Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 10:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Gamle Technics brochure en mass (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet et større lager af gamle Technics brochure fra årene 75-84, der er bl.a. et komplet sæt produkt brochure fra 1977 (ca 200 sider!) og der er års kataloger fra 75/76,...84, ialt er der vel langt over 500 sider. Alt er med Sp 10, Elcasette, Den første CD afspiller og alt muligt andet.

Har det interesse? Skal jeg scanne det i pdf format og lægge det et sted på nette ? Og hvad med copyright ?

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Læg det endelig ind. Technics eksisterer jo ikke længere, så du kan roligt scanne.
Har selv et par af deres gamle brochurer med prislister. Nu også en RS1500 spolebåndoptager. Har tidligere haft SP10 mkII og vil gerne have den igen!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
mortenstryhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Technics eksisterer jo ikke længere, så du kan roligt scanne.


Technics er et af Panasonics varemærker, så jeg tror stadigvæk der er nogle, som holder med Technics mærket.

Men jeg tror ikke de har noget imod at det bliver scannet af en hifi-interesseret og lagt ud på en hjemmeside til almen
interesse.
Til top Vis mortenstryhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenstryhn Besøg mortenstryhn's Websted
 
exciter
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 1440
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Inden du går i gang med den helt store scanning kan du tjecke om de findes her: http://wegavision.pytalhost.com/technics.html
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 12 Oktober 2011 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

OK Det har interesse, det regnede jeg også med.

Bemærk at det er produkt brochure og ikke manualer og at de er på engelsk. Årskatalogerne er på dansk, jeg tror ikke at der er prislister.

Der er tekniske indsigts papirer på det nymodens 'digital'-teknik.

Jeg går i gang i weekenden - får næppe tid før - og så ved jeg ikke rigtigt hvor jeg skal lægge dem, jeg vil helst at de indgår i en større samling et sted, men der må ikke være nogen betaling med i billedet.

Janils har du nogen Technics brochure liggende på nettet et sted ?

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 13 Oktober 2011 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu scannet et par brochurer ind (Gud hvor tager det lang tid) og lagt dem på :

www.gromit.dk/technics/index.asp

Jeg kunne godt tænke mig et par tilbagemeldinger, men det skal selvfølgelig ikke være her i forumet, men på mail adressen 'mit fornavn' snabel-a gromit dk

På forhånd tak

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 17:40 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået lagt knap 70 brochurer ind på siden og mangler kun årskatalogernee. De må vente nogle dage endnu.

Men kik forbi:

www.gromit.dk/technics/index.asp

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Ningbo

Sikke en flot hjemmeside du har fået banket ned. Rigtigt lækkert.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Super arbejde du har lavet.  Sjovt at se noget af det gamle HiFi igen.

Åh disse minder.

Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Formidabelt arbejde...Tak for det!

Har selv et par 1500/1506- maskiner med trådløs fjernbetjening og en DBX-enhed - og en SP-25 pladespiller. Har tidligere haft et par ST-9600 tunere ligeså.  Tunerne er solgt, men de andre ting har jeg stadig. Fra 1978 - 81 var det tunge Technics nærmest ikonisk for mig.....

Vh

Freddy

 

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 16 Oktober 2011 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Tak for tilbagemeldingerne. Technics var også mit favoritmærke og jeg har stadig min RS-631'er og min SL-1900'er endnu og så har jeg undervejs haft forskellige andre Technics produkter.

 

Hvis nogen har brochure I ønsker med i samlingen så kontakt mig: 'mit fornavn'*gromit.dk 

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 340
Sendt: 17 Oktober 2011 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har stadig min ST-G460L tuner og RS-B555 cassettebåndoptager. Begge dele fungerer upåklagelig.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
mikkelbreiler1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 18 Oktober 2011 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del af udstyret som ligger p.t. og jeg har en del brochurer på udenlandsk som jeg ikke har set andre steder til download, så jeg kunne jo skanne det ind og lade det komme med på Michaels site.

Jeg har bl.a. en S/H brochure på SE-9600 / SU-9600. Farve 1500/1506.
En del service manualer til RS-1500/1506, RS-1520, RS-7500. Og RS-9900 samt flere andre kassette decks.
SL-1000MK2, SP-15, Omtrent hele Pro 90x0 serien.
Jeg har nogle udenlandske årskataloger også, fra cirka 1978-1981.

Og så har jeg endda købt nogle japanske kataloger hvor man ser de ting vi her i Europa og USA ikke fik. Racks af forskellig type, SH-301 kassttebånd/Headshell holder, SH-302 hovedtelefonhænger til rack.
Og billeder af tilbehør, testbånd og så videre.

Jeg har også flotte billeder af RS-777. En rimelig pæn spolebåndoptager som jeg har en af selv.

Jeg har haft en svaghed for de store mørke spoler, der findes mig bekendt 3 udgaver.
Technics med "by Panasonic" som udertitel.
Technics med National logo tv.
Technics
Og dette er nok den korrekte kronologiske rækkefølge. SP-10 blev i sin tid udsendt med Panasonic navneplade til at starte med.

P.t. synes jeg ikke rigtigt jeg mangler noget, bortset fra SU-9400, ST-9300, ST-9700 som alle kun var for det Japanske marked.

Technics lavede også rørforstærkere. Jo de gjorde. Jeg har et SU-40A sluttrin fra 1968 stående i min stue og mangler SU-30A forforstærkeren til den. SU-20A og SU-10A er også slut og forforstærker og de er endnu mere obskure.
Deres SU-50A transistorforstærker har jeg også fået fat i og alle SU-10 - SU-50A har jeg en japansk fold-ud brochure til. Det er ikke noget man ser hver dag.

Jeg har samlet de små kataloger som det amerikanske marked fik som årskataloger. Det er små hæfter i avis-tegneserie størrelse. A la Davy Crockett, Prærie og Wild West hæfterne fra 40-50 år siden, hvis i kender dem. Det ældste er fra 1974 og mit yngste er fra jubilæumsåret 1993 hvor de lavede en til i dette lille format, jeg har dog ikke samlet resten af firserne og frem til 1992 men kun de år jeg selv er interesseret i. Disse små kataloger indeholder ikke alt hvad Technics udbød i det år, men de fleste ting for almindelige købere. Det tykkeste er 96 sider og mindste er 32 sider svjh.

-Mikkel
Til top Vis mikkelbreiler1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbreiler1
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel

Det lyder som om du har en hel guldmine liggende og den vil jeg da gerne dele med dig og andre.

Jeg har to ting vi skal have in mente; Hvis Panasonic forlanger materialet fjernet, så bliver det fjernet uden kamp. Og hvis der er copyright på materialet kan jeg ikke have det liggende og det betyder fx at sider fra HiFi Årbogen, HiFi Revyen og diverse anmeldelser i blade ikke kan være med i samlingen. Jeg ved ikke med servicemanualer, dem kan der være copyright på og de ligger jo allerede på http://wegavision.pytalhost.com/technics.html. Bruger manualer burde der ikke være problemer med.

Ellers lyder det spændende og du er velkommen til at maile det til 'vort ynglings mærke' snabel gromit dk  (jeg vil helst ikke skrive adressen rigtigt da det giver anledning til meget spammail).

Med hensyn til deres navne var Panasonic det navn man brugte i Japan og National det navn man brugte internationalt. Men det syntes National Semiconductor (Amerikansk komponent firma) ikke rigtigt om og så blev det National by Panasonic, og senere bare Panasonic. Moderselskabet hed Matsush*ta Electric men for et par år siden ændrede det navn til Panasonic.

Technics var HiFi navnet, og jeg ved ikke hvornår det startede, men det var aktivt op i 2002 og måske også derefter, men bare ikke i det omfang det havde i slut halfjerserne og start firserne.

/Michael



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Ningbo

Technics navnet startede i 74'.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Konosuke Matsush*ta ... manden (geniet) bag National, Panasonic, Quasar og Technics.  LINK

Kan anbefale at læse den meget spændende bog (på engelsk) om hans liv og starten, hvor han lavede cykellygter!

Mht. til TECHNICS high-end, så husker jeg tilbage på en pressekonference i Nice først i 90'erne hvor vi blev præsenteret for kæmpe for- og effektforstærkere med batteridrift og 2,5 meter høje højttalere med meget hårde keramiske membraner og compound bas systemer samt alskens nytænkning. En henvendelse i pausen på dette spændende udstyr blot blot besvaret med "only for Japan".

 

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
mikkelbreiler1
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 August 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

Hej Mikkel


Det lyder som om du har en hel guldmine liggende og den vil jeg da gerne dele med dig og andre.

Det kan lyde sådan men jeg har samlet lidt spredt og fokuseret mest på Technics. Min samling spænder mellem Quad, Studer, Pioneer, Sony, NAD, Luxman, Otari, Teac, Tascam og dækker både MC, MD, DCC, ElCaset, Spolebånd, vinyl, 8-Track, DAT, CD, det eneste jeg mangler er 4-Track kassetter og andre meget sjældne formater.
Citér:

...Og hvis der er copyright på materialet kan jeg ikke have det liggende og det betyder fx at sider fra HiFi Årbogen, HiFi Revyen og diverse anmeldelser i blade ikke kan være med i samlingen. Jeg ved ikke med servicemanualer, dem kan der være copyright på



Copyright er der normalt ikke nævnt i manualerne, ej heller hvilkår for anvendelse - det forudsættes nok normalt at man har udstyret for at drage nytte af dem. Mht High-Fidelity så bør du kontakte Alex Hvidlykke, han har copyrighten til High Fidelity. For udvalgte artikler, for eksempel Knud Søndergaards test af RS-1500 fra 1977, så kan det være han vil give dispensation fra hans eget projekt med at lægge High Fidelity online.
Det norske Fidelity er online, og jeg mener at alle hæfter ældre end 12mdr kan hentes i PDF format fra deres hjemmeside. Det løser jo problematikken med backissues og at have et apparat kørende som kan sælge ud og forsende samt holde lager af dyrt trykt materiale. Noget andet er at The Vintage Knob synger på sidste vers ifølge Axel selv. Måske kan du tilbyde at host Technics brandet, i den udgave som TVK har lige nu. Blot så det ikke går i glemsel. Axel er fransk, men konverserer fint på engelsk. Han er en ganske almindelig fyr som bruger Ikea Expedit reoler til sine plader ligesom alle os andre og som postede lidt penge i sin hobby og lavede et stort kendt website med gamle ting på en spændende og flot måde.
Citér:

Ellers lyder det spændende og du er velkommen til at maile det til 'vort ynglings mærke' snabel gromit dk  (jeg vil helst ikke skrive adressen rigtigt da det giver anledning til meget spammail).



Skal vi starte med noget af det mere utilgængelige? Mine japanske skanninger?

-Mikkel
Til top Vis mikkelbreiler1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbreiler1
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:
Moderselskabet hed Matsush*ta Electric

Stjernen er altså en skrivefejl, men jeg kan ikke rette indlægget .



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 750
Sendt: 19 Oktober 2011 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Ningbo

Technics navnet startede i 74'.

Det ser ud til at være i '65: Fra Wikipedia:

History

The name Technics was introduced as a brand name for premium loudspeakers marketed domestically by Matsush*ta in 1965. The name came to widespread fame with the international sales of direct-drive turntables. In 1969, they introduced the SP-10, the first direct-drive model for the professional market, and in 1971 the SL-1100 for the consumer market. The SL-1100 was used by the influential DJ Kool Herc for the first sound system he set up after emigrating from Jamaica to New York. This latter model was the predecessor to the SL-1200 which, as the upgraded SL-1200 MK2, became a widely used turntable by DJs. The SL-1200 MK2 was a robust machine and incorporated a pitch control (or vari-speed), and kept the speed constant and the speed variability low, thus making it a popular tool with DJs.

The SL-1200 continues to evolve with the M3D series, followed by the MK5 series in 2003.

Originally created by Panasonic to show off their high-end offerings, by the early 1980s Technics ended up offering an entire range of equipment from entry-level to high-end.

Matsush*ta retired the Technics name almost completely in the early 2000s. Currently, it's used on the 1200 series turntables (discontinued in 2010), and digital pianos, thus limiting their dealerships to music/pro audio stores.

The SL-1200 model is often considered as the 'Industry Standard' turntable equipment of the DJ industry. Its supreme torque and robust build make it a frequent choice for club venues as standard, eliminating the need for DJ's to transport their own equipment.

In 1972 Technics was the first[citation needed] to use an autoreverse system in a cassette deck (Technics RS-277US).

In 1973 Technics was the first[citation needed] to use a three-head recording technique in a cassette deck (Technics RS-279US).

In 1976, Technics introduced two belt-driven turntables for the mass market, the SL-20 and SL-23. The principal difference between the two models was the addition, in the SL-23, of semi-automatic operation and an adjustable speed control with built-in strobe light. They offered what were, for the time, technical specifications and features that rivaled much more expensive turntables, including well-engineered s-shaped tonearms that featured both tracking weight and anti-skate adjustments. At the time they were introduced the SL-20 and SL-23, which sold for $100.00 and $140.00, respectively, set a new performance standard for inexpensive turntables.[2]



__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes