Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. juni 2024 | 02:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: At høre forskel på Head-Fi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

EEHej eksperter.Jeg bliver stadig mere og mere forbavset over hvordan I kan høre forskel på højttalere og headphones.Jeg har
prøvet og se om jeg kan høre forskel på et par B&W M1 højttalere og et sæt Bose 301 mrk III og det kunne jeg næsten ikke...De lød
så godt som ens i mine ører.Rent teknisk må der være en forskel, men hvad det er der gør at højttalere lyder forskelligt har jeg ikke
helt styr på endnu.Jeg kunne dog godt tænke mig at udfordre mine ører lidt og det ville være lettest at gøre med headphones, det
er jo bare plug n' play.I øjeblikket har jeg et par Superlux HD 681 og de lyder jo fint i mine ører. Problemet er jo så bare at jeg aldrig
har hørt noget andet så jeg ved jo egentlig ikke hvad andet jeg kan forvente.Findes der et billigt alternativ gerne fra thomann.de som
lyder betydeligt forskelligt fra mine hørebøffer? i så fald kunne det være interessant at købe sådan et par om ikke andet end for at
prøve at høre forskellen.Disse ( xsid=a7094bba57de54853056e0ed3fc111cd&KF=on&gk=zukosk&oa=ala &bn=&pr=0a40&wgfid1=7828&wgf7828=&wgfid2=9388&
wgf9388=&wgfid3=9389&wgf9389=&wgfid4=9390&wgf9390=&wgfid5=93 93&wgf9393=&wgfid6=9395&wgf9395=">Klik her for
link
) ligger inden for den prisramme jeg er villig til at ofre, er der nogen af dem der lyder anderledes end mine HD681 og som
jeg "burde" kunne høre forskel på?Eneste kriterie er at de skal lyde forskelligt fra mine og at de skal være billige.. Lyder de så helt af
H-til ja så er der en gave til ungernes Nintendo ;-)



__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
Buyer no 1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo overveje at tage med til næste meet. Der kan du helt sikkert få mulighed for at høre forskel på forskellige hovedtelefoner.
Til top Vis Buyer no 1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buyer no 1
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Jeg oplever at høre mange flere detaljer med lyttebøfferne, små lyde jeg ikke plejer at lægge mærke til, et host blandt publikum, indimellem kan jeg høre sangeren "gispe efter luft" eller trommeslageren lave et kantslag, den slags.. Til gengæld synes jeg lyden er meget større når jeg hører musikken gennem mine højttalere, det hele er bredt meget mere ud når der er 4 meter mellem højttalerne fremfor måske 20 cm. mellem lyttebøfferne. 

__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:
Jeg kunne dog godt tænke mig at udfordre mine ører lidt og det ville være lettest at gøre med headphones,
det er jo bare plug n' play.I øjeblikket har jeg et par Superlux HD 681 og de lyder jo fint i mine ører. Problemet er jo så bare at
jeg aldrig har hørt noget andet så jeg ved jo egentlig ikke hvad andet jeg kan forvente.Findes der et billigt alternativ gerne fra
thomann.de som lyder betydeligt forskelligt fra mine hørebøffer?


Brugtkøb er også en mulighed. Det er billigere end nykøb, og ved salg taber man som regel kun meget lidt. På den måde kan
du komme til at prøve nogle af de rigtigt spændende hovedtelefoner fra AKG, Sennheiser, Beyerdynamic o.s.v., uden at det
koster spidsen af en jetjager.


Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Hvis der er nogen af jer derude der har et decideret bud på noget der lyder forskelligt fra mine Superlux må i meget poste dem, gerne med et link, så jeg kan læse mere om dem.




__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2499
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Nogen der lyder forskelligt... alle lyder forskelligt... start med at læs om dt880, k701, hd650, det er de mest alm
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 
Aquila
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 September 2009
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Strandvaskeren skrev:
Jeg oplever at høre mange flere detaljer med lyttebøfferne, små lyde jeg ikke plejer at lægge
mærke til, et host blandt publikum, indimellem kan jeg høre sangeren "gispe efter luft" eller trommeslageren lave et kantslag,
den slags.. Til gengæld synes jeg lyden er meget større når jeg hører musikken gennem mine højttalere, det hele er bredt
meget mere ud når der er 4 meter mellem højttalerne fremfor måske 20 cm. mellem lyttebøfferne. 

Jeg er %100 enig i denne udtalelse.
Jeg har endnu ikke hørt noget high-end Head-Fi, men svigerfar har et sæt ganske solide Dynaudio Focus 220, og fy for den et
lydbillede de kan levere sammenlignet med mine egne Dali Concept! Et meget større lydbillede end jeg tror man kan
forvente i hovedtelefoner - læg mærke til ordet TROR, for jeg aner det virkelig ikke. Men du får lyden meget mere ind på livet
med hovedtelefoner. Ja, man får næsten lyst til at bruge ordet intimt!

__________________
Audiophile in training
Til top Vis Aquila's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aquila Besøg Aquila's Websted
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

AKG K701 kan nogle tricks med opløsning og perspektiv sammenlignet med dine Superlux. Nypris ligger på ca. 1600,-, så et par
brugte kan vel fåes til 1000-1200 afhængig af alder og stand.

Der er masser af læsestof på Head-fi.org

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

techtrino skrev:
Nogen der lyder forskelligt... alle lyder forskelligt... start med at læs om dt880, k701, hd650, det er de mest alm


Altså de er jo allesammen meget fine, men de koster jo også spidsen af en jetjager...

Har søgt på brugt markedet, men der er desværre ikke noget i mit prisleje...


Jeg tror jeg forsøger en af de billige fra thomann.de...





__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
Totoronto
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Coach-Z skrev:
Jeg tror jeg forsøger en af de billige fra thomann.de...


Formodentlig er det spild af penge, da Superlux allerede er en af de bedste billige bøffer. Men det er selvfølgelig også en
erfaring du kan gøre dig .
Hvis du vil have anderledes og bedre lyd end fra dine Superlux, skal der nok lidt penge på bordet.

Til top Vis Totoronto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Totoronto
 
Nissemanden
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Oktober 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede et par Denon 2000 fra hifiklubben (du kan helt sikkert få lov at prøve i butikken.) - her kunne jeg sagtens høre forskel sammenlignet med mine egne Superlux 681. Heldigvis faldt det ud til superlux's fordel, så jeg sparrede 2k. Dog er denonerne mere behagelige + lækrere.

Gå ned i en lydbutik og hør nogle dyrere bøffer, så kan du finde ud af om det er noget du har lyst til.


Hvor stor forskel er det du prøver at opnå? der er efter min mening tale om nuanceforskelle.
Til top Vis Nissemanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissemanden
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Hele ideen gik p� at blive bedre til at h�re forskel...

Min tanke var at hvis jeg nu fremskaffede nogle h�reb�ffer der burde lyde markant anderledes, ja s� ville jeg jo kunne h�re en forskel..

L�d de stadigv�k ens, ja s� var der jo ingen grund til at g� ud og ofre flere penge p� bedre HiFi, hvis jeg ikke engang kan h�re forskel p� noget som jeg burde kunne h�re forskel p�...

Og som sagt s� skulle det v�re billigt, da jeg ikke gider ofre alt for meget p� dette lille eksperiment.


Lige nu er jeg faldet over Superlux HD668 som har f�et gode reviews rundt om p� nettet, men de s�lger dem ikke mere hos Thomann.de.

Kan jeg finde dem til salg et sted bliver det nok dem jeg investerer i.

EDIT:
For at kunne lave et sådan eksperiment må de vel også skulle have et nogenlunde ens design, altså være halvåbne som mine nuværende..


__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Du kan da bare købe noget og lytte til det, du får ikke noget i samme kvalitet som dine superlux til samme pris...

Du er nødt til at ofre lidt gryn hvis du vil have de gode oplevelser, ellers kan du jo låne ungernes earbuds og sammenligne..


__________________
Jeg ælsker min Ipod
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
nc8000
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 07 August 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1460
Sendt: 24 Februar 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Du er velkommen til at komme og besøge mig en dag og høre mit anlæg og hovedtelefoner og prøve dine på mit anlæg

__________________
Jungson CDT2 > RudiStor RPX-100 > Ed8 APS V2 xlr
(iPod Classic 160GB | iPod Touch 64GB| HiFiMan HM602 | (D-NE920 > iBasso D10)) > RSA Protector > JH13 TWag OM
iPhone 4 > Etymotics MC3
Til top Vis nc8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nc8000
 
burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1022
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Buyer no 1 skrev:
Du kunne jo overveje at tage med til næste TID=88047&PN=1">meet. Der kan du helt sikkert få mulighed for at høre forskel på forskellige hovedtelefoner.


God idé - og der er også mulighed for at lytte til højtalere. Det plejer der i hvert fald at være når vi er færdige med at lytte til
hovedtelefoner. Så kommer de store Focal frem efter meetet så er der mulighed for at lytte til highend inden for hovedtelefoner
og højtalere. Og jeg garanterer for at de føromtalte Superlux kommer krybende ud af lokalerne
Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777
 
Claus-dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Maj 2007
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1852
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

burning777 skrev:
Buyer no 1 skrev:
Du kunne jo overveje at tage med til næste TID=88047&PN=1">meet. Der kan du helt sikkert få mulighed for at høre forskel på forskellige hovedtelefoner.


God idé - og der er også mulighed for at lytte til højtalere. Det plejer der i hvert fald at være når vi er færdige med at lytte til
hovedtelefoner. Så kommer de store Focal frem efter meetet så er der mulighed for at lytte til highend inden for hovedtelefoner
og højtalere. Og jeg garanterer for at de føromtalte Superlux kommer krybende ud af lokalerne


Nix de forlader lokalet med skæv ryg og er tydeligt tynget af at have cirka en kvart million i den ene baglomme..


__________________
Jeg ælsker min Ipod
Til top Vis Claus-dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Claus-dk
 
Coach-Z
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 229
Sendt: 25 Februar 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Ja det der meet ser mere og mere spændende ud.

Jeg må se om jeg ikke kan finde en måde at komme til Jylland på...



Jeg tror måske at jeg hellere må forklare endnu nærmere hvad det er jeg gerne vil opnå.

Der er mange her, der tilsyneladende kan høre om en hovedtelefon er "lys", og deraf også om den er "mørk"

Hvis jeg nu kunne få fingrene i to hovedtelefoner hvor I på forhånd kunne sige at hovedtelefon A er "lys" og hovedtelefon B er "mørk, så kunne jeg jo selv prøve at se om jeg kunne høre forskel.


Jeg kunne endda lave en lille blind test med min kones hjælp evt. Hun kunne placere de forskellige hørebøffer på mine ører og så skulle jeg så gætte hvilken der var hvad.

Det er altså planen, at se om jeg er i stand til at høre forskel på hovedtelefoner, jeg burde kunne høre forskel på.

En test for at se om mine ører kan det, som jeres ører kan



Thomann får forresten Superlux HD668B til salg igen til april.


__________________
HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
Til top Vis Coach-Z's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coach-Z
 
Strandvaskeren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Hvis du bare vil opleve at der er forskel på lyttebøffer, så skal du være velkommen til at tage en tur her forbi Hedehusene og høre forskel på mine AKG K701, Beyer DT770 og evt. dine Superlux hvis du hiver dem med. Forskellen på AKG'erne og Beyer'ne er temmelig markant, det er jeg helt overbevist om at du også kan høre.

Smid mig sådan en personlig besked hvis du er interesseret, så kan vi udveksle adresse og finde et tidspunkt under mere private forhold.


__________________
Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
Til top Vis Strandvaskeren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Strandvaskeren
 
AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2298
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Ifølge mine ører kan åbne hovedtelefoner godt skabe et større/bredere lydbillede, som ligner og sågar kommer tæt på et par gode 2-vejs højttalere.

Jeg har lige investeret i et par Grado/Alessandro MS1i, og jeg er helt tosset med den konstruktion (som de kalder "vented diaphragm, non-resonant air chamber"). Men de er meget åbne, så de udstråler en del lyd.

MS1i kan dog ikke levere samme brede og store perspektiv som mine højttalere, men de føles noget mere frigjorte end lukkede hovedtelefoner. Ved Grado/Alessandro føler jeg faktisk slet ikke at jeg lytter til hovedtelefoner. Jeg kan dog sagtens føle at jeg har dem på hovedet, for de har ikke verdens bedste komfort.


__________________
"Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you."
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E
 
techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2499
Sendt: 27 Februar 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

cd3000 /K1000 kommer begge ret tæt på hvad jeg vil kalde højtaler lydbillede, men det kan man ikke helt da højtalere bruger rummet og derved giver indtryk af mere soundstage etc
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes