Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Anilco (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Anilco som tilsyneladende er utilgængeligt på grund af oversvømmelse i Afrikanske miner nær kong salamons skatkammer er jo så sagnomspundne som var det i besiddelse af nærmest mytiske kræfter - navnlig i fohold til højtalermagneter (og måske navnlig på epay).

Kan gamle højtalerenheder der er udtjent  - men som indeholder dette vidunderlige materiale - omsmeltets og genbruges med de samme egenskaber - eller forsvinder de ved omssmeltning som Samsons kræfter forsvandt efter en tur hos Lizettes klip og krøl  (eller hvad det nu var hun hed)

I givet fald - er der nogen der gør det allerede - eller kan man komme dem i forkøbet og blive en ny Rockefeller ?

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Hvad er anilco? Du mener ikke alnico?

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Der er vidst en der har suget for hårdt i himmelhøen her til aften

MVH WRONG

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

f... Alnico - jeg kan godt se at jeg ikke ville være kommet langt med et det stunt !
Ingen himmelhø eller fniseurt eller andet - så vi vender tilbage til spørgsmålet og tilføjer lidt høflighed fra mr. Wolf: "Pretty please with sugar on the top": kan Alnico genbruges og er der nogen der gør det??

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Anilco som tilsyneladende er utilgængeligt på grund af oversvømmelse i Afrikanske miner nær kong salamons skatkammer er jo så sagnomspundne som var det i besiddelse af nærmest mytiske kræfter - navnlig i fohold til højtalermagneter (og måske navnlig på epay).

Kan gamle højtalerenheder der er udtjent  - men som indeholder dette vidunderlige materiale - omsmeltets og genbruges med de samme egenskaber - eller forsvinder de ved omssmeltning som Samsons kræfter forsvandt efter en tur hos Lizettes klip og krøl  (eller hvad det nu var hun hed)

I givet fald - er der nogen der gør det allerede - eller kan man komme dem i forkøbet og blive en ny Rockefeller ?

Hej

Alnico er en legering af flere metaller, blandt andet nickel og cobolt som begge indeholder gode egenskaber mht. permabilitet. Men, især nickel har også en tendens til at mætte hurtigt, der er derfor en grænse for, hvor meget strøm du kan trække igennem det. Du kan sagtens remagnitisere Alnico - ex. vis. Skaaning kan gøre dette. Om du kan smelte det om, det er en anden sag - jeg kan ikke svare på dette.

Du kan sagtens få masser af gamle alnico enheder til lave priser, du skal bare kigge dig for. Mht. om det er sjældent (Afrika?), så tror jeg at du forveksler det med cobolt, som ganske rigtigt både er sjældent og kostbart (vi taler altså ikke guldpris!).

Mange mener at alnico er det mest vellydende magnet materiale. Bemærk her, er der er tale om forskellige anico typer, legeringerne er ikke nødvendigvis ens. Derfor kan ex. alnico med et højt cobolt indhold indeholde ekstra gode magnetiske egenskaber. I dag kan du også få mange typer og uhyre stærke neodynium magneter, det er efter min mening også godt.

Håber at det hjalp.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Tak - du har ret "Tadman" det var cobolt som blev svært tilgængeligt og siden steg i pris - fandt nedenstående klip efter lidt research som jeg jo måske skulle have gjort inden jeg spurgte - på den anden side var jeg nok ikke kommet så langt med min anilco-stavemåde

Here's the skinny on the Alnico crisis of 1978. The geographic center of this situation was the Kolwezi mining region of Zaire. At the time, Zaire accounted for over 60% of the world’s production of cobalt. In 1977, rebels calling themselves the Front for the National Liberation of the Congo, invaded from Angola. In May 1978, the cobalt mines in Kolwezi were taken by the rebels and flooded. Zaire’s cobalt production was effectively shut down. Considering that most of the remaining cobalt producers were either behind the iron curtain, or tied up by the defence industry due to the strategic value of the metal, the net result was that cobalt was pretty much eliminated from the commercial market.

Regarding JBL (and I assume the other speaker manufacturers), they were told by their magnet suppliers that Alnico magnets would not be available once the current stock was depleted. Greg Timbers (who was at JBL at the time) stated it wasn’t a matter of cost. Their magnet suppliers could not provide any new quantity of Alnico magnets. There was enough stock to continue production for a limited time, but a rush program was developed to convert the bass drivers to ferrite magnets since they represented the largest consumption of magnets. In less than a year, the SFG magnet topology was developed and put into production.

By 1979, France, Belgium and the USA had interceded in the civil war and the cobalt mines were back in production – albeit at reduced output. Alnico magnets became available again at higher cost. JBL continued the manufacture of Alnico compression drivers until 1981, when it was decided that the economies of switching to ferrite could no longer be ignored.

amorte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Jeg husker AluminiumNickelCobolt magneterne fra mine folkekole fysiktimer, hvor vi flyttede rundt på en masse jernspåner

mvh

Til top Vis amorte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amorte

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes