Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juli 2024 | 17:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Airplay? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

hej,
min Iphone 4s burde kunne streame Spotify til min Marantz Na 7004, men jeg kan ikke find ud af det.
Nogen der ved how to do?

På forhånd tak!

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 988
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  



Du trykker bare her :) Men du skal sikkert lige aktivere et eller anden Airplay på din Marantz
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Tak Ken,
ved at min marantz er blevet upgradet til airplay, men kan sku ikke finde det igen, altså der hvor man aktiverer airplay???

Nogen bud?

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Henrik_sdk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 474
Sendt: 02 Oktober 2012 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

har ikke forstand på det, men har du installeret ios6..
Til top Vis Henrik_sdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik_sdk
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Henrik_sdk skrev:
har ikke forstand på det, men har du installeret ios6..



Ja - ringede til Hififfraks der siger, at der skal åbnes en port i min router???

Ejheller det er jeg skarp til - nogen der er?

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Du skal vidst ha tilknyttet din marantz til din router - om du kan gøre dette trådløst ved jeg ikke men ellers burde der være en LAN udgang hvori du
blot forbinder med et kabel til din router :) ellers konsulter manualen? Er sikker på der står noget :)
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
Max Brauer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 108
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Er din Marantz tilsluttet en airport express eller er der indbygget airplay i den? hvis den er tilsluttet en airport express skal du
bruge dit airport værktøj til at aktivere airplay og sætte kode på mm.

e/ har lige slået den op og der er indbygget airplay, så er det din marantz der skal sættes op og det kan jeg ikke hjælpe med
desværre :(

__________________
Nyt fra vestfronten
Til top Vis Max Brauer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max Brauer
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 08:57 | IP-adresse registreret  

Max Brauer skrev:
Er din Marantz tilsluttet en airport express eller er der indbygget airplay i den? hvis den er
tilsluttet en airport express skal du
bruge dit airport værktøj til at aktivere airplay og sætte kode på mm.

e/ har lige slået den op og der er indbygget airplay, så er det din marantz der skal sættes op og det kan jeg ikke
hjælpe med
desværre :(


Takkerer den er sat op til airplay/ upgraderet ifølge Hififreaks;-)
Men tak for input.
Er lidt på bar bund, hmmm...

Anyone???

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
Leise
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 259
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Tror det er nævnt her - men din Marantz skal kobles på dit trådløse netværk. Det må stå i brugsanvisningen hvordan det gøres

__________________
Nuforce & B&O
Jitter is something audiophiles worry about to make themselves feel superior to somebody who simply plugs an optical cable into his computer and enjoys music
Til top Vis Leise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Leise
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg ved intet om airplay, og kan derfor ikke hjælpe dig med opsætningen af det. Men hvis det kører via din trådløse internetforbindelse, kan Hifi-Freaks
godt have ret i, at det er sikkerhedsindstillingerne i din router der spærre for adgangen.

Hvis det er tilfældet, skal du logge ind på din router for at tillade adgang. Routere har normalt en lokal IP-adresse der hedder 192.168.1.1 eller 192.168.0.1
afhængigt af mærke og opsætning. Du taster bare IP-adressen i adressefeltet på din browser (som om det var en web-adresse). Nogen gange skal det være
01 efter sidste punktum, og hvis du har en ekstra trådløs router efter den router din udbyder har leveret, vil den typisk hedde 192.168.2.1 Prøv dig frem,
eller find papirerne fra oprettelsen af din netforbindelse.

For at komme ind i routeren skal du normalt indtaste et brugernavn og et password, som enten kan være noget du selv har oprettet da du satte det op, eller
default indstillingerne fra din udbyder. I sidste tilfælde skal du finde papirerne fra oprettelsen af din ternetforbindelse frem.

I routeren kan der være flere sikkerhedsindstillinger slået til:

1. En firewall kun giver adgang for konkret udstyr. Er det tilfældet, skal din Marantz være tændt, og routeren vil så vise at den blokerer for adgangen.
Typisk vil så kunne flytte udstyret til at have tilladelse til adgang.

2. Forbindelsen kan være krypteret. I så fald skal du kopiere krypteringsnøglen, og finde ud af hvordan du sætter Marantzen op til at benytte den.

3. Routeren kan blokere for adgang til forskellige porte. Typisk vil den kun tillade adgang gennem en enkelt eller 2 - i de fleste tilfælde port 80 eller 8080.
Men også det kan variere meget afhængigt af hvordan din udbyder har valgt at sætte forbindelse og sikkerhedsniveau op. Under alle omstændigheder, skal
du i dette tilfælde finde ud af hvilken port Marantzen benytter, og tillade trafik gennem den.

For at lette dig lidt, kan du let afgøre om trin 1 og 2 er problemet: Hvis andre PC'er, smartphones m.v. end dine egne kan loge på dit netværk uden koder
eller andet, har du ikke slået disse sikkerhedstrin til. Få en bekendt til at tage en bærbar PC med - hvis han/hun kan logge på, er problemet trin 3 - (forudsat
at alt er indstillet korrekt i Marantzen).

PS - hvis du konstaterer at trin 1 og 2 ikke er kative, vil jeg stærkt råde dig at få dem sluttet til. Ellers vil alle og enhver kunne logge sig på dit netværk,
hvilket er alvorlig sikkerhedsrisiko
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Stop stop stop!

Hvorfor folk snakker om routeropsætning, portblokkering og firewalls skal jeg lade dig være usagt, for det har intet med
sagen at gøre.

Så længe din iPhone og Marantz-forstærker er på det samme lokale netværk, trådløst eller wired, så skal der på ingen måde
åbnes for porte eller anden trafik, da dette udelukkende er relateret til routing fra ydersiden af din router (internettet) og
til indersiden (dit lokale og lukkede netværk derhjemme).

Med andre ord, så skal du naturligvis være på det trådløse netværk med din iPhone, og på dit netværk på Marantzen, enten
kablet direkte i din router, eller via trådløst (hvad den har af trådløse muligheder ved jeg ikke).

Airplay fungerer mellem Apple-enheder uden nogen form for konfiguration, men det kan selvfølgelig være at du skal
aktivere det på din Marantz. Se manualen.

__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 03 Oktober 2012 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Stop stop stop!

Hvorfor folk snakker om routeropsætning, portblokkering og firewalls skal jeg lade dig være usagt, for det har intet med
sagen at gøre.
Beklager hvis mit indlæg skaber mere forvirring end afklaring Tog bare udgangspunkt i at Hifi-Freaks tilsyneladende har
superviseret opsætningen af Maratzen, og ment at problemet nu lå i routeropsætningen.

floe skrev:
Så længe din iPhone og Marantz-forstærker er på det samme lokale netværk, trådløst eller wired, så skal der på ingen måde
åbnes for porte eller anden trafik, da dette udelukkende er relateret til routing fra ydersiden af din router (internettet) og
til indersiden (dit lokale og lukkede netværk derhjemme).

Med andre ord, så skal du naturligvis være på det trådløse netværk med din iPhone, og på dit netværk på Marantzen, enten
kablet direkte i din router, eller via trådløst (hvad den har af trådløse muligheder ved jeg ikke).
Og så bliver jeg forvirret på et højere plan, over
at du siger at det ikke kan have noget at gøre med routeropsætningen

Eller er det mig der tager helt fejl? Kan Hifi-udstyr frit tilsluttes alle routere uden at være begrænset af de sikkerhedsrutiner der skal forhindre uønsket
tilslutning? I så fald er det da et seriøst sikkerhedsproblem for hele IT-verdenen

Ovenstående gælder naturligvis kun såfremt Marantzen tilsluttes trådløst, da kablede forbindelser til en (hjemme)router normalt altid tillades.

Jeg håber der er klogere folk der kan afklare dette - jeg vil i hvert fald gerne blive klogere

Indtil da holder jeg mig på en kigger - og skal endnu engang beklage hvis jeg har bidraget til forvirring.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Leise skrev:
Tror det er nævnt her - men din Marantz skal kobles på dit trådløse netværk. Det må stå i
brugsanvisningen hvordan det gøres


hej, min Maranz er i forvejen sat fuldt op til min NAS server og online radiostationer via netværkskabel til router!

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
Jeg ved intet om airplay, og kan derfor ikke hjælpe dig med opsætningen af det. Men hvis det kører
via din trådløse internetforbindelse, kan Hifi-Freaks
godt have ret i, at det er sikkerhedsindstillingerne i din router der spærre for adgangen.

Hvis det er tilfældet, skal du logge ind på din router for at tillade adgang. Routere har normalt en lokal IP-adresse der
hedder 192.168.1.1 eller 192.168.0.1
afhængigt af mærke og opsætning. Du taster bare IP-adressen i adressefeltet på din browser (som om det var en
web-adresse). Nogen gange skal det være
01 efter sidste punktum, og hvis du har en ekstra trådløs router efter den router din udbyder har leveret, vil den
typisk hedde 192.168.2.1 Prøv dig frem,
eller find papirerne fra oprettelsen af din netforbindelse.

For at komme ind i routeren skal du normalt indtaste et brugernavn og et password, som enten kan være noget du
selv har oprettet da du satte det op, eller
default indstillingerne fra din udbyder. I sidste tilfælde skal du finde papirerne fra oprettelsen af din ternetforbindelse
frem.

I routeren kan der være flere sikkerhedsindstillinger slået til:

1. En firewall kun giver adgang for konkret udstyr. Er det tilfældet, skal din Marantz være tændt, og routeren vil så
vise at den blokerer for adgangen.
Typisk vil så kunne flytte udstyret til at have tilladelse til adgang.

2. Forbindelsen kan være krypteret. I så fald skal du kopiere krypteringsnøglen, og finde ud af hvordan du sætter
Marantzen op til at benytte den.

3. Routeren kan blokere for adgang til forskellige porte. Typisk vil den kun tillade adgang gennem en enkelt eller 2 - i
de fleste tilfælde port 80 eller 8080.
Men også det kan variere meget afhængigt af hvordan din udbyder har valgt at sætte forbindelse og sikkerhedsniveau
op. Under alle omstændigheder, skal
du i dette tilfælde finde ud af hvilken port Marantzen benytter, og tillade trafik gennem den.

For at lette dig lidt, kan du let afgøre om trin 1 og 2 er problemet: Hvis andre PC'er, smartphones m.v. end dine egne
kan loge på dit netværk uden koder
eller andet, har du ikke slået disse sikkerhedstrin til. Få en bekendt til at tage en bærbar PC med - hvis han/hun kan
logge på, er problemet trin 3 - (forudsat
at alt er indstillet korrekt i Marantzen).

PS - hvis du konstaterer at trin 1 og 2 ikke er kative, vil jeg stærkt råde dig at få dem sluttet til. Ellers vil alle og
enhver kunne logge sig på dit netværk,
hvilket er alvorlig sikkerhedsrisiko


Mit netværk er opsat korrekt med sikkerhed. Jeg kan godt logge på med min hurraphone, andre der har fået koden
kan ligeledes logge på.
Min Marantz kan godt afspille via min Nasserver, via router så der er fin kontakt iøvrigt.

Ifølge Hififreaks er alt indstillet korrekt i min Marantz!?!

Hvorfor jeg stadig står med et problem.



__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
mn1974
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 September 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3517
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Stop stop stop!

Hvorfor folk snakker om routeropsætning, portblokkering og firewalls skal jeg lade dig være usagt, for det har intet
med
sagen at gøre.

Så længe din iPhone og Marantz-forstærker er på det samme lokale netværk, trådløst eller wired, så skal der på ingen
måde
åbnes for porte eller anden trafik, da dette udelukkende er relateret til routing fra ydersiden af din router (internettet)
og
til indersiden (dit lokale og lukkede netværk derhjemme).

Med andre ord, så skal du naturligvis være på det trådløse netværk med din iPhone, og på dit netværk på Marantzen,
enten
kablet direkte i din router, eller via trådløst (hvad den har af trådløse muligheder ved jeg ikke).

Airplay fungerer mellem Apple-enheder uden nogen form for konfiguration, men det kan selvfølgelig være at du skal
aktivere det på din Marantz. Se manualen.


Det burde ifølge dem i Esbjerg virke uden problemer;-)

__________________
mvh
Til top Vis mn1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mn1974 Besøg mn1974's Websted
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Anker E skrev:
floe skrev:
Stop stop stop!

Hvorfor folk snakker om routeropsætning, portblokkering og firewalls skal jeg lade dig være usagt, for det har intet med
sagen at gøre.
Beklager hvis mit indlæg skaber mere forvirring end afklaring Tog bare udgangspunkt i at Hifi-Freaks tilsyneladende har
superviseret opsætningen af Maratzen, og ment at problemet nu lå i routeropsætningen.

floe skrev:
Så længe din iPhone og Marantz-forstærker er på det samme lokale netværk, trådløst eller wired, så skal der på ingen måde
åbnes for porte eller anden trafik, da dette udelukkende er relateret til routing fra ydersiden af din router (internettet) og
til indersiden (dit lokale og lukkede netværk derhjemme).

Med andre ord, så skal du naturligvis være på det trådløse netværk med din iPhone, og på dit netværk på Marantzen, enten
kablet direkte i din router, eller via trådløst (hvad den har af trådløse muligheder ved jeg ikke).
Og så bliver jeg forvirret på et højere plan, over
at du siger at det ikke kan have noget at gøre med routeropsætningen

Eller er det mig der tager helt fejl? Kan Hifi-udstyr frit tilsluttes alle routere uden at være begrænset af de sikkerhedsrutiner der skal forhindre uønsket
tilslutning? I så fald er det da et seriøst sikkerhedsproblem for hele IT-verdenen

Ovenstående gælder naturligvis kun såfremt Marantzen tilsluttes trådløst, da kablede forbindelser til en (hjemme)router normalt altid tillades.

Jeg håber der er klogere folk der kan afklare dette - jeg vil i hvert fald gerne blive klogere

Indtil da holder jeg mig på en kigger - og skal endnu engang beklage hvis jeg har bidraget til forvirring.


Nu er jeg ikke heeeelt med på hvad det er du mener med sikkerhedsrutiner, men jeg kan prøve at forklare. Vi tager den lidt tilbage...

En router har primært 1 opgave: At route trafikken fra dens yderside, til dens inderside. I langt de fleste tilfælde i private hjem vil ydersiden være internettet, og indersiden dit eget lokale netværk. Disse to netværk er adskilt fra hinanden af din router, og kan udelukkende kommunikere med hinanden, gennem din router. Routeren sørger således for at trafik fra ydersiden lander det korrekte sted i dit lokale netværk.

Som udgangspunkt er de fleste routere sat op fra fabrikken, således at der er lukket fra alt udefrakommende trafik. Det vil sige, at intet trafik - uanset hvilken port det forsøger at kommunikere på - bliver sluppet igennem af din router, medmindre informationen specifikt er blevet efterspurgt af en enhed på indersiden. Det kan være dig som som sidder ved din computer og beder om at få serveret hifi4all.dk via http over port 80.

For at åbne op for noget trafik udefra, skal du sætte port forwarding op og tillade at trafik på port XX er tilladt og routes til en specifik adresse på indersiden.

Med andre ord er dit eget lokale netværk derhjemme ret solidt beskyttet mod uønsket udefrakommende trafik.

Hvad routeren derimod - langt som oftes - ikke bekymrer sig om, er hvad der sker indenfor dit lokale netværk derhjemme. Hvordan enheder kommunikerer på indersiden af netværket, er den ret ligeglad med, og som udgangspunkt er der fri leg her, medmindre man begynder at monitorere trafikken på ens lokale netværk - hvilket man sjældent vil gøre. Du stoler vel på de enheder der er koblet op herpå via wifi, eller kabel.

Og da Airplay netop er udelukkende lokal trafik, på dit eget lokale netværk, så bør der intet være til hinder for at kommunikation mellem en iPhone og en forstærker med indbygget Airplay, kan ske uhindret.

Hvis du med tilslutning mener om alt bare kan kobles på en router trådløst, uden nogen form for autorisation, er svaret naturligvis nej. Har man sat sikkerhed op på sin router i form af kryptering af wifi, så skal man naturligvis have den key, eller password om man vil, der tillader adgang til det trådløse netværk. På denne front er en hifi-enhed, eller nogen som helst anden, ikke adskilt fra en ganske normal computer, eller telefon.

Det lugter lidt af at Airplay ikke er aktiveret på Marantzen, eller at det af en eller anden årsag ikke fungerer ordentligt.


__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 570
Sendt: 05 Oktober 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

@Floe: Vi er så vidt jeg kan se ret enige - men din forklaring er måske mere pædagogisk end min

Og da trådstarter jo nu beskriver at Marantzen er tilsluttet routeren, er jeg også enig i at problemet er et sted i Airplay-funktionerne, hvorfor yderligere snak
om routeropsætning m.v. bliver O.T.

@mn1974: Mit eneste råd vil være, at prøve at ringe til Hifi-Freaks igen, og hør om der er nogen måder du kan teste dig frem til at blive klogere på hvor
problemet ligger. Jeg er på bar bund m.h.t. Airplay
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes