Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 19:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Dårligere lyd med NAS? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 April 2013 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Hej.

mit tidligere setup var en laptop hvor alt min musik lå (FLAC)
afspilning skete i foobar, og lyden sendtes via Dac Magic til stereo anlæg.

Min musik (stadig FLAC) ligger nu på en NAS.
Der streames til Sonos Connect > Dac Magic > stereo anlæg.

Jeg syntes at lyden er blevet "ringere", mere mørk og mindre dynamisk. Kan det virkelig passe?

Er der noget i mit setup der springer i øjnene?

Er det mit valg af hvor D/A konvertreringen finder sted der kan være årsagen?

Skal jeg lade konverteringen ske i:
Sonos
Dac Magic
Stereo anlæg (Marantz SR5005)

JH

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2013 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Tror svaret skal findes i din Sonos.

Havde en kammerat der skiftede den anden vej rundt fra en Sonos til en Linn, og det hele blev bare meget bedre, mere
åben, detalieret, sammenhængende.

Og som jeg læser det er det den eneste komponent ( lydmessigt ) du har skiftet ud i kæden, eller har du skiftet andet.

Har hørt/læst andre steder at Sonos er super betjenings/installations messigt, men ikke verdens bedste lyd kilde, dette er
noget jeg har læst hørt, aldrig selv prøvet side by side med andet streaming grej.

Men prøv at låne/købe en Bluenote i Klubben til sammenligning, så har du jo en mulighed for at se om det ændre noget.

Men tror sonos er synderen.
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 April 2013 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Mulan har sikkert ret.
Men jeg skal her tilføje at streamning fra en Nas ikke er den optimale løsning, især ikke hvis forbindelsen er trådløs.
Den optimale løsning (lydmæssigt) er en musikserver, placeret ved stereo-anlægget, hvor musikken ligger på ssd harddisk, eller usb nøgle. Som f.eks. Bluesound Node, som lyder rigtigt godt, det eneste der er galt med den, er at den skulle koste 10K og lyde helt fantastisk.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 28 April 2013 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Hvad skulle der være galt med trådløs, data sendes asynkront så hvis styrken på den trådløse forbindelse er god nok burde der
ikke være forskel.
Herhjemme streames der både musik og tv samtidigt med at internettet bruges uden at det giver problemer. (udfald i lyden kan
dog forekomme hvis ungerne downloader større mængder data samtidigt), men der er ingen kvalitetsforringelse, lyden stopper
bare og fortsætter når bufferen er fuld igen.

Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2013 kl. 09:12 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Mulan har sikkert ret.
Men jeg skal her tilføje at streamning fra en Nas ikke er den optimale løsning, især ikke hvis forbindelsen er trådløs.
Den optimale løsning (lydmæssigt) er en musikserver, placeret ved stereo-anlægget, hvor musikken ligger på ssd harddisk,
eller usb nøgle. Som f.eks. Bluesound Node, som lyder rigtigt godt, det eneste der er galt med den, er at den skulle koste
10K og lyde helt fantastisk.

Nu skal det heller ikke gøres sværere/dyrere end det er.

NAS serveren er jeg 99,99% sikker på ikke er synderen, jeg har selv stremet i en del år og har prøvet både UDB stick,
Harddisk ( ikke SSD ) og NAS, jeg oplever ingen forskeld i lydkvaliteten på det og NAS.

Til streaming oplever jeg størst forandringer ved skifte af kilde eller dac, og med den rigtige dac syntes jeg man kan komme
vildt langt med SQ Boks med Linier PSU.

Jeg vil lydmessigt til hver en tid foretrække SQ Boks med PSU ( og extern dac ) frem for det Sonos jeg har hørt, jeg kunne
godt tænke mig at høre Bluenote her hjemme og se om den er meget bedre end SQ boksen men tvivler.

SQ boksen syntes jeg er SUPER fed specielt fordi de kan købes for omkring 400-1300 ( brugt ) alt efter model, og så skal
man selvfølgelig have PSU ved siden af, og med den rigtige app til er det SUPER nemt at betjene, og med Synology NAS vildt
nemt at sætte op.

Så for mig er bedste streaming pris/ydelse Synology NAS med SQ Touch med PSU, der findes sikkert meget bedre
streaming men slet ikke til de penge ( SQ boks købt brugt )

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for inputs.

der køres kablet (LAN) fra NAS til router, og kablet fra router til Sonos.

@Mulan: ja, Sonos er eneste nye "lydkomponet" i setup.

Men! - der køres digitalt (Toshlink) fra Sonos til Dac Magic, så Sonos sender vel bare signalet videre uden at "lydpåvirke" det?

Valgte NAS/Sonos løsningen, så jeg ikke behøvede at have pc tændt for at høre musik. Jeg har et Premium abonnement på SKYfm, og her er lyden absolut godkendt, det lyder faktisk rigtigt godt. Dette får mig til at hælde til at "frikende" Sonos fra at være synderen.

JH

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 April 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Nej alt har en betydning - ligesom i dit stereoanlæg.
Det er bare ikke på alle anlæg, eller i alles ører det kan høres, det må man respektere.

Din Sonos er jeg ikke så vild med. Og jeg tror det er her den ligger - du er gået fra PC til Sonos, det er også den lydoplevelse jeg har hørt.
Din router imellem NAS og afspiller har også forringende effekt.
Dine kabler har også indflydelse - især Toslink.

Jeg ville vælge USB transport, men det tillader dit udstyr ikke.
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 April 2013 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Sir_Golf_Alot skrev:
Hej og tak for inputs.

der køres kablet (LAN) fra NAS til router, og kablet fra router til Sonos.

@Mulan: ja, Sonos er eneste nye "lydkomponet" i setup.

Men! - der køres digitalt (Toshlink) fra Sonos til Dac Magic, så Sonos sender vel bare signalet videre uden at "lydpåvirke"
det?

Valgte NAS/Sonos løsningen, så jeg ikke behøvede at have pc tændt for at høre musik. Jeg har et Premium abonnement på
SKYfm, og her er lyden absolut godkendt, det lyder faktisk rigtigt godt. Dette får mig til at hælde til at "frikende" Sonos fra at
være synderen.

JH

De gange jeg har hørt Sonos på et anlæg hvor man kan bedømme kvaliteten og grej jeg kender, har jeg altid syntes det var
lidt kedeligt og lukket.

Jeg har derfor her til formiddag taget en tur op til min makker som har Sonos, og det bekræftede hvad jeg huskede, i
forhold til hans CD ( Transport ) med samme dac på som Sonos, lød Sonos desideret lukket og kedelig, men som han siger
er
den fin til når han bare går rundt og slapper af eller gør rent, for så køre den blot som baggrunds musik, men skal der lyttes
så er det over han cd.

Jeg har selv SQ og her er lyden bestemt ikke lukket den er åben og detalieret, og rigtig sammenhængende og jeg køre på
en NAS over trådet netværk.

Jeg har sammen lignet mit eget cd (transport ) her hos mig og der var SQ boksen måske lige et mulehår bedre, men det var
så tæt løb at kom jeg ind og andlæget blot spillede ville jeg ikke kunne sige om det var CD eller SQ der spillede, der bliver
brugt samme DAC til begge kilder.

Så er nok ked af at skulle sige det, men synderen er nok din Sonos.

Der har også været en tråd, hvor en eller anden havde været i HK som sælger begge, hvor Bluenote var klart bedre end
Sonos.

Men de dækker jo hvert sit behov, men hvis du kan skal du da prøve en anden streamer hvis du ikke er tilfreds.

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 April 2013 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Det er din Sonos... Jeg har selv været igennem det streaming helvede, og imellem flere af de streamings modeller jeg havde hjemme, vil jeg mene at sonos var blandt de kedeligste/dårligste lydmæssigt.
Hifiklubben var så flinke at låne mig 2styks  DAC med hjem som jeg kunne lege lidt med, sammen med sonos og min Yamaha stereoforstærker. Men efter et par lyttetimer sammen med et par kammier, blev vi enige om at min Yamaha surroundreceiver med dens indbyggede streamer+DAC gjorde det lydmæssigt bedre end sonos koblet til en DAC og så ned i en stereoforstærker...

Det skulle ikke undre mig at du ville syntes at lyden var bedre hvis du bruger din Marantz receiver som streamer og bruger dens indbyggede DAC og sammenligner den op mod dit sonos-->DAC-->receiver setup...

Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

Jens EK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2012
Sendt: 28 April 2013 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter både den gode gamle pladespiller, cd afspiller og så en Sonos Connect. Jeg holder mest af min pladespiller, ingen tvivl. Dog er Sonos brugerflade i absolut topklasse, selv for en amatør indenfor it som jeg er. Jeg bruger en Perreaux DP32, som er anmeldt her på siden, som DAC. Jeg finder altså ikke lyden så dårlig som nævnt. Det kan sikkert gøres bedre og mere bekosteligt, men så er brugerfalden dårlig og jeg vil også hellere opgradere mit værk end mit harddisksystem. Men her i hjemmet kan alle benytte en Sonos og jeg syntes det er med et godt lydmæssigt resultat også.
Til top Vis Jens EK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens EK

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Sendt: 28 April 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Det er helt klart ikke NAS'ens skyld at du har fået dårligere lyd men dine ændringer i lyd kæden fra laptop til Sonos
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2013 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

@bjarke:

"hvis du bruger din Marantz receiver som streamer??

JH

Hilowfi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2007
Sendt: 29 April 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

brug kabler hele vejen fra din internet opkobling til din sonos fra sonos til din dac brug coax derfra hvis det er muligt brug xlr udgangen på din dac til forstærker hvis ikke din forstærker har xlr så brug alt andet end phono udgangen på din dac

VH T

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2013 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Har du sat din Sonos til fixed output?
Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2013 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

setup efter lille *ændring i dag:

LAN fra NAS til Router
LAN fra Router til Sonos
*Coax fra Sonos til Dac Magic (ændret fra Toshlink)
XLR fra Dac til (Phono)indgang på reciever (CD indgangen)

@Sille: ja Sonos står til fixed output.
JH

Sille
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 April 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Er lyden blevet bedre med coax og LAN?
Til top Vis Sille's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sille

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Sendt: 29 April 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Lyden fra en standard sonos er lukket og kedelig ingen tvivl herom!
Når nu du er skiftet fra pc til sonos går jeg ud fra det er bekvemmelige ved brugerplatformen der har trukket i dig eller?
Du kan opnå rigtig rigtig RIGTIG meget ved at få din sonos modificeret (wired4sound) el. (Gert volk). Jeg har lavet en A/B test og der er ingen
sammenligning OVERHOVEDET!
Med det rigtige coax kabel vil du finde ud af at den kan lyde formidabelt.....

Mvh Thomas
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

Sir_Golf_Alot
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2013 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

@Sille: lyden virker lidt mere åben og præcis
Der har været kørt med LAN hele tiden.

@thomas: ja, bekvemmelighed var årsagen. At kunne høre musik uden at tænde for pc, samt den nemme betjening via android app på smartphone.

En mod kunne være værd at overveje.

JH

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 29 April 2013 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Hej JH,

Der er nogen der mener at en DAC som PS Audio's Perfect wave DAC goer det digitale signal ret ligegyldigt da den genskaber signalet paa en anden maade. Andre mener at en saakaldt reclocker skulle virke endda bedre end en modificering af en sonos (og er ikke laast til et enkelt apperat). Desvaerre har jeg ikke pers. erfaring med disse loesninger, men maaske en overvejelse vaerd.

Mvh.
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

Wishkeeper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2013
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 April 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

jeg mener sonos ikke går så høht op i kvaliteten af lyden. Det var ihvertfald en af grundene til at jeg i sin tid valgte det fra
sammen med airplay.......men det er også kun flac filerne jeg tænker på.......
Til top Vis Wishkeeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wishkeeper

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes