Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 23:48   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Mentor 2 eller 5? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 16 December 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Hej Forum,

Står overfor at skulle købe Dali Mentor 2 eller Mentor 5.

Var egentlig klar til at købe Mentor 2 da jeg lige skulle høre på 5'eren. Jeg ved godt at vi taler stander mod gulv og at der er en prisforskel på 2000,- pr. højttaler. Jeg er dog lidt i tvivl om de 2000,- ekstra er det mere værd. De skal trækkes af en Thule IA150B.

Lytteindtryk:

Mentor 2: God diskant (lyder super godt i både 2 og 5'eren og er også samme type enhed). Mellemtone er lidt tilbagetrukket men ok. Bas er ikke massiv men lyder ganske dyb og kontrolleret. Overordnet virkelig god lyd.

Mentor 5: Samme super gode diskant, lidt bedre defineret mellemtone og mere fremtrædende "mellem bas", mangler dog lidt af den rigtig dybe bas som 2'eren har (hvilket egentlig er lidt underligt) På papiret går 2'eren ned til 39hz hvor 5'eren går kun ned til 42hz - jeg er dog ikke sikker på at dette er grunden. Det kan også være størrelsen på 2'erens bas der gør det?

Er der nogen der har erfaringen med disse modeller?

Hilsen

Dranov

 

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 16 December 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Det kommer meget an på hvordan dit rum er.

Dali er glade for god plads omkring sig. Kan du ikke give dem det, så vælg standermodellen.

Efter min opfattelse, er Mentor 5 en lidt "skæv" model. Forstået på den måde, at et sæt Mentor 5 kun er 2000 billigere end et sæt Mentor 6, hvilket i mine øjne ikke er besparelsen værd.

Jeg fornemmer lidt på dig, at du er mest til Mentor 2. Det ville også være mit valg af de to.

Eller rettere. Jeg tror jeg ville anskue det på den måde, at havde jeg ikke plads eller økonomi til Mentor 6, så ville jeg gå efter Mentor 2.



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 16 December 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Husk prisen til et par ordentlige standere skal medregnes....

Når man har hørt den volume lyden får med en større højttaler er det svært at klare en slank standermodel, øvrige kvaliteter ufortalt....

 



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 16 December 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Rummæssigt er der god plads så det peger på 2'eren. Og ja det er korrekt at jeg hælder til 2'eren,men er blevet lidt forvirret efter at have set og hørt 5'eren.

Groove: Enig, med at 6'eren er en god højttaler, men det fylder desvære for meget i forold til resten af møblementet i stuen. Designpolitien har også et ord eller to at sige her :-). Derfor peger det hen mod 2'eren.

Vedr. standere så havde jeg tænkt mig at de ikke skulle så højt op ca. 30 cm. over gulvet. De bliver placeret på et par massive træblokke. 1) Vil dette ændre lyden markant, 2) betyder højden noget og 3) vil massive træblokke "runge med" og sluge bassen?

Hilsen,

Dranov

 

 

Hvor vigtigt er et par ordentlige standere og hvor højt

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov
 
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 461
Sendt: 16 December 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

af de to vil jeg klart sige Mentor 5, jeg syntes det er mere fylde i 5'ern, selvom de ligger lidt op af hinanden. Og som du skriver så har højden / standen noget at sige, ihvertfald hvis du sidder i en alm position når du lytter. toppen af højttaleren (f.eks. mentor 2) skulle gerne være samme højde som toppen af gulvhøjttaleren (mentor 5 / 6). Især da Dali's nye hybriddiskanter (og generelt højttalere) er lidt retningsbestemte, det er noget med lytte positionen gerne skal være over 20 grader fra højttalerens midt, men jeg kan ikke huske det præcist.

Men ærgeligt at du ikke har plads til Mentor 6, jeg syntes det er en helt anden højttaler med masser af power og dynamik i "hele" frekvensområdet. Den ville jeg ihvertfald gå efter
Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker
 
Dranov
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juni 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 224
Sendt: 18 December 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Ja - selvom det egentlig var Mentor 2'eren jeg var efter så endte det med Mentor 5'eren. Jeg lod ørene guide mig og 5'eren havde en mere komplet lyd (størrelsen taget i betragtning). Bassen var mere fyldig.

Hej

Dranov

 

Til top Vis Dranov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dranov
 
Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 4086
Sendt: 18 December 2007 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Dranov skrev:

Hej igen,

Ja - selvom det egentlig var Mentor 2'eren jeg var efter så endte det med Mentor 5'eren. Jeg lod ørene guide mig og 5'eren havde en mere komplet lyd (størrelsen taget i betragtning). Bassen var mere fyldig.

Hej

Dranov

 

Fede højttalere. Uanset hvilken model man vælger.

Tillykke med dem.

Der er jo ingen tvivl om, at de er noget mere placeringsvenlige end Mentor 6. Og så slipper man også for standerne.

Og vi vil da også gerne se billeder....



__________________
Med venlig hilsen,

Brian7500



Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes