Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2024 | 19:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD skal spilles til ?????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CAPS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 16 November 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hello there

Jeg har lige købt en cd afspiller , i brugervejledningen står der

 at den skal spilles til  ????   ,  ca. 35 timer effektivt spille  tid

hvad er nu det for noget øregas

har I hørt noget lignende

MVH. CAPS

Til top Vis CAPS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CAPS
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 16 November 2009 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Det er nu 100 % reelt, og burde efterhånden være allemandsviden. Hvis man har haft et hvilket som helst apparat fra ny, og bare kan høre en lille smule, så er man ikke i tvivl.

Så det kan du godt stole på, men om 35 timer er nok, det er så en anden sludder...



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
CAPS
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 Februar 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 16 November 2009 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Hello Kenneth

Det er gået hen over mit hoved  hmmm.

Men nu er jeg jo også ny i denne HI-Fi verden ,  fik min første cd afspiller  så sent som i 1986 så det for klarer jo nok ,hvorfor  at jeg er så uvidende på dette felt. 

Jo i hvilken retning kan jeg så forvente at lyden bevæger sig hen  , bedre , værre  ????

MVH. CAPS

Til top Vis CAPS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CAPS
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

CAPS skrev:

Hello Kenneth

Det er gået hen over mit hoved  hmmm.

Men nu er jeg jo også ny i denne HI-Fi verden ,  fik min første cd afspiller  så sent som i 1986 så det for klarer jo nok ,hvorfor  at jeg er så uvidende på dette felt. 

Jo i hvilken retning kan jeg så forvente at lyden bevæger sig hen  , bedre , værre  ????

MVH. CAPS

Det kan afhænge meget af mærke, model, type osv., men som nogle generelle tendenser kan nævnes:

- lidt mere varme og krop på instrumenter (instrumenternes kontekst bliver lidt tydeligere)

- Alle tingene løsner lidt op

- Bassen går gerne lidt dybere

- helheden bliver generelt lidt bedre

Så hvis cd-afspilleren allerede nu lyder godt, så kan du kun forvente at det bliver bedre.

God fornøjelse med lytteriet!



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
AMILO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 43
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Udover ren opvarmning af elektronikken, så kan denne "tilspilning" kun henledes til tilvending af lytterens ører/hjerne. Som at spise sukker efter man har tygget i en citron. Hvornår starter "afspilningen" så?

Til top Vis AMILO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AMILO
 
KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 756
Sendt: 16 November 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Det lyder ærlig talt lidt for vildt det med tilspilningen. Komponenterne ændrer egenskaber over tid, men det er en process der går langsomt.

Man vænner sig til gengæld ikke til et nyt apparat i løbet af et par timer, men der skal en del lytning til -og her lyder et døgn eller tos samlet lytning da slet ikke urealistisk.

En near topic bemærkning: Tilspilning af kabler: C'mon !!!


__________________
   Mit Surround: SA & Primare.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 17 November 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jeg gider ikke tage den samme diskussion op igen, men én ting kan dog konkluderes:

 - Der er dem der lægger ud med at fornægte.

 - Der er dem der rent faktisk bruger ørene.

Sidstnævnte vil uden tvivl give mig ret i mine udtalelser omkring tilspilning, og det er lige meget om det omhandler højttalere, cd-afspillere, forstærkere eller kabler. Punktum.



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 17 November 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Eller ØRENE

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
Kenneth_P
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Anmelder i Fidelity og på nomono.dk

Bruger siden: 03 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 325
Sendt: 17 November 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Eller ØRENE

mvh

 



__________________
Mange hilsner,
Kenneth

Skribent/anmelder i Fidelity og på nomono.dk/.se
Til top Vis Kenneth_P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth_P Besøg Kenneth_P's Websted
 
Hyl.dk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Januar 2009
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 413
Sendt: 17 November 2009 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Og så er der dem der lægger ud med at fornægte, det kan være hjernen, der skal vende sig til lyden? Sorry man kan ikke se
hvorfor det ene er mere rigtigt end det andet, fordi du har "hørt" der er forskel. Hvordan ville du i givet fald kunne kende
forskel, på det du hører og det du tror du hører?
En anden sjov ting hvis man lægger mærke til det, er at musik ofte lyder bedst om aftenen. Og NEJ dette er ikke fordi dit udstyr
bliver påvirket af månen eller solen. Vi mennesker er fra naturens side givet en hørelse der skærpes når lyset dæmpes. Dette
var praktisk, dengang vi var afhængige af vores sanser til overlevelse i højere grad end i dag. Bemærk jeg siger IKKE, der ikke
kan være noget rigtigt i, at udstyr bliver bedre når det er blevet spillet til.
Til top Vis Hyl.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hyl.dk
 
bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 17 November 2009 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

CAPS skrev:

 at den skal spilles til  ????   ,  ca. 35 timer effektivt spille  tid




Hvorom alting er så er det jo ikke noget der kræver læsning i manualer, brug af dankort, snak med bankrådgiver, de nærmestes
velsignelse, måneders planlægning, ommøblering, eller andre uoverkommeligheder. Det sker jo af sig selv, så hvis "tweaket"
virker er alt jo bare 10-4 ligeledes hvis det ikke gør. Win-win.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen
 
DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 1063
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan man i det hele taget sammenligne en lyd fra en cd afspiller med som den spiller i nuet, kontra i går samme tidspunkt?

Ang tilspilning af cd afspiller tror jeg også det er et spørgsmål om at hjernen vender sig til lyden.

Er der nogen tilhænger som har teknisk "dokumentation" for "tilspilnings teorien" Eller er der udelukkende religiøst?

Tror det stammer fra dengang man havde rørforstærker. Det med tilspilning er så blevet "overført" til nye hi fi maskiner som er kommet til efter.

Vil også kunne forstå det med højttalere.

Modsat vil jeg dog ikke afvise det, og er sådan set ligeglad.



__________________
Rod Stewart: Every Picture Tells A Story, 1971
NAD C390DD - SA Ranger - Cambridge 751BD - Bluesound
Til top Vis DKsoulman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKsoulman
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

CAPS skrev:

Hello there

Jeg har lige købt en cd afspiller , i brugervejledningen står der

 at den skal spilles til  ????   ,  ca. 35 timer effektivt spille  tid

hvad er nu det for noget øregas

har I hørt noget lignende

MVH. CAPS

 

Lad din CD afspiller stå på repeat om natten den næste uge, og når du ellers ikke bruger den. Så er du sikker på at den nok skal blive tilspillet, og vær selvfølgelig ikke bange for at høre musik, som nogle af de tidligere indlæg næsten kan lede hen til.

Kan du ikke høre forskel, har den nu alligevel kørt så meget at de første tegn på evt. fabrikationsfejl ell. lign. vil vise sig, og så kan du hurtigere få den byttet.

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 17 November 2009 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

Den vil i hvert fald nok have gavn af at blive varmet op (som det meste anden lydelektronik). En del digital teknik skal pga. lille
varmeudvikling stå 1 - 2 dage for at blive varmet op.
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 17 November 2009 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Tilspilning kan ikke sammenlignes med opvarmning!

Tilspilningen sker fortrinsvis i di-eletricitets materialerne i hele kredsløbet. Så derfor vil den største indvirkning også finde sted på de konstruktioner der indeholder en overførsels kondensator eller flere i signalvejen.

Også derfor at kabler og højtalere skal spilles til... Det er nemlig ikke kun mekanisk tilslidning der finder sted. Men i langt højere grad filter komponenterne, og ikke mindst serie kondensatorer der sidder til eks. diskant enhed osv.

 

Hvad der rent praktisk sker, har jeg ikke set nogen videnskabelige beviser for, men personligt har jeg en teori om at materialerne på atomart niveau, bliver påvirket af de skiftende magnetfelter, som på en eller anden måde løsner op for påvirkningsgraden af di-elektricitets materialerne. Sammenlignet med en frisk-støbning hvor de atomare magnetiske poler ligger mere eller mindre tilfældigt.
Det er også ret tydeligt, at jo større strømme der løber i de pågældene kredsløb, jo hurtigere bliver det spillet til. Højtaler kabler og delefiltre osv. det kan gå ret hurtigt, og den største lydforskel skal nok findes inden for ganske få minutter og de første timer... Hvor imod, signal kabler og linie kredsløb tager langt længere tid. (cd afspiller inkl.) Kan også være derfor at de umiddelbart ikke forekommer så tydelig på den slags enheder...

 

Opvarmning har langt mere med termisk stabilisering, og opladning af ladelytter osv. at gøre...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Stemer
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket - eget ønske!

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 18 November 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:
 

Hvad der rent praktisk sker, har jeg ikke set nogen videnskabelige beviser for, men personligt har jeg en teori om at materialerne på atomart niveau, bliver påvirket af de skiftende magnetfelter, som på en eller anden måde løsner op for påvirkningsgraden af di-elektricitets materialerne.



Hvad har du imod hypotesen om, at det er ørerne, der vænner/ændrer sig?

Ganske grundigt bevist og ukontroversiel hypotese. Hvorimod din kæmper lidt med beviserne og påviseligheden af mekanikken bag. I højttalere kan der være snak om blødgøring af gummi osv.

Placebo: 1
Ubevist hokus pokus: 0


__________________
Forhandler af Danley Sound Labs

Tror du på Hifi?
Til top Vis Stemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stemer
 
floe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3162
Sendt: 18 November 2009 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Kenneth_P skrev:

Jeg gider ikke tage den samme diskussion op igen, men én ting kan dog konkluderes:

Jeg elsker når man lægger ud med denne sætning, eller "faktum er" fx., det er fedt at kunne tage patent på viden



__________________
Floes Pro-Ject god lyd på kontoret

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe
 
micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 2118
Sendt: 18 November 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Stemer skrev:
micma18 skrev:
 

Hvad der rent praktisk sker, har jeg ikke set nogen videnskabelige beviser for, men personligt har jeg en teori om at materialerne på atomart niveau, bliver påvirket af de skiftende magnetfelter, som på en eller anden måde løsner op for påvirkningsgraden af di-elektricitets materialerne.



Hvad har du imod hypotesen om, at det er ørerne, der vænner/ændrer sig?

Ganske grundigt bevist og ukontroversiel hypotese. Hvorimod din kæmper lidt med beviserne og påviseligheden af mekanikken bag. I højttalere kan der være snak om blødgøring af gummi osv.

Placebo: 1
Ubevist hokus pokus: 0

Har i flere omgange købt eks. kabler i flere sæt, hvor jeg kan høre forskel på nye og dem der har spillet...
Især Kimbers 4 og 8TC modeller, var der helt vildt forskel på om de var nye, eller havde spiller i bare ganske få minutter! (Det er nok det vildeste eksempel på tilspilning jeg har oplevet...)

Og kondensatorer især, det er helt klart at de bliver påvirket af at blive spillet til. Men som sagt, så kan det tage noget længere for en kondensator i signalvejen, at afsløre en ændring, da de påførte spændinger at langt mindre end eks. i højtalere.
Black-gates er nok nogle af dem der tager længst tid/langsomste ændring, hvor imod en elektrolyt er noget hurtigere om at påvirkes... 

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18
 
Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 18 November 2009 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

....... var der helt vildt forskel på om de var nye, eller havde spiller i bare ganske få minutter!

Tankevækkende!

De fleste der interesserer sig for HiFi, eller i det mindste har prøvet at blindteste, ved at det ofte er ganske subtile forskelle der adskiller enkelste komponenter, hvis man ser bort fra forskellen på forskellige højttalere.

Ihærdige fortalere for tweaks, kabler, strøm, tilspilning og deslige ender ofte ud med ovenstående udsagn om store og kæmpe forskelle. Nærliggende at tro at det ofte er entusiasmen på bekostning af ørene der afgør om der er forskel. 

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 18 November 2009 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Tja som ejer af flere sæt Black Magic revelation i balnceret udgave og samme længde anskaffet på forskellig tidspunkter, så er jeg en af dem som uden problemer har kunne føre et bevis - også for nogen som ikke har en interesse i HiFi overhovedet.

Ved lidt ombytning, så blev et sæt tilspillede kabler udskiftet med et af de nye sæt direkte fra posen. Min kones reaktin var: "hvad gjorde du nu?-hvad end det var, så lav det om igen".

Hvis der så ikke var noget om det med tilspoilning, så er det interesant, at jeg nu kan bytte rundt på kabelsættene uden at kunne høre forskel - så et eller andet er sket. Jeg er ikke i tvivl, men som altid, det man ikke selv har oplevet og som der ikke kan føres et målebevis for er svært.

Var der ikke forskel, og kun målinger var afgørende, ja så er vi jo nogen der kan huske tilbage til slut 70'erne, hvor alle japanerne kunne vise fantastiske måleresultater, men bestemt ikke altid god lyd - mærkeligt når nu målingerne var så fantastiske.

Gode eksempler på dette er jo egentlig rørforstærkere som målemæssigt ikke leverer nogle ydelser der målemæssigt er værd at snakke om. Men at selv ekstremt dårligt målende forstærkere kan være en lydmæssig oplevelse, ja det burde værede fleste forundt at opleve (og nej jeg har ikke rørslæder, for min smag er mere transistor forstærkerrettet)

Så hvis du ikke tror på det og ikke kan høre nogen forskel, så er det jo fint - tænkt bare hvad du kan sparre - 0,75 kabler sælges i ruller for meget få kr. i jem og fix. Hvis det lyder godt for dig, så er det en løsning for dig.

 

 

Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes