Forfatter |
|
JanDHansen Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2012 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 5
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit nuværende setup:
FLAC på iOmega HDD --> USB --> Squeezebox Touch --> coax --> Rega DAC --> Rega Brio-R --> Rega RS7.
Problemet er, at Squeezebox-løsningen ikke er stabil. Der er lydudfald og af og til problemer med Squeezebox Server på
HDD'en.
Jeg lurer nu på at skifte Squeezeboxen ud med en Mac Mini, der i så fald vil skulle afvikle Apple Lossless-filer via iTunes/Pure
Music via Mac Minis digitale udgang til Rega DAC.
Hvor kraftig skal sådan en Mac Mini være til det formål? i5 eller i7? 4 eller 8 GB RAM?
Tak for input!
Jan
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min beskedne mening er at i5 og 4GB burde være nok, til musik __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Morell Forum Bruger

Tidl. Neon^
Bruger siden: 28 Februar 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan da sige at jeg har en Mac Mini (det gamle "store"med drev i) som afspiller og det er en Intel Core2 med 4gb ram og en
større disk end den er født med. Lydmæssigt er der ingen forskel mellem den og min MacBook.
Har absolut intet problem med at gøre det den skal, og jeg ser også en del HD film fra den osv.
i5 er alt rigeligt i hvert fald :)
__________________ Livet er som en barneskjorte - kort og beskidt
|
Til top |
|
|
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke, om du kigger efter brugt eller nyt.
Hvis du kigger efter nyt, så er den mindste iMac mere end tilstrækkelig til at afvikle din musiksamling.
Det eneste, der kan være lidt tricky, er, at iTunes ikke rigtig er konstrueret til at fungere som serverafspiller. Det kan give
nogle problemer i forhold til dit iMusik bibliotek, hvis al din musik ligger på en NAS. Her vil iTunes typisk gendanne til
standardindstilling, således at iMusik biblioteket på iMac'en bliver standardmappe for din musik.
/Henrik
|
Til top |
|
|
eag1 Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 357
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Har en mac mini 2.3 ghz i5 og det køre perfekt. Født med 4 gb, og spillede uden problemer. Men med prisen på ram smed jeg
4 mere i. Det har dog ikke rigtigt ændret noget. så køb du blot den billigste af dem. Det du dog kan overveje er om du vil have
to harddiske i. så skal du have fat i den største model.
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
spped six skrev:
Hvis du kigger efter nyt, så er den mindste iMac mere end tilstrækkelig til at afvikle din musiksamling.
Det eneste, der kan være lidt tricky, er, at iTunes ikke rigtig er konstrueret til at fungere som serverafspiller. Det kan give
nogle problemer i forhold til dit iMusik bibliotek, hvis al din musik ligger på en NAS. Her vil iTunes typisk gendanne til
standardindstilling, således at iMusik biblioteket på iMac'en bliver standardmappe for din musik.
/Henrik |
|
|
Qué??
Nu kan jeg ikke helt udlede hvad det er du forsøger at forklare, men iTunes fungerer glimrende sammen med en iTunes
Server på fx en NAS - også i samspil med eventuelt musik i det lokale iTunes Library. __________________ Floes Pro-Ject god lyd på kontoret
Floes gamle vin på nye flasker
|
Til top |
|
|
the power Branchemedlem

Bindesbøl Audio
Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle nutidens computere kan afspille Apple Lossless-filer via iTunes,
så du kan roligt købe den billigste Mac mini, nogle mener dog at de nye SSD diske uden roterende dele skulle være en fordel
hvad lyd kvalitet angår, jeg har nu ikke været i stand til at høre forskælden på min Zotac Zbox Nano.
|
Til top |
|
|
JanDHansen Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2012 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar! Jeg kaster mig nok ud i en i5, som jeg fylder med RAM.
Er afspilning fra intern HDD at foretrække frem for ekstern via firewire eller thunderbolt?
Jeg påtænker at "udvide" iTunes med Pure Music, som har mulighed for "memory play", så jeg tænker, at det primært kommer
an på mængden af RAM og mindre på, om musikken skal indlæses fra en intern disk eller en ekstern via firewire eller
thunderbolt.
|
Til top |
|
|
moha Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruger selv Mac mini årgang 2009 med 4gb ram og spiller med memory play uden problemer. Anbefaler dig at prøve Amarra som alternativ til
PureMusic - begge kan prøves gratis. Jeg syntes Amarra lyder bedre og er mer stabil end PureMusic.
Jeg spiller med ekstern hd via firewire fordi min dac producent anbefaler at have system og musikken på seperate diske for bedste lyd.
|
Til top |
|
|
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
Sendt: 05 December 2012 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
spped six skrev:
/Henrik |
|
|
Qué??
Nu kan jeg ikke helt udlede hvad det er du forsøger at forklare, men iTunes fungerer glimrende sammen med en iTunes
Server på fx en NAS - også i samspil med eventuelt musik i det lokale iTunes Library. |
|
|
Det er jeg ikke helt enig i. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad man har af krav. De mange, mange tråde, der findes på
nettet omkring bøvl med at få det til at virke, er i al fald en indikation af, at det ikke fungerer ordentligt.
Det største problem for mig er, at coverart ikke virker på en iTunes server. Hvis jeg skal have coverflow til at virke, så skal
hele iTunes biblioteket fra Mac'en kopieres over til NAS'en. Det giver lidt problemer, hvis man gerne vil have flere computer til
at benytte det samme bibliotek. Min NAS og iTunes server går i al fald lidt bananas, når jeg kopierer flere hele iTunes
biblioteker til iTunes serveren på NAS'en.
Hvis jeg kun benytter en computer sammen med iTunes serveren på NAS'en, så spiller det nogenlunde.
Det næste problem er så, at jeg i iTunes sætter mit iTunes bibliotek til at være en mappe på NAS'en. Den indstilling vælger
iTunes at gendanne til en mappe på Mac'en i tide og utide. Hver gang den gør det, begynder iTunes at opdatere
musikbiblioteket og det tager lang tid med al den musik, jeg har liggende.
/Henrik
|
Til top |
|
|
JanDHansen Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2012 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Moha
Det lyder jo bestemt som om, det er den rigtige løsning for mig.
Tak for input!
Jan
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en macmini (en 2011-model) som jeg bruger til musik og film. Jeg har musikken på den interne HD og filmene på en
ekstern (bruger dem ikke så tit). Jeg synes det er en stor fordel ikke skulle have en NAS stående og snurre og tage
båndbredde på mit netværk, så det var en meget stor del af grunden til at jeg opgradere fra min tidligere ATV-løsning.
Mac'en forsyner en Audiolab MDac via USB og en Audiolab processor til surround. Jeg bruger itunes til musikafspilning og plex
til film (nemmere at navigere i) og det fungerer fint synes jeg - jeg har sat itunes til autostart når jeg tænder computeren og så
kan jeg starte afspilningen direkte enten med m-dac'ens remote eller apple's remote-app.
/U. __________________ DIY-blog
|
Til top |
|
|