| Forfatter |
|
Kato Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej overvejer at købe et par jbl 4430 studio monitors.
Er der nogen som har erfaring med disse HT'er (lyder de godt?, kræver de stor forstærker? mv.)? og hvad skal de koste brugt?
mvh
CATO
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kato!
Indtil eksperterne kommer på banen, kan jeg da gøre et lille forsøg på
at hjælpe. Jeg er ikke superekspert, og det eneste jeg har hørt
derhenad er et sæt 4412 - så det jeg siger er egentlig møntet på dem.
Gætter bare på at de må ha' nogle fællestræk..
Jeg kunne godt li' den 4412. Den gjorde det absolut fornuftigt, med en
mørktklingende forstærker spændt foran - så den ku' nok gå hen og blive
skinger, med en lys forstærker...
4412 skulle efter sigende kræve lidt af forstærkeren, da de dykker lidt
dybt i impedansen. Her gik det fint med en 100 watter, 8000 kroners
forstærker - så det er måske ikke værre end som så...
Held og lykke med købet - og kig på kantophængene (det er vist en svaghed!?)
S.R
-Skriv lidt om hvad for noget grej du har, og rummet de skal spille i. Det gør det lettere at gi' dig gode råd.
|
| Til top |
|
| |
Kato Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JBL 4430 er et 2 vejs højtaler system. Med en 15 tommer basenhed og et diskanthorn. Vidst nok med en titaniumenhed. De er produceret fra 81'-99' og er en del af JBL professionel studio monitor serie. Følsomheden er 93DB
De skal midlertidigt spille på en Denon PMA 2000R forstærker med eftersigende 80 store watt. Det er en forstærker til ca.3300kr. brugt. Vil dog på et tidspunkt skifte den ud med en NAD forstærker fra deres S serie. Det vil altså sige en forstærker med 200watt. CD-afspilleren er en denon S10 og RCA kablet er et sølvkabel til 1400kr. fra Hifiklubben. Højtalerkablet er noget noname til 40kr. metern.
Rummet er på ca. 14kvm Så de skal ikke spille noget stort rum op. Men vil gerne kunne spille højt med dem.
Jeg skal give 8500kr. for dem og kantophængene skal skiftes. Ihvertfald det ene (men er det ikke sådan at hvis et af kantophængene ryger, så skal man skifte dem begge?). Er det en fair pris? (de er meget dyre på ebay.com)
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad en fair pris er for dem, både fordi jeg ikke har hørt dem, men også fordi jeg ikke er sikker på hvad de normalt går til. Jeg har set dem annonceret fra 5000-15000kr, jeg kan ikke huske noget info om hvad sælgerne skrev, så hvordan standen var for de enkelte sæt ved jeg ikke.
Jeg tror ikke du skal være bange for, at ikke kunne spille højt med dem heller ikke med din denon, følsomheden ligger ifølge JBL på 93db (om de er slemme ved forstærkeren ved jeg ikke). Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du finde mere info på dem her: www.audioheritage.org
Umiddelbart virker de dog voldsomme til 14kvm, men vi prioriterer jo forskelligt.
Tilføjelse: Flot, havde overset du selv kendte følsomheden
|
| Til top |
|
| |
Kato Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej tak for svarene
|
| Til top |
|
| |
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil have mere input, skal du nok vente et par dage...der burde nok komme et par stykker som rent faktisk kender dem, de ældre drenge herinde må uden tvivl have noget erfaringer med disse bamser.
Ellers er der jo også et forum på audioheritage, men de er jo lettere biased da de er JBL nødder..men på den anden side, hvem er 100% objektiv?
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kato
Du kan godt bruge din Denon, men det er lidt blasfemisk, og du får ikke fuld valuta for pengene. 4430'eren krydser 15" over til en 1" 2425 driver, og de mødes ikke HELT på midten.....tilgengæld er hornet nok et af de bedste jbl har lavet imho. 15" trives bedst med en MEGET voksen forst. , ikke nødvendigvis i effekt, men i kontrol! Et bud kunne være noget crown, crest, bryston ?
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |