Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 02:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Stello ai500 USB streaming (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Har bestilt en April Music Stello ai500 U3 og den skulle meget Gerne dukke op på lev. Adressen en af de nærmeste dage. :-)

Så har lige lidt tanker og dermed spørgsmål til hdd/USB + dac, samt streaming.

Er det vigtigt med en god hdd i min pc, mht. støjsvaghed? Den jeg kører med pt, er en ekstern WD, hvor mit musik er lagret. Såvidt jeg forstår burde
det ikke have betydning, da al signal først bliver behandlet i Stellos DAC, da den kører i asynkron?!

Der er blevet snakket lidt USB kabler i tråden jeg har oprettet i analog (stereo-setup) .. Og interessen er steget på den konto, da jeg gerne vil have
fuld valuta for hdd USB/DAC
lyden, som bliver den primære lydkilde fremad rettet. Først vil jeg prøve med det tilhørende USB kabel der følger med maskinen og senere prøve mig
frem med anden (grangiveligt bedre) USB kabel og se om det rykker i noget lydmæssigt. Har i nogle bud på USB kabler der kunne give et løft? Har
bla. Læst godt om Audioquest - Cinnamon.

Spotify over Apple TV3 med optisk til Stello, er sekundære. Dog giver jeg ikke meget for lyd kvaliteten fra
Spotify streaming i hjemmet fra iPad el. Iphone, ved dog ikke om jeg kan forbedre lyden her, med bedre optisk fra Apple tv til Stello, i væsentligt grad
så det er hørbart?

Kom gerne med gode råd til forbedring af kilde hdd+USB/DAC samt Spotify streaming.

Sidst kan jeg så forstå at en bedre afspiller fra pc istedet for WMP skulle gavne lyden? Foobar2000??

Mvh. Chromosome
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 09:03 | IP-adresse registreret  

Hej Chromosome,

Du skriver :
Er det vigtigt med en god hdd i min pc, mht. støjsvaghed? Den jeg kører med pt, er en ekstern WD, hvor mit musik er lagret. Såvidt jeg forstår burde det ikke have betydning, da al signal først bliver behandlet i Stellos DAC, da den kører i asynkron?!

I din PC er det lydmæsigt bedst og samtidig mest støjsvagt at have en SSD harddisk (ja de er lidt dyre). Lydkvaliteten ved en SSD er en smule bedre opløst og frigjort, fordi en SSD er meget hurtigere og belaster PC´ens stømforsyning mindre, end en traditionel HDD.

Hvis du vælger at have dine musikfiler på en extern harddisk, så bør du have en playersoftware som bruger memoryplayback.
Det betyder nemlig at playeren ikke henter musikfilen i små stumper fra den externe disk, men derimod henter hele musikfilen fra disken og "oplagerer" musikdata i computerens RAM. Det giver betydeligt mere ro på gengivelsen, end hvis playersoftwaren hele tiden skal hente små stykker data.
J.River og cPlay er playere der anvender "memoryplayback".
WMP og Foobar gør ikke dette.

Når USB bliver overført asynchront og der anvendes memoryplayback har kablet ingen betydning !!

Hilsen leif

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

Crash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69> Det kan man godt få Foobar til på denne måde som jeg selv bruger.

I have noticed the clicking with certain equipment myself. Try setting the buffer to 200ms or even 100ms.

Also, under Foobar - preferences/advanced/playback... try setting the Full file buffering up to 500,000,000 (default
is 0)
Some people do not like the full file buffering because if your system is slow you will have a slight pause in
between tracks while each song is loaded into memory. Me personally, I prefer full file buffering because to me I
get better song quality when each song is fully load into memory rather than having the hard drive continuously
sending the file during playback. I think it is also much less stressful on the hard drive and also uses less power
which is important for battery life on a laptop.

Til top Vis Crash's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crash

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Sendt: 22 Juni 2012 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

@Crash,

Ja, der har svirret rygter om at Foobar har prøvet at emulere "memoryplayback", men også at det ikke fungerer ret godt.
Uden nu at gå i detaljer med Foobar´s sourcecode, men Foobar simpelthen for systemkrævende for blot at forøge en buffersize.
Både J.River og cPlay (Ammara, PureMusic o.a. Mac applikationer) konfigurerer langt flere systemresourcer end blot at øge buffer´en.
Det er blandt andet derfor at disse playere helt generelt lyder betydelig bedre end Foobar.

Det er samme årsag til at Foobar skaber problemer med "full file buffering"....og at J.River, cPlay etc. ikke kommer i "åndenød" på samme hardware og samme RAM størrelse.

L.

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 22 Juni 2012 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Der er jo masser af faktorer der spiller ind kan jeg fornemme

Tak for svar, er taget til eftertragtning. Jeg prøver mig lidt frem og ser om jeg har ørene i orden til at høre forskel.
Synes det lyder meget interessant med ram-bufferen.

Mvh.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 30 Juni 2012 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Så er Stello landet. Billeder kommer snart op her i tråden. Den er jo sindssygt flot, farve & kvalitets indtryk man kan mærke fra første færd!

Nu inden jeg får billeder samt lytte indtryk op på siden, vil jeg altså uhyrligt gerne have USB`en til at køre optimalt. Men hvordan gør jeg så det?? Det hele er lidt kryptisk synes jeg.

Jeg har hentet Foobar2000 som afspilnings kilde. Og læser jeg så skal have nogle plug-ins til Stello U3 DDC`en.. (på April musics hjemmeside) så jeg kan få udbytte af U3 & asynkron afspilning, ikke?

Nu er jeg dog meget i tvivl om hvorvidt jeg kan se om Stello AI-500SE har U3!? Kan man se det et sted? Der står ikke noget i manualen rigtigt. Har dog fundet div. hjælpemidler på April musics hjemmeside ... Her er jeg dog igen i tvivl. Er denne: TUSBAudio ASIO driver, kun lavet som "led" til den "dedikerede" Stello U3 DDC?

Uuuhh.. Håber der er noget hjælp at hente her. Har svært ved at finde hoved og hale i det.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB

Bruger siden: 12 April 2011
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

hey chromosome

hvis du vil bruge foobar 2000 og vil overlade signal helt og alene til dac delen i din stello så er det et must at du henter kernel streaming plugin til foobar 2000 så kan du nemlig kører i højere frekvens antal kHz. kan varmt anbefale Audioquest cinnamon usb eller bedre deres carbon har dem selv
Til top Vis aprox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aprox

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 30 Juni 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

aprox skrev:
hey chromosome

hvis du vil bruge foobar 2000 og vil overlade signal helt og alene til dac delen i din stello så er det et must at du henter kernel streaming plugin til foobar 2000 så kan du nemlig kører i højere frekvens antal kHz. kan varmt anbefale Audioquest cinnamon usb eller bedre deres carbon har dem selv

HENTET  Det lader til at køre ok.

Hvad med det inkl. USB kabel fra April music, er det ikke godt nok? Og hvordan med det asynkrone? Ved ikke om det er lavet til asynkron brug (må det vel være)? Har meget at lære endnu mht. asynkron og mange andre faktorer der spiller ind i lyd via pc.

Jeg skal lige præcis have bestilt et Cinnamon fra audioquest.

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Juni 2012 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

det plejer det også at gøre ellers kan du prøve med wasapi plugin der kan være lidt forskel på de to hvis du bruger windows alt afhængigt af hvilken version hvis de er windows 7 er wasapi bedre

med hensyn til det medfølgende usb kabel er det højest sansynligt af samme kvalitet som de andre kabler der altid følger med når man køber noget

og med hensyn til Audioquest. cinnamon så kan du godt glæde dig det er et super godt kabel til prisen men sådanne syntes jeg generelt det er med Audioquest at man får meget for pengene derfor har jeg også kun Audioquest.

hvis du på et tidspunkt skal til at lege signalkabler skulle du tage at prøve nogle med deres dbs batteri pak system de sparker altså røv

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Har win7 og har også prøvet wasapi, har dog svært ved at høre forskel

Lader wasapi også DAC klare det hele? For vil self. Helst kun bruge intern DAC i Stello....

Men hvordan ser jeg lige om det er U3 DDC der ligger i maskinen (uden at åbne til indmad)?

Det skulle jo være nyeste version af stello ai500SE og U3 kom med i maskinerne fra sidste år i juni såvidt jeg husker.

Manualen siger dog den kun understøtter op til 96khz/24bit.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Her er manualen.....

Ai-500 manual

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

ja det gør den, men wasapi og kernel streaming er beregnet til at kører højere antal kHz over de 96 khz og ai500 er begrænset ved 96 khz ved både usb, coaxial og optisk indgangene men nu er din jo en se så mon ik den kan håndtere højere frekvens en 96khz men det står vel i din manual den er vel lidt anderledes end den alm version af ai500

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

aprox skrev:
ja det gør den, men wasapi og kernel streaming er beregnet til at kører højere antal kHz over de 96 khz og ai500 er begrænset ved
96 khz ved både usb, coaxial og optisk indgangene men nu er din jo en se så mon ik den kan håndtere højere frekvens en 96khz men det står vel i din
manual den er vel lidt anderledes end den alm version af ai500

Der står i med følgende manual at den kan køre 96/24, ikke op til 192khz... Men det burde være stellos U3 DDC der ligger i ai500se, da U3 kom i
ai500'erne efter juni (ca) sidste år. Og SE'en er jo "helt ny".!?

Spørgsmålet er hvordan jeg kan "se" om den kører eller kan køre op til 24bit/192khz som Stello U3 DDC jo kan ?

Har fået kernel streaming igang og det virker, men synes at kunne forstå at der er et "lyd program" der skal downloades og køres sammen med det
før det virker.. ??? Kan bare ikke installere det program på min pc. Men umiddelbart er det lavet til at fungere med den dedikerede Stell U3
DDC!!

aprox
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juli 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

skal ik kunne udtale mig om stello u3 ddc og om det er den der ligger i din ai500 se, men ret kontakt til Rene fra vassago han ved helt sikkert

med hensyn til plugin til foobar 2000 så skal du gå ind i installer opdateringer i menu og så ligger den gemt på din computer det kan godt være lidt tricky. men er sikker på at den er der på din computer

CianDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 02 Juli 2012 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Prøv også lige jplay.eu med hibernate. Det skulle være den bedste pc afspiller der findes.
Til top Vis CianDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CianDK

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 02 Juli 2012 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

aprox skrev:
skal ik kunne udtale mig om stello u3 ddc og om det er den der ligger i din ai500 se, men ret kontakt til Rene fra vassago han ved helt sikkert

med hensyn til plugin til foobar 2000 så skal du gå ind i installer opdateringer i menu og så ligger den gemt på din computer det kan godt være lidt tricky. men er sikker på at den er der på din computer

Installer opdateringer? hvor? Har sat Foobar2000 til at dl`e "beta" opdateringer, det er det eneste jeg kan finde i Foobar2000!

Hvad burde ligge på min pc efterfølgende? Lyd programmet der styrer de højere, samt det der gør jeg kan køre "asynkron"? Er lidt blank på det her område...

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 02 Juli 2012 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

CianDK skrev:
Prøv også lige jplay.eu med hibernate. Det skulle være den bedste pc afspiller der findes.

Det kigger jeg lige på også..

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 03 Juli 2012 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve at starte op på en Ubuntu LiveCD og køre nedenstående kommando i en terminal:

wget http://www.alsa-project.org/alsa-info.sh -O alsa-info.sh && bash alsa-info.sh

(Vælg at uploade dine info til serveren)

Kopier det medfølgende link og sæt det herind.

Det du skal lægge mærke er afsnittet med !!Module: snd_usb_audio

Med min Hiface Two står der async_unlink : Y, hvilket gerne skulle indikere at den kører asynkront.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 03 Juli 2012 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Super fedt Anda !!!! Det skal jeg godt nok lige have prøvet... TAK!

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 03 Juli 2012 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår at for at køre asynkron er det over coax KUN? Altså Stello U3 konvertere USB til COAX i 192khz/24bit og i asynkron, er det rigtigt
observeret?

Der kan jo umiddelbart ikke sættes et USB fra pc til ai500 og så DEREFTER køre i coax! Hmm.. ? Men det er jo det man gør med Stello U3 DDC'en
ikke?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum