Forfatter |
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 25 Juni 2012 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har længe gået med tanken om at lave en indsigts artikel i digital signalbehandling i forhold til lyd. Grund er at give bedre forståelse af hvad en DSP gør og hvordan man kan udnytte de muligheder der ligger i den. Det vil sige at der både kommer emner om DSP (og den virke måde) men også om algoritme udvikling. Da det er svært at skrive formler på dette forum, har jeg besluttet at holde formler på et minimum. Dog kommer helt basale formler med.
Min baggrund
Jeg har siden jeg var 15 år eller deromkring interesseret mig for lyd og hvordan ting fungere. Jeg er uddannet civil ingeniør i 2012. Igennem min uddannelse har jeg været hjælpeunderviser for flere signalbehandlingsfag. Jeg har desuden lavet flere lydprojekter blandt andet fasekorrekt stereo, upmixing af stereo til 5.1 kanals lyd og adaptiv støjdæmpning i biler og helikopter.
Hvad er signalbehandling?
Først skal vi have det helt grundlæggende fast. Hvad er signalbehandling faktisk? Kort fortalt er det fx at få et uforståeligt signal til at være brugbar. Eller nærmere signalbehandling kan være et delefilter i en højtaler. Det kan også være avanceret billede behandling som ansigt genkendelse. Det kan også være talegenkendelse. Kort sagt så er signalbehandling en form for manipulation med signaler. Jeg vil primært beskæftige mig med det digitale domæne, men mange af tingene kan overføres til det analog. Fordelen ved det digitale domæne er at man kan lave et 150 ordenfilter uden problemer og kalibering. Det vil altid være det samme.
Den spæde start
Hvad er et digitalt signal?