Forfatter |
|
Uldar Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 20 Juni 2011 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg går lidt og leger med tanken om hvordan man bedst muligt kan optimere min lyd. Når jeg virkelig skal lytte bruger jeg min cd-afspiller men til hverdagsbrug bliver det mest til computeren. Jeg har et Asus bundkort P5k-e wifi/ap. Lige nu bruger jeg den optiske udgang der er onboard og lader min Denon avr 2310 virke som DAC.
Jeg har dog det problem at kablet der skal føres er ret langt. Godt nok er jeg lige flyttet hvilket har hjulpet lidt men der hvor jeg boede (jeg bruger stadigvæk det gamle kabel) skulle jeg trække kabel ca. 20 meter. Jeg synes der er lidt støj. Også når det hele bare står tændt men ingen lyd på. Den støj er der ikke hvis jeg sætter recieveren til en anden kanal. Og så vidt jeg ved burde jeg undgå stel-støj fra computeren når jeg kører med optisk.
Det optiske kabel er et http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optis k_kabel/high_end_optisk_toslink_digital_kabel_20_m_1311_da.h tml. Spørgsmålet er så om det er godt nok eller om kablets kvalitet er skyld i støjen. Eller kan det bare være at over den længde er det nærmest umuligt at få et godt resultat?
Ydermere har jeg læst lidt om eksterne DACs (for mit budget noget i stil med cambridge dacmagic) og ASIO og så videre. Tænkte på om i måske ville dele lidt erfarringer med forskellen og sådan. Altså om der vil være stor forskel ved en opgradering og hvor besværligt er det der med ASIO? Og betyder det egentlig ikke at man ikke kan skrue op og ned på computeren da windows volumenkontrol er omgået. Vil det overhovedet kunne betale sig med en ekstern DAC hvis man ikke bruger ASIO og vil en DAC skulle tilsluttes med USB eller optisk. Også taget længden i betragtning?
Jeg ved godt at det blev en meget lang smøre men jeg har gået og tænkte over det et stykke tid. Iøvrigt bliver der fra computeren spillet i stereo via. Denon avr 2310 og et par dali 6006.
Håber i vil give jer tid til at læse og evt. svare.
Hilsen Morten.
|
Til top |
|
|
sgbuller Branchemedlem

Konsulent Vitus Audio
Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 45
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 06:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb en Chord gem hvis du har bluetooth i din pc kan du så køre alt lyden den vej ingen kable og ikke tab :)
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 09:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
At bluetooth ikke vil give tab, er meget langt fra sandheden. Når der streames via A2DP-'standarden, vil det typisk være med 320Kb efter en anden komprimeringsmetode end mp3 og aac og der er en hel del latencyproblemer.
Et optisk kabel burde ikke give decideret støj, men måske er det digital udfald du hører? Maximumlængden for optisk toshlink er 10 meter og selv om man med held kan bruge op til 30 meter uden en repeater, vil datatab forekomme. Jeg har selv en 5 meters udgave af det kabel du linker til og kvaliteten syntes at være glimrende, så jeg tvivler på at det vil gøre en forskel at opgradere.
Jeg vil anbefale at du enten flytter pc'en tættere på forstærkeren eller benytter streaming til noget som et Squeezebox-system. De kan fåes billigt på brugtmarkedet.
__________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
Squeezebox Touch->Audio Note DAC Zero->Little Dot Mk3->Beyer 770 Pro/250ohm
iPhone 3G/iPeng->B&W Zeppelin
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 09:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uldar skrev:
Hej!
Jeg går lidt og leger med tanken om hvordan man bedst muligt kan optimere min lyd. Når jeg virkelig skal lytte bruger jeg min cd-afspiller men til hverdagsbrug bliver det mest til computeren. Jeg har et Asus bundkort P5k-e wifi/ap. Lige nu bruger jeg den optiske udgang der er onboard og lader min Denon avr 2310 virke som DAC.
Jeg har dog det problem at kablet der skal føres er ret langt. Godt nok er jeg lige flyttet hvilket har hjulpet lidt men der hvor jeg boede (jeg bruger stadigvæk det gamle kabel) skulle jeg trække kabel ca. 20 meter. Jeg synes der er lidt støj. Også når det hele bare står tændt men ingen lyd på. Den støj er der ikke hvis jeg sætter recieveren til en anden kanal. Og så vidt jeg ved burde jeg undgå stel-støj fra computeren når jeg kører med optisk.
Det optiske kabel er et http://www.av-cables.dk/lydkabler/optisk_toslink_kabel/optis k_kabel/high_end_optisk_toslink_digital_kabel_20_m_1311_da.h tml. Spørgsmålet er så om det er godt nok eller om kablets kvalitet er skyld i støjen. Eller kan det bare være at over den længde er det nærmest umuligt at få et godt resultat?
Ydermere har jeg læst lidt om eksterne DACs (for mit budget noget i stil med cambridge dacmagic) og ASIO og så videre. Tænkte på om i måske ville dele lidt erfarringer med forskellen og sådan. Altså om der vil være stor forskel ved en opgradering og hvor besværligt er det der med ASIO? Og betyder det egentlig ikke at man ikke kan skrue op og ned på computeren da windows volumenkontrol er omgået. Vil det overhovedet kunne betale sig med en ekstern DAC hvis man ikke bruger ASIO og vil en DAC skulle tilsluttes med USB eller optisk. Også taget længden i betragtning?
Jeg ved godt at det blev en meget lang smøre men jeg har gået og tænkte over det et stykke tid. Iøvrigt bliver der fra computeren spillet i stereo via. Denon avr 2310 og et par dali 6006.
Håber i vil give jer tid til at læse og evt. svare.
Hilsen Morten. |
|
|
Jeg tror ikke, det er det optiske kabel, der er problemet. Hvis du vil udelukke, at det er det lange kabeltræk, der er problemet, kan du købe dette korte kabel til 15 kr som jeg i øvrigt selv bruger nu og da. Jeg ser, at din receiver har to optiske indgange (tv og dvr). Har du prøvet begge muligheder? Det er selvfølgelig bedst at undgå lange kabeltræk, men ift f.eks. wireless (f.eks. Airport Express), så ville jeg personligt vælge et langt optisk kabel. Mine erfaringer med wireless (i lejlighed i alm murstensejendom i storby) er ikke supergode. Mht. dacs, så ville jeg først koncentrere mig om, at få dit nuværende set up til at spille. Dernæst ville jeg - hvis man kan - låne en Cambridge dac i Hifi-Klubben eller hvor man nu kan låne sådan en. Så kan du i ro og mag derhjemme teste, om du kan høre forskel. Hvis du får en lyttemæssig gevinst, der overstiger prisen for dac'en, så er den jo et godt køb.
|
Til top |
|
|
John P. Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 81
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan jeg ikke lige huske i hvilken tråd og hvor jeg læste det, men med hensyn til volumen i windows, skulle den altid stå på maksimum, da den ellers ville komprimere lyden og derved give kvalitetstab, når man kørte digitalt ud. Det blev anbefalet at man kun brugte forstærkeren til at regulere volumen med. Er der nogle der kan bakke op om dette, jeg er ikke selv helt sikker, kører altid med maks. volume fra windows.
Venlig hilsen John
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Nu kan jeg ikke lige huske i hvilken tråd og hvor jeg læste det, men med hensyn til volumen i windows, skulle den altid stå på maksimum, da den ellers ville komprimere lyden og derved give kvalitetstab, når man kørte digitalt ud. Det blev anbefalet at man kun brugte forstærkeren til at regulere volumen med. Er der nogle der kan bakke op om dette, jeg er ikke selv helt sikker, kører altid med maks. volume fra windows.
Venlig hilsen John
|
|
|
Afspillernes volumenkontrol kigger direkte ned i lydkortet. Jeg tror ikke der findes lydkort i dag der regulere med 16 bit opløsning, men nok snarere det dobbelte, og så betyder det mindre.
Et godt audiofilt lydkort med ASIO vil jeg næsten garantere ikek giver forringelse ift. almindelig 16 bit CD lyd. Med højtopløseligt materiale kan det måske være en anden sag.
|
Til top |
|
|
Moke Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Venlig hilsen John
|
|
|
Det er helt korrekt. Digital volumenkontrol virker ved at begrænse dynamikområdet. Således bliver et 16bit signal på 50% volumen reduceret til et 15bit signal. Derfor bør volumenkontrol foregå i det analoge domæne om muligt. __________________ hFX Micro->Halide spdif Bridge->Audio Note DAC-2->Yaqin MC10L->Jean-Marie Reynaud Bliss
Squeezebox Touch->Audio Note DAC Zero->Little Dot Mk3->Beyer 770 Pro/250ohm
iPhone 3G/iPeng->B&W Zeppelin
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
John P. skrev:
Venlig hilsen John
|
|
|
Det er vist rigtigt. Fuld volumen i afspillerprogrammet (tror selve Windows-volumen er ligegyldig, når man kører optisk).
|
Til top |
|
|
Nocebo Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det volume kontrollen i f.eks Win Amp der skal være på fuld eller den i windows (den nede i hjørnet som ligner en højtaler) ???
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nocebo skrev:
Er det volume kontrollen i f.eks Win Amp der skal være på fuld eller den i windows (den nede i hjørnet som ligner en højtaler) ??? |
|
|
Hvis du leder med optiske kabler, så kan du nøjes med den i Win Amp. Volumenkontrollen i Windows regulerer så vidt jeg husker kun det analoge signal. Men prøv da begge, hvis du er usikker.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moke skrev:
John P. skrev:
Venlig hilsen John
|
|
|
Det er helt korrekt. Digital volumenkontrol virker ved at begrænse dynamikområdet. Således bliver et 16bit signal på 50% volumen reduceret til et 15bit signal. Derfor bør volumenkontrol foregå i det analoge domæne om muligt.
|
|
|
Det er korrekt hvis volumenkontrollen starten med 16 bit som maksimal opløsning, men det er sjældent tilfældet i en moderne computer.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Nocebo Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2011 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 62
|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
Nocebo skrev:
Er det volume kontrollen i f.eks Win Amp der skal være på fuld eller den i windows (den nede i hjørnet som ligner en højtaler) ??? |
|
|
Hvis du leder med optiske kabler, så kan du nøjes med den i Win Amp. Volumenkontrollen i Windows regulerer så vidt jeg husker kun det analoge signal. Men prøv da begge, hvis du er usikker.
|
|
|
Hvad så hvis man bruger coax fra lydkort???
|
Til top |
|
|
Uldar Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay jeg har leget lidt. Og den primære støj er fjernet. Jeg havde på recieveren sagt at det digitale input skulles boostes +12 db fordi jeg så bare kunne skrue op og ned på computeren og at recieveren samtidig stod på samme volumen som når jeg ser film osv. Det er nu slået fra og har hjulpet RIGTIG meget. Der er meget lidt tilbage og for at høre det skal jeg helt hen til højttaleren.
Jeg bruger itunes til at afspille i og alt er rippet i apple lossless formatet. Jeg har altid haft apples volumen sat i top og brugt den indbyggede windows kontrol til formålet. (den lille højttaler i hjørnet)
Jeg har bare være rigtig splittet angående lydkort. For på den ene side er det jo digitalt så D/A konverteringen sker jo i recieveren. Men er det signal den spytter ud forurenet på nogen måde?
Det er egentlig ikke fordi jeg synes det lyder dårligt nu på nogen måde. Krystalklar lyd i mine ører. Spørgsmålet er bare om jeg mener det fordi jeg endnu ikke har hørt det bedre. :D Ville jeg måske få noget ud af at skifte til et bedre lydkort eller er det en DAC jeg skal have fat i?
Og hvis jeg ender med cambridges dacmagic vil D/A konverteren være bedre end i min cd-afspiller som dog har en optisk udgang. Hvis man så slutter cd-afspilleren til DAC'en via optisk vil det så svare til at have cambridge C740 eller hvad deres cd-afspiller med samme D/A konverter nu hedder?
Og mange tak for alle svarene indtil nu. Super fed diskussion. Jeg læser lige op på de links der. :D
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uldar skrev:
Okay jeg har leget lidt. Og den primære støj er fjernet. Jeg havde på recieveren sagt at det digitale input skulles boostes +12 db fordi jeg så bare kunne skrue op og ned på computeren og at recieveren samtidig stod på samme volumen som når jeg ser film osv. Det er nu slået fra og har hjulpet RIGTIG meget. Der er meget lidt tilbage og for at høre det skal jeg helt hen til højttaleren.
Jeg bruger itunes til at afspille i og alt er rippet i apple lossless formatet. Jeg har altid haft apples volumen sat i top og brugt den indbyggede windows kontrol til formålet. (den lille højttaler i hjørnet)
Jeg har bare være rigtig splittet angående lydkort. For på den ene side er det jo digitalt så D/A konverteringen sker jo i recieveren. Men er det signal den spytter ud forurenet på nogen måde?
Det er egentlig ikke fordi jeg synes det lyder dårligt nu på nogen måde. Krystalklar lyd i mine ører. Spørgsmålet er bare om jeg mener det fordi jeg endnu ikke har hørt det bedre. :D Ville jeg måske få noget ud af at skifte til et bedre lydkort eller er det en DAC jeg skal have fat i?
Og hvis jeg ender med cambridges dacmagic vil D/A konverteren være bedre end i min cd-afspiller som dog har en optisk udgang. Hvis man så slutter cd-afspilleren til DAC'en via optisk vil det så svare til at have cambridge C740 eller hvad deres cd-afspiller med samme D/A konverter nu hedder?
Og mange tak for alle svarene indtil nu. Super fed diskussion. Jeg læser lige op på de links der. :D |
|
|
Groft sagt: Det optiske signal kan du ikke "forvrænge". Enten kommer det frem til dac'en ellers gør det ikke. Du kan opnå en forbedring, hvis du købe en dac, der er bedre end den, der er i din receiver. Jeg ved ikke nok om den slags, men jeg vil jeg skyde på, at du kan opnå en forbedring med en seperat dac. Men igen: Lån et eks af dacmagic eller anden dac og prøv det af. Stol på dine ører. Du har vist ikke skrevet, hvilken cd-afspiller, du har, så det er svært at sammenligne. Hvis du bruger din cd-afspillers optiske udgang og slutter den med optisk kabel til enten receiver elller dac (og derefter analogt til receiver), så vil din cd-afspiller blot fungere på samme måde som din pc. Lyden vil være den samme. Det eneste, der groft sagt betyder noget for den lyd, der kommer ud af højttalerne, er kvaliteten af dac'en (og selvfølgelig højttalere og højttalerkabler mv.)
|
Til top |
|
|
Uldar Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2011 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
Uldar skrev:
Og mange tak for alle svarene indtil nu. Super fed diskussion. Jeg læser lige op på de links der. :D
|
|
|
Groft sagt: Det optiske signal kan du ikke "forvrænge". Enten kommer det frem til dac'en ellers gør det ikke. Du kan opnå en forbedring, hvis du købe en dac, der er bedre end den, der er i din receiver. Jeg ved ikke nok om den slags, men jeg vil jeg skyde på, at du kan opnå en forbedring med en seperat dac. Men igen: Lån et eks af dacmagic eller anden dac og prøv det af. Stol på dine ører. Du har vist ikke skrevet, hvilken cd-afspiller, du har, så det er svært at sammenligne. Hvis du bruger din cd-afspillers optiske udgang og slutter den med optisk kabel til enten receiver elller dac (og derefter analogt til receiver), så vil din cd-afspiller blot fungere på samme måde som din pc. Lyden vil være den samme. Det eneste, der groft sagt betyder noget for den lyd, der kommer ud af højttalerne, er kvaliteten af dac'en (og selvfølgelig højttalere og højttalerkabler mv.)
|
|
|
Ja undskyld. Min cd-afspiller er ældre sag der var ret billig dengang. En sony CDP-XE220 hvor jeg er ret sikker på at D/A konverteren må være bedre i DACen.
Men skal det altså forstås sådan at jeg ikke vil få noget ud af at gå fra onboard lydkort til et dyrt ASIO lydkort eller hvad?
Og som du siger er der jo også en D/A konverter i min reciever? Spørgsmålet er så lige hvor god den er. Og vil man måske få mere ud af at lave andre forbedringer i form af bedre højttalere eller måske en effektforstærker til fronterne (har overvejet en http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c2 75bee-_effektforstarker_standard.htm eller en http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/lyngdo rf_sda_2175_effektforstaerker_sort.htm )
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke, du vil vinde på at købe et dyrt lydkort, hvis du blot bruger det som optisk output. Jeg er dog ikke Windows-mand, så ved ikke så meget om de tekniske problemer, der kan være med bit perpect. Du kan læse denne artikel, der er inde på det samme emne.Uden at vide det, tror jeg ikke, dac'en i din receiver er elendig. Tværtimod. Men selvfølgelig kan du få bedre. Det er blot spørgsmålet, om det er pengene værd i dine ører. Jeg kender ikke dine andre enheder godt nok til at vide, om du vil få mere ud af at opgradere dem, men det er der sikkert andre, der ved.
|
Til top |
|
|
Uldar Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2011 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu læst store dele af artiklen og det lyder ikke som om det er en løsning der vil fungere for mig. Bruger min computer til både spil og musik og streaming af ting fra f.eks. youtube og skal også engang imellem skifte til headset. Derfor tror jeg det bliver for bøvlet i forhold til hvad man får ud af det at gå uden om Kmixer.
Jeg må vist optimere lyd på andre punkter i stedet for. Nye fronter, effekforstærker eller DAC. :D Det må vi se. Men indtil videre mange tak for alle svarene i denne tråd. Hvis i har andre forslag eller noget konstruktivt at sige om opgraderingsmuligheder vil jeg da meget gerne høre om det.
|
Til top |
|
|