Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Mediacenter 500,- (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2013 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Hej allesammen.

Jeg har tænkt mig at konstruere et lille billigt mediecenter.

Det hele startede med, at jeg ville have airplay, men synes at apples løsninger er lige lidt for begrænsede. Derfor begyndte jeg at søge. Det viser sig,
at man kan smide XBMC på en lille billig minicomputer kaldet Raspberry pi. De koster kun 299 plus fragt, og så skal man bare bruge et usb-tastatur,
et microusbkabel til strøm og et sdkort som bruges til harddisk. Slutteligt kan man bygge et kabinet af lego eller bestille et på diverse sider til 40-100
kr. Den kan afvikle 1080p video, streame netflix og hbo Og nåja, så har XBMC brudt koden, så man kan bruge den som airplay receiver.

Anyways, det hele er nu bestilt og jeg vil rapportere tilbage.

\Maerkedahl
Til top Vis Maerkedahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maerkedahl

svendborg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007
Sendt: 18 August 2013 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Den følger jeg lige :-)
Til top Vis svendborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svendborg

Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 August 2013 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Me2, har selv leget med en lånt Raspberry Pi, men det er endnu ikke lykkedes mig at få USB-lyd ud af den (hverken via XBMC
eller MPD), men det er jo heller ikke sikkert, dét er dit mål :o)
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie

Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 August 2013 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har min dac sat til tv'et med SPDIF og så kører diverse bokse til tv'et med HDMI, så det betyder ikke så meget for mig, at kunne tilslutte
raspberry'en direkte til dac'en. Tv'et skal godt nok være tændt før jeg får lyd ud, men det har en mute picture funktion, så det fungerer for mig :-) Jeg
har læst at man kan købe et usb-lydkort til raspberry'en, men som Øpsie skriver, så er der vist nogle problemer med at få det til at køre under XBMC.
Tricket er vist at indtallere fx ubuntu, og så åbne XBMC fra det, men så mister man selvfølgelig noget regnekraft.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 August 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hænger lige på her, kigger selv på div. hdmi-sticks - der er lidt  samme boldgade...
Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har læst på diverse fora, at XBMC kører væsenligt ringere på HDMI-sticks end på raspberry pi, da de samtidig skal trække android, men så har
man selvfølgelig fordelene ved et mere alsidigt operativsystem.

Miagi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 August 2013 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk selv lige solgt min MacMini HTPC (Har benyttet XBMC i rigtig mange år på diverse platforme), og afløseren for MAC Mini´en blev faktisk en RaspberryPI med raspbmc som OS (XBMC)... har benyttet den som primær HTPC 4 mdr. efterhånden.

Der er dog nogle "pros and cons":

RPI bruger stortset ingen strøm, og kan faktisk som udgangspunkt drives blot via USBport på TV., men dog optimalt via en USB PSU, da den reelt er bygget til at være en "always on" appliance. Den afspiller fint næsten alle gængse formater... også 1080P h264/vc1 og sågar ukomprimerede bluray iso´er (Sidste har jeg dog bøvlet lidt med fra tid til anden.. det virkede bedre med openelec som os på RPI´en). - Den understøtter HDMI CEC og dermed kan den styres direkte via tv´ets fjernbetjening.. altid rart at kunne droppe en fjernbetjening :), Airplay fungerer upåklageligt til audio, men er dog ikke videomæssigt på højde med en ATV2/3... buffering forekommer fra tid til anden. 

Af negative ting kan nævnes, at ikke alle skin´s kan anbefales... nogle er ganske enkelt for grafisk tunge (AEON etc.).. jeg benytter selv Quartz skin, og den er som skabt til RPI. RPI er dog uanset valg af skin, væsentlig langsommere i biblioteks menu´erne, end selv en jailbroken ATV2 med XBMC, og den kan lag´e en smule på input.. tryk stop under afspilning, og der kan gå et sekund eller 2 før den reagerer... kan være en dealbreaker for nogen. - Jeg benytter primært iPad eller iPhone med XBMC Remote app til at styre afspilning med, og benytter nærmest ikke navigation i GUI længere... alt navigation foregår i APP´en :) RPI understøtter ikke afspilning af HD lydformaterne Dolby TrueHD og DTS Master (Kun 5.1 coreaudio vil blive afspillet med disse som kilde). Ikke alle alle typer wmv formater kan afspilles (trailers i/fra mymovies.dk er et eksempel), og dvd.iso support er fortsat ikke helt på plads, men der udkommer updates hver måned, så det er en spændende platform....specielt til prisen :)

Hvis nogen påtænker at bygge en, vil jeg kraftigt anbefale, at indkøbe en hurtig USB3 stick til installation af OS, og overclocke den til niveau´et kaldet "fast"...det giver en væsentlig forbedring af "oplevelsen".

Til top Vis Miagi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miagi

Maerkedahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 August 2013 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Så har jeg fået dyret op og køre og jeg må sige, at det til prisen er ret godt.

Jeg startede med at køre raspbmc fra et sdkort, men fandt at det var lidt sløvt, som Miagi også skriver, så kører det meget bedre fra en Usb3
kombatibel usbnøgle.

Hos mig er airplay mest stabilt med det helt standard medfølgende confluence skin, men det kan skyldes at jeg endnu ikke har fået det 802.11n usb-
netkort jeg har bestilt.

Desværre har jeg ikke fået netflix til at køre endnu med XBMC flicks, men til gengæld har man masser af sjov ud af det, måske lidt lyssky, Navi-X :-)

Se her for installation af navi-x: http://stu-bot.com/2011/06/08/use-xbmc-navi-x-to-stream-free -movies-and-tv-shows/

Mit tv understøtter HDMI-CEC (kaldet easylink på Philips), så det trådløse mediecenterkeyboard jeg har købt er egentlig overflødigt

Dvs, du kan i virkeligheden komme op og køre med MEGET lidt udstyr. Man SKAL bruge et sdkort til bootfilerne, og man SKAL bruge et netkabel når
man laver installationen. Selv når Raspbmc er installeret på usbnøglen, skal sdkortet sidde i, for at dyret kan boote op.

Her er hvad jeg har købt.

Raspberry pi model b 512 MB: 339kr fra alphageek.dk
1 gb sdkord jeg havde i en skuffe (fås fra ca. 40 kr, tjek edbpriser.dk)
Usbnøgle jeg havde i en skuffe (16gb fås til ca 90 kr, tjek edbpriser.dk)
Netkabel (fås fra ca. 8 kr på ebay.co.uk inkl. Fragt)
HDMI-kabel (får fra ca. 8 kr på ebay.co.uk inkl. Fragt)
Microusb-kabel til strøm, samt en 220V til usb adapter (jeg snuppede et sæt fra en gammel mobil)
Wifi adapter (ca. 70 kr) som fx http://www.ebay.co.uk/itm/Compatible-Raspberry-Pi-Free-Drive r-Wifi-802-11n-150M-Nano-USB-Adapter-Dongle-
/251314193519?pt=US_MP3_Player_Cables_Adapters&hash=item3a83 7e446f
Case (ca. 40kr) som fx http://www.ebay.co.uk/itm/New-Case-for-Raspberry-Pi-Computer -model-b-Heatsink-/321186684681?
pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac837df09

Installationen var super nem. Jeg fulgte bare denne guide: http://www.raspbmc.com/wiki/user/windows-installation/

I korte træk, er det eneste du skal gøre anderledes: Man indsætter sin usb-nøgle og sdkort i pc'en og formaterer dem til FAT32
standardallokeringsstørrelse. Så åbner man raspbmc installer, sætter hak ud fra sdkortet (IKKE USBNØGLEN) og sætter hak ud fra "Install Raspbmc to
a USB drive". Og til sidst accepterer man licensaftalen og klikker install. Programmet henter selv de nødvendige filer fra nettet.

Når det er færdig, sætter man sit sdkort og usbnøglen i RPI'en, kobler netkabel og HDMI til, og til sidst strøm. Dyret starter selv op, downloader hele
styresystemet og klarer i det hele taget processen selv, men du drikker kaffe :-)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes