Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 14:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: tripath-forstærker udgangseffekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
le_pingi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2012
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Hi Everybody

Står og skal forbedre sidste års festivalsanlæg, og vil bl.a. tilføje en forstærker, men sådan nogle plejer jo at være hulens dyre og bruge forfærdelige mængder strøm
Heldigvis har jeg læst en masse godt om de dersens tripath-forstærkere, men når jeg kigger på dem virker det som om at de har en meget lav udgangseffekt (2 x 20 W, deromkring).
Nu er det jo sandsynligvis bare mig der er elektronikspasser, men er det nok at drive fire 6*9'' højtalere?
Er nemlig ganske tiltrukket af priserne og anmeldelserne. :)
Til top Vis le_pingi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af le_pingi

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Hej :)

Fik at vide at lepai ta2020 har indbygget en sikring omkring ca 3 ohm og det går jeg udfra er selve kredsen TA2020 der har dette.

iflg ohm lov (hvis du har 8 ohm enheder) og vil parallel koble
1/x = 1/8 + 1/8 + 1/8 + 1/8 = 1/0.5 = 2 ohm, Så nej den går ikke !

Men vælger du at parallel koble 2 enheder til en forstærker så giver det
1/x = 1/8 + 1/8 = 1/0.25 = 4 ohm

Så hvis du har 1 forstærker for hver 2 højttaler så skal det sikkert nok gå hvis de er 8 ohm dine 6*9'' højtalere

Hvis du ikke har det fine måle udstyr, så kan du med et billigt DC ohm meter måle enhedens DC impedans og gange med 1.15 så har du et ca tal.

eks hvis du måler 3.5 ohm med dette meter og ganger med 1.15 så giver det ca 4.025 ohm, men 2 styk 4 ohm enheder sat i parallel giver 1/x = 1/4 + 1/4 = 1/0.5 = 2 ohm så den går heller ikke

Nu er 450 kroner som jeg har set disse TA2020 færdigbygget til jo heller ikke nogen herregård

Måske du kan bruge dette her
Link

Der skrives her at de sælger til ca 150-250 kroner (med eller uden moms ved jeg ikke)
link

T-Amp

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

le_pingi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2012 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det var dog et fantastisk svar!
Så kommer mit næste, og måske ligeså spasser-agtige spørgsmål, kan det spille højt? Nu er elektronik jo ikke min stærke side men på mine højtalere står der 360 W (budgethøjtaler når det er bedst http://www.thansen.dk/product.asp?c=6443951593&n=1200266 497&pn=1220716709) hvordan passer det sammen med en forstærker som har en udgangseffekt på 2*20 eller deromkring?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2012 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

le_pingi skrev:
Det var dog et fantastisk svar! Så kommer mit næste, og måske ligeså spasser-agtige spørgsmål, kan det spille højt? Nu er elektronik jo ikke min stærke side men på mine højtalere står der 360 W (budgethøjtaler når det er bedst http://www.thansen.dk/product.asp?c=6443951593&n=1200266 497&pn=1220716709) hvordan passer det sammen med en forstærker som har en udgangseffekt på 2*20 eller deromkring?

Velbekomme dig :-)

De højttaler du peger på, der står der at de kan tåle
Continuous output power      160 W   ( uden forvrængning mener det typisk er 1%)
som er den effekt du kan sende ind i dine højtaler i "meget" lang tid uden at tage skade, men hvis du sætter en forstærker på 20 watt til som ved 10-15 watt begynder at forvrænge >5-10% så skal du ikke regne med at de kan holde til moste i meget lang tid, men men andre her inde har sagt noget andet så måske skulle du afvente deres svar

Forvrængning er en dræber for en højttaler, ja helt uden sidestykke, fordi højttaleren ikke får hvile, med andre ord hvis noget forvrænger eller klipper så kan du ikke regne med at du kun afsætter 15 watt f.eks. fordi pga de overtoner der opstår så kan det lige så godt være 200 watt og langt mere

Huske når du vil spille højt så skru ned, så skal dine øre nok åbne sige igen

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

le_pingi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2012 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Okay, men hvis vi så antager at den ikke forvrænger ved 15 W, vil det så betyde at der kun vil komme 15 W ud af mine højtalere? (er lidt lost som du måske har fornemmet) . og hvordan kan man se at de forvrænger, er det det der hedder THD?

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2012 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

le_pingi skrev:
Okay, men hvis vi så antager at den ikke forvrænger ved 15 W, vil det så betyde at der kun vil komme 15 W ud af mine højtalere? (er lidt lost som du måske har fornemmet) . og hvordan kan man se at de forvrænger, er det det der hedder THD?

Ja se det kan man jo først når der kommer røg ud af højttalerne men du kan høre det, ved at lyden bliver hård, nasal, skarp og meget ubehageligt at lytte til.

Jeg ved ikke om der er noget der hedder HIFI Gen, men hvis man har det i sig, så er man ikke et sekund i tvivl

diyaudio.dk Blog
G+

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes