Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Opamps udskiftning Lm 4562 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2007 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

Har udskiftet kredse i Vincent CD S 2 fra 5532 til LM 4562 der er 12v dc. på indgang til den første kreds efter dac. kan det skyldes selvsving i kredsene grundet impedanstilpasningsproblemer? Der er begge spændinger tilstede. På dac;s strømforsyning er der tilføjet 1 stk 680 uf. lyt efter regulator da der kun var 1 uf. oprindeligt. Det samme er gjort efter regulatorer til kredse. Kan strømforsyninger gå i sving af det? Som sagt så er spændinger til kredsene fungerende og på ca. 16 V. ER der nogen der har forslag til andre dobbeltkredse da jeg mistænker kredsene. Kamerat monterede LM 4562 i sin New Class D forstærker og måtte fjerne dem pågrund af støj i højttalerne. Håber der er noget hjælp at hente derude.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Er der slet ingen bud på hvad jeg skal kikke efter af fejl? Overvejer at klippe kredse ud < 4 stk a 50 kr.> og erstatte dem med OPA 2604 da jeg har gode erfaringer med stabiliteten ved anvendelse af kredse med fet i indgangen.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Marts 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Har udskiftet kredse i Vincent CD S 2 fra 5532 til LM 4562 der er 12v dc. på indgang til den første kreds efter dac. kan det skyldes selvsving i kredsene grundet impedanstilpasningsproblemer?

Ja, det kan det godt, men det også være dårlige lodninger, kortslutninger og afbrændte komponenter.

Jeg undrer mig også meget over, at der er 12 volt på "indgang til den første kreds efter dac". Er der også 12volt på dacens udgang?

Diamagnetic skrev:
Der er begge spændinger tilstede. På dac;s strømforsyning er der tilføjet 1 stk 680 uf. lyt efter regulator da der kun var 1 uf. oprindeligt. Det samme er gjort efter regulatorer til kredse. Kan strømforsyninger gå i sving af det?

At sætte 680 µF efter regulering er normalt ikke noget, man bør gøre - med mindre man ved, at regulatoren kan håndtere det. Det, du risikerer at gøre, er at forhindre regulatoren i at udføre sit arbejde; at regulere. Jo større kondensator efter regulatoren, jo større strømme skal trækkes for at ændre spændingen.

Diamagnetic skrev:
Som sagt så er spændinger til kredsene fungerende og på ca. 16 V. ER der nogen der har forslag til andre dobbeltkredse da jeg mistænker kredsene. Kamerat monterede LM 4562 i sin New Class D forstærker og måtte fjerne dem pågrund af støj i højttalerne. Håber der er noget hjælp at hente derude.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så er der +/- 16 volt på hhv. ben 8 (+) og 4 (-)? Hvis de er højere end 18, kan du ikke bruge LM4562, da du så er ude over "absolute maximum ratings". Jeg kan desværre ikke anbefale nogle andre typer, da jeg ikke "leger" med opamps, men at sammenligne din situation med din kammerats mener jeg ikke, du kan, da de to applikationer er - som jeg ser det - helt forskellige.

Desværre ikke meget direkte hjælp, men start med at fjerne alle de 680 µF, du har sat EFTER reguleringerne og se, om der sker noget. Hvis der stadig skal fejlsøges, skal der mindst et diagram på bordet og nogle måleresultater, før jeg kan hjælpe videre.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 17 Marts 2007 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ja det var altså ikke capaciteten efter reguleringen der var årsagen. Det har jeg nu heller aldrig oplevet og jeg har prøvet meget. Tror det skyldes kredsene. Jeg må gå på kompromis og bruge OPA 2604 som jeg ikke har så meget fidus til rent lydmæssigt.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 Marts 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Udskiftnig af kredse til OPA 2604 klarede problemet. Lm 4562 er åbenbart ikke så ligetil at bruge <DAC er PCM 1716 >. Tror det havde været nok at skifte første kreds efter DAC.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 Marts 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Læs og lær af denne erfaring.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes