Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Sonos - en slem skuffelse! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg fik igår investeret i sonos connect efter 3 måneder med læsning på nettet og flere besøg i hifi-klubben.

Det blev desværre en slem skuffelse, efter en 6-8timers med test og opsætning... Jeg har en Yamaha RX-V2067 surround receiver koblet til en Yamaha A-S2000 stereoforstærker via power amp. Musikken ligger på en NAS. Men lige meget hvordan jeg vendte og drejede, sammenkoblede Sonos til forstærkerne så lød musikken bare bedst hvis jeg bruger netværksafspilleren i min receiver, og min stereoforstærker som effekt...

Er der andre end mig som erfaret at en mid-end surroundreceivers netværksdel lyder bedre end sonos???

Det var virkelig ærgerligt at skulle aflevere det igen, da sonos brugeroplevelsen er noget af det bedste jeg har oplevet...

Jeg har haft musical fidelity Clic M1 i kikkerten, men hvilke andre netværks streamers er der ellers på markedet man skal holde øje med???

Kan se at flere har opgraderet deres sonos med div udenlandske mods, men her ryger garantien, og desuden så ved jeg jo ikke hvor stor lydforskellen er i forhold til en standard Sonos. Desuden koster sonos med Mod på den anden side af 6000kr. Så jeg vil nok helst ligge pengene i noget andet så jeg kan bruge min returret hvis jeg ikke er tilfreds...

Hvilke netværks streamers har i stående hjemme i stuen???
Til top Vis Bjarke2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bjarke2000

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Husk at slå digital volumenkontrol fra under rumindstillinger og slå komprimering fra under avancerede indstillinger.

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Thuekay: Det gjorde jeg også...

Jeg fik desuden smidt 2 DAC's i hovedet(Argon og Dac magic) plus kabler til låns. Super service. Om jeg havde dem mellem sonos og receiver eller sonos og stereoforstærker kunne det stadig ikke spille bedre end hvis jeg brugte den indbyggede netværksafspiller i receiveren...

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Ja en sonos eller squeezebox uden en ext. DAC kan godt blive slået af en mellemgod surround ting... sådan var det hos mig
med squeezebox v. 3 vs Rotel'Dac inden jeg fik en DAC.
Prøvede du at tilslutte sonos'en digital til din Yamaha så du brugte samme DAC til de 2 streaming kilder?
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Rotelman:

Jeg havde koblet sonos via analog til yamahastereo, og fra sonos optisk til DAC til yamahastereo. Så havde jeg sat sonos coax til yamahasurround. Til sammenligning kørte jeg så samme nummer fra sonos og fra min yamahasurround netværksafspiller. Musikken er Flac og MP3 320kbit.

Og der var ingen tvivl. Surroundforstærkerens netværksafspiller var bare bedst...
(Kan kun konkludere at min surroundforstærker er af bedre komponenter end det som sidder i sonos)

Og med hensyn til at koble sonos til min stereoforstærker syntes jeg faktisk at det lød bedst uden DAC. Dette er dog nok mere en personlig smagsag.

gone4it
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej Bjarke

Hvis du har lyst, kan du ved lejlighed lægge øre til Sonos cullen her i midtjylland.

Det er kun den digitale udgang, der er forbedret, men ret så væsentlig.

Send en privat mail, hvis det interesserer.

Mvh. Bjarne

Til top Vis gone4it's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gone4it

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg godt at de fleste herinde vægter brugervenlighed højere end lydkvalitet (når det kommer til streaming). Men ellers
er der jo en simpel mulighed, som ligger lige til højrebenet: PC/MAC med en USB DAC eller M2Tech HiFace og så ind i en DAC
(jeg bruger selv en JKDAC med indbygget HiFace)! Så kan man altså få lyd, som kan hamle op med CD afspillere i den rigtig
dyre ende. Men det bliver så uden fancy idevice styring...
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

gone4it skrev:

Hej Bjarke

Hvis du har lyst, kan du ved lejlighed lægge øre til Sonos cullen her i midtjylland.

Det er kun den digitale udgang, der er forbedret, men ret så væsentlig.

Send en privat mail, hvis det interesserer.

Mvh. Bjarne

Jeg synes du skal tage imod bjarne`s tilbud om et lyt på en Sonos Cullen version der er mille vidt forskel på de to enheder..

jeg har selv været det igennem  og spiller selv idag på sonos cullen og bruger den digitale udgang..

lykke til

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Juni 2012 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Komfort: Intet slår en pc/mac i form af overblik over ens musiksamling. Det er for mig en vigtig komfort parameter, at den
store skærm på en bærbar computer giver information og overblik. Når man som jeg har 800 albums er tværgående
søgemuligheder i tags desuden vigtigt. PC'en kan fjernstyres fra enhver iPad, smartphone mv., og så er den fuldbefaren til brug
på nettet, f.eks. til afspilning af film fra Filmstriben.dk med god lyd over stereoanlægget.

Lydkvalitet: Udstyrsmæssigt er man stillet helt frit med at kombinere USB-DAC'er fra pc'en. Producenter af studieudstyr giver
generelt en langt bedre lydkvalitet end HIFI-producenter. Specielt, når man tager prisen i betragtning. Her er et eksempel på en
lille DAC fra ESI, der giver en fantastisk lyd til trods for dens pris under 1.000 kr.
http://computer4music.com/hw/hw_anbefal/hw_anbefal.htm I mine egne sammenligninger har den slået selv 10 gange dyrere
og meget anerkendte HIFI-DAC'er. Der findes mange andre studie-DAC'er med tilsvarende lydkvalitet, den i linket ovenfor er
blot den billigste, hvor lydkvaliteten er på meget højt niveau.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Lao Tzu skrev:
Producenter af studieudstyr giver
generelt en langt bedre lydkvalitet end HIFI-producenter. Specielt, når man tager prisen i betragtning. 

Af rent interesse, hvad baserer du det på?

Jeg går ud fra at det kun er i forbindelse med DAC's du mener dette.

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 07:31 | IP-adresse registreret  

Bjarke2000 skrev:
Hejsa... Jeg fik igår investeret i sonos connect efter 3 måneder med læsning på nettet og flere besøg i
hifi-klubben. Det blev desværre en slem skuffelse, efter en 6-8timers med test og opsætning... Jeg har en Yamaha RX-V2067
surround receiver koblet til en Yamaha A-S2000 stereoforstærker via power amp. Musikken ligger på en NAS. Men lige
meget hvordan jeg vendte og drejede, sammenkoblede Sonos til forstærkerne så lød musikken bare bedst hvis jeg bruger
netværksafspilleren i min receiver, og min stereoforstærker som effekt...Er der andre end mig som erfaret at en mid-end
surroundreceivers netværksdel lyder bedre end sonos???Det var virkelig ærgerligt at skulle aflevere det igen, da sonos
brugeroplevelsen er noget af det bedste jeg har oplevet... Jeg har haft musical fidelity Clic M1 i kikkerten, men hvilke andre
netværks streamers er der ellers på markedet man skal holde øje med???Kan se at flere har opgraderet deres sonos med
div udenlandske mods, men her ryger garantien, og desuden så ved jeg jo ikke hvor stor lydforskellen er i forhold til en
standard Sonos. Desuden koster sonos med Mod på den anden side af 6000kr. Så jeg vil nok helst ligge pengene i noget
andet så jeg kan bruge min returret hvis jeg ikke er tilfreds...Hvilke netværks streamers har i stående hjemme i stuen???

Har været HELE møllen igennem Streaming igennem luften er noget crap og ikke særlig seriøst set i det lydmæssige
perspektiv !! I dag bruger jeg minipc / musichall dac via USB og det hele styres via vores mobiltelefoner ! Og alt er wav eller
flac. ! Vi kan også styre det via vores 50" Panasonic flimmer.
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
Bjarke2000 skrev:
Hejsa... Jeg fik igår investeret i sonos connect efter 3 måneder med læsning på nettet og flere besøg i
hifi-klubben. Det blev desværre en slem skuffelse, efter en 6-8timers med test og opsætning... Jeg har en Yamaha RX-V2067
surround receiver koblet til en Yamaha A-S2000 stereoforstærker via power amp. Musikken ligger på en NAS. Men lige
meget hvordan jeg vendte og drejede, sammenkoblede Sonos til forstærkerne så lød musikken bare bedst hvis jeg bruger
netværksafspilleren i min receiver, og min stereoforstærker som effekt...Er der andre end mig som erfaret at en mid-end
surroundreceivers netværksdel lyder bedre end sonos???Det var virkelig ærgerligt at skulle aflevere det igen, da sonos
brugeroplevelsen er noget af det bedste jeg har oplevet... Jeg har haft musical fidelity Clic M1 i kikkerten, men hvilke andre
netværks streamers er der ellers på markedet man skal holde øje med???Kan se at flere har opgraderet deres sonos med
div udenlandske mods, men her ryger garantien, og desuden så ved jeg jo ikke hvor stor lydforskellen er i forhold til en
standard Sonos. Desuden koster sonos med Mod på den anden side af 6000kr. Så jeg vil nok helst ligge pengene i noget
andet så jeg kan bruge min returret hvis jeg ikke er tilfreds...Hvilke netværks streamers har i stående hjemme i stuen???

Har været HELE møllen igennem Streaming igennem luften er noget crap og ikke særlig seriøst set i det lydmæssige
perspektiv !! I dag bruger jeg minipc / musichall dac via USB og det hele styres via vores mobiltelefoner ! Og alt er wav eller

Sonos behøves ikke at være trådløst. Ovre på en konkurrerende side er der nogle brugere som mener systemet lyder bedre kablet. Har ikke selv
sammenlignet.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Frankie skrev:
Bjarke2000 skrev:
Hejsa... Jeg fik igår investeret i sonos connect efter 3 måneder
med læsning på nettet og flere besøg i

Sonos behøves ikke at være trådløst. Ovre på en konkurrerende side er der nogle brugere som mener systemet lyder bedre
kablet. Har ikke selv
sammenlignet.

Det vil nok hjælpe lidt, men generelt er den slags systemer ... om det er Sonos eller SQ Box så er den indbyggede DA
konverter desværre ikke beregnet til HiFi ...... kan man nøjes med mp3 er de brugbare, men ellers er de ikk gode nok. ! '
Så kan man vælge at bruge en masse tid og penge på at forbedre dem, men jeg mener at det er tidsspilde, køb i stedet en
god DAC og kør det direkte fra en minipc med J River som jeg gør, det spiller max og har en kanon brugerflade. !

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Frankie skrev:
thuekay skrev:
Frankie skrev:
Bjarke2000 skrev:
Hejsa... Jeg fik igår investeret i sonos connect efter 3 måneder

Sonos behøves ikke at være trådløst. Ovre på en konkurrerende side er der nogle brugere som mener systemet lyder bedre
kablet. Har ikke selv
sammenlignet.

Det vil nok hjælpe lidt, men generelt er den slags systemer ... om det er Sonos eller SQ Box så er den indbyggede DA
konverter desværre ikke beregnet til HiFi ...... kan man nøjes med mp3 er de brugbare, men ellers er de ikk gode nok. ! '
Så kan man vælge at bruge en masse tid og penge på at forbedre dem, men jeg mener at det er tidsspilde, køb i stedet en
god DAC og kør det direkte fra en minipc med J River som jeg gør, det spiller max og har en kanon brugerflade. !

Sonos og klemmekassen og deslige har jo også digitaludgang som kan benyttes.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:

Lao Tzu skrev:
Producenter af studieudstyr giver generelt en langt bedre lydkvalitet end HIFI-
producenter. Specielt, når man tager prisen i betragtning. 

Af rent interesse, hvad baserer du det på?

Jeg går ud fra at det kun er i forbindelse med DAC's du mener dette.

Ja, kommentaren går specifikt på DAC’er, jeg har ikke erfaring med brug af PA-forstærkere til hjemmebrug. Jeg har dog
hørt en del positive rygter om god lyd, men alene det at de er blæserkølede afskrækker mig lidt.

Som alternativ til den nævnte DAC fra ESI kan nævnes Avid Mbox Mini, der koster ca. det dobbelte (2.000 kr.), men til
gengæld har volumenkontrol, så der ikke behøves en forforstærker ved afspilning fra computer. Som en undtagelse fra
reglen om dårlige DAC’er blandt HIFI-producenter kan nævnes CYP III AU-D160 (2.000 kr.), der måske spiller en anelse
bedre end de 2 øvrige. De 3 nævnte DAC’er spiller mindst et niveau bedre end f.eks. Hegel incl. de dyre modeller, V-DAC,
DacMagic og mange andre.

Med DAC’er som de ovennævnte vil man kunne få en kraftig forbedring af lydkvaliteten sammenlignet med Sonos, og det er
faktisk ikke ret dyrt i forhold til mange andre forbedringer af anlægget. Det er i øvrigt vigtigt ved valg af DAC at gøre op, om
man vil spille 24 bit lydfiler, som over et godt stereoanlæg hæver lyden langt over CD-niveau. Mange DAC’er er specificeret
til 24 bit afspilning, men dette gælder ikke i alle tilfælde for USB-indgangen, så check grundigt opgivelser for USB.

Det er muligt at downloade det samme musikeksempel i 24 bit FLAC, 16 bit FLAC (CD-kvalitet) og MP3 her:
http://computer4music.com/mi/mi_eks/mi_eks.htm.

Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Frankie skrev:
thuekay skrev:
Frankie skrev:
Bjarke2000 skrev:
Hejsa... Jeg fik igår
investeret i sonos connect efter 3 måneder

kablet. Har ikke selv
sammenlignet.

Sonos og klemmekassen og deslige har jo også digitaludgang som kan benyttes.

Jepp .... er skam prøvet ..... minipc løsningen med en god usb forbindelse lyder bare en tand bedre !

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Sendt: 26 Juni 2012 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Mange af de foregående indlæg omhandler streaming (= overførsel af musikken via trådløs eller kablet netværksforbindelse) til
afspilleren. Streaming kan være OK til f.eks. køkkenet, hvor der ofte er støj af forskellig slags, så den højeste lydkvalitet ikke
er nødvendig. MEN, hvorfor overhovedet vælge streaming til husets bedste afspilningsplads i stuen?

Jeg kopierer al musik fra min centrale NAS-server til en bærbar PC tilsluttet stereoanlægget i stuen. Derved sker afspilningen af
lokale lydfiler, så den ikke er afhængig af netværksforbindelsen, som kan være belastet af andre brugere. Samtidig fungerer
musik pc-en som den nødvendige back-up for originalfilerne på serveren.

SuckyBoyfriends
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2009
Lokalitet: København
Sendt: 26 Juni 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Hvis sonos ikke lyder helt i skabet er der to simple ting der har forbedret lyden hos mig:

Sæt NAS og Sonos sammen med en switch uden trådløse muligheder.. Så kommunikere de direkte med hinanden uden om alt det trådløse

Fjern det trådløse board i Sonos enheden. Jeg har postet en guide engang og det er ret simpelt!

Bjarke2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juni 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Suckyboyfriends: Jeg havde faktisk koblet min sonos direkte til en switch hvor min NAS og surroundforstærker også var koblet til...
Havde faktisk også læst dit indlæg omkring at fjerne det wifi-kort i Sonos... meeen jeg havde sQ ikke lige lyst til lege elektronikdoctor...

Angående om man skal bruge DAC mellem Sonos digitaludgang og forstærker, så er det virkelig en blandet landhandel at finde oplysninger om... Flertallet her på danske forums mener at der skal forbindes en DAC.
Søger man på de store amerikanske hifi-forums, så mener folk at der ikke behøves en DAC, da den indbyggede i sonos svare til en ekstern DAC omkring 500-800dollars... Min egen erfaring er at der IKKE skal en DAC imellem.
Jeg syntes faktisk at det lød bedst uden... Det var som om at lyden blev for skarp, og specielt kvindevokaler begyndte at skære i mine øre... Jeg prøvede med argon og cambridge DAC fra hifiklubben...
Det er muligt at andre vil finde dette mere rigtig. Jeg brød mig bare ikke om det...

Jeg har nu helt droppet ide'en med Sonos, og bestilt en Pioneer N 50 K. Den skulle gerne lande i morgen eller fredag...

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juni 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Bjarke2000 skrev:

... Min egen erfaring er at der IKKE skal en DAC imellem.Jeg syntes faktisk at det lød bedst uden... Det var som om at
lyden blev for skarp, og specielt kvindevokaler begyndte at skære i mine øre... Jeg prøvede med argon og cambridge
DAC fra hifiklubben...

Skære i ørene.....med DAC eller uden DAC ? For hvis det er med DAC, så er det lyden i DAC'en der ikke passer dig og
det har som sådan ikke noget med Sonos enheden at gøre.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes