Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 10:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Smalle System Audio eller reol højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Jeg skal hjælpe min niece med at finde nogle højttalere til hendes værelse. Værelset er ca. 10 m2, men hun flytter om 1 til 2 år til noget større. Men hun skal selvfølge kunne have gælde af dem nu.

Hun er meget musik interesseret, lytter mest til rock men også pop. Som teenager og pige betyder udsende dog også ret meget.

Ville et par System Audio 1530/1730 være en god ide, eller ville det være bedre at finde et par reol højttalere til et lille værelse? Eventuelle forslag ville være velkommen i et prisleje omkring 5.000-6.000 (evt. nyere brugte). Som forstærker havde jeg bare forestillet mig Denons mindste AVR-1306.

Jeg kan på grund af sygdom ikke tage med ud og lytte. Men med lidt vejledning herfra tror jeg alligevel jeg kan finde frem til noget bedre end hvis hun slev skal ud og finde noget. Overladt til sig selv kommer hun nok hjem med de første og pæneste som salgsmanden foreslå.

Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Hej Bluesky

Du nævner, at der bliver hørt rock og pop. Så er System Audio måske for "fattig" på bas. Prøv at kigge efter nogen B & W. De laver nolge gode højtalere til prisen. Jeg ved godt, de ikke er designerhøjtalere, men dog rimelige i finish.  DM 601 er et valg. Den kan også bruges senere i surround, som baghøjtaler. De koster 3.000 for et sæt.

Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej Bluesky

Til 5-6000,- ville jeg prøve et sæt VA Haydn, de har den bedste lyd, jeg har hørt i den prisklasse. At finish og design er i særklasse, er jo kun en fordel.

vh Henrik

Bager
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Men med en Denons AVR-1306 tvivler jeg på at det bliver rigtig godt.

Med venlig hilsen Bager
Til top Vis Bager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bager

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Davs Bluesky.

System Audio fattig på bas - tja 1530/1550 modellerne samt deres reolhøjttalere er måske lidt basfattige men 1280mkII som jeg netop har investeret i går altså ufattelig dybt på trods af de små enheder. Før havde jeg Dali med 7" basenhed og den kan slet ikke måle sig med mine nye System Audio 1280´ere både mht bas men så sandelig også den velopløste diskant.

Der er en del herinde, der ikke tror på, at en SA1280 har bas - jeg inviterer hermed alle med denne tvivl hjem til en lytter

1280´eren er en god allround ht - jeg bruger den til alle genre. Fås mange steder til 6000 for et par. Jeg har selv mine stående midlertidig på 10m2.

Jeg er enig i VA har en vanvittig flot finish på alle deres modeller - tror det er den pæneste ht jeg har set. Synes bare man får langt mere for pengene i SA1280. B&W er også en rigtig god ht og meget billig faktisk, men de kræver vidst en ret kraftig forstærker.

Mvh Christian
Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Clinton skrev:

Hej Bluesky

Du nævner, at der bliver hørt rock og pop. Så er System Audio måske for "fattig" på bas. Prøv at kigge efter nogen B & W. De laver nolge gode højtalere til prisen. Jeg ved godt, de ikke er designerhøjtalere, men dog rimelige i finish.  DM 601 er et valg. Den kan også bruges senere i surround, som baghøjtaler. De koster 3.000 for et sæt.

Ok så selv mindre reol højttalere vil have mere bas end SA? Jeg troede måske at det større kabinet ville gøre op for den lille bas enhed.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Bager skrev:
Men med en Denons AVR-1306 tvivler jeg på at det bliver rigtig godt.Med venlig hilsen Bager

Hvad ville du forslå til omkring 2.000,- Det må gerne være en surround receiver. Det skal jo ikke være high end, men et rigtig godt begynder anlæg. Hun starter ikke med surround men vil gerne have det senere. Samlede budget er 8.000, og jeg synes ihvertfald ikke hun skal købe et samlede system med små surround satteliter. Og der må Denons vel være et ok bud eller hvad?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Lamp Lies Down skrev:
Davs Bluesky.System Audio fattig på bas - tja 1530/1550 modellerne samt deres reolhøjttalere er måske lidt basfattige men 1280mkII som jeg netop har investeret i går altså ufattelig dybt på trods af de små enheder. Før havde jeg Dali med 7" basenhed og den kan slet ikke måle sig med mine nye System Audio 1280´ere både mht bas men så sandelig også den velopløste diskant.<span style="text-decoration: underline;">Der er en del herinde, der ikke tror på, at en SA1280 har bas - jeg inviterer hermed alle med denne tvivl hjem til en lytter</span>1280´eren er en god allround ht - jeg bruger den til alle genre. Fås mange steder til 6000 for et par. Jeg har selv mine stående midlertidig på 10m2.Jeg er enig i VA har en vanvittig flot finish på alle deres modeller - tror det er den pæneste ht jeg har set. Synes bare man får langt mere for pengene i SA1280. B&W er også en rigtig god ht og meget billig faktisk, men de kræver vidst en ret kraftig forstærker.Mvh Christian

OK så det skal nok ikke være 1530 modellen. Har du hørt 1730?

Jeg har set flere herinde er glade for 1280, men den er så også lige det støre end 1730.

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Lamp Lies Down skrev:
Davs Bluesky.

System Audio fattig på bas - tja 1530/1550 modellerne samt deres reolhøjttalere er måske lidt basfattige men 1280mkII som jeg netop har investeret i går altså ufattelig dybt på trods af de små enheder. Før havde jeg Dali med 7" basenhed og den kan slet ikke måle sig med mine nye System Audio 1280´ere både mht bas men så sandelig også den velopløste diskant.

Der er en del herinde, der ikke tror på, at en SA1280 har bas - jeg inviterer hermed alle med denne tvivl hjem til en lytter

1280´eren er en god allround ht - jeg bruger den til alle genre. Fås mange steder til 6000 for et par. Jeg har selv mine stående midlertidig på 10m2.

Jeg er enig i VA har en vanvittig flot finish på alle deres modeller - tror det er den pæneste ht jeg har set. Synes bare man får langt mere for pengene i SA1280. B&W er også en rigtig god ht og meget billig faktisk, men de kræver vidst en ret kraftig forstærker.

Mvh Christian

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Tja, 1730´eren er 13 cm bred og 95 høj mod 1280´eren som er 15 cm bred og 104 høj. Jeg synes nu den falder fint ind i mit lille værelse (se billede). Altså rent faktisk synes jeg 1280´eren er den mindst kønne af Sa´s gulvhøjttalere, men den (til prisen) som lyder bedst... derfor faldt mit valg på denne. Jeg har kun hørt en enkelt nummer på 1730´eren så det er jo slet ikke nok til at sammenligne med 1280´eren som jeg sikkert har hørt 100 timer (har haft den 1 uge).

Ellers må du jo lige ind i Topsound HIFI (kan se du er fra kbh) hvor jeg ved de har dem og så lige tage en lytter

Til top Vis R-A-E-L's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af R-A-E-L Besøg R-A-E-L's Websted

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Det er der noget om. Jeg har selv et par SA 1070. Fordelen ved B & W, er prisen. Der bliver råd til mere forstærker.  F.eks. kan denon 1907 bruges. Der kan bi ampes med de sidste 2 ch.

schumi_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Ja her er mit forslag til en ung pige, tror trods alt hun er tilfreds bare det 20 gange bedre end plastic fra bilka osv. så mit forslag er taget ud fra "alt i et" for pladsens skyld og med ok lyd.

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/DVD-r eceiver/NAD_L53_DVD-receiver_.htm

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/B-W_DM303_hoejttaler_Sort.htm

Til top Vis schumi_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schumi_dk

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Lamp Lies Down skrev:
Tja, 1730´eren er 13 cm bred og 95 høj mod 1280´eren som er 15 cm bred og 104 høj. Jeg synes nu den falder fint ind i mit lille værelse (se billede). Altså rent faktisk synes jeg 1280´eren er den mindst kønne af Sa´s gulvhøjttalere, men den (til prisen) som lyder bedst... derfor faldt mit valg på denne. Jeg har kun hørt en enkelt nummer på 1730´eren så det er jo slet ikke nok til at sammenligne med 1280´eren som jeg sikkert har hørt 100 timer (har haft den 1 uge).

Ok et nummer er selvfølgelig ikke meget, men kan du huske om den var speciel svag på bassen?

Var det til mig selv ville udseende på 1280 ikke skræmme mig for bedre lyd end 1730, men hvis det er små forskelle vi taler om her, hælder jeg mest til 1730, hvis det skal være SA, alene på grund af udseende. Men ikke hvis den er påfaldende dårlig på nogen punkter.

Lamp Lies Down skrev:

Ellers må du jo lige ind i Topsound HIFI (kan se du er fra kbh) hvor jeg ved de har dem og så lige tage en lytter

Desværre er jeg ikke mobil for tiden, så det bliver alene ud fra andres anbefalinger.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

schumi_dk skrev:

Ja her er mit forslag til en ung pige, tror trods alt hun er tilfreds bare det 20 gange bedre end plastic fra bilka osv. så mit forslag er taget ud fra "alt i et" for pladsens skyld og med ok lyd.

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/DVD-r eceiver/NAD_L53_DVD-receiver_.htm

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/B-W_DM303_hoejttaler_Sort.htm

Tak for forslaget. B&W kunne selvfølgelig være en mulighed. Jeg har bare en ide om at de er nogen man rigtig godt kan lide eller slet ikke lide. Det er måske bare noget "overtro", men vil selvfølge nødig ende med noget hun ikke kan lide.

R-A-E-L
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Hej igen Bluesky.

Hvis du skal købe ud fra andres anbefalinger, må du nok spørge nogle herinde der har hørt 1730 mere end mig. Har set enkelte indlæg herinde fra personer som synes 1730´eren er bedre. Nu er den jo så også 2000 kroner dyrere end det man kan købe 1280´eren for...

Mht udsenet er det sådan set blot den lakerede plade foran 1280 eren som jeg er lidt skeptisk for. Synes SA er pænere med træ foran (i bunden). Det jeg så bedre kan lide ved 1280 eren er at foden er sort i stedet for dette sølv look, som er lige lovlig meget in for tiden efter min mening.

Om 1730´eren var speciel svag i bassen kan jeg ikke lige huske desværre. Af Anmeldelserne herinde hvor de sammenligner 1750 med 1280 fremgår det også at 1280´eren går dybere. 1750´eren har jo 2 enheder mere end 1730, så jeg vil gå ud fra der er lidt mindre bas. Jeg tvivler dog ikke på 1730 er en god ht. Jeg har selv hørt 1750 da jeg købte mit Rotelanlæg og de lyder vanvittig godt i hvert fald!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes