Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2024 | 21:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: 24-bit/192kHz spild af tid! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  


http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Hvis der er hold i denne artikel, så er jeg fortsat glad for mine 16 bits
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Der er jo faktisk ikke så meget galt i stadig at bruge 16 bit / 44100 Hz

filosofisk set, hvad er det mange elsker ved LPen, er det ikke den total mangel eller fra værd af filter op ad ?
Hvis CD afspilleren ikke havde disse l**te filter for alt over ca 22 kHz så kunne den faktisk godt bruges i mange år frem.

LPen var ca 100 år om at blive fuldendt (næsten), CDen har været her siden start 1980, og alt gøres kun fordi der er penge i
det.



__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Der er jo faktisk ikke så meget galt i stadig at bruge 16 bit / 44100 Hz

filosofisk set, hvad er det mange elsker ved LPen, er det ikke den total mangel eller fra værd af filter op ad ? Hvis CD
afspilleren ikke havde disse l**te filter for alt over ca 22 kHz så kunne den faktisk godt bruges i mange år frem.


Eh? Jo mindre du øger samplingsfrekvensen til højere end 44,1 KHz så kan du jo ikke fjerne disse "l**te filtre" ved 22 KHz.
Som nyquist lov siger, så kan man ikke gengive frekvenser der er højere end 2*samplingsfrekvensen. Alt derover vil bare
være aliasering der vil være støj i dine højtalere. Derfor er man nød til at filtrere dette væk. Man vil altid skulle filtrere signalet,
jo mindre du da har uendelig samplingsfrekvens! Men man kan flytte grænsen ved at hæve samplingsfrekvensen.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

redwine skrev:

http://people.xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Hvis der er hold i denne artikel, så er jeg fortsat glad for mine 16 bits

Jeg er er også glad for mine 16 bit. Der bliver jeg så længe som muligt



__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 253
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Der er en ting de mangler at dække i artiklen. Hvad nu hvis low end og middelgodt udstyr bare lyder bedre med højere
sample rates ind uden at det har noget med ører eller samplingteori at gøre? De bruger topklasseudstyr i undersøgelsen. Jeg
har en formodning om at lidt mere beskedent udstyr har lettere ved at holde jitteren i ro og få filterartifakter væk fra det
hørbare område, når man fodrer det med højere samplefrekvenser. Jeg hørte i hvert fald større forskel mellem 48 og 96 kHz
materiale på min billige DAC (blindtestet) end på en ny og bedre jeg har nu (ikke blindtestet). Den nye DAC løftede niveauet
meget for 44,1 materiale. Men hvis det passer skulle man tro at det er nok at oversample 44,1 materiale selv. Det har jeg
ikke undersøgt.

I en test med bit dybde kunne jeg ikke høre forskel på 16 og 15 bit, så her tror jeg personligt på at det er korrekt at 16 bit
er nok. Med de beskedne priser der er på harddiskplads vil jeg nu alligevel gerne have 24-bit materiale for at reducere
risikoen for tab ved dårlig mastering. F.eks. bruger et album som Brothers In Arms reelt næsten kun de nederste 14 bit og
mange nye udgivelser er klippet (det ville mange nok desværre også være i 24 bit opløsning med den tidsånd der hersker i
pladeselskaberne, suk). En 24 eller 32 bit DAC er også en måde at gøre digital volume regulering brugbart på, da man så
kan opkonvertere materialet i afspilleren og bruge den ekstra dynamik til volume regulering.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja og SACD og High-resolution downloads, har jo hele ikke rigtig slået an.

Desværre så har musikbranchen ødelagt CD format og dette samme gælde for Mp3 format, hvis man havde udnytte CD formate
fuldt ud, og selvfølige skulle musik downloads også skulle være i tabsfri CD opløsning, man kan jo idag rippe en CD i 1:1 og
enden op med en bedere lyd kvalitet en hvis man har afspille den samme CD over en CD afspiller.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Ja, og de fleste af os har også en suplim hørelse over, skal vi bares sige 16K.???????( min går sku nok kun til 12K) jeg kan kun  sige jeg vil gerne have 24 Bit 96K men der er for lidt af det?? glem (192-384)
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 2466
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Hyl.dk skrev:
D A O skrev:
Der er jo faktisk ikke så meget galt i stadig at bruge 16 bit / 44100 Hz

filosofisk set, hvad er det mange elsker ved LPen, er det ikke den total mangel eller fra værd af filter op ad ? Hvis CD
afspilleren ikke havde disse l**te filter for alt over ca 22 kHz så kunne den faktisk godt bruges i mange år frem.


Eh? Jo mindre du øger samplingsfrekvensen til højere end 44,1 KHz så kan du jo ikke fjerne disse "l**te filtre" ved 22
KHz.
Som nyquist lov siger, så kan man ikke gengive frekvenser der er højere end 2*samplingsfrekvensen. Alt derover vil
bare
være aliasering der vil være støj i dine højtalere. Derfor er man nød til at filtrere dette væk. Man vil altid skulle filtrere
signalet,
jo mindre du da har uendelig samplingsfrekvens! Men man kan flytte grænsen ved at hæve samplingsfrekvensen.


Jeg mener nu at de digitale amp og SACD klare det meget godt, man har bare sat en teknologi (CD) i vandet/havet
der ikke var færdig udviklet.
man har lyttet og regnet sig frem til at SACD har en bit dybte på ca 20 bit, men med en uendelig høj samplings
værdi, om det så er bedre end PCM er en anden sag, men PCM teknologien arbejde sig stærkt hen mod 32 bit og 8
gange oversampling.

En meget gammel men god regel er nu bare, ønsker man at hører, måle eller på anden måde fange signaler uden fejl,
så skal man sample med mindst 5 gange den maksimale/højeste tone man ønsker at bruge og helst 10 gange.

Musik er og forbliver en masse komplekse signaler der skal behandles med værdighed


__________________
vh Hans Lund

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted
 
redwine
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2011
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 255
Sendt: 07 Marts 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

slyd skrev:
Ja, og de fleste af os har også en suplim hørelse over, skal vi bares sige 16K.???????( min går sku nok kun til
12K) jeg kan kun  sige jeg vil gerne have 24 Bit 96K men der er for lidt af det?? glem (192-384)



hvad skulle være argumentet for 24/96?
Til top Vis redwine's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redwine
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes