Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 18:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Intern kabling i højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 861
Sendt: 14 December 2003 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Jeg havde et par terminaler på mine Evidence 470, der var gået løst, så jeg skruede lige bagpladen af for at spænde dem.

Den interne kabling fra terminalerne består af kabel, der kunne forveksles med det billige højtalerkabel fra Silvan mv., altså en gang snået kobber.
Det må da kunne gøres bedre? Når man snakker så meget om signalkabler og højtalerkablers indflydelse på lyden, og ser priserne på nogle af disse kabler, kan man kun undres over den billige interne kabling. Jeg ved godt at Evidence 470 ikke er en specielt dyr højtaler men alligevel...

Man må da kunne vinde en del ved at udskifte dette kabel med fx. bare noget solidcore i en større kvadrat?

Jeg ved ikke specielt meget om højtalere, så alle indput her vil være meget velkomne, særligt gerne forslag til kabel og indput fra folk der har prøvet det.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7534
Sendt: 14 December 2003 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv luftet den tanke flere gange - godt nok er mine JBL Ti-1000 og Ti-3000 ikke lagt på den ringeste side rent konstruktionsmæssigt, men jeg har selv flere gange overvejet at udskifte den interne kabelføring med det Kimber 8TC jeg bruger til højttalerne! Jeg har en ide om at det burde være godt!

Lad os lige få lidt input til dette...



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
David
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 968
Sendt: 14 December 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg vil ikke mene at det er en god idë. Kablerne er en del af højtaleren og bidrager til den lyd I faldte for, da I købte højtalerne.

Det kan måske være at kablet er lidt mørkt og kondensatorer, enheder og modstande spiller lidt lyst, hvorfor det så i sidste ende går op i en højere enhed.

Skifter du kablet, så kan du måske ende med at du også skal skifte kondensatorer og modstande for at få klangen til at passe igen - og hvad er så pointen i at købe en færdigbygget højtaler? Det kan f.eks. sagtens være at du ender med at højtaleren ikke spiller nogen form for bas og at der er 50x mere hul igennm i diskanten i forhold til resten af frekvensområdet. (taler af bitter erfaring)

Så lad kablerne være og nyd dine højtalere.

Det handler mere om kokken end om råvarerne. Jeg vil da hellere have en superkok til at lave mad til mig for 100 kr. råvarer, end jeg vil have en 12-årig til at klaske en ret sammen indeholdende råvarer for 1000 kr.

Glem at komponenterne ikke er dyre, det har ingen betydning total set.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted
 
Capslock
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 416
Sendt: 14 December 2003 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes i skal prøve at skifte kabel i HT'en, og hvis det ikke bliver godt kan man jo putte det gamle kabel i igen.

__________________
I reject your reality and substitute my own
Til top Vis Capslock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Capslock
 
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1469
Sendt: 14 December 2003 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Min gamle JBL 112 , fik en sen nattetime en solid spand kul. Det brød diskanten sig ikke om og satte sig i protest.  I forbindelse med en udskiftning , fik jeg udskiftet den gamle kabelføring med nordost Blue Heaven , og det var et stort løft. Den spillede ganske enkelt mere musik........................

__________________
My other toy has tits.
                                                                               
    
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 14 December 2003 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

Det er faktisk rigtig udemærket højttalerkabel der sidder i Dalie evidence 470. Det er Dalis eget kabel, mener det er Blue Wave. Prøv evt. at spørge på cybertainment.dk.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
LAST
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 639
Sendt: 14 December 2003 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Jeg synes også i skal prøve at skifte kablerne og vil anbefale at i bruger den samme type kabel internt som externt. Det gør jeg selv i mine DIY-HT. Men husk at gemme de gamle stumper til de nye kabler er spillet til ( det kunne jo være at de skulle tilbage igen ) Hvis i går vidre til delefilteret vil jeg anbefale at man kun skifter en ting af gangen, så kan man hele tiden følge med i udviklingen og lære en masse om sine HT'er. Så tænd i bare lodekolben og kom igang !



__________________
http://www.volbeat.dk

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted
 
WhoCutTheCheese
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 15 December 2003 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Man skal nok passe lidt på med at lodde på diskanten flere gange. Til sidst har den fået varme så mange gange, at den går i stykker... Det er naturligvis forskelligt fra enhed til enhed, men mere end 3-4 gange skal man nok ikke lodde.

__________________
Don´t just stand there and shout it. Do something about it.
Til top Vis WhoCutTheCheese's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WhoCutTheCheese
 
haaning79
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har skiftet de interne kabler i mine 5005'er. Det har efter min mening givet mere af det hele... Mere musik.
Til top Vis haaning79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haaning79
 
kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 558
Sendt: 04 Juli 2005 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Jeg er uenig i at det er en god ide at skifte kablerne selv. Som David skriver så vælter man helt sikkert klangbalancen væk fra det intenderede.

Så pludselig har du en DIY højttaler!!

Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes