Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2024 | 14:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Vintage Sansui originale reservedele (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 06 Maj 2009 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej!

Fandt lige dette web-sted, hvor der sælges originale Sansui-parts til deres Vintagemodeller - så står man lige og mangler en bestemt dims - en faceplate-  en knap - et potmeter osv., så er den her:

http://www.sansui-parts-shop.com/index.php?page=main

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 13 September 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Mens min nyfundne AU-9500 Sui amp står og spiller skønt i baggrunden, frisker jeg lige denne tråd og Fredmarantz' fine link up.

Jeg har nemlig taget låget af min TU-9500 for at få sat nye lamper i den. En skalalampe (fuse type 7v 0,30A) er gået og mindst en af de tre små indikatorlamper (fm/am/stereo) er også gået.

Både vintage hifi (som Fredmarantz linker til) og den gamle kending Vintage Bob (vintage-electronic.cc) har fuselampen, dog i 8V, 250 mA, men jeg forstår det sådan er det er en fin substitut for den oprindelige pære.

De små indikatorlamper ser sådan ud:



Og mit bedste bud er at en Bi-Pin lamp 8V 80 mA fra Vintage Bob kan erstatte den. Den er lidt nede af siden her: http://www.vintage-electronics.cc/vlamp.html

Er der nogen, der vil bakke mig op i den antagelse eller hjælpe mig på rette spor?

PQR



__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
KlausM
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 December 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 166
Sendt: 13 September 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Er der nogen, der vil bakke mig op i den antagelse eller hjælpe mig på rette spor?PQR


Hej Peter

Jeg ville konsultere AK medlem dgwojo inden jeg købte pærer til den der, jeg køber alle pærer hos ham og han ved mega
meget om netop pærer:

http://home.earthlink.net/~dwojo/

Mvh Klaus

__________________
Acoustic Research AR-2ax, AR-3a, AR-5, AR-6, AR-7, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-666, TU-666, AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-110, DH-200, DH-220, XL-280, DH-500
Til top Vis KlausM's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausM
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 13 September 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det ville jeg også - altså dét m. Dwojo!

Jeg ville (traditionen tro Big smile) forsyne apparatet med de rigtige pærer iht servicemanualen og hvis muligt sætte apparatet om til 240V (i stedet for de sandsynlige 220V - da bl.a. pærer hermed ville få tilført  minus ca. 5% spænding - med et væsentligt længere pæreliv til følge)

Fuselampen 8V 250mA er dog en overordentlig fin substitut - da den ville lyse en sjat mindre og hermed ikke udsætte omgivelserne for helt så megen varme. Nogle ville måske mene, at det er noget pjat. men jeg har ved selvsyn op til mange gange konstateret, hvor galt det kan gå, hvis især plastmaterialer er i nærheden af for varmt et miljø.

Hvilke elektriske egenskaber skal indikatorpærerne have (Den pære som du leder efter er ikke en bipin, men en wirelead-pære. - just for the record.

Atså så tæt på originalværdi som muligt - i tvivlstilfælde altid til "den kolde side" - og samtidig omsætte apparatet til 240V - så kø´r det i mange mange år.

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 13 September 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
... Den pære som du leder efter er ikke en bipin, men en wirelead-pære. - just for the record...


Tak der, Freddy. Mon Vintage Bob kalder dem noget forkert eller er der mon også ledninger på Bi-pin lamper?

Jeg har skrevet til Dave Wojo.

PQR


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 13 September 2009 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 13 September 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

ja- tegningsoversigten med bl.a. bi-pins befinder sig så åbenbart på "side 2" i linket, men på side 1 er der i hvert tilfælde et godt billede af nogle rigtige "insulated wire-lead lamps"

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
edge
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Edge Audio Solutions

Bruger siden: 21 Februar 2009
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1203
Sendt: 13 September 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hm mon det er samme slags jeg mangler til min SC-1110?

Freddy det er meget godt det omskiftning til 240v, men da jeg gjorde det på min Sansui Audio Timer AT15L blev jeg vækket på de mest underlige tidspunkter!  Det kunne den sgutte finde ud af.



__________________
Hilsen Flemming

EAS will rise again...
Til top Vis edge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af edge Besøg edge's Websted
 
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2439
Sendt: 13 September 2009 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

hæhæ - der befinder sig sikkert nogle dimser i sådan én, som er følsomme overfor den slags omskiftninger.Tongue

Men jeg er normalt stor tilhænger af netop denne 220V ->240V conversion, hvis den overhovedet er mulig.

Jeg måler mig frem til at have 227V i gennemsnit i mine stikkontakter, så hvis udstyret er sat til 220V, så får det en ganske lille overspænding på ..ja..7V - og hvis jeg sætter udstyret om til 240 V's drift, så får det en underspænding på 13V, så netop af hensyn til pærer i udstyret (jeg er jo af den type, som stort set ikke ejer et stykke isenkram med lysdioder) vælger jeg dette. Levetiden for pærerne bliver meget længere - også længere end normeret.

Ved rørforstærkere er jeg lidt usikker på, om det er af det gode, da jeg har læst, at underspænding af gløden på rørene kan få tralse konsekvenser. Hvis der er nogle der lige ved noget om dette, må de satme gerne melde sig ind her...

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz
 
pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1571
Sendt: 14 September 2009 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Hej PQR

Her er en oversigt over typerne -

Den pære, du ønsker er en såkaldt "insulated wirelead lamp"

På samme side kan du se, hvad en Bi-pin lamp er.

http://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.lampbulbs.c om.tw/images/products/micro/b/003-b.jpg&imgrefurl=http:/ /www.lampbulbs.com.tw/products/micro-1.htm&usg=__67TjSPi RtdLrz0WZIhsuIVNtAsA=&h=319&w=406&sz=86&hl=d a&start=42&um=1&tbnid=3jiSFcBq8nJ_NM:&tbnh=9 7&tbnw=124&prev=/images%3Fq%3Dwire%2Blead%2Bbulb%26n dsp%3D20%26hl%3Dda%26rlz%3D1W1ACPW_daDK330DK330%26sa%3DN%26s tart%3D40%26um%3D1

wow - det er sgu et link der vil noget!

Vh

Freddy



Ja, sikke et link, men et godt et, der giver overblik over de forskellige pærer.

Dave Wojo, har kun "bare lead" wire lead pærer, men sender heat shrink med. Godt man ikke er purist :-)

Peter Q.


__________________
Masser af vintage grej.

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes