Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 21:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør til hjemmebiografen
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør til hjemmebiografen
Emne Emne: Stof til lyddæmpning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg skal have beklædt nogle lyddæmpningspaneler lavet af troldtekt med noget sort stof. Panelerne bruges til at dæmpe de første reflektionspunkter på sidevæggene. Kender i noget stof som ikke ødelægger panelernes funktion og som samtidig er tykt nok til at man ikke kan se igennem det?

Jeg havde egenligt tænkt mig at male panelerne, men det er et kæmpe arbejde og de vil stadigvæk blive ved med at smuldre ved berøring. Jeg ved ikke om sort scene molton eventuelt vil kunne bruges, eller om det hindre for meget af lyden i at nå panelerne.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

helledie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Jeg kigger lige med :-)
Til top Vis helledie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af helledie

Nikodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

hvad med noget højttalerstof - findes både i sort og hvid (måske også andre farver) - går ihvertfald ikke ud fra at det ødelægger panelernes funktion

Nikolaj

Til top Vis Nikodk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nikodk

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Nikodk skrev:

hvad med noget højttalerstof - findes både i sort og hvid (måske også andre farver) - går ihvertfald ikke ud fra at det ødelægger panelernes funktion

Nikolaj

Nej, det tænkte jeg også på. Dog vil man kunne se troldtekt strukturen og farven igennem det højtalerstof som jeg kender. Desuden er højtalerstof jo åbenbart lavet af nogle meget kostbare materialer, i hvert fald dømt ud fra prisen . Da jeg skal bruge rigtigt mange m^2, så spiller det også ind. Sort scene molton kan f.eks. fås fra omkring 30kr pr. m^2, mens frontstof snildt koster over 150kr m^2.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Nikodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Molton fjerner jo bare effekten af panelerne totalt

man kan faktisk godt finde højttalerstof til under det halve, hvis man lige googler lidt - alternativt kan man vist finde noget egnet stof i større stofbutikker.

Nikolaj

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Nikodk skrev:

Molton fjerner jo bare effekten af panelerne totalt

man kan faktisk godt finde højttalerstof til under det halve, hvis man lige googler lidt - alternativt kan man vist finde noget egnet stof i større stofbutikker.

Nikolaj

Hej Nikolaj

Taler du af erfaring med hensyn til Molton? Jeg kan desværre ikke finde måledata på det nogle steder, heller ikke på andet stof for den sags skyld.

Måske noget sort sækkelærred kunne bruges?

Nikodk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

næ har ingen erfaring med Molton, men har fra flere hørt, at det er det, jeg skal bruge for at dæmpe de vinduer jeg har i min kommende bio - derfor må det forventes at dæmpe lyden meget i sig selv

Nikolaj

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu også, at du har ret. Molton er temmeligt tæt, tykt og tungt. Jeg tror jeg skal forbi en stof nutik efter påsken og se på noget sækkelærred/hessian. Jeg har dog ikke kunnet finde noget i sort endnu.

Thesos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg står faktisk lige og skal bruge noget sort scene Molton, men jeg kan da godt nok ikke finde det til kun kr. 30 pr. m2.

Hvor er det i finder det til den pris?

Til top Vis Thesos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thesos

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2008 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Her

http://www.danskdiscoteknik.dk/fittings.htm

3m bred, 96kr pr. lbm. = 32kr/m^2.

Der er dog forskel på kvaliteten og det er ikke sikkert at dete lever op til dine krav.

Tilføjelse:

Ups, det er ex. moms. Sorry

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg købte lige op til jul en rulle sort ryndt stof i Stof2000 - det kostede 25kr/m - ikke m2 - jeg tror det var 1½m bredt

Jeg gik ind og bad om det billigste de havde

Jeg har brugt stoffet til mine hjemmelavede absorbenter af 45mm rockwool i trærammer - og stoffet fungere perfekt - det er tyndt, smidigt og ugennemsigtigt - så det vil jeg helt klart anbefale at du kigger nærmere på.

Har selv erfaringer med molton til andre projekter - men til at bekæde absorbenter - der vil jeg klart anbefale det fra Stof 2000 - de havde også andre farver - men sort er vel det der hører sig til i biffen

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Super, tak for hjælpen. Det må jeg hellere se på når de åbner tirsdag.

Du har ret, pink stof vil ikke se ret godt ud til sorte vægge og loft .

BowieCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 April 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jeg skal også til og igang med det store hjemmbioprojekt. Jeg har kigget på de forskellige brugers bio´er. Synes denne er ret cool http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61936&P N=4

Jeg har fået sat troldtekt op i loftet og skal igang med væggene nu. Vil isolere rummet og bygge væggene i gips, men ved ikke hvilket sorte/grå stof, som jeg skal bruge på gipsen. Skal man evt købe noget billig gulvtæppe ? Det skal naturlivis være noget, som man kan få til at forblive helt plant. Nogle forslag ?

Panasonic BD35
Supra-Cables
Til top Vis BowieCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BowieCool

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 April 2008 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

troelsfilm skrev:

Jeg købte lige op til jul en rulle sort ryndt stof i Stof2000 - det kostede 25kr/m - ikke m2 - jeg tror det var 1½m bredt

Jeg gik ind og bad om det billigste de havde

Jeg har brugt stoffet til mine hjemmelavede absorbenter af 45mm rockwool i trærammer - og stoffet fungere perfekt - det er tyndt, smidigt og ugennemsigtigt - så det vil jeg helt klart anbefale at du kigger nærmere på.

Har selv erfaringer med molton til andre projekter - men til at bekæde absorbenter - der vil jeg klart anbefale det fra Stof 2000 - de havde også andre farver - men sort er vel det der hører sig til i biffen

Så fik jeg købt det stof du skrev om i stof2000. Det hedder Lagen lærred og kan fås i mange farver. Det virker fint, dog er det ikke strækbart og kan derfor være temmeligt besværligt at arbejde med når der ikke er tale om rette vinkler og lige kanter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes