Forfatter |
|
viskestykke Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle :-) Spørgsmålet er egentlig ganske enkelt: Hvad er det bedst hifi-lyd i? AirPlay eller Airport Express? Hvad er jerer erfaringer og/eller viden om dette? Mvh
|
Til top |
|
|
hkknudsen Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 113
|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er på millimeteren præcist det samme. Eller mener du kablet kontra trådløst ?? Du bruger en express til at airplay'e
|
Til top |
|
|
viskestykke Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Også kontra et almindeligt phono-kabel ja? :) Det er fordi at nogle af de nye receivere (fx Denon 1912) kommer med Airplay, og ville høre hvordan lyden er når man streamer?
|
Til top |
|
|
hkknudsen Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg forstår det vil du sammenligne
- trådløst til AE
- kablet til AE
- airplay til ukendt receiver (fx Denon 1912)
- analogt ud af ukendt computer
De to første vil jeg mene giver det samme, men de sidste kan jeg ikke hjælpe med  Du må være mere konkret
|
Til top |
|
|
viskestykke Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, skal prøve at være mere specifik: Hvordan er lydkvaliteten via Airplay (i receiveren)? Og hvordan er lydkvaliteten i Airplay (receiveren) sammenlignet med AE og sammenlignet med et phonokabel?
|
Til top |
|
|
Alland Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 515
|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
viskestykke skrev:
Okay, skal prøve at være mere specifik:
Hvordan er lydkvaliteten via Airplay (i receiveren)? Og hvordan er lydkvaliteten i Airplay (receiveren) sammenlignet med AE og sammenlignet med et phonokabel? 
|
|
|
Det kan man ikke svare endegyldigt på uden at kende kvaliteten af dit lydkort, men med sparsomme infromationer, hermed et så'n ca. svar.. Streaming fra iTunes -> AE og så videre med et optisk kabel til receiver giver samme kvalitet som iTunes -> Airplay direkte i receiver.. Streaming fra iTunes -> AE og til receiver med phonokabel, vil formentlig være dårligere kvalitet end ovennævnte muligheder, eftersom den DAC der ligger i receiveren formentlig (forhåbentlig) vil være bedre end den der ligger i AE'en.. computer med phonokabel til receiver afhænger helt og holdent af dit lydkort, men er det standard onboard bærbar pc lydkort, så nok nogenlunde samme kvalitet som analogt ud af AE... Groft forenklet og på spinkelt grundlag  //Allan
|
Til top |
|
|
viskestykke Forum Bruger

|
Sendt: 15 Juni 2011 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay tak for svar!  Ved du hvor mange kbps musikken bliver streamet med i henholdsvis Airplay og Airport Express? Ved ikke helt om jeg skal købe en ældre receiver og AE eller en af de nye receivere med Airplay. Har hørt at DAC'en i AE ikke er den bedste nemlig :-)
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
DAC´en som sidder i en Airport Express lyden pænt kedelig. Sagt pænt  Det er en smooth løsning at overføre lyden på. Snup lyden fra den optiske udgang og ind i din receiver/DAC, så er du godt kørende, så længe dit musik ligger i god kvalitet.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
deeflex Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 16
|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 06:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvad der menes med dette...
At first glance, it doesn't appear to have a digital output, but at the innermost end of the 3.5mm jack is an optical S/PDIF transmitter. To use the AE in my system, I bought a $40 accessory kit made by Monster Cable that includes a 3.5mm-to-TosLink adapter cable, a 3.5mm jack-to-twin-RCA adapter cable and an extension AC cable.
Det er jo digitalt TosLink han bruger. Er det noget der kan skaffes, og hvor, et link, og der skal vel også bruges en dac eller hva ? Er lidt rundforvirret !!! __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
hkknudsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er du rundtosset over ?  Det er sådan den virker, der er både analogt og optisk i stikket. Alle macbooks har haft det i
mindst 5 år - hm, vist pånær air.
Der findes masser af kabler, fx her:
http://www.av-cables.dk/optisk_digital_kabel/optisk_miniplug _til_toslink_136_da/
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er måske værd at bemærke, at artiklen er 5 år gammel. Der kan ske ting og sager på 5 år uden dog at vide om det er tilfældet med AE.
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
viskestykke skrev:
Okay tak for svar! 
Ved du hvor mange kbps musikken bliver streamet med i henholdsvis Airplay og Airport Express?
Ved ikke helt om jeg skal købe en ældre receiver og AE eller en af de nye receivere med Airplay. Har hørt at DAC'en i AE ikke er den bedste nemlig :-)
|
|
|
Kbps er jo afhængig af, hvad du har rippet/downloadet i. Jeg mener dog at huske, at AE ikke kan streame over 16 bit, 44,1 khz. Dvs samme kvalitet som alm (Redbook) cd'er. AirPlay kan vist godt afspille 24 bit. Den Denon-forstærker, du nævner, kan afspille 24 bit. Det ændrer dog ikke på, at 24 bit-muligheden kun er aktuel, hvis du rent faktisk afspiller 24 bit-materiale (endnu meget begrænset udbud af musik i 24 bit). Umiddelbart ville jeg tro, at den dac, der sidder i Denon-receiveren er bedre end dac'en i AE, men jeg er ikke sikker. Den receiver, du har set på, er fra Hifi-Klubben. Hvis jeg var dig, ville jeg gå ned og lytte til to setups: - Et, hvor du streamer fra din bærbare til den receiver, du nævner.
- Et, hvor du streamer (eller via toslink) fra din bærbare til en dac forbundet til forstærker (i nogenlunde samme prisleje tilsammen).
Du betaler selvfølgelig også for, at receiveren kan afspille surround, så hvis det ikke er noget, du har tænkt at bruge, så er det jo "penge" spildt, hvis du forstår. Der er også den mulighed - som formentlig vil kunne slå receiveren - at du kører: AE -> dac -> forstærker Men det vil formentlig blive en dyrere løsning, men også bedre. AE koster ca 700 kr fra ny. En dac, der har fået ros, f.eks. Cambridge DacMagic koster 2.000 kr fra ny. En forstærker koster det, du vil give. Alt ovennævnte kan du med fordel købe brugt (med de risici, der jo altid er forbundet med brugtkøb). Men det er en mulighed, jeg bestemt ville overveje. Der er helt sikkert andre herinde, der kan anbefale gode (brugte) forstærkere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkknudsen skrev:
Hvad er du rundtosset over ? Det er sådan den virker, der er både analogt og optisk i stikket. Alle macbooks har haft det i mindst 5 år - hm, vist pånær air.
Der findes masser af kabler, fx her:
http://www.av-cables.dk/optisk_digital_kabel/optisk_miniplug _til_toslink_136_da/
|
|
|
Jamen så må jeg jo hellere prøve igen, TosLink adapter cable, a 3.5mm jack-to-twin-RCA, jeg har kun de 2 alm jackstik på min forstærker-indgang og INGEN optisk, så jeg kan vel IKKE bruge det toslink til noget, med mindre jeg har en seperat dac med optisk indgang.
Det mærket med rødt foregejler jo noget andet.
Er jeg stadig trekantet på det ene ben, ja det tror jeg !!! så oplys mig endelig hvis jeg stadig misforstår, på forhånd tak.  __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Jamen så må jeg jo hellere prøve igen, TosLink adapter cable, a 3.5mm jack-to-twin-RCA, jeg har kun de 2 alm jackstik på min forstærker-indgang og INGEN optisk, så jeg kan vel IKKE bruge det toslink til noget, med mindre jeg har en seperat dac med optisk indgang.
Er jeg stadig trekantet på det ene ben, ja det tror jeg !!! så oplys mig endelig hvis jeg stadig misforstår, på forhånd tak.  |
|
|
Det er god stil at oprette sin egen separate tråd i stedet for at hijacke andres.
|
Til top |
|
|
terp2004 Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Er jeg stadig trekantet på det ene ben, ja det tror jeg !!! så oplys mig endelig hvis jeg stadig misforstår, på forhånd tak.  |
|
|
Det foregejler ingenting. Monster Cable solgte en pakke bestående af, hvad han beskrevet: Et toslink-kabel, en analog splitter og et analog kabel. Det kan man bruge til, hvad man har lyst. Toslink-kablet kan man i sagens natur kun få nytte af, hvis man har en toslink udgang (hvilket AE lykkeligvis har).
|
Til top |
|
|
hkknudsen Forum Bruger

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
James Rabundus skrev:
Jamen så må jeg jo hellere prøve igen, TosLink adapter cable, a 3.5mm jack-to-twin-
RCA, jeg har kun de 2 alm jackstik på min forstærker-indgang og INGEN optisk, så jeg kan
vel IKKE bruge det toslink til noget, med mindre jeg har en seperat dac med optisk indgang.
Er jeg stadig trekantet på det ene ben, ja det tror jeg !!! så oplys mig endelig hvis jeg stadig misforstår, på forhånd tak.
 |
|
|
Er enig i at han ikke beskriver det så præcist lige der.... men ja, den går ikke optisk uden en dac
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
Det er god stil at oprette sin egen separate tråd i stedet for at hijacke andres.
|
|
|
Rolig nu min ven, det handler vel om lydkvalitet i AE. __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
hkknudsen skrev:
Er enig i at han ikke beskriver det så præcist lige der.... men ja, den går ikke optisk uden en dac |
|
|
Mange tak for et kort præcist svar, TAK __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Juni 2011 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
terp2004 skrev:
Det foregejler ingenting. Monster Cable solgte en pakke bestående af, hvad han beskrevet: Et toslink-kabel, en analog splitter og et analog kabel. Det kan man bruge til, hvad man har lyst. Toslink-kablet kan man i sagens natur kun få nytte af, hvis man har en toslink udgang (hvilket AE lykkeligvis har).
|
|
|
Er stadig ikke forstået, dit svar giver ingen mening hos mig. __________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|