Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 14:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyd-udfald (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
andbrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Kære Hifi4all-brugere

Jeg prøvet i recordere.dk, men jeg tror at der i dette forum må være personer der kan hjælpe mig. 

Jeg har netop købt mig en PS3'er. Den er forbundet til tv via HDMI og til surround 5.1 forstærker via optisk toslink. Mit problem er at min forstærker "cutter" lyd-forbindelsen til Ps3'en 2-3 gange i minuttet for derefter af vende tilbage. Med andre ord er der lydudfald.

Det ses under afspining af blu-ray og under afvikling af spil der understøtter dolby digital. "Digital" mærket forvinder simpelthen i displayet på min forstærker i 1 sek. for derefter af vende tilbage - sammen med lyden.

Jeg har undersøgt fænomenet heftigt (og nu kommer der noget teknisk mombojumbo som jeg ikke helt forstår - men som jeg prøver at genfortælle som jeg har læst det). Nogle mener at det kan skyldes at blu-ray afspilleren smider digital lyd ud med meget højere frekvens end en normal dvd-afspiller. For at undgå overload reagerer min forstærker (Technics sa-dx 940) på dette ved at gå ind med mellemum og afbryde forbindelsen kortvarigt. 

Det lyder som en forklaring, men er der nogen der ved om det  er rigtigt?

Og ikke mindst om der er andet at gøre end at købe en ny forstærker (øv - det er sgu ved at blive en dyr ps3)

Kan man overhovedet få nedbtragt frekvensen på signalet fra min ps3?

Hvad med eventuelt at konvertere signalet til coaxial (converter med strømforsyning kan købes hos av-connenction) vil det hjælpe?

Til top Vis andbrask's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andbrask

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 Marts 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Har du testet med et andet kabel? Bare for at udelukke at det ikke er kablet, der er noget i vejen med?

Inden du køber en ny receiver kunne det være en idé at låne en anden, som du kan prøve med - det kunne jo også være din PS3, der var noget galt med...
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

andbrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Marts 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Kablet virker fint. Det er kun når den får dolby digital fra PS3, at det går galt. Hvis jeg sætter kablet til min hdd-recorder og afsiller dvd eller cd så er der fin lyd.

Er overbevist om at det ikke er ps3'eren der er noget galt med. Som nævnt har jeg søgt lidt omkring og på nogle US-sites nævnes problemet især i forhold til nogle ældre sony recievere.

Men kan man ændre på frekvensen ved at omforme signalet fra optisk til coax?

greve
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

andbrask skrev:

Er overbevist om at det ikke er ps3'eren der er noget galt med.

Det er nu nok en noget skråsikker antagelse om et så banebrydende stykke hardware der er hastet på markedet før XB360 og WII fik alt for stort forspring.

Eftersom kabel og receiver virker med DD fra en anden DVD-spille, men ikke når denne DVD-spille bliver erstattet af PS3, så siger normal fejlsøgningslogik at fejlen er i PS3'en eller samspillet mellem PS3 og de andre komponenter. Mest sandsynlige fejlkilde er nu stadig PS3 hvor meget det end smerter dit Sony-fan-hjerte...

Men prøv gerne med en anden receiver, det kan give vigtig information til lokalisering af fejlkilden.

andbrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Min skråsikkerhed ang ps3 skyldes ene og alene at rigtig mange har haft en lignenden oplevelse - dog med en anden reciever.

Mit spørgsmål går på om man ved at omforme signale fra optisk til coax kan nedbringe frekvensen, hvormed det sendes i PS3'erens blu-rayafspiller?

Anyone????

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 April 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

andbrask skrev:

Mit spørgsmål går på om man ved at omforme signale fra optisk til coax kan nedbringe frekvensen, hvormed det sendes i PS3'erens blu-rayafspiller?

Er det ved alle film det går galt? Nogle film har DTS-HD og andre uncompressed PCM 5.1.  Desuden står der i manualen, at den optiske ikke kan håndtere DTS-HD 7.1. Som jeg forstår det, vil alt gennem den optiske udgang blive konverteret til DTS med en bitrate på 1.5 mbit/sek 48kHz, eller rettere det er sådan din processor vil tolke signalet, uanset der er tale om DD-HD/DTS-HD eller uncompressed PCM. Nedsampling af signalet, som du taler om, kan nok slet ikke svare sig. Men det må der være nogen, der ved meget mere om end mig herinde..

Hvor gammel er din surroundforstærker?

andbrask
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Ja, det er ved alle film og spil. Når der efter noget tid er kommet et dolby digital signal igennem så forsvinder ikonet i min forstrærker sammen med lyden. Sekundet efter kommer det så tilbage.

Forstærkeren er fra 2000 og er en Technics sa-dx 940. Det var topmodellen dengang (altså for Technics) Jeg er meget glad for den og vil være ret ked af at blive nødt til at skifte (alene prisen afskrækker) Der er dolby digital og dts indgang via tosllink (3 stk)

Hvis ikke jeg kan nedsample, så er der vel ikke andet end at købe nyt?

Anders

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 April 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

andbrask skrev:

Hvis ikke jeg kan nedsample, så er der vel ikke andet end at købe nyt?

Anders

Det ser desværre sådan ud..

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes