Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 20:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvorfor variere lydkvaliteten fra CD? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 August 2011 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der ved hvordan dette kan være?

Jeg har en CD med Eric Clapton, The Cream of Clapton, og nummeret Layla er fyldt med grums og snavs, det lyder direkte
dårligt. Derimod har jeg en CD med Depeche Mode - Black Celebration, hvor lyden er helt igennem fantastisk, og der er ingen
mislyd på nogen måde overhovedet. Hvordan kan dette være?
Til top Vis audio4ever's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af audio4ever

telum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 August 2011 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Mon ikke det er fordi den ene er en dårlig indspilning og den anden en god? Der er masser af eksempler på både gode og dårlige indspilninger og med godt udstyr bliver det meget nemmere, at høre hvis en indspilning er dårlig.

Prøv at sætte Metallica's Death Magnetic på, det er en gennemført dårlig indspilning og sammenlign så med guitar hero-udgaven af selvsamme, der er langt bedre.

Til top Vis telum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af telum

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 16 August 2011 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Prøv at lytte til Amy Winehouse Black to Black cd'en. Heller ikke særlig ren og ret overstyret. Prøv så Ben Harper Wellcome to the Cruel World. En ren og klar optagelse med afslappet dynamik. Nogle studier ødelægger god musik, ved at lave noget makværk af en indspilning. Gnags laver gode optagelser mens Shu-bi-dua ikke er så spændende på dette punkt. Man skal tit elske musikken for at det glider ned, optagelsen kommer i anden række.

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 16 August 2011 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig omkring Back to Black cdén. Den lyder ikke godt på nogle af numrene. Det betyder desværre nogle gange at disse "dårlige" indspilninger ikke bliver smidt så meget på.

Mvh
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 16 August 2011 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

der er nok nogle lyd teknikker/lydmand der ikke er helt rene, når de ikke er det lyder jo alt godt, to flasker røv vin til en test så lyder alt jo godt  
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2011 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
der er nok nogle lyd teknikker/lydmand der ikke er helt rene, når de ikke er det lyder jo alt godt, to flasker røv
vin til en test så lyder alt jo godt  

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2011 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Prøv at søge på nettet efter loudness war. Så får du en hel del information om problematikken.
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2011 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Ja, der jo noget om, at de presser det til det yderste med komprimering og max lydniveau. Læste en artikel i High Fidelity om netop det samme. Uff.....uff, siger jeg bare.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 August 2011 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Jeg gider ikke købe CDér mere! Når man sammenligner med gode gamle vinyl indspilninger fra ca.70 og frem til 90?, så falder en CD fuldstændigt fra hinanden. Overstyring og kompression er dagens motto, kort og godt lige så ringe som mp3.
Blue-ray koncertoptagelser KAN byde på imponerende lyd (og billede). Kan vi da ikke snart få 2 kanals blue-ray i top kvalitet?
Godt nok er der ikke mange ægte entusiaster tilbage, men der burde da være nok til at man også kan tjene på dem. Det virker som om musik industrien er fuldstændigt ligeglade med kvaliteten. 
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

mike dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 16 August 2011 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Jeg køber heller ikke cd mere pga. denne "loudness war". Lyden er ganske enkelt blevet forfærdenlig på de fleste udgivelser

Heldigvis er jeg stor Elvis fan, og næsten alt hvad der udgives med ham lyder virkelig godt.

Til top Vis mike dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mike dk

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 August 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Nu er en god afspiller jo et must hvis man vil have noget ud af sine cd-er.

Bevares, der bliver pillet lidt rigeligt, og enkelte er decideret dårlige.

Men med en fornuftig afspiller (og kæde) kan det faktisk pludselig lyde rigtig godt.
Også de mindre heldige indspilninger.
Ofte er det også udstyret som begrænser, og ikke kan adskille tingene, afspille dynamikken mm.

Prøv at låne en Copland 825, Copland 823, Audio Research, Electrocompamiet eller lign.
Det hjælper temmelig meget.   
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 16 August 2011 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

ja mange skiver stinker. det overrasker mig dog meget at mange rigtig seriøse musikere overhoved går med til det. købte en skive med mark knopfler for leden, og kunne slet ikke forestille mig at en musiker som ham ville gå med til at udgive sådan noget l**t. hele skiven er larm. har kun haft den i drevet to gange, og det er stadig ikke lykkedes mig at høre den færdig. Æv.

huller, når du efterlyser blue Ray i stereo, er det så ikke cirka det super cd er?
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 August 2011 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

hvis man køber en vinyl og den skratter og lyder forkert, så får man den byttet, fordi den er i stykker.
hvornår kan en cd lyde så elendig at man kan kalde den i stykker?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 16 August 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:

Men med en fornuftig afspiller (og kæde) kan det faktisk pludselig lyde rigtig godt.
Ofte er det også udstyret som begrænser, og ikke kan adskille tingene, afspille dynamikken mm.  

Bravo Felix, cd´en fejler skam ikke noget, der er lige så mange dårlige cd skicer som der er lp´er på marked, men en god cd afspiller så er der sku meget god at hende på de skiver der ude

her er en gamel tråd om det samme

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=47825&K W=nhj4   

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 August 2011 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:

Prøv at låne en Copland 825, Copland 823, Audio Research, Electrocompamiet eller lign.
Det hjælper temmelig meget.   

Du har ret. Det er for let bare at læne sig tilbage og give loudness krigen hele skylden. Det er korrekt at mange CD
udgivelser bliver mishandlet i studiet men alt håb er ikke ude. Jeg har f.eks. fundet ud af at mange af mine CD'er
som lød mindre godt blev væsentlig bedre da jeg fik styr på jitter, bedre DAC og bedre højttaler-opsætning.
Jitteren er virkelig væsentlig i mine ører. Mange af de "dårlige" optagelser kom til at lyde væsentligt bedre og de
gode blev lidt bedre også. Desuden blev problemet med at lyden bliver rodet sammen i dårlige optagelser meget
mindre da jeg fik mine højttalere op på nogle fliser med spikes på højttalerne og filtdutter under fliserne (jeg har
trægulv).

Man kan jo også lige tage et reality check og gætte på om teknikerne virkelig ville udgive noget der lyder som l**t
på deres studieudstyr (det er nok desværre tilfældet med Death Magnetic, den CD er en 150 kr. ølbrik). Nogle
gange er problemet at de ting de laver stiller større krav til udstyret for at lyde godt (sikkert en fælde man godt
kan gå i som lydtekniker hvis man kun bruger high end udstyr).

Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

audio4ever
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2011 kl. 03:22 | IP-adresse registreret  

Bare for sjov fik jeg lånt min kammerats Marantz CD5004, som jeg skulle mene er en ganske fin CD afspiller. Og ikke
overraskende, så er lyden på CD'en med Eric Clapton og nummeret Layla stadigvæk fyldt med grums og skidt. Lydkvaliteten er
direkte ødelæggende for musikken. Derimod fik jeg kørt selvsamme album med Depeche Mode samt Michael Jackson - Thriller
igennem, og lyden på disse to CD'er er stadigvæk klar og ren (faktisk blev lyden en anelse bedre og mere ren/detaljeret
med denne Marantz CD afspiller). Så jeg må vel bare desværre konstatere at fejlen ligger på CD'en, og ikke udstyret.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 August 2011 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Så tager vi den én gang til...

Ja nogle cd lider under dårlig lydkvalitet, MEN...

En GOD cdafspiller koster knapper.
Marantz cd 5004 er god i sin prisklasse, men har åbenlyse begrænsninger.
Prøv at lytte til en udvalgt high end afspiller som Copland 825.
Den kan KUN afspille cd, men den hiver så meget ud af dem som man ikke anede var der. Nuancer, luft, små blæselyde, læbelyde, tramp i gulvet, osv.

Og angående indspilninger med Mark Knopfler, så tror jeg at jeg har dem alle.
Jeg var heller ikke tilfreds med lydkvaliteten på især én.
Efter at have skiftet afspiller, viste det sig at begrænsningen lå i min afspiller. Hvor den før lød grødet, og unuanceret, lyder den nu ekstremt naturlig og dynamisk.
Og det var ikke en billig afspiller jeg havde før!

Sådan ER det bare.
Selv dårlige indspilninger kan få liv, og nogle viser sig slet ikke at være dårlige.
PT kan jeg ikke komme i tanke om en dårlig indspilning med Mark Knopfler...

Så find lige en afspiller som rent faktisk kan spille musik.
Min påstand er at dén slags koster på den anden side af tyve tusinde, ohg gerne endnu mere.
Min nuværende favorit er Copland 825.
Jeg må spare lidt endnu.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2011 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

felix, har slet ikke prøvet skiven efter jeg har fået ny afspiller.. prøver lige i morgen og hvis lyden et blevet mindre irriterende, så skriver jeg det lige :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 August 2011 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Vi kan blive enige om, at afspiller såvel som cd'en, er synderen. Når cd'en ikke er vellykket med mange fejl i overførslen, kan D/A'en godt blive stresset og gøre det hele meget værre. Har man samtidigt en kæde, som ikke kan holde fast, men giver slip op efter i frekvens, ja så bliver det ikke rart at lytte til. Men cd indspilningerne, er blevet dårligere med tiden, det kan man ikke benægte.

Jeg har f.eks Paul Simon's Hearts and Bones cd'en fra da den blev udgivet første gang på cd. Jeg har så for ikke så lang tid siden lånt en mage til, men et nyoptryk og sammenlignet dem. Min er lige så god som lp'en og der skal skrues lige så højt op. Den lånte, er kraftigere indspillet og Paul's stemme er presset og lidt stiv i det. Min egen er helt i gennem ørevenlig og med fine detaljer og bas.

Min Onkyo afspiller bruges som værk sammen med en DAC 10 og er forbundet med et Neutric på den elektriske udgang. Det er let at spotte de sure optagelser, men det bliver aldrig overdrevet, bastant og hårdt. Du kan høre fejlene, men også give pokker i dem og bare nyde musikken. Jo bedre dit udstyr er sammensat, jo nemmere er det, at holde de grimme cd'er ud.

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 17 August 2011 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det er noget nemmere hvis i bare skifter jeres stil noget noget der skal være larm. Min Sleater-Kinney - The Woods CD er perfekt som den er. Skrat og støj gør den kun bedre.

Dog, kan det være ret så nedtrykkende at købe en CD, som ikke bør være noget støjpræget hø, og den så er det... Klassisk musik på CD'er har det med ast være ganske godt, men det er jo ikke nødvendigvis et godt svar til trådstarteren...?!

Jeg gør ofte det, at jeg låner de CD'er jeg gerne vil købe på biblo'en, og hvis lyden er dårligt grundet en dårlig indspiling, eller den såkaldte loudness war, så gider jeg ikke ofre mine penge på det.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes