Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 10:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-afspiller el. Mac Mini (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 August 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hej forum,

Jeg går og overvejer om jeg skal opgradere min signalkilde, da den må være det svageste led i mit setup (se signatur).
I øjeblikket benytter jeg primært en kablet Airport Express 1. generation (draft-n) via optisk ud til min DAC.

Har været suget ind i Apple-miljøet siden 2006 og jeg benytter udelukkende iTunes til mit musik bibliotek. Alt er lagret i ALAC
formatet. Dette skulle give bit-perfect data ud fra Airport'en.

Min CD-samling er ikke specielt stor. Gik væk fra fysiske medier for flere år siden.

Vil jeg få noget ud af at købe en Mac Mini og tilslutte den via USB til min DAC?
Vil jeg få et bedre resultat ud af at købe en Lyngdorf CD-1 for eksempel og gå over til CD'er igen hvis der skal lyttes mere
seriøst?
Til top Vis Jannik K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik K.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 August 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Begge dele vil være en opgradering.
En Airport Express har en ret dårlig digitaludgang. Selv jeg kan høre det

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 August 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg prøvede at tilkoble en gammel Sony DVD-afspiller via dens coaxiale digital udgang direkte til min Lyngdorf og kunne ikke
rigtigt høre forskel på den, og samme musik indspillet på computeren i ALAC og afspillet via min Airport Express.

Prøvede derefter at koble min MacBook air til min MDAC via et billigt, langt og tyndt USB kabel og her var der forskel. Ikke
vanvittig stor, men der var mere "luftighed" i musikken. Dette var meget tydeligt allerede efter meget kort tid. Der var bedre
kanalseparation også.
Jeg benyttede iTunes med Bitperfect plugin til afspilning af ALAC-materiale.

Jeg har nu bestilt et Supra USB-audio kabel til billige penge for at høre om kablet gør en forskel, som jeg vil mene det burde.

jacob steen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2007
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 August 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. med den nye Airport Express. Den skulle have en væsenligt bedre digital udgang.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 August 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

mht til digital lyd fra mac

så brug audionirvana plus der kører sammen med itunes som afspiller
eneste program jeg har prøvet til mac ,der kan afspille high end filer i acceptabel kvalitet

jeg bruger ikke usb ,det lyder ikke godt over usb ,jeg har et tenor chipset som usb indgang i min ene dac
det når ikke ,mit rme lydkorts spdif udgang og aes udgang til sokkeholderne

et pro lydkort med en god spdif eller aes udgang er nr1 ,lydkortet må ikke være på usb eller firewire
usb og firewire begrænser signalet for meget

jeg har oplevet ved direkte a-b test at osx leverede en tand bedre lyd end windows
på en heckintosh med ens hardware til både osx og windows

så har man ikke et ekstra pci eller pci-express slot så må man nøjes med usb og firewire
har man mulighed for at tage express kort leverer rme en brugbar løsning her

jeg har prøvet en del lydkort ,lynx,maudio ,apogee ,rme ,motu ,protools hd3 accel
og rme er mit klare førstevalg idag
de laver et brugbart firewire lydkort ,som alternativ til express kort ,pci og pci-ex slots

jeg ville til en start måske afprøvce det nye airport og teste spdif udgangen på det
det burde være en bedre løsning end usb
usb kører halv duplex ,dvs der sendes kun en vej ad gangen ,og signaglet switcher ,med stort lyd tab til følge
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

jacob steen skrev:
Prøv evt. med den nye Airport Express. Den skulle have en væsenligt bedre digital udgang.

Jeg har ellers læst det stik modsatte flere steder. De gamle Airport Express skulle være noget bedre specielt mht. jitter på den
optiske udgang. Ingen af dem er top performere, det kan vi godt blive enige om.

lydfrede skrev:
mht til digital lyd fra mac

så brug audionirvana plus der kører sammen med itunes som afspiller
eneste program jeg har prøvet til mac ,der kan afspille high end filer i acceptabel kvalitet

jeg bruger ikke usb ,det lyder ikke godt over usb ,jeg har et tenor chipset som usb indgang i min ene dac
det når ikke ,mit rme lydkorts spdif udgang og aes udgang til sokkeholderne

et pro lydkort med en god spdif eller aes udgang er nr1 ,lydkortet må ikke være på usb eller firewire
usb og firewire begrænser signalet for meget

jeg har oplevet ved direkte a-b test at osx leverede en tand bedre lyd end windows
på en heckintosh med ens hardware til både osx og windows

så har man ikke et ekstra pci eller pci-express slot så må man nøjes med usb og firewire
har man mulighed for at tage express kort leverer rme en brugbar løsning her

jeg har prøvet en del lydkort ,lynx,maudio ,apogee ,rme ,motu ,protools hd3 accel
og rme er mit klare førstevalg idag
de laver et brugbart firewire lydkort ,som alternativ til express kort ,pci og pci-ex slots

jeg ville til en start måske afprøvce det nye airport og teste spdif udgangen på det
det burde være en bedre løsning end usb
usb kører halv duplex ,dvs der sendes kun en vej ad gangen ,og signaglet switcher ,med stort lyd tab til følge

Medmindre jeg køber en pc kun til lyd, bliver de lydkort du nævner desværre ikke en mulighed, da jeg ellers bruger min
MacBook Air koblet via USB til min DAC. Jeg vidste ikke at USB skulle være så dårligt til lyd.
Jeg har netop modtaget det føromtalte Supra USB kabel og vil se om ikke jeg i aften får tid til at lytte lidt til det.

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 August 2013 kl. 07:41 | IP-adresse registreret  

De nye AirPort og Apple TV bokse upsampler til 48 KHz inden signalet sendes videre. Uvist af hvilken årsag, men problemet
eksisterer ikke på de gamle modeller, ligeledes for den første Apple TV gen 1 (den med intern HDD).

Hvis du ikke pt. benytter cd og ikke har gjort det i flere år, så er det selvfølgelig en vurdering om du skal gå den vej. CD giver
noget kulturelt at have i hænderne under lytteprocessen, men du skal ikke gøre det udelukkende for lydkvalitetens skyld. Dertil
en forskellene for små.

USB er fint til lyd. Jeg benytter de digitale indgange i min CP800 pre og om jeg hiver signalet via AES/EBU fra cd-afspilleren
eller bruger USB indgangen fra den bærbare (iTunes med ALAC filer), så er forskellen altså udelukkende fraværet af nostalgi på
sidstnævnte løsning.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 August 2013 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

Hej

Har haft Mac mini den nye model herhjemme og droppet det, den er for langsom jeg fik sat flere ram i, det hjælp lidt. Det er ikke svært at finde en CD afspiller der spiller langt bedre end den, glem alt om Airport det lyder ikke særlig godt.

Hvis det ikke er lyder du går 100% op i men brugerfladen,, så er det sonos..

Jeg ville klart vælge Lyngdorf CD-1.
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2013 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

@Rysz og Jensen: Mange tak for jeres svar.
Min Airport Express er 1. gen og opsampler dermed ikke. Dette kan jeg se via min M-DAC. Min AppleTV gen. 2 upsampler og
musikken derfra lyder ganske horribel.
Det skal dog tilføjes at USB lyder bedre på flere områder.

Jeg købte et Supra USB kabel, som jeg kunne bruge til at tilslutte min MacBook Air til dac'en og dette lyder bedre, specielt i de
nedre frekvenser og øger den generelle luftighed i musikken. Til gengæld synes jeg også det tilføjer en smule til de øvre
frekvenser, som ikke umiddelbart falder i min smag, men måske er det mere et udtryk for at det nu desværre er nemmere at
høre om en indspilning er dårlig eller ej.
Et eksempel er albummet "Weather Systems" med Anathema, som jeg egentligt først for en uge siden kom til at lytte til.
Albummet er udgivet af pladeselskabet KScope, som generelt udgiver gode indspilninger, men i dette tilfælde synes jeg det
lyder alt for meget i stil med komprimeret MP3.

@Jensen: jeg tænker ikke så meget brugerflade som lydkvalitet. Jeg er suget så meget ind i Apple's univers efterhånden, som
kommer aldrig til at bruge andet en iTunes, men med addon'et Bitperfect synes jeg nu også det lyder meget godt. Ved at koble
computeren direkte til dac'en kan jeg nu også begynde at udforske højere bit- og sample-rates. Lækkert.

Sonos bliver aldrig aktuelt for mig når det ikke vil lege med iTunes.

Jeg ville elske at have en Lyngdorf CD-1 stående ved siden af min TDAI2200. Må vente på der kommer en til salg til en
anstændig pris.

the power
Branchemedlem
Branchemedlem
Bindesbøl Audio

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 August 2013 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Hej

Har haft Mac mini den nye model herhjemme og droppet det, den er for langsom jeg fik sat flere ram i, det hjælp lidt. Det er
ikke svært at finde en CD afspiller der spiller langt bedre end den, glem alt om Airport det lyder ikke særlig godt.

Hvis det ikke er lyder du går 100% op i men brugerfladen,, så er det sonos..

Jeg ville klart vælge Lyngdorf CD-1.

Hey

Forstår ikke helt hvad du mener med den ikke er hurtig nok, for det er vel ikke lyden der hakker, enhver PC el Mac kan da
spille musikfiler i alle opløsninger !!!

Jeg mener selv at Mac Mini med SSD HD er aldeles fremragende som drev via USB, og en god Dac naturligvis,
og brug så en Ipad/IPhone til fjernbetjening så kører det, og skifter track i samme øjeblik du rører Ipaden.

Til top Vis the power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the power

the power
Branchemedlem
Branchemedlem
Bindesbøl Audio

Bruger siden: 17 Maj 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 August 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Citat : @Jensen: jeg tænker ikke så meget brugerflade som lydkvalitet. Jeg er suget så meget ind i Apple's univers
efterhånden, som
kommer aldrig til at bruge andet en iTunes, men med addon'et Bitperfect synes jeg nu også det lyder meget godt. Ved at koble
computeren direkte til dac'en kan jeg nu også begynde at udforske højere bit- og sample-rates. Lækkert.

Så er det netop en Mac Mini er noget for dig. men opgrader den med en ssd hd, det kan man sagtens gøre selv.
ssd disk får den til at starte op som lyn og torden, og så lyder det bedre.

At USB skulle være dårlig til lydoverførsel passer simpelhen ikke, tværtimod er mine erfaringer at det lyder bedre end via rca
digitalkabel.
Til top Vis the power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af the power

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 August 2013 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller selv på Mac Mini via HiFace II og bruger min Cambridge 840C's DAC. I A/B test mellem cd-afspiller der spiller cd, og cd-afspiller der fungerer som DAC, er der simpelthen ingen hørbar forskel på om mediet der afspilles fra er en cd eller lyd lagret som .aiff fra mac'en.
Jeg har aldrig haft problemer med at Mac'en har været for langsom, skønt den kun har fire GB ram.
Jeg spiller musikken gennem Audirvana+ (med ca. to GB ram allokeret til Audirvana og resten til OS X). Audirvana er IMO er den absolut bedst lydende afspiller. Først da jeg installerede denne afspiller fik jeg samme lyd som fra min cd-afspiller.

Jannik K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 August 2013 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu i en lille uges tid været tvunget til udelukkende at benytte min Airport Express som kilde koblet via den optiske
udgang direkte til min Lyngdorf, da min M-DAC brændte af for anden gang. De er ikke så pålidelige, desværre.

Jeg nåede at lytte en del musik via USB indgangen på M-DAC'en som kobles til min Lyngdorf både digitalt og analogt, hvor
førstnævnte lyder klart bedst.
Lyden fra Airport'en er nu pludselig meget flad og intetsigende i forhold til lyden fra USB indgangen i dac'en.
Man er glad for det man har, så længe man ikke ved der findes noget bedre

Ignorance is bliss.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes