Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC->amp, Squeezebox vha ethernet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skreiber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 28 Maj 2008 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ønsker at forbinde min pc til min Bladelius Thor MK-II forstærker, og har lidt spørgsmål til de forskellige løsninger.

Jeg har læst mig frem til at Squeezebox kan kører over ethernet, hvilket vil være perfekt da min trådløse router står ret tæt på anlægget.

Setuppet ville så være således:

Internet stik i væg har 1 meter til router, router har 1 meter til anlæg, og router har 7 meter til PC (måske længere kabelføring pga dør). Det skal lige siges at min PC ikke er på trådløst net, men der er trukket kabel fra router til PC da det er mere stabilt.

Det vil derfor være perfekt med en ethernet løsning så jeg sparer kabel mellem PC og router/anlæg. (vigtigt!)

Min musik samling på computeren er af blandet kvalitet, og jeg har ikke tænkt mig at lægge cd'er ind selv, men bruge min cd afspiller i anlægget til dem.

Mit første spm er et rigtigt newbie spørgsmål ang Squeezeboxen. Den kan bruges til min musiksamling på min harddisk, men kan den også bruges til al anden lyd fra computeren, f.eks. lyd fra film, lyd fra internetsider og lyd fra spil?

Jeg vil have en løsning der kan trække al lyd fra computeren... er Squeezebox en god løsning hertil?

Er der andre gode løsninger, med ethernet (eller andet) der vil kunne trække al lyd over det, evt en anden dac eller noget?

Mit prisniveau er ret løst, det betyder intet om løsningen koster 1k eller 3k, men jeg vil nok begynde at vride mig hvis den kommer alt for meget over 5k...

PS: et godt normalt lydkort med gode kabler vil nok kunne gøre det ok for mig, men det kræver bare flere kabler forbi en dør, og desuden foretrækker jeg ikke at skulle proppe et grafikkort mere i pc'en da det fylder og varmer.

Undskylder hvis det har været oppe før, har søgt og læst og læst men har ikke kunnet besvare mine spørgsmål

Til top Vis Skreiber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skreiber

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Skreiber skrev:

Mit første spm er et rigtigt newbie spørgsmål ang Squeezeboxen. Den kan bruges til min musiksamling på min harddisk, men kan den også bruges til al anden lyd fra computeren, f.eks. lyd fra film, lyd fra internetsider og lyd fra spil?

Jeg vil have en løsning der kan trække al lyd fra computeren... er Squeezebox en god løsning hertil?

Nej... Til film/spil er det helt og aldeles no-go. Der findes pt. ingen løsninger som kan vise lyd og billede på to separate enheder forbundet via ethernet. Problemet er synkronisering. Der findes dog et plugin som, hvis man anvender MS, kan bruges til at afspille lyd fra computeren på SB.  

Citér:

Er der andre gode løsninger, med ethernet (eller andet) der vil kunne trække al lyd over det, evt en anden dac eller noget?

Udover lydkort som du selv nævner, kan man jo relativt nemt få sig en digital udgang på PC, og så bruge en ekstern DAC.

vh Bjørn

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Måske kan Sonos multirumsløsning klare det... de har både netværk og analoge lydindgange..

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Apples Airport Express + oAEP burde kunne klare det.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Apples Airport Express + oAEP burde kunne klare det.

Måske, men jeg tvivler på at det vil fungere optimalt. Realtidssynkronisering over ethernet er ikke-trivielt. En hurtig google fortæller at der er 7 sek forsinkelse...

http://forums.winamp.com/showthread.php?postid=1894183

Skal fremhæve at det er til spil og film at jeg mener det ikke kan lade sig gøre. Anvendelser hvor man kan leve med at lyden kommer x sekunder senere kan nemmere løses.

Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 29 Maj 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan jeg godt se. Det delay gør det uholdbart til film.
Tak for linket.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Skreiber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2008 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene.  Så Squeezebox og andre ethernet løsninger udelukket så vidt jeg forstår.

Er en anden DAC så løsningen, kan den overføre AL lyd fra pc?

Jeg har som nævnt cirka 7 meter fra DAC til computer, og bundkortet er et Asus Rampage Formula, hvor der skulle være følgende udgange (har ikke fået det endnu kun bestilt):

2 x SPDIF - (1) Optical Out, (1) Coaxial Out.

Umiddelbart skal jeg vel bruge en DAC forbundet til PC vha usb, optisk eller coaxial, men hvilken forbindelse er bedst på 7 meter?

Skreiber
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2008 kl. 07:23 | IP-adresse registreret  

Så er jeg kommet lidt videre i min søgning. Har fundet ud af at jeg nok køber en VDA•2 DAC fra CiAudio med tilhørende strømforsyning VAC•2 og kabel VXR•1 efter at have læst denne tråd (og en masse andre):

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=61002&K W=VDA%952&PN=0&TPN=6

Jeg har tænkt mig at bruge den til at føre lyd fra pc og dvd over til forstærkeren (dvd er ikke så vigtig, nærmere bare et ekstra gode), men vil lige sikre mig 100%.

Kan den overføre al fra computeren til forstærker så jeg også feks kan høre lyd fra youtube i ny og næ, og er der noget delay på den lyd der gør den uegnet til film osv.?

Ved godt det lidt overskrider mit oprindelige budget, men sådan er det jo ofte med sådan noget

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes