Emne: High-end DAC ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
DAC'er har fået en lille renæssance, både hvad angår nye produkter og diskussioner her på sitet. Jeg skal bruge en DAC til min SqueezeBox (irrelevant for tråden) og har kigget mig lidt rundt på brugtmarkedet.
Jeg har valget mellem at givet 5.000-7.000 kr. for en brugt Benchmark DAC1, NorthStar 192, Musical Fidelity X-DAC V3 og hvad der ellers ligger i det leje.
Eller 10.000 kr. og op for en brugt Mark Levinson 36/36S/360, Wadia 25, Advantage DAC1 etc.
De sidste har alle 10-15 år på bagen, men var dengang referencer. Nogle hævder jo at digitalteknologien går så hurtigt, at de nye billige næsten banker de gamle referencer - omvendt så lyder en ML36 jo ikke dårligt i år 2007, hvis den lød ualmindelig godt i 90'erne... Og ærlig talt, så synes jeg langt fra altid at en afløsende model spiller markant bedre end afløseren, selvom producenten mener det.
Så: har nogle erfaringer med de tunge gamle drenge kontra nye billige?? Priseforskellen bliver mindre og mindre, som de tunge drenge bliver ældre og ældre.
__________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 08:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søg på Audio Alchemy. Jeg har indtryk af at de er ret vilde. Bare du ikke bliver skuffet over prisen. De er ikke helt så dyre som du kunne tænke dig
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Prøv at søg på Audio Alchemy. Jeg har indtryk af at de er ret vilde. Bare du ikke bliver skuffet over prisen. De er ikke helt så dyre som du kunne tænke dig |
|
|
Jep, har stødt på dem før og har også set nogle til salg - men selv en Audio Alchemy må vel kunne overgås af en ML DAC til 50k? Ellers burde AA jo være reference, uden det skal blive en diskussion om hvem der er i lommen på hvem, hvis man tror på den  __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Svend P skrev:
Prøv at søg på Audio Alchemy. Jeg har indtryk af at de er ret vilde. Bare du ikke bliver skuffet over prisen. De er ikke helt så dyre som du kunne tænke dig |
|
|
Jep, har stødt på dem før og har også set nogle til salg - men selv en Audio Alchemy må vel kunne overgås af en ML DAC til 50k? Ellers burde AA jo være reference, uden det skal blive en diskussion om hvem der er i lommen på hvem, hvis man tror på den  |
|
|
AA er faktisk reference hos en del mennesker efterhånden. Men det er Parasound også, og Advantage, Benchmark, Lavry, ML, PS-Audio og mange andre mærker. Hvis du siger at din DAC er bedre end deres, bliver du nok mødt med et overbærende smil.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
plafitracer Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 Januar 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 976
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en 17 år gammel 18bit Theta DS Pro Prime DAC.
Om den er bedre end de nye, skal jeg lade være usagt, jeg synes ihvertfald den spiller rigtig fint. Den er sikkert ikke lige så god som de seneste fra samme type producenter, men i mit lille hjerte er jeg sikker på at den er bedre en mainstream produkter - også dem af nyere årgange.
Der er et eller andet over de 'store' super high-end mærker, de er bygget med kærlighed til muskikken. Så personligt ville jeg da gå efter noget Mark Levinson, Wadia, Theta...
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 10:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
|
Prøv evt. at læs i disse tråde: ...
|
|
|
Har læst lidt løst og fast i dem. Men jeg tænkte mere på, hvad får man når man giver 5-10 gange mere for en DAC? Jeg har svært ved at se, hvorfor en billig DAC til under 10.000 kr. pludselig kan være noget af det bedste - for jeg har aldrig set nogle hævde at en cd-afspiller til under 10.000 kr. skulle være high-end. På papiret ligner en brugt ML DAC til omkring 10.000 kr. (med en nypris på omkring 40-50k) et langt bedre tilbud end alle de andre nye og brugte som alle koster under 10.000 kr. Om jeg giver 3.000, 4.000 eller 10.000 kr. betyder ikke alverden, hvis blot det er markant bedre, som jeg synes er tilfældet for højttalere og forstærkere, her finder man ikke en skjult skat til under 10.000 kr. - så hvorfor skulle AA etc. være det???? Nogle der har HØRT en ML 36, 36S, 360, 360S, Wadia etc.? __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Svend P skrev:
|
Prøv evt. at læs i disse tråde: ...
|
|
|
Har læst lidt løst og fast i dem. Men jeg tænkte mere på, hvad får man når man giver 5-10 gange mere for en DAC? Jeg har svært ved at se, hvorfor en billig DAC til under 10.000 kr. pludselig kan være noget af det bedste - for jeg har aldrig set nogle hævde at en cd-afspiller til under 10.000 kr. skulle være high-end. På papiret ligner en brugt ML DAC til omkring 10.000 kr. (med en nypris på omkring 40-50k) et langt bedre tilbud end alle de andre nye og brugte som alle koster under 10.000 kr. Om jeg giver 3.000, 4.000 eller 10.000 kr. betyder ikke alverden, hvis blot det er markant bedre, som jeg synes er tilfældet for højttalere og forstærkere, her finder man ikke en skjult skat til under 10.000 kr. - så hvorfor skulle AA etc. være det???? Nogle der har HØRT en ML 36, 36S, 360, 360S, Wadia etc.? |
|
|
Rega Apollo koster under 10.000,- og regnes af mange, for konkurrent til prisklassen omkring det tidobbelte. AA var helt i front, og lavede hardwarebaserede løsninger, som var helt unikke. Deres prispolitik var også helt unik, hvilket er det der gør deres brugtpriser idag, særdeles konkurrencedygtige. Hvorfor skulle en DAC til kr. 1000,- brugt, ikke kunne være verdens bedste ? Hvad koster de komponenter, som er afgørende i en DAC ? Verdens billigste DVD-afspiller, er en kineser til kr. 120,- Det viser lidt om komponentpriser.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Dr. Strangelove Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er lydfilsofi og -smag jo en svær ting. Men baseret på egne erfaringer kan jeg da sige følgende.
Jeg er gået fra en Cambridge DAC3 (ca. 3.000,-) til en AVM DAC1 (ca. 16.000,-) og der var helt klart noget at hente - på alle parametre.
AVM DAC1 er senere skiftet til en Advantage DAC1 (ca. 40.000,-) - og så begyndte englene at synge. Advantage'en er analog i spillestil - faktisk lyder den mere af rør end min plov ;o) - selvom RIAA'en er med rør.
Jeg har haft Advantage'en op i en test imod en ML 36S (60-70.000,-). De er forskellige i spillestil, men kvalitetsforskellen oplevede jeg ikke som stor. Det gjorde ejeren af ML'en heller ikke. Det er nærmere et spørgsmål om smag end om kvalitet i mine ører. Jeg kunne sagtens leve med begge to. På testdagen var valget af digitalkabel næsten vigtigere! Vi testede de to maskiner på ML forforstærker og ML drev - men hvordan det så spiller ind, kan jeg ikke være sikker på.
Har også haft Advantage'en op imod en ældre Audio Research - og AR'en fik bøllebank. Det skal retfærdigvis siges, at den var nogle år ældre end Advantage'en.
Min tidligere Cambridge DAC3 erstattede iøvrigt en Audio Alchemy dac - og den nye ejer syntes den var langt bedre end AA'en ;o) Har dog ikke selv hørt sammenligningen.
mvh
__________________ Dr. Strangelove
...Tubes rules
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Rega Apollo koster under 10.000,- og regnes af mange, for konkurrent til prisklassen omkring det tidobbelte.
AA var helt i front, og lavede hardwarebaserede løsninger, som var helt unikke. Deres prispolitik var også helt unik, hvilket er det der gør deres brugtpriser idag, særdeles konkurrencedygtige.
Hvorfor skulle en DAC til kr. 1000,- brugt, ikke kunne være verdens bedste ? Hvad koster de komponenter, som er afgørende i en DAC ?
Verdens billigste DVD-afspiller, er en kineser til kr. 120,- Det viser lidt om komponentpriser. 
|
|
|
I dag har prisen af råmaterialerne ikke den store betydning, altså forudsat man bruger gode komponenter. Det der betyder noget er udviklingen, udvælgelsen af komponenterne og sammensætningen. Hvis AA kan lave en billigt high-end DAC, jamen så kunne ML jo bare tage den, erstatte alt der kan erstattes med bedre komponenter, overdimensionere den etc. Når prisen nærmer sig 50k er der ingen grund til at gå på kompromis, findes der bedre komponenter som gør den 1.000 kr. dyrere, jamen så ryger de jo bare i, om den koster 50.000 eller 51.000 kr. er kunderne jo totalt ligeglade med.
Alle er enige om, at en Porsche kører bedre end en Toyota Avensis, hvis ikke, så kan jeg ikke tage Toyota-manden seriøs. Man kan bare ikke lave en Porsche til samme pris som en Avensis, det er helt umuligt, dertil er den for kompleks og materialerne for dyre, derfor undrer det mig at disse ting ikke gælder for hifi/dac. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Strangelove skrev:
Nu er lydfilsofi og -smag jo en svær ting. Men baseret på egne erfaringer kan jeg da sige følgende.
Jeg er gået fra en Cambridge DAC3 (ca. 3.000,-) til en AVM DAC1 (ca. 16.000,-) og der var helt klart noget at hente - på alle parametre.
AVM DAC1 er senere skiftet til en Advantage DAC1 (ca. 40.000,-) - og så begyndte englene at synge. Advantage'en er analog i spillestil - faktisk lyder den mere af rør end min plov ;o) - selvom RIAA'en er med rør.
Jeg har haft Advantage'en op i en test imod en ML 36S (60-70.000,-). De er forskellige i spillestil, men kvalitetsforskellen oplevede jeg ikke som stor. Det gjorde ejeren af ML'en heller ikke. Det er nærmere et spørgsmål om smag end om kvalitet i mine ører. Jeg kunne sagtens leve med begge to. På testdagen var valget af digitalkabel næsten vigtigere! Vi testede de to maskiner på ML forforstærker og ML drev - men hvordan det så spiller ind, kan jeg ikke være sikker på.
Har også haft Advantage'en op imod en ældre Audio Research - og AR'en fik bøllebank. Det skal retfærdigvis siges, at den var nogle år ældre end Advantage'en.
Min tidligere Cambridge DAC3 erstattede iøvrigt en Audio Alchemy dac - og den nye ejer syntes den var langt bedre end AA'en ;o) Har dog ikke selv hørt sammenligningen.
mvh
|
|
|
Cambridge DAC3 kan nogle ting, der imponerer i bassen, og AA har deres største styrker i mellemtone og diskant. Det er faktisk ikke let at lave en direkte duel, uden at der må noget subjektivitet med i bedømmelsen. Audio Alchemys DDE 2.0 imponerer dog ikke, i forhold til Cambridge DAC3. Hvis det er den der er skiftet, så er jeg helt enig i bedømmelsen. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Strangelove skrev:
Nu er lydfilsofi og -smag jo en svær ting. Men baseret på egne erfaringer kan jeg da sige følgende...
|
|
|
Tak for det! Det var lidt som jeg forventede, altså at man får mere når man giver mere (dog ikke proportionalt med prisen), om den ene er bedre end den anden, er en smagssag, hvis man bevæger sig i samme prisleje. Selvfølgelig findes der nogle som er markant bedre/dårligere end konkurrenterne, men næppe nogle som springer ud (op) af sin klasse. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
solu skrev:
Spencer skrev:
Rega Apollo koster under 10.000,- og regnes af mange, for konkurrent til prisklassen omkring det tidobbelte.
AA var helt i front, og lavede hardwarebaserede løsninger, som var helt unikke. Deres prispolitik var også helt unik, hvilket er det der gør deres brugtpriser idag, særdeles konkurrencedygtige.
Hvorfor skulle en DAC til kr. 1000,- brugt, ikke kunne være verdens bedste ? Hvad koster de komponenter, som er afgørende i en DAC ?
Verdens billigste DVD-afspiller, er en kineser til kr. 120,- Det viser lidt om komponentpriser. 
|
|
|
I dag har prisen af råmaterialerne ikke den store betydning, altså forudsat man bruger gode komponenter. Det der betyder noget er udviklingen, udvælgelsen af komponenterne og sammensætningen. Hvis AA kan lave en billigt high-end DAC, jamen så kunne ML jo bare tage den, erstatte alt der kan erstattes med bedre komponenter, overdimensionere den etc. Når prisen nærmer sig 50k er der ingen grund til at gå på kompromis, findes der bedre komponenter som gør den 1.000 kr. dyrere, jamen så ryger de jo bare i, om den koster 50.000 eller 51.000 kr. er kunderne jo totalt ligeglade med.
Alle er enige om, at en Porsche kører bedre end en Toyota Avensis, hvis ikke, så kan jeg ikke tage Toyota-manden seriøs. Man kan bare ikke lave en Porsche til samme pris som en Avensis, det er helt umuligt, dertil er den for kompleks og materialerne for dyre, derfor undrer det mig at disse ting ikke gælder for hifi/dac. |
|
|
Den hardware AA brugte, kan ikke skaffes idag. Andre producenter må tage til takke med det der er, eller designe noget selv. Ideerne med upsampling, bruges af mange idag, men på lidt anderledes facon. Der har været lavet en duel imellem DDE 1.1 og Benchmark, hvor Audio Alchemy'en vandt. Igen vil testen måske falde anderledes ud, med andet udstyr tilsluttet... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej...
Så er en AA DAC altså heller ikke bedre. Den kult-status som den har fået er da frygtelig misvisende. Hvis man har lyttet til en, så er den ikke meget bedre end en god CD-spiller. Træerne vokser ikke op i himlen, AA er ikke noget gudeprodukt. Den er på niveau med Deltec Littlebit eller andet som har fremme i skoene for 15-20 år siden. At den spiller ok idag er vel også udtryk for der ikke er sket de store ting inden for CD-mediet. I "køb salg bytte" er der en Mission DAC som spiller noget ca. samme niveau.....altså ok og til at holde ud at høre på. Læs den aktuelle tråd om det. Heller købe en DAC3 eller måske endda en god integreret CD istedet.
Husk lige at spise brød til.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
platini Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 170
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg ville helt klart vælge Northstar,har selv haft 192 dac og har nu extremo dac og det er den bedste kombi jeg har hørt, og så synes jeg også at designet er rigtigt flot.
mvh platini __________________ cd:northstar extremo dac +northstar 192 cd løb:Effekt+preThorhauge
ht:Thorhauge 2,5
Pladespiller:vpi scoutmaster,pu transfiguration phønix
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Den hardware AA brugte, kan ikke skaffes idag. Andre producenter må tage til takke med det der er, eller designe noget selv. Ideerne med upsampling, bruges af mange idag, men på lidt anderledes facon. Der har været lavet en duel imellem DDE 1.1 og Benchmark, hvor Audio Alchemy'en vandt. Igen vil testen måske falde anderledes ud, med andet udstyr tilsluttet...
|
|
|
Okay, jeg tror nu heller ikke de store mærke ville kopiere noget, det er vist ikke lovligt :) Men jo mere man tjener, jo bedre og flere ingeniører kan man ansætte/headhunte, og alle andre steder i verden giver det som regel bedre produkter. DDE og Benchmark hører i min verden begge til de billige produkter, jeg leder jo efter den bedste DAC blandt de nye billige kontra de afsindig dyre ældre modeller, som nu kan fås til næsten samme pris. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
Hej...
Så er en AA DAC altså heller ikke bedre. Den kult-status som den har fået er da frygtelig misvisende. Hvis man har lyttet til en, så er den ikke meget bedre end en god CD-spiller. Træerne vokser ikke op i himlen, AA er ikke noget gudeprodukt. Den er på niveau med Deltec Littlebit eller andet som har fremme i skoene for 15-20 år siden. At den spiller ok idag er vel også udtryk for der ikke er sket de store ting inden for CD-mediet. I "køb salg bytte" er der en Mission DAC som spiller noget ca. samme niveau.....altså ok og til at holde ud at høre på. Læs den aktuelle tråd om det. Heller købe en DAC3 eller måske endda en god integreret CD istedet.
Husk lige at spise brød til.
Mvh |
|
|
Der er vist mange der ikke mener at AA er verdens bedste. Men de fik immervæk øgenavnet 'poor mans Mark Levinson'. Problemet idag, er hvis et nyt produkt til 25K ikke spiller bedre end en DDE 1.1 eller 1.0, som ligger i brugtprisklassen under kr. 2.500,- Så har den nye DAC, med upsampling og topmoderne teknologi, ikke gjort lyden bedre. Valget af upamps i udgangen på det dyre grej, siger tit også noget om, hvilken holdning de har til forholdet pris/lydkvalitet. Det forhold er skredet meget, siden AA startede deres low price filosofi. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk fået et hint om denne http://www.aprilmusic.com/products/products_da220mkii.htm
Nogle der kender en Stello DA220 MkII? Den ser tilmed lækker ud. Det Norske Fidelity mener denne DAC er meget tæt på et Meitner sæt til 180.000kr. Det er lyder jo lovende, men altså, det lyder næsten for godt til at være sandt... __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjahh, Benchmark DAC-1 er anmeldt af en amerikaner, der sammenlignede den med en til 20 gange prisen, som vist hævdede, at den stod distancen... En studiefyr jeg kender siger, at den overgår andre til mere end den dobbelte pris... Men som en anden har skrevet - der er lige så mange profeter, som der er varemærker -- man siger jo ikke, at man har dummet sig ved et køb, men helst at man har været smart.
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
|
Problemet idag, er hvis et nyt produkt til 25K ikke spiller bedre end en DDE 1.1 eller 1.0, som ligger i brugtprisklassen under kr. 2.500,-
Så har den nye DAC, med upsampling og topmoderne teknologi, ikke gjort lyden bedre. Valget af upamps i udgangen på det dyre grej, siger tit også noget om, hvilken holdning de har til forholdet pris/lydkvalitet. Det forhold er skredet meget, siden AA startede deres low price filosofi.
|
|
|
Helt enig, uanset hvad prisen er, så skal det selvfølgelig være bedre end det gamle! Jeg er dog heller ikke sikker på, at udviklen tager så store skridt som producenterne selv hævder. Vi er trods alt begrænset til 16 bit og 44kHz, som er mest afgørende for lyden - og selve konverteringen tror jeg altså ikke er rocket-science, det er trods alt bare en algoritme, som man kan finde i den lille ingeniør-håndbog Min pointe er, der er ikke opstået ny matematik siden cd-afspilleren blev opfundet og "gode" komponenter fandtes mig bekendt også dengang, så umidelbart er der ingen grund til at morgendagens DAC ikke kunne være lavet for 5-10-20 år siden... __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|