Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 23:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Passiv el. dac/pre til PC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zebra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Hejsa, er for nyligt (igen) begyndt at interessere mig for hifi. Min far solgte i gamle dage high-end hifi og er fra ham pre-disponeret for Linn og er begyndt at Købe lidt hist og pist second hand. Havde oprindeligt Linn Classik og Kef Coda 7 sadt direkte til PC'en, fik så et par Linn Kan. Havde så for noget tid siden en Cambridge P500 mellem hænderne og testede den på Classik'ens pre-outs og den var total ude af fokus - den skulle hvis lige spilles til og det blev senere meget bedre - men det fik mig til at ekperimentere lidt og til sidst røg den direkte på PC'ens lydudgang - hvilket gav en dramatisk forandring: fokus og detalje med et slag. Om det overordnet lød godt, kan jeg faktisk ikke helt huske. I mellemtiden har jeg været heldig og fået en Linn LK85 effektforstærker billigt på ebay (egentligt til et andet formål) og den får, sat til Classik'en, mine højttalere til at synge!

Nå, men jeg synes det er lidt overdrevet at have for- og effektforstrærker på mit skrivebord, men belært af erfaringerne med P500, begyndte jeg at tænkte i retning af en lille Dac/pre eller passiv/pre, men har absolut ingen erfaring med nogen af delene. Det ville selvfølgelig være fedt at finde noget vildt kvali second hand - men har ikke lige set noget endnu. Oprindeligt tænke jeg passiv-pre men efter nærmere overvejelse, er jeg begyndt at overveje Dac/pre. Som sagt har jeg ingen erfaring med de to ting. Oven i det er jeg sku lidt flad oven på den seneste tids indkøb og håbede jeg kunne finde noget godt til en pris, der stod i forhold til, hvad jeg gav for effektforstærkeren. På ebay har jeg set en masse af begge dele fra Kina i prislejet 500-1500 kr og tyske, britiske og amerikanske små passiv/pre fra 1000kr og op. Men hvad der ville være den bedste løsning og hvad jeg burde investere i, har jeg ingen fornæmmelse af.
Så jeg håber i kan styre mig i den rigtige retning. . .

Mit lydkort: http://www.realtek.com.tw/products/productsView.aspx?Langid= 1&PFid=28&Level=5&Conn=4&ProdID=141

Lyttevaner lige nu 65% radio, 34% aiff, flac, mp3 mv., 1% cd, men i perioder næsten udelukkende musik fra PC'en.

(Tilføjelse: Hvis nogen skulle få den idé at prøve samme eksperiment, tænkte jeg lige, at jeg burde tilføje, at der skal skrues næsten helt ned for pc'en, ellers venter der en slem overraskelse, og det er absolut ikke noget der kan anbefales som en perment løsning, da et program ved et uheld kunne overtage volumestyringen og give dig dit livs chok ).
Til top Vis Zebra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zebra

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes