Forfatter |
|
jmk74 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Har kigget og kigget efter en beskrivelse af lyden på en Logitech Touch tilsluttet en DAC og NAS server - er lyden noget værd? Er det DAC der afgør lydkvaliteten eller "bidrager" Touch'en negativt på nogen måde? Kan man overhovedet få "high end" lyd på en Logitech Touch base, med det nødvendige tilbehør eller skal man finde en anden løsning - hvis ja, hvad?
Som sagt var tanken en Logitech Touch med en passende DAC/kabler + liniær strømforsyning. Kommer jeg i mål og får en lyd jeg kan leve med?
Min primær kilde er en Acoustic Solid med Benz Micro Glider PU samt en Dino/Dino+ og dertil en HPC-kabel. Bliver Logitech setup for low-fi i forhold til?
Kan købe en spritny Logitech Touch for 1200,-
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Touch er ikke low-fi... men ja der skal arbejdes med den dvs. liniær psu og gode coxial digital kabler og super dac osv.
Men det skal man jo også med andre stream løsninger
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, det er hvad jeg vil høre, så tror jeg at jeg køber den og finder en god DAC og kabler samt PSU. Håber den klarer gapless.
Min Rotel RT-12 hakker som bare fanden og venter stadig på en firmware update, men har ikke tålmodighed mere, nu vil jeg bare have mit digital-setup op at køre igen.
|
Til top |
|
|
znefi Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En touch kan lyde helt fantastisk så man slet ikke forstår prisen
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tanken var en BOTWS PSU og en Perreaux DAC (?) tilsluttet via COAX til Touch'en, resten af kablerne har jeg allerede og NAS har jeg også.
Jeg har desuden læst lidt med tweaks af Touch mht. indstillinger osv.
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er Touch købt, men finder ikke NAS på netværket, må læse mig lidt frem
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
har du installeret Squeezebox Server programet på NAS'en? http://www.mysqueezebox.com/download
Eller vil du køre med en USB harddisk direkte på Touch'en?
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, skal have sat server programmet i NAS, skal lige finde ud af hvordan.
Kører lige nu med min stationære som server, og har tilsluttet min Rotel RT-12 som fungerer som DAC via coaxial kabel.
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 02:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle bud på et godt coaxial kabel, kører med et lakrids et lige nu, og kan det betale sig at kaste flere penge efter et super godt et? Har ingen erfaring med digital-kabler.
Kan desværre ikke lytte før køb.
|
Til top |
|
|
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2057
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 08:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej JMK.
Blue Jeans Cable giver generelt virkelig god valuta for pengene.
Jeg har selv disse to coax kabler(hvoraf jeg kun bruger det ene):
Canare LV 77s
og
Belden 1694
De er begge ret billige.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
Til top |
|
|
rotelman Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes der er forskel på digital kabler og jeg har også det Canare LV 77a som er rigtigt godt til de ca. 150 kr det koster, men jeg
bruger dog et Tara Labs AIR kabel som er bedre men koster 20 gange mere men Canare er næsten lige så godt
Hvis du skal køre med en NAS / Server løsning så er der en masse du kan gøre ved setup'et og her er nogle tips omkring
TT 3.0 hardware and tips
|
Til top |
|
|
thomas.larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jmk74 skrev:
Nogle bud på et godt coaxial kabel, kører med et lakrids et lige nu, og kan det betale sig at kaste flere penge efter et super godt
et? Har ingen erfaring med digital-kabler.
Kan desværre ikke lytte før køb. |
|
|
Hvor meget vil du ofre på et digi kabel?
Og jo der er ligeså stor forskel som på analog kabler
Jeg startede med (på min sonos) et bluejeans, så et DIY, så et bertram proxima 2 og bruger pt et nordost Valhalla.
Jeg vil sige at skiftet til Bertram kablet var det der gav den største forskel, det var hel vildt....
Thomas
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene
For et digi-kabel er smertegrænsen nok 1500,- som begyndelse, pga. den manglende erfaring.
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Klap lige hesten mht. indkøb af coax kabler indtil du har prøvet en anden løsning: Hvis du har en DAC med USB indgang, kan du installere en gratis
app på din Squeezebox, der hedder EDO. Den gør USB porten i stand til at kunne bruges som digital output i helt op 192Khz filer.
Derved undgår man det problem, at coax udgangen på SBT ikke helt er 75 ohm. Og du sparer de 1500 kr. til et coax kabel. Du kan nemlig nøjes m. et
USB kabel. Så kort som muligt.
Har din DAC ikke USB indgang, kan osse dette klares m. en USB til S/PDIF konverter eller endnu bedre USB til I2S konverter (hvis din DAC har I2S).
De findes både som færdige kommercielle produkter og som næsten færdige DIY (søg på DIYaudio).
På EDO compatibilty list kan man tjekke om ens DAC understøtter EDO app'en (asynkron mode er som regel at foretrække).
Du spurgte selv om SBT er highend, og efter min mening trækker det her mere i den rigtige retning.
__________________ Sebastian L
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2013 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sebastian
Tak for dit indlæg. Det vil jeg bestemt undersøge. Mht. DAC og USB så har jeg ikke købt en DAC endnu, så den mulighed er helt åben.
Kan ikke få dit link til at virke.
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 31 Januar 2013 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej mit link virkede ikke, fordi mit indlæg var skrevet på min iPad. Og den er desværre ikke velegnet til at poste i forums. Men nu virker linket  Ellers kommer det igen her: EDO compatibility list. Vær opmærksom på, at listen langt fra er komplet. Så vidt jeg forstår bygger den på input fra velvillige EDO brugere, og enhver kan vist gå ind og rette i dokumentet, da det bare ligger og svæver i skyen et eller andet sted. Men så vidt jeg ved er listen startet af Triode, som er manden bag EDO app'en. Det er vist tvivlsomt om der er nogen der vedligeholder/modererer listen. Fx står min egen Stello DA100 Sig (April Music) ikke på listen*, selvom den fungerer fint med SBT og EDO i adaptive mode, dvs. ikke asynkron mode. Man kan læse mere om EDO app'en her på tråden i Slimdevices forum og hvordan man installerer den. Det er pærelet. Ovenikøbet indeholder EDO ca. 50% af de tweaks som er med i TT 3.0 pakken. Det er rigtigt, at der eksisterer mange tweaks og mods til SBT. Og hardcore brugere sætter sig meget ind i det. Selv bruger jeg indtil videre kun EDO, men har planer om endvidere at afprøve Soundchecks TT 3.0 (eller hans TT 5.0 hvis han nogensinde releaser den) samt SBGKs mods som man kan finde her. Men nu begynder det at blive lidt langhåret m. Linux kommandoer og så'n (som vist ikke er så svært endda, man skal "bare" copy/paste). Man må selv eksperimentere m. de forskellige mods, men kan dog ALTID resette SBT! Har læst en post fra en bruger, der installerede de nævnte mods i denne rækkeflg. for at få det til at virke: TT 3.0, EDO og til sidst SBGK. Mht. adaptive vs. asynkron er der delte meninger om hvad der fungerer bedst, men der har været meget hype omkring asynkron USB. Det burde osse være bedre, HVIS implementeringen i den modtagende USB receiver i DAC'en er god. Dog er der rapporter om, at hvis man (som nævnt tidligere) indsætter en USB->S/PDIF konverter ml. SBT og DAC, så bliver det endnu bedre pga. mindre jitter. Eksempler på kommercielle produkter er Audiophillio og Hiface Evo. Selv er jeg så småt igang m. en USB->I2S, som burde være endnu bedre, da I2S adskiller (musik)data, clockfrekvens og samplingfrekvens. I modsætning til S/PDIF der roder det hele sammen i ét signal. Jeg synes det fede ved en SBT er, at man kan tweake og modde for at optimere den. Endda i de fleste tilfælde helt gratis, da der er tale om software mods. Dette gælder i øvrigt osse de fleste PC løsninger, hvor man sjældent kommer uden om at skulle rode med kompatible drivere, der pludselig ikke virker, hvis man opdaterer sin PC. *) edit: Nu har jeg lige været inde på listen, og skrevet Stelloen på.
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 01:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Sebastian!
Endnu en gang tak for dine indlæg, nu har jeg da lidt at gå i krig med.
Med hensyn til USB er jeg nødsaget til at køre med min NAS via USB da jeg ikke kan finde ud af at lægge squeezeserver software på.
Har kigget lidt efter en NOS DAC, ved ikke om det er en god ide. Mere specifikt en Octave DAC fra Metrum Acoustics. Den kommer ikke med USB, så skal jeg have fat i en S/PDIF bridge.
|
Til top |
|
|
Sebastian L Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har ethernet ud af din NAS, er det den bedste måde at streame musik til en SBT. Det siges at være bedre end trådløs netværks streaming, osse hvad angår lydkvaliteten.
Synology NAS servere har en dedikeret (og gratis) Squeezebox server, som bare fungerer. Hvilken NAS server har du?
|
Til top |
|
|
jmk74 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en billig NAS fra LG, N1A1 tror jeg den hedder.
|
Til top |
|
|