Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 21:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Erfaring med NCDX moduler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2012 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har en effektforstærker baseret på 2 stk. NCDX-Discrete moduler fra NewClassD, bygget op som dual mono, hver med egen strømforsyning og 500VA trafo.

Jeg oplever at når jeg slukker for forstærkeren, så kommer der en kort hyletone i højttalerne - jo kortere tid forstærkeren har været tændt, jo værre

Andre herinde der har en forstærker baseret på NCDX moduler som oplever noget lignende ?

Også meget gerne andre input fra kendere af NCDX modulerne, hvis du har nogle Tips & Tricks

M.v.h.

MrForce

Til top Vis MrForce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrForce

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Juli 2012 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Har du spurgt NewclassD om problemet?
Lars (Ejeren) er normalt meget hjælpsom.

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2012 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Hej Dan R. Hansen

Ja jeg har talt med Lars flere gange om flere problemer/udfordringer jeg har haft undervejs og han er som regel altid meget hjælpsom.

Derfor kunne jeg godt tænke mig hvis andre ejere/brugere af NCDX moduler kunne komme med nogle af deres oplevelser med deres moduler + evt. nogle Tips & Tricks til at fjerne problemer/udfordringer 

M.v.h.

MrForce

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 12 Juli 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

MrForce skrev:

Hej Dan R. Hansen

Ja jeg har talt med Lars flere gange om flere problemer/udfordringer jeg har haft undervejs og han er som regel altid meget hjælpsom.

Derfor kunne jeg godt tænke mig hvis andre ejere/brugere af NCDX moduler kunne komme med nogle af deres oplevelser med deres moduler + evt. nogle Tips & Tricks til at fjerne problemer/udfordringer 

M.v.h.

MrForce

Du kan fx sætte et højttaler beskyttelses kredsløb ind. Et af de aktive.
Så når strømmen slås fra til trafoerne, ja så slår højttaler relæerne også fra.

Ellers vil jeg da mene at der er en standby funktion på modulerne?
Det jeg mener er at, hvis du pt ikke bruger standby, er den væsen du høre nok det punkt hvor modulerne slår over i "undervoltage protect mode" fordi spændingen på forsyningen falder til under det minimale.

Du kan bruge standby ti lat at slå modulerne fra inden dette sker, så du undgår væsen.
Fx via et simpelt relæ som har egen lille strømforsyning, der bliver fødet fra samme kilde som primær viklingerne hos dine trafoer.
Når der ikke er strøm til relæet, slår det fra, og modulerne går i standby.

Du kan også bruge bruge små transistorer i stedet for relæer. Dette virker på samme måde som ovennævnt, men kræver næsten ingen strøm.

Du kan også lave et delay-board, som jeg gjorde til mine UcD400HG moduler.
Den laves fx ud fra en 555-timer, som gør det muligt at lave et print der slår modulerne til efter fx 5 sekunder efter opstart, når strømforsyningen er klar. Og den slår fx fra i samme øjeblik du slukker, og modulet går i standby.

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Hej Dan R. Hansen

Tak for dit indlæg

Jeg anvender allerede NewClassD's softstart i strømforsyningen (den gamle version) og netop på NCDX modulerne, bliver der "pralet" af at de har en microprocessor som holder øje med modulets tilstand - jeg ville da forvente at man anvender sådan en microprossor til bl.a. at lave en cut-off til Højttalerne ved power-off af modulet, men det tyder det desværre ikke på 

Jeg synes jo at til den forholdsvis høje pris disse moduler koster, så skulle sådanne detaljer med power-off støj være i orden

Jeg har snart ikke plads til mere elektronik i kabinettet, men måske din ide med et relæ til hver udgang der afbryder højttaler udgangen når strømmen afbrydes var en ide. Jeg har en 12 volt sekundær vinding på mine trafoer der vil give denne mulighed!

M.v.h.

MrForce

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

hej

har selv lige bygget et par ncdxi-discrete monotrin ,mine har også en meget kort hyletone når de slukker hvilket jeg selv mener intet betydning har,den samme lille hyletone har forøvrigt zappulse 2.3 se og de første newclassd monduler også ,har haft dem alle,ang det du skiver med du synes de er dyre det er der faktik en grund til ,har selv set et discret mondul bliver lavet det tager newclassd 2-3 timer for hvert enkelt mondul de skal trimmes ind til den helt suverent gode lyd de levere ,synes faktisk mondulerne er billige i forhold til den lydkvalitet du får,nu har jeg efterhånden hørt alt classd lyd ,synes de har manglet det sidste i forhold til feks de kl.a forstærkere jeg også har ,men med discret mondulerne slår de for første gang mine kl a monotrin,mine totalt ombyggede dali skyline 2000 har aldrig spillet bedre ,synes lars skal have ros med de nye discret monduler ,de spiller rigtig rigtig godt slår alt hvad jeg har hørt og igen har efterhånden prøvet en masse forskelligt

Til top Vis hififreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hififreak

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

hej igen mr force her er lige et billede af mine højtalere de spiller fantastisk nu passer perfekt sammen med dicsrete forstærkerene ,og  de lille hyletoner når de slukker ,har ingen betydning  jeg kører enda uden softstart

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Hej hififreak

Tak for dit indlæg, godt at høre fra en anden NCDXi ejer

Jeg har selv tidligere haft både NCD1 og NCDXi-627 modulerne.

Jeg har også indtil for nylig kørt uden softstart, men monterede det for nogle måneder siden, da jeg synes at power-on klikket i højttalerne var lidt kraftigt - og det er nu helt væk

Oplever du også at der til tider kan være "fuglekvidder" i højttalerne lige når du tænder for forstærkerne og nogle minutter frem ?

Jeg "hygger" mig også med et andet problem, når jeg skifter input kilde på min forforstærker (Denon DAP2500), så kommer der et knald i højttalerne - Det er et problem der er opstået efter jeg opgraderede fra NCDXi-627 til NCDXi-Discrete  - Lars Clausen var inde på at det måske er noget DC på indgangen, men den gør det også på LO indgangen, som har afkoblings kondensator monteret

M.v.h.

MrForce

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

hej igen i lige måde, godt at se andre der også har de forstærkere ,håber der er flere der får øjenene op ang hvor gode de egentlig er,har ikke de omtalte sidste problemer jeg kører med en rotel rsp 1068  der også gør det rigtig godt ,spiller både stereo og surround,har du prøvet en anden forforstærker,og vordan synes du selv lyden er i  de forstærkere mvh

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Nej har ikke prøvet med en anden forforstærker - det fungerede jo fint da jeg havde f.eks. NCDXi-627 modulerne

Med hensyn til lyden, så synes jeg de spiller ok, jeg synes de godt kan have tendens til at være lidt hårde i øvre mellemtone, hvilket hos mig kan give noget såkaldt lyttetræthed.

Jeg er også kommet frem til at de vist er meget følsomme overfor strømkvaliteten og støj fra lysnettet, hvilket kan få dem til at lyde næsten grimt - Men det er jo gæt-værk at det er et lysnet problem der gør udslaget og det kan jo også være andre enheder i kæden der er følsom overfor dette ??

Kunne godt tænke mig en dag at høre forstærkeren på et par 8 ohms højttalere istedet for mine 4 ohms (KEF Reference 4) - Har en ide om at modulerne bedre kan "lide" 8 ohms højttalere !!

Var faktisk så sur på forstærkeren at jeg havde sat den til salg for ca. ½ år siden, men fik flere uafhængige mails i den forbindelse om hvorfor jeg dog ville sælge den, da det da er noget at det bedste man kan spille på (til menneske penge) - Trak så annoncen tilbage og har arbejdet lidt videre med projektet, bl.a. monteret det der softstart kredsløb

M.v.h.

MrForce

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Lige et billed at "dyret"

M.v.h.

MrForce

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

den ser jo også rigtig fin ud,forstår ikke dine er hårde i lyden i øvre mellemtone der er mine slet ikke de spiller meget meget detaljeret ,har konstateret med de andre class d, de spiller bedre ,når trafoerne bliver større en 500va gerne 1000va det er mine , jeg bruger også rifalytter i strømforsyning afkoblet med ca 40 mkp pr side ved ikke om det skulle hjælpe på lyden ,men kan se du har newclasdd strømforsyning den plejer ellers at lyde ok ,jeg har selv lavet min strømforsyning med en ekstra ca 20 volt 1 amp strømforsyning til gate spændingen ,men tror ikke lydmæssigt det er bedre en newclassd strømforsyning ,men husk de forstærkere afsløre alt ,måske er det et andet sted i dit stereo anlæg der pludselig bliver afsløret ,jeg solgte mine gamle ncd1 til en gut i horsens ved mig var de ikke hårde i lyden han havde b&w nogle ældre der var de også lidt hårde i lyden måske er dine kef til det lidt lyse i lyden,mine bånd er meget neutrale spiller hverken med mere varme eller den anden vej ,har selv andre fostex båndhøjtalere også og har haft næsten alle martin logan højtalere og også quad els 63  

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2012 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

skriver lige når jeg får de næste monduler om de virker på samme måde

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

hej mr force hvordan går det med dine monduler bliver mere og mere glade for mine ,fantastisk lydkvalitet de levere og har ingen problemer med dem overhovedet

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

MrForce skrev:

Hejsa

Jeg har en effektforstærker baseret på 2 stk. NCDX-Discrete moduler fra NewClassD, bygget op som dual mono, hver med egen strømforsyning og
500VA trafo.

Jeg oplever at når jeg slukker for forstærkeren, så kommer der en kort hyletone i højttalerne - jo kortere tid forstærkeren har været tændt, jo
værre

Andre herinde der har en forstærker baseret på NCDX moduler som oplever noget lignende ?

Også meget gerne andre input fra kendere af NCDX modulerne, hvis du har nogle Tips & Tricks

M.v.h.

MrForce

Hej Mrforce
Hvorfor slukker du din newclassd en digital forsstærker skal enlig aldrig slukkes pga at det tager så lang tid at varme op, dvs op til flere timer. Eller
flere dage afhænig af tomgangs strømmen. Ved godt det ikke lige et svar på dit problem, men bed bare mærke i at du slukkede din effektforstærker.
Det skal man ikke da det er digitalt.

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej Sonic

Jeg har aldrig målt hvad standby forbruget er på den, så jeg har ikke haft lyst til bare at lade den stå og være tændt.

Må samtidig sige at jeg stadig har minder i hukommelsen fra da det ene af mine første NCD-1 moduler gik op i røg og tog 2 stk. 10" bas enheder i mine KEF Reference 4 med i faldet (skulle hilse at sige de ikke var gratis !) - Derfor stoler jeg desværre ikke helt så meget på produktet til at jeg har lyst til at lade dem stå tændt mens jeg ikke er hjemme !!! 

Men ellers har du helt ret, tanken er jo at standby forbruget generelt er så lavt på Klasse D forstærkere, at man bare lader dem stå og "koge" i døgndrift

M.v.h.

MrForce

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej hififreak

NCDX'erne  har på deres egen måde en flot lyd, men jeg sidder hver gang jeg lytter til dem og savner et eller andet og jeg kan ikke helt finde ud af hvad.

Satte forleden dag mine gamle NAD 3150/2150 brokoblede forstærkere til mine højttalere og de giver (trodt deres høje alder) på en eller anden måde en mere fyldig og behagelig lyd end NCDX'erne - NCDX'erne har dog en meget bedre top diskant, men jeg synes lyden mangler fylde og varme !!! 

Det kan jo undre mig at jeg oplever lyden fra NCDX'erne således, når nu mange andre der har bygget effektforstærker med disse moduler, synes de spiller som den 7. himmel

M.v.h.

MrForce

hififreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

som vi har skrevet om tidligere er ncdxi forstærkerne meget neutrale, lad os antage dine kef hælder med det analytiske, så vil du opleve med ncdxi lyden blive som du har beskrevet ,også fordi netop de afsløre det ,og naden giver sikkert et tilskud af varme , eller hælder måske lyden mod det lidt mørkere, så bliver lyden mere behagelig ,men ikke neutral ,igen det er hvad man er til lydmæssigt det kan man altid diskutere,så sammensætningen af ens anlæg skal man også tænke meget over ,mine ombyggede dali 2000 lægger hverken noget til og fra sikkert også derfor de spiller perfekt sammen med ncdxi forstærkerne ,og jeg skal igang med de sidste skal have lavet en centerforstærker og en stereotrin til baghøjtalerne det bliver med ene af discrete monduler

MrForce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2012 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Hej hififreak

Jeg har overvejet om det kunne være en ide med en rør-buffer mellem forforstærker og NCDX'erne, eller evt. en rørbaseret forforstærker for at få lidt mere varme i lyden.

Det er specielt stemmer (øvre mellemtone) der lyder nærmest anstrengt hos mig ??

Kunne også rigtig godt tænke mig at høre min forstærker i et andet setup og gerne i et andet lokale en dag. Min stue er akustisk meget dårligt, med trægulve og lædersofaer - intet til at "glatte" lyden lidt ud

Du kommer da ikke til at mangle watt og power i dit setup hva'

M.v.h.

MrForce

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes