Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD eller Dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obli
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har for længst smidt mine cd'er i kælderen og lagt mit musik på en NA'S og afspiller nu over SONOS.
Jeg er nu i markedet efter en god DAC, pris max 10K.

Nu er det så min tvivl opstår for der er flere forhandlere der tuder mig ørerne fulde at en god cd maskine langt overgår min løsning.
Hvad mener i?
Til top Vis obli's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af obli

Therock1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg bruger den her, noget af den bedste investering jeg har gjort. Price Wise er det fantastisk hvad der kommer ud af lyd på denne.

Du får digi ind til at kan bruge dac til extern tilslutning og derudover en hammer fed cd afspiller

http://jyllands-posten.dk/digitalt/lyd/article4425736.ece

Denne kan fåes brugt til fornuftige penge nu

EDIT, så først du havde Sonos efter dette indlæg..... SÅ ikke læs det nedenunder :)

Den har jeg koblet denne her lille tingest op til som æder alle de musik formater der betyder noget for mig i det daglige..

http://www.hifiklubben.dk/produkter/streaming/produkter-med- streaming/denon_dnp-f109_musikstreamer-og-radio_premium-silv er.htm

Lydformater: WAV op til 24-bit/192 kHz, MP3, WMA, AAC, ALAC, FLAC/FLAC HD (op til 24-bit/192kHz)

Det bedste fra 2 verdener, og er rigtig nemt og bruge i det daglige

ALt i alt, efter min mening et sæt til "billige" penge der kan konkurrerer med noget der er langt dyrer

Til top Vis Therock1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therock1967

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hvis du bruger standart Sonos så er du godt på vej , men finder du er sonos som er modifiseret så den behandler problemmerne omkring Jitter så skal du rigtig langt op i pris før du finder en cd maskine som er bedre..

Jeg har selv brugt sonos tidliger en Cullen udgave den overgik min cd spiller til 17.000 uden problemmer  vi testet om i mod en ren Cd maskine i 60.000 kroners klassen den var bedre  men det er marginalt

jeg bruger selv en streaming løsning som er noget dyre end sonos løsningen  men sonos vinder på bruger betjening

så er du glad for brugen af sonos  så sælg din standart sonos og køb den Sonos Cullen 96 som er tilsalg herinde find en dejlig DAC som kan tage imod Coaix  du skal også finde et rimligt digatalt kabel

så er det resten af dit setup som bestemmer  lyden  lykke til....

Der findes flere tråde herinde omkring sonos " Modifiseret" det er god læsning

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Er dit kildemateriale i orden, så er en streamningløsning med en god DAC en CD afspiller laaaaangt overlegen til de samme
penge. Cd afspilleren skal op i en meget højere prisklasse for at kunne følge med lydmæssigt, og så kan den så aldrig komme
til at følge med funktionalitetsmæssigt i mine øjne. Så valget er uden tvivl nemt i mine øjne

Men ja, der er nogle forhandlere der "tuder" ørene fulde på folk, det må være fordi de ikke tjener lige så mange penge på det
andet, eller hvad der er galt

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv en sonos (cullen) sammen med en DAD dac10 og dette fungere rigtig rigtig godt hos mig, så alt efter hvad du ellers har af forstærker,
Højtt osv, så kunne dette være en mulighed. Den er ret "analog" klingende, og Den kan godt findes til under 10k brugt.

Thomas
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

Therock1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011
Sendt: 26 Januar 2013 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

Synes nu stadig det er rigtigt rart og have en dejligt drev til at høre Hi REZ Cd`er med så man kan få en god kvalitet af musikken. At man så både kan bruge DAC deri er jo bare en lille lækker extra gevinst uden nogen form for kvaler i dagligdagen, tænd afspiller og vælg indgang så er man kørende

Til top Vis Therock1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therock1967

obli
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Januar 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke bruge sonos til andet end bindeled mellem NAS og DAC så det er DAC der leverer lyden.
Men nu begynder problemet jo så med at finde den rette. Jeg får en effekt på prøve en af dagene og den skulle gerne kunne sættes direkte til dac
eller sonos, altså uden forforstærker lige nu.
Er dette muligt

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo ikke kun dac'en der levere lyden, Streameren har ligeså stor del i det!!
Smag og behag er forskelligt, men jeg ville til enhver tid vælge at benytte en pre sammen med effekt.

Thomas
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Bruger siden: 10 November 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Er dit kildemateriale i orden, så er en streamningløsning med en god DAC en CD afspiller laaaaangt
overlegen til de samme
penge. Cd afspilleren skal op i en meget højere prisklasse for at kunne følge med lydmæssigt, og så kan den så aldrig
komme
til at følge med funktionalitetsmæssigt i mine øjne. Så valget er uden tvivl nemt i mine øjne

Men ja, der er nogle forhandlere der "tuder" ørene fulde på folk, det må være fordi de ikke tjener lige så mange penge på
det
andet, eller hvad der er galt

Hmmm..... Dem der skriver det samme som dig, har vist aldrig haft en ordentlig Cd-maskine..... Og en forhandler kan tjene
lige så mange penge på en Dac, som på en Cd-maskine.... Så det argument holder ikke.... Og nej en streamingløsning er
absolut ikke lige så god som en god Cd-maskine.....(hvis man da har hørt sådan en)

Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:

Hmmm..... Dem der skriver det samme som dig, har vist aldrig haft en ordentlig Cd-maskine..... Og en forhandler kan tjene
lige så mange penge på en Dac, som på en Cd-maskine.... Så det argument holder ikke.... Og nej en streamingløsning er
absolut ikke lige så god som en god Cd-maskine.....(hvis man da har hørt sådan en)
Allan

Ååååhhhh så sandt, bland alt det andet gejl står her også en Yamaha CDX-480, købt på et loppemarked for 50,- kr. Ud røg alt hvad der hedder opamps m.m., direkte ud af dac´en og ind i  et stk. 6H8C (russisk version af 6SN7) som eneste linieforstærkning, den slår enhver streamingløsning med flere hestelængder.
Morale: Det behøver ikke engang at være dyrt for at være godt.

obli
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hmmmm! Mange og meget klare meninger. Troede ikke streameren, Sonos var et problem når der kom en DAC på, så ingen grund til man skal bruge
mange penge på en dyr DAC, eller hva? Bedre streamer måske eller ny cd spille og cd'er op fra kælderen

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

obli skrev:
Hmmmm! Mange og meget klare meninger. Troede ikke streameren, Sonos var et problem når der kom en
DAC på, så ingen grund til man skal bruge
mange penge på en dyr DAC, eller hva? Bedre streamer måske eller ny cd spille og cd'er op fra kælderen

Efter min mening ingen grund til at bruge penge på en dyr Dac..... (tit er det der er foran Dac'en, det største problem
lydmæssigt)

Du får bedre lyd ud af at købe en god brugt Cd-maskine, eller en demo model..... (men husk, der er lang imellem gode Cd-
maskiner....Meget langt).....

Allan
Til top Vis ABaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ABaudio Besøg ABaudio's Websted

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Hej obli

Jeg er ikke enig i hvad ABaudio og boydk skriver.....
Min erfaring er at den streaming løsning jeg har nu (sonos cullen, DAD dac10, Valhalla coax kabel) lyder bedre end de cd afspillere jeg har testet
hvilket spænder over alt fra en billig primare - bow zz-eight - meridian 808, Men Måske jeg bare har været heldig
For mit vedkommende kommer der ALDRIG en cd player ind i stuen igen. Brugervenligheden ved streaming er ganske enkelt cd'en overlegent, og når
man som i mit tilfælde samtidig kunne få bedre lyd, ja så taler det sit eget sprog!
MEN når nu du bruger sonos, så er det et must at den er modificeret idet der er en verden til forskel, jeg plejer at sammenligne det med forskellen fra
mp3 - Wav, SÅ stor er den!!

Thomas

spped six
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke, du kommer tættere på et svar om, hvad der er bedst; en dedikeret CD-afspiller eller en Sonos med en god DAC.

For mit vedkommende må jeg erkende, at jeg hører langt mere musik, efter jeg er begyndt at streame musikken. Det er bare
så meget nemmere. Musikken er lige ved hånden, og det er meget nemt at overskue CD-samlingen fra sin tablet.

Jeg er sikker på, at du nok skal finde meget vellyd med en Sonos og en god DAC.

Jeg vil anbefale dig at prøve at lytte til Regas eller Audiolabs DAC. De har fået mange gode ord med på vejen og ligger en del
under dit budget.

http://www.rega.co.uk

http://www.audiolab.co.uk/M-DAC%20Series.aspx?lang=En

Så er der vist ingen undskyldning for ikke at prøve en DAC-løsning. Hvis ikke det er dig, så vil jeg mene, at du nemt kan
sælge Rega eller Audioloab'en igen, da de er meget efterspurgte på brugtmarkedet.
Til top Vis spped six's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spped six

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Therock1967 skrev:

Synes nu stadig det er rigtigt rart og have en dejligt drev til at høre Hi REZ Cd`er med så man kan få en god kvalitet af
musikken. At man så både kan bruge DAC deri er jo bare en lille lækker extra gevinst uden nogen form for kvaler i dagligdagen, tænd afspiller og
vælg indgang så er man kørende

Hvad er high rez cd'er? SACD? Sonos kan afspille samme opløsning som en alm. cd afspiller kan.

En Sonos kan forbedres med en dac. Bruger selv denne løsning derhjemme, og det lyder godt.
Sonos kan moddes, men synes absolut godt en standart Sonos med en god dac kan lyde rigtig godt.

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:
Hej obli

Min erfaring er at den streaming løsning jeg har nu (sonos cullen, DAD dac10, Valhalla coax kabel) lyder bedre end de cd
afspillere jeg har testet
hvilket spænder over alt fra en billig primare - bow zz-eight - meridian 808, Men Måske jeg bare har været heldig
For mit vedkommende kommer der ALDRIG en cd player ind i stuen igen. Brugervenligheden ved streaming er ganske
enkelt cd'en overlegent, og når
man som i mit tilfælde samtidig kunne få bedre lyd, ja så taler det sit eget sprog!
MEN når nu du bruger sonos, så er det et must at den er modificeret idet der er en verden til forskel, jeg plejer at
sammenligne det med forskellen fra

Thomas

Det er lige netop hvad jeg mener.... Du har Ikke haft en god Cd-maskine at sammenligene med... Men noget middelmådigt.
Hvis du en dag prøver en GOD cd-maskine, vil resultatet blive noget helt andet.... Mange synes at streaming er fantastisk,
men 99,9 % af dem har aldrig ejet en god Cd-maskine.... En ting er brugervenlighed, en anden ting er god lyd.... Det er ikke
altid at vi alle er ude efter det samme.

Allan

Thomas Bidstrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

ABaudio skrev:
thomas.larsen skrev:
Hej obli

Min erfaring er at den streaming løsning jeg har nu (sonos cullen, DAD dac10, Valhalla coax kabel) lyder bedre end de cd
For mit vedkommende kommer der ALDRIG en cd player ind i stuen igen. Brugervenligheden ved streaming er ganske
MEN når nu du bruger sonos, så er det et must at den er modificeret idet der er en verden til forskel, jeg plejer at

Thomas

Det er lige netop hvad jeg mener.... Du har Ikke haft en god Cd-maskine at sammenligene med... Men noget middelmådigt.
Hvis du en dag prøver en GOD cd-maskine, vil resultatet blive noget helt andet.... Mange synes at streaming er fantastisk,
men 99,9 % af dem har aldrig ejet en god Cd-maskine.... En ting er brugervenlighed, en anden ting er god lyd.... Det er ikke

Allan

Du har stadig ikke givet et eksempel på en god CD-maskine - kun påstået, at der er langt (meget langt) mellem dem!
Til top Vis Thomas Bidstrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Bidstrup

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

obli skrev:
Jeg har for længst smidt mine cd'er i kælderen og lagt mit musik på en NA'S og afspiller nu over SONOS.
Jeg er nu i markedet efter en god DAC, pris max 10K.

Nu er det så min tvivl opstår for der er flere forhandlere der tuder mig ørerne fulde at en god cd maskine langt overgår min løsning.
Hvad mener i?

Det kommer an på om førsteordens betingelserne er opfyldt.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

ABaudio
Branchemedlem
Branchemedlem

AB Audio

Sendt: 27 Januar 2013 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Thomas Bidstrup skrev:
ABaudio skrev:
thomas.larsen skrev:
Hej obli

Thomas

Allan

Du har stadig ikke givet et eksempel på en god CD-maskine - kun påstået, at der er langt (meget langt) mellem dem!

Ikke nogen påstand..... Det er kun et spørgsmål om viden, og erfaring..... Og ja, når man har prøvet det meste på markedet
uanset pris, igennem mange, år finder man ud af at der er meget langt imellem de rigtig gode maskiner..... Men det kræver
selvfølgelig at man virkelig har prøvet tingene, før man kan udtale sig..... (de fleste herinde udtaler sig på baggrund af et
eller andet de har læst på nettet)...... Og størstedelen af dem herinde, der mener at streaming er Guds gave til os alle, har
Aldrig ejet en god Cd-maskine.

Allan

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Når man først har fundet ud af at redbook CD er dybt forældet, tænk computer med en alder på 30 år (XT 10= 10mhz processor for godt og vel 20 år siden) er det latterligt at tro formatet kan bruges til noget som helst. OK, med en rigtigt god DAC forsvinder problemerne i diskanten, men der mangler i den grad "luft" i optagelserne. 24/96 har 60.000 gange flere bits end redbook! Hørbart,? i høj grad!
I dag optages med 32/384 og hvad får vi for pengene når vi køber en ny CD, nul og nix.
Det bedste man kan gøre er at købe blu-ray koncerter og en god maskine/DAC, hvis man vil have kvalitet for pengene!
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes