Forfatter |
|
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Nu har jeg i ca. 14 dage arbejdet og optimeret på min kommende musikløsning. Jeg har taget skridtet væk fra CD'en (det pinte
mig, men pladsen til 400 CD'er skulle bruges til noget andet)
Jeg vil gerne dele mine erfaringer med jer - og naturligvis gerne have et par hints og gode råd tilbage :-)
Setup'et er som følgende:
- Alt min musik er rippet med iTunes til ALAC (Apple Lossless). Fremover rippes der med XLD, da den skulle være mere præcis.
- iTunes er dér hvor musikken er organiseret (på en Mac mini), men jeg bruger Bitperfect som afspiller.
- Min telefon bruges naturligvis som fjernbetjæning til musikken, daå jeg undgår tastatur, mus og skærm.
- Det digitale signal går optisk over i en Audio Alchemy 1.0 og videre via et Chord Anthem 2 kabel ind i min Naim 5i for til sidst
at ende i et sæt Mentor 6.
Min erfaring er, at udover et godt rip i et lossless format, så gør programmet Bitperfect en del for kvaliteten. Bitperfect er et
10$ program, der ligger sig under iTunes og tager sig af afspilningen når man trykker Play i iTunes - det er med andre ord et
program man ikke skal tænke mere over efter det er installeret. Det gør bare sit job.
Jeg overvejer at skifte den aldrende Audio Alchemy ud med en Hegel HD11 for at få højopløst lyd - men den skal lige hjem og
lyttes til op i mod Alchemy'en før den beslutning tages.
Er jeg tilfreds med at have stillet min Naim CD5-i i skabet - tja, det er jeg efterhånden. Jeg syntes ihvertfald jeg får hørt mere
musik, nu hvor komforten i kraft af iPhone kontrollen eksisterer og alle 400 CD'er er i hånden når jeg sidder i sofaen.
Har I nogle kommentarer eller erfaringer I gerne vil dele?
...og sådan ser det ud - Mac mini, DAC og kabler gemt af vejen :-) __________________ /Abel
|
Til top |
|
|
Øpsie Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot, enkelt setup, du er nået frem til, synes jeg.
Har du overvejet at smide en USB-S/PDIF-konverter ind mellem mini'en og DAC'en? Har i flere sammenhænge prøvet med/uden, og jeg synes, forskellen er ret stor; mere tyngde, flere detaljer og mere ro, selv med lav-budgets USB-S/PDIF-konvertere.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder garanteret godt! Og du gør helt rigtigt med at bruge et andet program til at rippe med end iTunes. Har selv testet en del med iTunes vs.
dBPowerAmp.
Der vinder sidstnævnte med stor margin!
Kunne godt forestille mig Naim som en fin partner til dine Mentor.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg bruger også Macmini, men køre AIFF, om der realt er lydforeskkelle mellem de to formater har jeg ikke afprøvet. Som med
så mange andre emner er der ligeså mange meninger som mennesker.
Når men som player bruger jeg Audiovarnna + i seneste beta version, har tidligere brugt Bitperfect, men der er lidt mere at
hente i A+.
Jeg bruger Macbookpro til at styre Minien via screensharing og indimmellem Iphone med VNC som også køre fjernskrivebord.
USB fra Minien til MD V-link, herfra Toslink til Holm Acoustsc DsPre1, videre til effekttrin og HT.
Eneste anke Iphone skærm er lidt for lille, men en Ipad mini vil være perfekt som remote.
God lørdag.
|
Til top |
|
|
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig fint setup og meget tæt på hvad jeg ville vælge hvis jeg skifter over til 100% streaming. Hvis jeg var dig ville jeg på sigt
kigge på Naim's streaming og ripping løsninger. Jeg har lige selv været til en af deres demoer og jeg var ret imponeret. De er
selvfølgelig ikke billige, så der bliver det et spørgsmål om prioritering.
Hvis du vil have en super high end løsning til billige penge er JKDAC32 en "no-brainer". Her får du batteri drevet USB S/Pdif
konverter (Hiface) og DAC i samme lille box til 500€!
__________________ MVH Claus
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flot setup :)
Jeg er selv gået over til streaming af musik i CD-kvalitet (WAV) fra min pc -> mit fjernsyn.
Herefter ryger det digitalt ned i min cd-afspiller/DAC og videre med XLR over i forstærkeren.
Det betyder, at jeg kan bruge mit Samsung tv's menusystem til at vælge musik med på min pc.
Meget smart, synes jeg da selv
Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
MichaelDK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan din apple ikke også give digital out/optisk via hovedtlf udgang? måske hdmi udgangen kan bruges til is2?
bare et par ideer. Hvordan er sådan en apple mini egentlig støjmæssigt her tænker jeg på hardisken. Selv bruger jeg Squezeboxe og er meget glad
for det.
