Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 13:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Grado GS 1000i (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 05 December 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg påtænker at købe en hovedtelefon: Grado GS 1000i (impedance 32 Ohm)
Min intg. amp. er Acchuphase E460. Mon denne forstærkers hovetelefonudgang ikke er tilstrækkelig til på tilfredsstillende måde
at kunne drive Grado GS 1000i?
Det lyder lidt underligt (for mig), at jeg evt. også at skulle til at købe en headphone-forstærker til nogle få tusinde kroner, når
jeg i forvejen har en top-kvalitetsforstærker!
Er der nogen der har erfaring med Grado GS 1000i og en mening om køb af ekstra hovedtelefonforstærker??
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup

Susanne Jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2012
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2012 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Spørg evt. på Hoved-fi.dk, der er eksperterne..;-)
Til top Vis Susanne Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Susanne Jensen

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 December 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Der sjældent gjort ret meget ud af hovedtelefonforstærkeren i integrerede forstærkere/recievere. En så fantastisk hovedtelefon som Grado GS1000 fortjener en dedikeret hovedtelefonforstærker.

Jeg har selv en grado GS1000 som jeg bruger sammen med den håndbyggede Sugden Headmaster- en herlig kombination.

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 06 December 2012 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Der skulle ikke være nogen problemer med at drive den. Jeg har selv et par 32 ohms modeller og de spiller fint højt nok uden at skrue specielt højt op. Men det er ikke så tit man ser en separat hovedtlf forstærker indbygget i forstærkere og cd maskiner, men min Onkyo DX7711 og dens storebror DX7911 (cd afspillere) har dog separat hovedtlf forstærker indbygget. Signalet tages fra udgangen. Men du kan jo altid prøve, at låne dig frem til en separat hovedtlf forstærker og se/høre om du behøver at gå denne vej. Det kan dog godt anbefales. Der er meget at hente her.  

Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2012 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Nu er min nye Grado GS 1000i undervejs   
Hvilke af 3 hovetelefonforstærkere vil være det perfekte match?
1: Graham Slee Solo SRG II
2: Woo Audio WA6 Tube
3: Burson Soloist

Hvem kan hjælpe med gode råd herom?

Venlig hilsen
Torben
Til top Vis Torben Lautrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Torben Lautrup

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2012 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Det bedste du kan gøre er, at tage hovedtlf'en med ned i forretning, som har disse forstærkere og så lige afprøve det. Hvis der impedans tilpasning på forstærkerne du nævner, er det vejen frem. Jeg går dog ud fra du køber disse uden for DK, så det er nok ikke muligt. med 32 ohm tror jeg ikke du får nogen problemer, da de er lette at drive. Det kan jeg i hvertfald opleve hos mig selv, når jeg går fra en AKG K280 Parabolic på 75 ohm til mine Sennheiser på 32 ohm. Så skal der lige skrues en del ned for min Argon HA1 hoved tlf forstærker.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 13 December 2012 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skal det hele dreje sig om hvor højt man kan spille ???
Det er da flintrende ligegyldigt, det det drejer sig om er at spille GODT..

At trække dine Gradoer med en integreret forstærker svarer nogenlunde til at købe et sæt højtalere i 50 kilos klassen og så sætte dem til dit bilka anlæg, de spiller da fint højt, meeeeen der vil jo nok mangle noget..

Gradoer er ofte populære med rørforstærkere, det mildner lidt af den (synes jeg) lidt for hidsige diskant som de er plaget af..

Af dem du selv nævner ville jeg fravælge Graham Slee, de er lidt hypede og lidt kedelige og har en signatur som ikke spiller synderligt godt med Gradoer..

Gradoer er ikke krævende, men når man bløder 6-8 kilo for en hovedtelefon og ikke bagefter vil ofre 1-2 kilo på en forstærker er det lidt forkert, så kunne du lige så godt have sparet pængene og købt en bøf til 1000-2500 kroner og i øvrigt stadig være i underskud rent forstærker mæssigt..

Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2012 kl. 06:31 | IP-adresse registreret  

.

Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2012 kl. 06:34 | IP-adresse registreret  

Tak for alle kommentarer!
Hvilken hovedtelefonforstærker vil bedst matche Grado GS 1000i? Hvilken rørforstærker?
(omkring 5000 kr.)

Torben Lautrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2012 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

"At trække dine Gradoer med en integreret forstærker svarer nogenlunde til at købe et sæt højtalere i 50 kilos
klassen og så sætte dem til dit bilka anlæg, de spiller da fint højt, meeeeen der vil jo nok mangle noget."

Min intg. Acchuphase E460 (65.000 kr.) er ikke købt i Bilka!

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Nej det er jeg da godt klar over den ikke er, det var jo bare et eksempel..

Men lad mig i stedet spørge dig hvorfor køber du så dyr en integreret forstærker ??
Det er vel for at trække et sæt højtalere af tilsvarende kvalitet, tingene hænger sammen..

Af indlysende grunde har jeg ikke hørt din forstærker ej heller dens hovedtelefonudgang, men jeg er ret overbevist om at det er en forstærker hvor det er driften af højtalere og ikke hovedtelefoner der har fået opmærksomheden..

Du får absolut ingen problemer med at spille så højt at dine trommehinder rammer hinanden og det kan du næsten gøre fra en Ipod, men så igen du har jo ikke blødt 65 kilo på en forstærker for at kunne spille lige så højt (eller højere) end naboen ??

Der er en woo til salg på hoved-fi.dk, måske det var noget, ellers er de forskellige Xcans ofte blevet set sammen med Gradoer.

En god forstærker behøver ikke være en dyr forstærker og en dyr forstærker behøver ikke at være en god forstærker, der er mange mange fine hovedtelefonforstærkere i prislaget 1000-1500 og ofte er de fuldt ud på højde med dem til 5000-8000..

Jeg tænker også at en transportabel forstærker måske ville være en idé, da de har et nærmest ikkeeksisterende støjniveau og det er en god ting når vi taler om følsomme Gradoer..

Mit økonomibud ville være en "Neco" fra Ebay.

Bedste bud pris/kvalitet ville være en Panda fra Aune (men det er en selvbygger) der er kommet en ny færdigbygget panda MKll, men den har jeg ikke hørt, men den minder sikkert om den første og burde være endnu bedre..

uden budget
En Waa xx af de store..

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 13 December 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Torben Lautrup skrev:
Min intg. Acchuphase E460 (65.000 kr.) er ikke købt i Bilka!

Du skal nok over på den anden side af atlanten for at finde spændende rørting indenfor budgettet.

Woo Audio WA6 ligger lige på grænsen uden fragt:
http://www.wooaudio.com/products/wa6.html

Skal det være indenfor EU kunne en af de her måske fungere (aner intet om synergi med Grado):

Violectric V200:
http://www.thomann.de/dk/violectric_hpa_200_kopfhoererversta erker.htm

Violectric V100:
http://www.thomann.de/dk/violectric_hpa_v100_kopfhoererverst aerker.htm

Lake People G109-S:
http://www.thomann.de/dk/lake_people_g109s_highend_phoneamp. htm

Lehmann Audio Linear:
http://www.amazon.de/Lehmann-Audio-Linear-Kopfh%C3%B6rervers t%C3%A4rker-schwarz/dp/B004KKTVTC
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 13 December 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Denne Matrix M-Stage skulle vist minde (lidt for) meget om Lehmann Linear, men til en brøkdel af prisen :-)

http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=18&t=2496
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2012 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Claus-dk skrev:

Hvorfor skal det hele dreje sig om hvor højt man kan spille ???
Det er da flintrende ligegyldigt, det det drejer sig om er at spille GODT..

At trække dine Gradoer med en integreret forstærker svarer nogenlunde til at købe et sæt højtalere i 50 kilos klassen og så sætte dem til dit bilka anlæg, de spiller da fint højt, meeeeen der vil jo nok mangle noget..

Gradoer er ofte populære med rørforstærkere, det mildner lidt af den (synes jeg) lidt for hidsige diskant som de er plaget af..

Af dem du selv nævner ville jeg fravælge Graham Slee, de er lidt hypede og lidt kedelige og har en signatur som ikke spiller synderligt godt med Gradoer..

Gradoer er ikke krævende, men når man bløder 6-8 kilo for en hovedtelefon og ikke bagefter vil ofre 1-2 kilo på en forstærker er det lidt forkert, så kunne du lige så godt have sparet pængene og købt en bøf til 1000-2500 kroner og i øvrigt stadig være i underskud rent forstærker mæssigt..

Nu var mit indlæg ikke så meget inde på sådan lige, at spille højeste muligt. Men blot det, at impedans forskellen på mine 2 hovedtlf'er gør, at volumen ikke står samme sted ved skift i mellem dem. At gå fra min AKG til mine Sennheiser, gør at der kommer mere blus på og derfor skal skrue noget ned for samme styrke som før. Ud over impedansen, er der også noget forskel på følsomheden, selvføgelig. Men selvfølgelig hellere en lavere styrke med super opløsning og lyd, kontra en høj og meget dårligere lyd. Min Argon HA1 til en tusse, gør arbejdet ganske godt.

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2012 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Nu er Ohm tallet altså ikke et udtryk for hvor højt en given hovedtelefon spiller med den og den krafttilførsel..

Der er følsomheden et meget bedre mål for opnået lydstyrke, at de så i 90% af tilfældene ofte følges ad, gør stadig ikke Ohmværdien til et udtryk for følsomhed..

Ohm størrelsen viser oftere om det er en Ampere sulten eller en volt sulten hovedtelefon og selv på det område er der en del sager der falder udenfor de gængse tommelfinger regler..

Vi ser nok lidt forskelligt på tingene, f.eks har en HA1 altid været i stand til at skuffe mig fælt, den giver lidt ekstra volume, men et egentligt kvalitetsløft i forhold til udgangen på min Bærbare er der ikke meget af og jeg ville ærligt talt føle mig lidt snydt hvis jeg havde brændt en tusse af på sådan en..
Det er fint du synes den er god, al respekt for det, men at fremhæve den som andet end noget middelmådigt skrammel er lidt at hype og trække den op på et niveau hvor den slet ikke hører hjemme..

LPED
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2012
Sendt: 28 December 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Tingene blandes noget sammen.

Impedansen - måles i Ohm - vil i virkeligheden sjældent være uden bidrag i form af kapacitet og/eller induktion. Jo lavere
impedans , jo større krav stilles der til forstærkeren - her bør udgangsimpedansen være lav. OTL forstærkere vil her kunne
have problemer.

Følsomheden hænger naturligt sammen med impedansen.

Bl.a. havde min Audio Valve problemer med at drive mine Grado RS1i - indtil jeg fik fat i en "impedans" tilpasnings boks.
Naturligvis spiller Gradoen fint sammen med tilhørende forstærker - RA1.
Til top Vis LPED's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LPED

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 December 2012 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Ja RA1 er da fin hvis man vil bløde flere tusinde på en forstærker til 100 kr.
RA1 er en Cmoy og ikke en gang af strålende kvalitet..

Det skal så siges at en Cmoy er fin til Gradoer, men RA1 er håbløst dyr i forhold til ydelsen..

LPED
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2012
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Off Topic. Men ja - RA1 er da dyr set på enkelt komponenterne. (Det hjælper hvis man selv henter i USA, -40%.)
Det er ganske symptomatisk for stort set al HiFi grej - prisen for enkelt komponenterne i forhold til produktets salgspris er
nogen gange uden realitetssans. Tænk blot på kabler, "magiske dimser" afkobling, listen er nærmest uden ende.

Fakta er at RA1+RS1 spiller ganske fremragende sammen. Mit øvrige grej består af Stax, som også spiller fremragende. Dog
med en noget anden lyd. Sennheiser + Beyer finder jeg gabende kedsommeligt.

Tilbage to topic: Din udlægning af impedans og følsomhed d. 14. december er upræcis og lettere fejlagtig.
Til top Vis LPED's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LPED

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Januar 2013 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skulle have head-amp i den pisklasse vill ejeg uden tøven bygge dén her:
http://world-designs.co.uk/head.htm

Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2013 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Ra1 er en Cmoy i en trækasse og kan bygges for 25-30 kroner, om den så spiller godt eller skidt er et eller andet sted ligegyldigt når den koster hvad den koster, det er røveri ved højlys dag..

Hvis folk køber den og synes den er fin til prisen er det da fint med mig, jeg ville bare føle mig alvorligt taget ved næsen.

Jeg er ikke elektronik ekspert, jeg forsøger bare at sige at ohm og følsomhed ikke nødvendigvis følges ad..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes