Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juli 2024 | 09:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: digital transport -afspillerens betydning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har en denon dcd-1550AR til at afspille mine cd og har lige købt en brugt denon dvd 1930 til mine dvd-skiver.

Jeg benytter ikke de analoge udgange på afspillerne men kører digitalt til min forstærker. via coax for Cd-afspillerens vedkommendeog HDMI for dvd-afspilleren.

Så vidt jeg har forstået, så bør det digitale signal fra afspillerne være fuldstændig ens. Mine ører har fortalt mig noget andet. Jeg oplevede en forbedring i lyden da jeg skiftede til min dcd-1550AR, fra en pioneer dvd. Lyden fra min pioneer var alt for skinger og blev overført gennem HDMI. Det er noget tid siden og jeg kan ikke udelukke placeboeffekten.

Jeg er lige i gang med en omrokering, men vil meget gerne høre om der er nogen der erfaringer med hvor forskelligt digitale kilder kan lyde ved cdafspilning. Herunder også om det der er stor forskel ved at benytte coax og HDMI til stereogengivelse.

Det hele drejer sig om at jeg på et plan gerne vil givemit setup midt højere WAF, og smide cdafspilleren på porten. Jeg får selv mulighed for at lytte hen over weekenden og håber at kunne benytte andres erfaringer som en guide til mine ører:-)

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 18 November 2009 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Jeg kan også høre forskel på min DVD/HD og min CD afspiller selv om de begge kører over den samme DAC. Det er vel noget med laser hovedet og komponenter inden i samt hvor gode signalkabler man bruger, tror jeg. Eller også ER det bare placebo effekt, i så fald kan vi vel bare alle sammen købe et lille plastic anlæg til 500 kr. i supermarkedet og bilde hinanden ind at det lyder totalt high end 
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 19 November 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

jeg har nu testet lidt og kan ikke høre nogen mærkbar forskel, men begge afspillere er jo denon. måske har det betydning. Jeg er overbevist om at drevets kvalitet har betydning, vil gå udfra at det er bedre i en 5000kr cd fremfor en 2500kr dvd.

Drevet på dvd1930 larmer, eller nærmere ringer lidt når jeg afspiller cd, men ikke ved dvd. Indtil videre tror jeg at cdafspilleren kommer til at løfte opgaven som hidtil.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Svend88
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 14 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 491
Sendt: 20 November 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Nu prøvede jeg lige at skifte rør i min DAC  tubebuffer og endte med dem der sad i igen. Efter det skulle jeg lige høre om alt var ok i alle digitale indgange og USB. Så jeg spillede starten på den samme CD på CD afspiller, DVD afspiller og fra DVD drevet på PC'en. Lyden var en anelse mørkere på DVD lidt grovere på PC og klar og fin på CD. Så jeg kan skam høre forskel, men inrømmet, den er lille og som sagt det er også forskellige kabler der sat til. Så jeg vil IKKE starte en kabel diskussion, guderne skal vide at der nok af dem på her på HiFi4ALL forum. Men kan bare (igen) fortælle dig at jeg kan høre forskel. Jeg foretrækker også CD'en som primær afspilning, men en rigtig god DVD kunne garanteret også løfte opgaven. Men nu har jeg min gode NAD og så er det fint som det er. Samme konklusion som du kom til med din Denon CD
Til top Vis Svend88's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend88
 
hkruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Nordic Natural Sound

Bruger siden: 07 September 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 171
Sendt: 20 November 2009 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

sunmusic skrev:

Jeg har en denon dcd-1550AR til at afspille mine cd og har lige købt en brugt denon dvd 1930 til mine dvd-skiver.


Jeg benytter ikke de analoge udgange på afspillerne men kører digitalt til min forstærker. via coax for Cd-afspillerens vedkommendeog HDMI
for dvd-afspilleren.


Så vidt jeg har forstået, så bør det digitale signal fra afspillerne være fuldstændig ens. Mine ører har fortalt mig noget andet. Jeg oplevede en
forbedring i lyden da jeg skiftede til min dcd-1550AR, fra en pioneer dvd. Lyden fra min pioneer var alt for skinger og blev overført gennem
HDMI. Det er noget tid siden og jeg kan ikke udelukke placeboeffekten.


Jeg er lige i gang med en omrokering, men vil meget gerne høre om der er nogen der erfaringer med hvor forskelligt digitale kilder kan lyde
ved cdafspilning. Herunder også om det der er stor forskel ved at benytte coax og HDMI til stereogengivelse.


Det hele drejer sig om at jeg på et plan gerne vil givemit setup midt højere WAF, og smide cdafspilleren på porten. Jeg får selv mulighed for at
lytte hen over weekenden og håber at kunne benytte andres erfaringer som en guide til mine ører:-)



Jeg har en Audio Note 2.1x Signature DAC som også er modificeret med sølvtråd, selekteret D/A chip og et par andre småting og jeg har spillet i
noget tid digitalt fra et Sony XA20ES drev. Selve drevet er virkelig godt, men elektronikken halter nok lidt ift. betydeligt bedre drev. Jeg har købt
en brugt Audio Note CDT Two transport med Philips CDM9 Pro drev. Der er meget væsentlig forskel ift. Sonyen og det er endda meget let at høre.
Jeg havde en Audio Note I/II hjemme og lytte til, men den halter en del ift. CDT Two. Jeg bruger også kabler i rent guld mellem DAC og
forstærker og det er også let at høre forskel på dem og et par andre af samme konstruktion i sølv.

På sigt vil jeg også gerne have et streaming system, men på nuværende tidspunkt mener jeg ikke der findes noget, der kan sammenlignes med
afspilning med et godt drev. Der kommer nok mere attention på dette fra high-end producenter så der kommer et alternativ til Logitech og Sonos
produkter. Jeg har en Logitech Squeezebox Duet men lytter ikke meget på den.

Mvh,
Hans
Til top Vis hkruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hkruse
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 26 November 2009 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Hej,

Der er forskelle på CD transport. Lyder måske underligt da signalet er rent digitalt.

Grunden skal findes i D/A konverteren. Den bruger det digitale signal til at generere den interne clockfrekvens med.  Dvs jitter/støj i det digitale signal vil give ustabil clock. (dårlig lyd)

Enkelte high end mærker har clocklink fra D/A converter til drev. Det mindsker drevets indflydelse ganske betragteligt.

Mvh Lgrau



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Svend88 skrev:
Så jeg vil IKKE starte en kabel diskussion, guderne skal vide at der nok af dem på her på HiFi4ALL forum. Men kan bare (igen) fortælle dig at jeg kan høre forskel.


Hvis du ikke ønsker at starte en kabeldiskussion, så foreslår jeg, at du ændrer din anden sætning til: "Men [jeg] kan bare fortælle dig, at jeg MENER at jeg kan høre forskel."

Det er jo netop det, der er hele stridspunktet.


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2009 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej,

Der er forskelle på CD transport. Lyder måske underligt da signalet er rent digitalt.

Grunden skal findes i D/A konverteren. Den bruger det digitale signal til at generere den interne clockfrekvens med.  Dvs jitter/støj i det digitale signal vil give ustabil clock. (dårlig lyd)

Enkelte high end mærker har clocklink fra D/A converter til drev. Det mindsker drevets indflydelse ganske betragteligt.

Mvh Lgrau



Jeg kan (hvor meget det end piner mig) ikke 100% afvise, at I rent faktisk kan høre jitter forskellen, men jeg tror personligt at forskellen på cd-drev med samme DAC er 95% placebo og 5% jitter.

Og i tilfælde hvor man clocker drevet fra konverteren bliver drevets virkning ikke mindsket betragteligt - den bliver elimineret. (medmindre noget er i stykker)


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 26 November 2009 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

clocklink ændrer ikke drevets betydning. Kig på wadia 27ix med 270 drev eller 270 SE drev..... der er forskel har hørt det ... og den er betydelig...
det er prisen også, men det jo ikke det vi snakker om. Sagen er den at en dac har betydning, men det har drevet bestemt også, uanset om det er
tale om clocklink eller ej. Jeg har selv haft 27ix... så er med på hvad det handler om .... spiler idag på en transporter idet mit vinyl afligevel er så
meget bedre end wadiaen .......
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

senser skrev:
clocklink ændrer ikke drevets betydning. Kig på wadia 27ix med 270 drev eller 270 SE drev..... der er forskel har hørt det ... og den er betydelig...
det er prisen også, men det jo ikke det vi snakker om. Sagen er den at en dac har betydning, men det har drevet bestemt også, uanset om det er
tale om clocklink eller ej. Jeg har selv haft 27ix... så er med på hvad det handler om .... spiler idag på en transporter idet mit vinyl afligevel er så
meget bedre end wadiaen .......


Sorry, men du er oppe imod videnskab / virkeligheden. Der er ikke mulighed for nogen forskel, hvis drevet clocker til konverteren. Så er der nemlig kun 0'er og 1'er tilbage. Timingen er nu den samme uanset hvad. Der er KUN placebo tilbage som forklaring på den hørbare forskel...


(sålænge alt fungerer som det skal, naturligvis).


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
Kalle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1086
Sendt: 26 November 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

hkruse skrev:
På sigt vil jeg også gerne have et streaming system, men på nuværende tidspunkt mener jeg ikke der findes noget, der kan sammenlignes med afspilning med et godt drev. Der kommer nok mere attention på dette fra high-end producenter så der kommer et alternativ til Logitech og Sonos produkter. Jeg har en Logitech Squeezebox Duet men lytter ikke meget på den.

Mvh,
Hans

Jeg har haft stor fornøjelse af Sonos ZP80 i et par år, men efter jeg fik mig et Philips CD2PRO drev (som sidder i en Bel Canto CD2), var det som om drev+DAC kombination lige gav det sidste (som du selv antyder), i forhold til Sonos+DAC. Da jeg er meget begejstret for Sonos' brugervenlighed, og det faktum at man kan bladre i en større musiksamling på overskuelig vis, købte jeg en Cullen modded ZP90. Det gav lige det sidste som jeg manglede med min "standard" Sonos afspiller. De 2 "systemer" er usansynligt tæt på hinanden lydmæssigt. Faktisk er jeg i tvivl om, hvad der spiller (hvis jeg spiller samme stykke musik og går amok med DAC remoten), så man kan godt få god lyd med et streaming system. Det blir spændende hvad fremtiden bringer, indenfor denne "genre" af hifi. Jeg følger spændt med på sidelinien.

PS: Mit drev er tilkoblet DAC via AES/EBU kabel. Sonos er tilkoblet DAC via coax.


__________________


Til top Vis Kalle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kalle_dk
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Stemer:

Det burde du da lige informere wadia om der er da noget de helt har misforstået men ok de er nok heller ikke videnskabsmænd som
dig og har heller ikke oplevet virkeligheden må manformode. Det er sjovt som jeg altid lader mig snyde med hifi
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Uhhh en hvepse rede...

Drev betyder alt, hvor god den er til at hive info fra skiven, altså et godt korrigerings-kredsløb.
Her er HDD (harddisk) baseret drev jo helt fantastisk, for er det på disken, bliver det læst. Hvorimod et cd-drev får du muligvis og måske. Noget du kan høre? Det burde du.

Jitter?
Det er en djævel, for er det der, eller er det der ikke?
Men hvis man har mulighed for at slå clock fra og til, så vil de fleste kunne høre en betydelig forskel. Især hvis man bruger en PC (eller lign.) til afspilning.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

senser skrev:
Stemer:

Det burde du da lige informere wadia om der er da noget de helt har misforstået men ok de er nok heller ikke videnskabsmænd som
dig og har heller ikke oplevet virkeligheden må manformode. Det er sjovt som jeg altid lader mig snyde med hifi


Ja, det kunne da være sjovt at høre deres forklaring om, hvad det så er der skulle kunne gøre en forskel. Altså der er en række tal og nogle tidspunkter de skal konverteres på. Det er alt hvad der er. Der er intet rum for forskel.

Nu kender jeg ikke Wadia - det er ikke et fabrikat vi hører om i pro audio branchen.


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Uhhh en hvepse rede...

Drev betyder alt, hvor god den er til at hive info fra skiven, altså et godt korrigerings-kredsløb.
Her er HDD (harddisk) baseret drev jo helt fantastisk, for er det på disken, bliver det læst. Hvorimod et cd-drev får du muligvis og måske.

Ikke i praksis. En almindeligt velfungerende cd i et almindeligt velfungerende drev læser i praksis 100% korrekt. Jeg har selv testet det (aflæst flere gange på forskellige drev samt ripping og null'et resultaterne. Der er ikke nogen problemer der).

Milu skrev:

Jitter?
Det er en djævel, for er det der, eller er det der ikke?
Men hvis man har mulighed for at slå clock fra og til, så vil de fleste kunne høre en betydelig forskel. Især hvis man bruger en PC (eller lign.) til afspilning.

Mvh.



Slå clocken fra!? Hvordan fungerer det? Så er der jo ikke nogen data der bliver konverteret....?


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?

Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4128
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
Milu skrev:

Uhhh en hvepse rede...

Drev betyder alt, hvor god den er til at hive info fra skiven, altså et godt korrigerings-kredsløb.
Her er HDD (harddisk) baseret drev jo helt fantastisk, for er det på disken, bliver det læst. Hvorimod et cd-drev får du muligvis og måske.

Ikke i praksis. En almindeligt velfungerende cd i et almindeligt velfungerende drev læser i praksis 100% korrekt. Jeg har selv testet det (aflæst flere gange på forskellige drev samt ripping og null'et resultaterne. Der er ikke nogen problemer der).

Milu skrev:

Jitter?
Det er en djævel, for er det der, eller er det der ikke?
Men hvis man har mulighed for at slå clock fra og til, så vil de fleste kunne høre en betydelig forskel. Især hvis man bruger en PC (eller lign.) til afspilning.

Mvh.



Slå clocken fra!? Hvordan fungerer det? Så er der jo ikke nogen data der bliver konverteret....?

Jojo, selvfølgelig er der en modtager chip inden signalet sendes til dac, men der sidder ikke normalt re-clock. Normalt er det afsender den clocker.

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu
 
Lofgren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 26 November 2009 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Stemer,

wadia.com.... her belær dem
Til top Vis Lofgren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lofgren
 
hifirookie
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 November 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 26 November 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

hvor kan man købe det der placebo?? hvad koster det?? måske en løsning for mig da mit elskede anlæg er dødt :-)
Til top Vis hifirookie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifirookie
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3132
Sendt: 26 November 2009 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Stemer:
Vender du lige tilbage med Wadias svar? Det tror jeg der er mange, der venter spændt på.
Og så lige en udfordring for de, som læner sig op ad tesen "det, jeg ikke kan måle, eksisterer ikke": Hvad sker der, hvis der i en sample som teoretisk bør udgøre 44100 unikke punkter, mangler 1? Hvem gætter, og på hvad? og kan det høres?

Hygge,
Brok


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 November 2009 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Stemer:Vender du lige tilbage med Wadias svar? Det tror jeg der er mange, der venter spændt på.Og så lige en udfordring for de,
som læner sig op ad tesen "det, jeg ikke kan måle, eksisterer ikke": Hvad sker der, hvis der i en sample som teoretisk bør udgøre 44100 unikke
punkter, mangler 1? Hvem gætter, og på hvad? og kan det høres?Hygge,Brok


Du har misforstået hvad en sample er. En sample er et tal mellem 0 og 65535. Kun ét tal.
Dem er der så 44100 af pr sekund pr kanal.

Hvis der mangler èn så er der sket en fejl, og det sker der i praksis ikke ved almindeligt velfungerende udstyr og medie.

Og jeg snakker ikke om at det ikke kan måles, men at der hverken i teori eller praksis er basis for kvalitetsforskel ved forskellige drev, når DAC
clocker...ikke noget jeg er bekendt med, i hvert fald. Men det kunne da være spændende at høre hvis nogen haretbud på hvad det så kunne, der
skulle skabe en forskel.... Jeg skriver nok til Wadia når jeg ikke lige skriver fra min iPhone i S-toget...

__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes