Sendt: 28 Februar 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jaco, Som de andre har skrevet er der faktisk masser af sider at finde paa nettet der behandler dette emne. Da der er rigtig mange muligheder vil jeg her blot meddele hvordan jeg goer det samt lidt yderligere forklaring som for habbentligt kan bringe dig lidt videre i dine tanker. -FLAC kan have CD kvalitet hvis man "ripper" en CD til dette format. FLAC er tabsfrit, saa det har samme indhold som den ukomprimerede original. Hvis man har en daarlig MP3 indspildning og konverterer den til FLAC bibeholdess den ringe kvalitet. Bruger man 24 bit (Bedre end CD) indhold ja saa kan FLAC ogsaa haandtere det. -Jeg benyttede EAC (et freewaree program) til at rippe mine CD'er til FLAC formatet. Jeg har nu koebt softwaren dbPoweramp som er noget mere brugervenligt og ikke mindst hurtigere. Jeg aerger mig lidt over at jeg ikke koebte dbPoweramp med det samme. -Jeg koeber CD'er og ripper dem og downloader ikke musik fra nettet. Jeg synes dog at en side so HD tracks er interessant, men har kun lille udvalg endnu. Skulle der ske et eller andet med mine FLAC filer har jeg altid mine CD'er. Og CD'er kan erhverves til ganske fornuftige priser for tiden. Det tager dog en del tid at rippe CD'er. -Det nok mest brugervenlige "dims" til at afspille FLAC filer er Sonos systemet. Det har jeg og jeg har aldrig sat noget op som var saa simpelt. Desvaerre kan det ikke alt, men det den kan kan den godt saa at sige. Jeg havde tidligere en Squeezebox som jeg boevlede en del med. En anden god loesning (maaske den lydmessigt bedste) er at bruge en laptop eller PC som kilde, men det kraever arbejde og snilde. Der findes ogsaa high-end streaming loesninger fra f.eks. Linn, men de er dyre. De fleste bruger en NAS til filerne. -Oensker du rigtig god lyd saa kan en ekstern DAC vaere en god investering. Hovedregelen er at finde ens budget og sammensaette et anlaeg der spiller godt sammen hvor kvaliteten og prisen af de enkelte komponenter er afbalanceret. DAC udviklingen er nok den del af et anlaeg der udvikler sig hurtigst. -Hvis du goer det hele godt saa kan du opnaa lige saa god lyd som med en CD afspiller. -For mig har det vaeret boevlet vaerd og jeg er glad for ikke at have min CD samling i stuen of let adgang til min samling fra en iPad. Jeg nyder ganske enkelt mere musik nu.
Held og lykke.
Mvh.
|