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CianDK skrev:
Hvis du vil have en super high end løsning til billige penge er JKDAC32 en "no-brainer". Her får du batteri drevet USB S/Pdif
|
|
|
Ved du tilfældigvis om han har tænkt sig at lave en med Hiface2?
|
Til top |
|
|
CianDK Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 206
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 03:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
CianDK skrev:
Hvis du vil have en super high end løsning til billige penge er JKDAC32 en "no-brainer". Her får du batteri
drevet USB S/Pdif
|
|
|
Ved du tilfældigvis om han har tænkt sig at lave en med Hiface2?  |
|
|
Nej jeg har ikke hørt noget på det irske forum, men han er da flink til at svare på mail, så prøv evt og send ham en
forespørgsel. __________________ MVH Claus
|
Til top |
|
|
abel Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Tak for alle jeres svar - det er rart med lidt feedback.
Ang. udgangen, så bruger jeg i dag den optiske udgang. Grunden til jeg ikke har investeret i en USB/SPDIF konverter, er at den
Hegel HD11 jeg kigger på, netop har USB indgang.
Dog undre det mig at alle siger "brug USB". Er det lydmæssigt bedre end optisk. Optisk signaloverførsel er jo lavet til netop
digital lyd. Hvor USB er en computerstandard?
MichaelDK: Selv med min skarpeste hørelse slået til, og komplet stilhed i lejligheden kan jeg ikke høre Mac mini'en når jeg
sidder i sofaen. Den er 99,9% lydløs :-)
__________________ /Abel
|
Til top |
|
|
Anda8000 Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1416
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
abel skrev:
Dog undre det mig at alle siger "brug USB". Er det lydmæssigt bedre end optisk. Optisk signaloverførsel er jo lavet til netop
digital lyd. Hvor USB er en computerstandard? |
|
|
Med asynkron USB overførsel til enten DAC eller USB/SPDIF konverter, dikteres datastrømmen af USB enheden, fremfor at modtage data i en hastighed som pc'en bestemmer. Dette gøres som regel med en eller flere dedikerede clock(s) som er mere præcis(e). Toslink har til gengæld den fordel, at der er indbygget galvanisk adskillelse.
|
Til top |
|
|
abel Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2012 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
abel skrev:
Dog undre det mig at alle siger "brug USB". Er det lydmæssigt bedre end optisk. Optisk signaloverførsel er jo
lavet til netop
digital lyd. Hvor USB er en computerstandard? |
|
|
Med asynkron USB overførsel til enten DAC eller USB/SPDIF konverter,
dikteres datastrømmen af USB enheden, fremfor at modtage data i en hastighed som pc'en bestemmer. Dette gøres som regel
med en eller flere dedikerede clock(s) som er mere præcis(e). Toslink har til gengæld den fordel, at der er indbygget galvanisk
adskillelse. |
|
|
Takker - godt svar :-) __________________ /Abel
|
Til top |
|
|
MichaelDK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
tænkte nok det ik var slemt med "støjen" fra hardisk. En anden fordel ved optisk skulle være at undgå problemer en evt ekstern udvidelse af harddisk
plads via usb, du ku slvfølgelig så bruge firewire, det skulle ifølge nogle, tror jeg læste det i absolute sound, kunne give problemer med samtidig at
bruge usb dac. -ik noget jeg har prøvet.
Har hørt en mindre Dali Mentor den lød rigtigt godt dejlig tør bas, også fed forstærker
|
Til top |
|
|
abel Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2012 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
I mandags fik jeg taget mig sammen til at hente en Hegel HD11 DAC og smed den straks til istedet for min Audio Alchemy.
DAC'en understøtter 24 bit / 92 khz lyd og virker generelt ganske godt sammen med BitPerfect afspilleren.
...men lyden? Hvad med lyden?
Nu har jeg ikke haft så meget tid til at høre på den (den har stået og er blevet spillet til siden i mandags - den skal have ca. 100
timer), men udfra det jeg har hørt, så er det en upgrade. Virkelig god DAC. Men det havde anmeldelserne jo fortalt mig.
Så alt i alt er jeg endelig nået niveauet over min gamle Naim CD5i - ja faktisk en hel del højere... tankerne om ny forstærker er
allerede igang :-)
__________________ /Abel
|
Til top |
|
|
abel Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2012 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS. Lod mig overtale til et Chord USB kabel - ved ikke om det er bedre end alt muligt andet, men nu har jeg det da!
__________________ /Abel
|
Til top |
|
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 December 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal bruge appel/iTunes så bruge puremusik... det løfter lyden ret meget med USB DAC, Toslink er ikke meget værd i forhold til en god D/A med et godt USB interface.
Men må sige min ligge laptop fra Asus med jriver er klart bedre end mit Appel setup..
|
Til top |
|
|