Forfatter |
|
joepacman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 39
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum
Der er noget jeg er i tvivl om.
Er disse fakta rigtige:
Det digitale lydsignal består af en lang række 1'er og 0'er. Der er mange forskellige digitale formater, men signalet er stadig
digitalt. Der er ingen tab af lydkvalitet når man konverterer mellem de forskellige digitale formater så længe man
ikke komprimerer filen. - Hvilket vil sige at en WAV fil er identisk med den information man finder på en CD.
Mit spørgsmål er så: Er det kun DAC'en i en CD-afspiller der afgør lydkvaliteten?
En digital udgang på en CD-afspiller til 20.000 kroner er vel lige så god som en digital udgang fra en hvilken som helst laptop
(når man bruger ukomprimeret filtype som WAV)? - signalet består jo af de samme 1'er og 0'er?
Hvorfor kunne man så ikke (i princippet) købe en billig CD-afspiller eller transporter med digital udgang og så bruge alle
pengene på en god DAC, som man i øvrigt også kan koble andre enheder til?
Tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dac'en er rigtig nok af meget stor betydning for resultatet. (Har prøvet med meget billigt drev koblet til meget dyr dac med glimrende resultat). Det synes dog som om man ikke skal underkende transporterens kvalitet - ligesådan med kablerne mellem de to komponenter. Selv strømforsyningen i transporterdelen synes at være af betydning. Men i vid udstrækning har du ret i din konklusion.
|
Til top |
|
|
joepacman Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok. Dermed kan man vel også godt sige, at det ikke er særlig klogt BÅDE at købe en dyr cd-afspiller OG en dyr DAC.
Så hellere en DAC der håndterer musik fra CD, computer mv.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, og i sidste ende kan du helt undvære CD afspilleren, da du jo så lige så godt kan rip'pe CD'erne til computeren.
Ved rip'ning af CD'erne kan du sikre dig, at du får en kopi der er 100% bitperfekt, det kan du nødvendigvis ikke ved afspilning fra en CD-afspiller, da denne jo læser skiven i real time, og derfor bliver nødt til at beregne evt. manglende data, hvis der er læsefejl på CD'en.
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskellen på digitale udgange er præcisionen i signalet, forstået på den måde 1erne og 0erne kommer på. kilden og DACen
skal "være enige" om tidspunkterne dataen skal komme på, er de ikke det, så opstår der det der kaldes jitter, som er
tidsforskydning mellem dataerne... Derfor vil man gerne have, at kilden sender dataen så præcist som muligt afsted, og DACen
er så præcis til at modtage det som muligt, for at de er "enige" og man undgår jitter.
Det nye med asynkron USB, som du sikkert har hørt om, forbedrer netop dette. Her er det DACen som bestemmer, hvornår
den vil have dataen, og dermed styrer den, via dens clock og ikke kildens clock som normalt. Så kvaliteten af clocken betyder
noget, og har kan der være stor forskel på en dyr og en billig cd afspiller
Edit: Derfor går jeg også ind for rip dine CDer, og afspil den via computeren over f.eks. async. USB __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en ordentlig dac og drev hvis du skal have ordentlig lyd.
|
Til top |
|
|
joepacman Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det undrede mig meget, men så var det vist sandt:)
Og ja hvis DAC'en står for nedbringelse af jitter er der jo praktisk talt ikke noget arbejde af betydning tilbage for CD-
afspilleren
:)
Herligt at få det på plads
Jeg har på nuværende tidspunkt ingen DAC. Jeg spiller meget musik på pladespiller, men bruger også en del computer, så
der ville jeg gerne opgradere lyden lidt med en DAC. Det skal siges, at jeg ikke (endnu) bruger FLAC- filer eller noget andet
fint. Jeg bruger iTunes og Spotify, så jeg ved godt at det ikke er det bedste udgangspunkt, men jeg er sikker på at en DAC
ville kunne løfte lyden alligevel.
Jeg kigger efter noget brugt omkring de 1.000 kroner, da mit budget som fattig studerende ikke rækker så langt. Har bl.a.
kigget efter Abrahamsen, Hegel og især Musical Fidelity. Den behøver ikke være transportabel og det skal være uden
forstærker, da jeg gerne vil have Brioen til at stå for det. Så god, billig, brugt DAC med strømforsyning er hvad jeg går
efter. :)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror nu også, at analog delen har sin del at sige. For selvom dac'en er af prima kvalitet, skal analog delen jo også kunne formidle resultatet. Og så en rigtig god stabil strøm forsyning.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
joepacman Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Tror nu også, at analog delen har sin del at sige. For selvom dac'en er af prima kvalitet, skal analog delen
jo også kunne formidle resultatet. Og så en rigtig god stabil strøm forsyning.  |
|
|
Analog delen? Det er jo netop DAC'en? - Mener du det der kommer efter DAC'en? - forstærker, højttalere?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
joepacman skrev:
allanowich skrev:
Tror nu også, at analog delen har sin del at sige. For selvom dac'en er af prima kvalitet, skal analog delen jo også kunne formidle resultatet. Og så en rigtig god stabil strøm forsyning.  |
|
|
Analog delen? Det er jo netop DAC'en? - Mener du det der kommer efter DAC'en? - forstærker, højttalere? |
|
|
Nej, mener analog delen i dac'en. Den har jo også sit at sige. Skulle måske have skrevet at det ikke er nok digital delen er prima også. Men det lod til du godt var klar over.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror mange ender med en masse DAC, i stedet for 1 virkelig god DAC
DAC I TV
DAC i CD
DAC i DVD
osv
men også mystisk at en DAC hvor man kan skifte mellem flere input først er ved at ske nu.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
joepacman Forum Bruger

|
Sendt: 02 December 2012 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja lige præcis D A O.
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Tror mange ender med en masse DAC, i stedet for 1 virkelig god DAC
DAC I TV
DAC i CD
DAC i DVD
osv
men også mystisk at en DAC hvor man kan skifte mellem flere input først er ved at ske nu.
|
|
|
Det er der da intet mystik i  . Producenterne har jo ingen interesse i at vi kan nøjes med en enkelt DAC
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 02 December 2012 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E
jeg mener at det er mystisk at udbud og efterspørgelse ikke hænger sammen, nu 30 år efter at det digitale
medie blev indført __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|