gengivet bedre. Derudover formår de at formidle musikken på samme uanstrengte og yderst behagelige måde selv ved høj volumen i små rum - hvilket bestemt heller ikke er enhver højttaler beskåret. |
|
|
Nej, det har jeg ikke, og jeg vil heller ikke. Jeg behøver heller ikke at prøvekøre en cykel med 8-kantede hjul for at udtale mig om hvor fantastisk den er. Men jeg har hørt Quad ESL63, og dens gengivelse passer meget godt til din beskrivelse ovenfor. Man kunne mistænke at de resonerende flygelplader får Bösendorferen til at opføre sig som en panelhøjttaler. Men hvorfor sætte træ i svingninger, når man kan drive panelet aktivt som i en elektro- eller magnestat? Gå ud og hør en Quad ESL63, 2805 eller 2905. Please!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om du gider høre dem eller ej er op til dig selv.
Du kan da bare ikke mene at din udtalelse har nogen vægt, ja nogen relevans for os andre i det hele taget, når du ikke har hørt højttaleren?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan argumentere overbevisende for at din analogi er relevant, men det tror jeg nu heller ikke den er.
Jeg tror ikke på, at du på noget formelt eller uformelt videnskabeligt eller logisk grundlag med udgangspunkt i læren om mekanik og bølger kan argumentere for at din analogi er relevant.
Det kan du jo tage som en udfordring.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Sikkert. Men BSL2: disse resonanser er i sagens natur tidsforsinkede i forhold til det oprindelige signal. |
|
|
Hvad er en basrefleks så?
jazzman skrev:
| Jeg behøver heller ikke at prøvekøre en cykel med 8-kantede hjul for at udtale mig om hvor fantastisk den er. |
|
|
Hey, skal du stjæle mine argumenter?  __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Hey, skal du stjæle mine argumenter?  |
|
|
Jada, når de er gode!  Basrefleks er forsinket mere end lukket, idet der er 180gr. fasedrej
under resonansfrekvensen. Det er derfor, lydtrykket falder med 24dB/okt. - men Q er med en
besselafstemning ikke højere end ved mange lukkede kabinetter.
Truthspinner, jeg mente da jeg havde argumenteret ovenfor? Hvad mere vil du vide?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jada, når de er gode! Basrefleks er forsinket mere end lukket, idet der er 180gr. fasedrej under resonansfrekvensen. Det er derfor, lydtrykket falder med 24dB/okt. - men Q er med en besselafstemning ikke højere end ved mange lukkede kabinetter.
|
|
|
Jeg siger ikke du tager fejl, men hvad er forskellen så på dén tidsforsinkelse og resonans-princippets tidsforsinkelse? Hvad med et slavebas-system?
Der er jo også folk der siger at basrefleks per definition ikke virker... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
Der er jo også folk der siger at basrefleks per definition ikke virker... |
|
|
Ja, de findes da..men reflekssystemet er lidt mere populært end flygelprincippet
|
| Til top |
|
| |
bsl2 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jazzmann
hvis du googler hans deutsch vil du opdage at manden har lavet højtalere i over 40 år. han var tone mester for herbert von karajan i 70erne.det var der at han opfandt horn resonator princippet. så lidt om lyd må han da vide.hvad angår Quad els så har jeg ikke hørt dem spille men har lyttet til martin logan et par gange og de har intet med en bösendorfers lyd gøre.
mvh bsl2
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
bsl2 skrev:
| det kan godt v�re at det ser sindsygt ud p� papiret men det virker sgu.der er andre h�jt. producenter der bruger kabinetets resonanser til at tune lyden med |
|
|
Sikkert. Men BSL2: disse resonanser er i sagens natur tidsforsinkede i forhold til det oprindelige signal. S� der r�g impulstrov�rdigheden. Det kan godt v�re, at man kan f� en d�rlig h�jttaler til at lyde lidt bedre ved at tune resonanser. Men metoden svarer til at drysse puddersukker p� ****. |
|
|
Kan du vise mig ved en matematisk beregning at dit postulat er sandt? Ellers er det bare det, nemlig et postulat.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
TruthSpinner skrev:
Jazzman, du har tydeligvis ikke h�rt en B�sendorfer spille.
Jeg har aldrig h�rt en anden h�jttaler som kan det som B�sendorfer vc2 kan. De er ganske enkelt fantastiske p� en en bred vifte af genrer. Jeg har i hvert fald hverken h�rt vokaler eler akustiske instrumenter gengivet bedre. Derudover form�r de at formidle musikken p� samme uanstrengte og yderst behagelige m�de selv ved h�j volumen i sm� rum - hvilket bestemt heller ikke er enhver h�jttaler besk�ret. |
|
|
Nej, det har jeg ikke, og jeg vil heller ikke. Jeg beh�ver heller ikke at pr�vek�re en cykel med 8-kantede hjul for at udtale mig om hvor fantastisk den er. Men jeg har h�rt Quad ESL63, og dens gengivelse passer meget godt til din beskrivelse ovenfor. Man kunne mist�nke at de resonerende flygelplader f�r B�sendorferen til at opf�re sig som en panelh�jttaler. Men hvorfor s�tte tr� i svingninger, n�r man kan drive panelet aktivt som i en elektro- eller magnestat? G� ud og h�r en Quad ESL63, 2805 eller 2905. Please! |
|
|
Du har altså engang hørt en anden højttaler, som måske - måske ikke, fungerer efter samme princip. Derudover tror du ikke at otte-kantede hjul ruller godt. Hvor er det relevante argument?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
AV Precision skrev:
Der er jo ogs� folk der siger at basrefleks per definition ikke virker... |
|
|
Ja, de findes da..men reflekssystemet er lidt mere popul�rt end flygelprincippet  |
|
|
Vi har gengivet musik efter flygelprincippet i 400 år og basrefleks i noget mindre, så hvordan kan du mene det du siger her?
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 06 Marts 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Truthspinner, tag dog et aftenkursus i retorik. Og nej, vi har ikke gengivet musik efter flygelprincippet i 400 år.
Vi har gengivet flygelmusik efter flygelprincippet. Der er pokker til forskel. Der er en grund til at højttalermembraner
laves af materialer med stor egendæmpning.
|
| Til top |
|
| |